AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #1 Skrevet 6. februar 2024 Ønsker gjerne å høre fra dere som har hatt ok eller bra opplevelse ved bruk av anti depressiva som også syns det gikk fint å slutte. Fortell gjerne deres opplevelse. Min historie: Jeg sliter med sosial angst/panikkangst, selvom absolutt ingen kunne trodd det om meg, så er det en grusom lidelse jeg har fått i voksen alder. Gikk på cipralex første gangen, og det fungerte så utrolig bra!! Fikk livet tilbake igjen og alt var supert. 4 år senere etter to svangerskap, kjente jeg at det kom tilbake igjen. Startet på cirpalex som fungerte mot nedstemthet og delvis angst, men var fortsatt ganske angstfull. I september gikk jeg over til Venlafaxin, det begynte å fungere ordentlig i løpet av oktober. Men gurimalla!! Så mye symptomer. Var så svett dag og natt, at det rant av meg i pannen bare jeg gikk i rolig tempo. Det gikk over helt greit, men det er en del plager som jeg ikke liker helt 😞 - føler meg svært flat, og mistet gleden over det jeg liker også. Føler meg ikke deppa, bare flat. For meg som har brukt å ha mye gode gleder er det rett og slett ubehagelig. - trøtt, føler meg ekstremt trøtt og utmattet. - bryr meg lite om ting - men kan kjenne at angsten og det jeg vanligvis bryr meg om ligger der under ti lag med lokk. - fortsatt veldig varm, men det er blitt bedre i oppstartsfasen. - treg mage, og hard mage. Kjenner nesten ikke at jeg må på do. Akkurat som om medisinen bare fjerner nerver i hele kroppen. - tåkehjerne, føler at hjernen ikke er like klar som før. Men det kan bli slik med angst også. - kvalm!!! Har mistet matlyst og spiser kanskje 1/3 av det jeg vanligvis spiser, forsåvidt ikke et problem, men ikke så gøy å bli uggen etter bare noen tygger. Positivt, føler at angsten så og si er borte. Men jeg kan kjenne at den er der, bare at den er pakket inn under ti lokk!! Langt nedi magen, føles helt rart 😅 Bruker vanlig dose på 150 mg, men håper at hvis jeg tapper ned at noen av bivirkningene vil bli lettere. Er bare livredd for angsten 🤮 Noen som har trappet ned på denne medisinen og at det ble bedre? Anonymkode: 4c029...3b6 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #2 Skrevet 6. februar 2024 Med så mange bivirkninger ville jeg kanskje forsøkt noe annet, evt gått tilbake til cipralex, og heller en tillegg mot angst, selvom cipralex jo skal hjelpe mot angst som det gjorde for deg sist? Men ikke nå? Jeg har god erfaring med cipralex selv. Har dessverre måtte starte opp igjen de gangene jeg har forsøkt å slutte. En gang etter svangerskap. Anonymkode: 4cd31...ad2 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #3 Skrevet 6. februar 2024 26 minutter siden, AnonymBruker said: Med så mange bivirkninger ville jeg kanskje forsøkt noe annet, evt gått tilbake til cipralex, og heller en tillegg mot angst, selvom cipralex jo skal hjelpe mot angst som det gjorde for deg sist? Men ikke nå? Jeg har god erfaring med cipralex selv. Har dessverre måtte starte opp igjen de gangene jeg har forsøkt å slutte. En gang etter svangerskap. Anonymkode: 4cd31...ad2 Vurderer å høre om det er noe annet jeg kan starte på. Hadde god opplevelse med cirpalex første gang, men andre gangen fungerte det ikke like bra mot angst. Tok 10 mg begge gangene. Forsøkte å øke til 15 mg sist gang, men jeg ble ekstremt trøtt. Sovnet stående nesten 😞 Føler du det har fungert like bra de gangene du har gått på de? Anonymkode: 4c029...3b6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #4 Skrevet 6. februar 2024 Jeg gikk på en antidepressiva for noen år siden, som skulle være bra for angst, Zoloft. Anonymkode: dd4a3...5e7 1
Molly 4.5 år Skrevet 6. februar 2024 #5 Skrevet 6. februar 2024 Jeg fikk angst etter en kneprotese operasjon som ikke var helt vellykket, ifjor i en alder av 48 år. Helt grusomt. Ødela utrolig mye for meg og hadde mest lyst til å gi opp hele livet. Startet på aurorix men den ga meg et panikkangst anfall, startet på cipralex men den tok ikke angsten nok, levde på sobril og stesolid i den perioden. Startet så på cymbalta og måtte opp i 90mg men den tar nesten angsten. Kjenner den innimellom og kjenner at den er tilstede pakka inn i brystet. Livredd for at det skal bryte ut. Fikk også overgangsalder plager og sliter nå med å finne medisin mot det det. Første tablettene gjorde meg svimmel, kvalm og trigget angsten. Prøver nå plaster. Håper inderlig at angsten holder seg borte , går også til psyatrisk sykepleier og prater. Prøver å få livet mitt tilbake❤️ ønsker deg all lykke ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #6 Skrevet 6. februar 2024 Sertralin/zoloft funker godt meg med depresjon og angst. Etter en uke forsvant den verste angsten og depresjonen. Etter to-tre uker ennda mer. Vil si det tok 5,5 mnd før jeg følte meg bra! Anonymkode: 7a0c1...ead 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #7 Skrevet 11. februar 2024 Jeg gikk på masse forskjellige antidepressiva da jeg var yngre. Prøvde zoloft, cipralex, fontex, seroxat, pluss masse mot angst og uro. Trodde jeg aldri skulle slutte! Gikk på dette i nesten 10 år og sluttet da jeg ble gravid. Følte meg SÅ SÅ mye bedre. Følte at jeg endelig våknet! men etter fødselen kom angsten tilbake for fullt. Jeg tenkte på alle mulige skumle ting, sov ikke, ble singel, alt var kaos. Etter 6 mnd stoppet jeg å amme for å begynne på cipralex igjen. Da var det ingenting som gav meg glede og jeg følte meg utslitt og død uansett hva jeg gjorde. spol frem 2 år, en del (mer) terapi og en god del mestring i arbeidslivet og privat så sluttet jeg på cipralex for siste gang. Det er 8 år siden nå. Har nylig fått et barn til, men enn så lenge ingen symptomer på depresjon eller angst. Jeg tenker kanskje litt mer enn mange? Ikke sikkert altså.. men ja, jeg bekymrer meg en del for ting. Og jeg er ganske følsom og tar lett til tårene. Men, jeg er også veldig positiv og glad. Jeg kjenner på masse engasjement og kjenner meg våken og med i livet. jeg er fortsatt takknemlig for at jeg sluttet den gangen jeg ble gravid første gang. Før det så rådet legene meg alltid til å fortsette (var suicidal) og jeg turte ikke gå imot dem. Men da jeg ble gravid så «måtte» de hjelpe meg å slutte så lenge det var mitt ønske. Anonymkode: 6c31a...635
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå