Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har trodd at man setter selv, men kom over at jordmor setter det? Hvordan gjøres dette? Står man med rumpa i været liksom? I senga, på badet eller? Og hva skjer etterpå? Tar det lang tid før det kommer? Da får man vel være alene?

Anonymkode: 3a9ac...19d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjøres det fremdeles? Jeg har gått igjennom 2 fødsler nå og har aldri fått klyster 

Anonymkode: 33201...c31

• Liker 1
Skrevet

Av tee fødslar har eg berre fått køyster ein gong. Då låg eg på sida på ein sånn undesøkelsesbenk. Jordmora sa ho kunne vere med meg(og halde meg i handa 😅),men eg fekk heldigvis lov til å vere åleine då det skulle ut igjen😉 Det tok ikkje så lang tid. 

Anonymkode: 69841...8df

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg lå på siden i sengen og så sprøytet jordmor det inn. Var gjort på 5 sekunder. Og så måtte jeg holde det inne i 5 eller 10 min (husker ikke).

Anonymkode: 7ba30...da7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg lå på siden, fikk lovt å føre den tuppen inn selv men hun hjalp meg litt fordi jeg ba om det. Så sprøytet hun det inn og jeg måtte ligge sånn i 5 min. Det var helt jævlig og føler jeg godt kunne vært foruten. Kaldsvetter osv mens jeg ventet, var de 5 lengste minuttene i livet mitt. Ikke planlegg å spis på ei stund etterpå. 

Anonymkode: 3d80f...18d

• Liker 1
Skrevet

Og ja du får være alene på do selvfølgelig 

Anonymkode: 3d80f...18d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har trodd at man setter selv, men kom over at jordmor setter det? Hvordan gjøres dette? Står man med rumpa i været liksom? I senga, på badet eller? Og hva skjer etterpå? Tar det lang tid før det kommer? Da får man vel være alene?

Helt feil de gjør det iallefall er min erfaring. Jeg stod og da rant all oljen ut nesten med en gang igjen. Men man skal jo ligge på siden og knipe igjen så det får virka litt først. 

Skrevet

Tatt klyster kun på 1 av 3 fødsler og sverget på at jeg aldri skulle gjøre det igjen om det ble flere fødsler. Jordmor setter det mens du ligger til undersøkelse, så må du holde det inne så lenge du klarer 5-10min også er det bare å gå på do.

Kroppen har som regel tømt tarmene ganske godt gjennom alle de riene en har vært gjennom, samt babyens nedpress.

• Liker 1
Skrevet

Hjelpes, kanskje jeg skal revurdere 🙈 født to ganger uten, og sist kjente jeg liksom at jeg bæsjet under «prøvetrykkingen», synes det var så ubehagelig. Så tenkte liksom å bare få tømt meg helt denne gangen. Skal igangsettes, så tenkte det var lurt, siden kroppen kanskje ikke fikser selv på forhånd, som når fødselen starter selv.. men høres jo ut som dette ikke er noe man ønsker 🙈

Skrevet

Jeg tok før fødsel (innlagt for indusering). Fikk sette inn sprøyten selv på badet. 

Anonymkode: 7e861...f8d

• Nyttig 1
Skrevet

Fikk utdelt klyster og sendt på do for å sette det selv😂 samtidig satt jordmor og samboer rett utenfor døren å snakket mens de kunne høre alle mine do-lyder🤣

Anonymkode: b7d89...e58

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hjelpes, kanskje jeg skal revurdere 🙈 født to ganger uten, og sist kjente jeg liksom at jeg bæsjet under «prøvetrykkingen», synes det var så ubehagelig. Så tenkte liksom å bare få tømt meg helt denne gangen. Skal igangsettes, så tenkte det var lurt, siden kroppen kanskje ikke fikser selv på forhånd, som når fødselen starter selv.. men høres jo ut som dette ikke er noe man ønsker 🙈

Nei, hallo, hvis du føler det kan være behov for det så er det jo lurt å gjøre  :)

Igangsettelse her også. Jeg ble ikke tilbudt det men ba om det selv fordi jeg hadde ikke vært på do de siste dagene før fødselen og det hadde jo blitt katastrofe på fødesengen😬 Så veldig glad for at jeg fikk gjort det. Sist fødsel startet selv og tok ikke klyster, så det var noe mer styr med tørking underveis ja😵‍💫

Anonymkode: 5c910...b30

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, hallo, hvis du føler det kan være behov for det så er det jo lurt å gjøre  :)

Igangsettelse her også. Jeg ble ikke tilbudt det men ba om det selv fordi jeg hadde ikke vært på do de siste dagene før fødselen og det hadde jo blitt katastrofe på fødesengen😬 Så veldig glad for at jeg fikk gjort det. Sist fødsel startet selv og tok ikke klyster, så det var noe mer styr med tørking underveis ja😵‍💫

Jeg tenker at siden det er igangsettelse, så kan man gjøre det litt mer i ro og fred ja, litt ålreit å få tømt først 😅 når ila igangsettelsen tok du klyster da? Allerede før de satte i ballong, eller seinere i forløpet? 

Skrevet

Jeg fikk klyster før igangsettelse, heller det enn å bli vasket for avføring gjennom hele fødselen.

Anonymkode: ccde8...a63

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk klyster før igangsettelse, heller det enn å bli vasket for avføring gjennom hele fødselen.

Anonymkode: ccde8...a63

Når før igangsettelsen? Før du fikk ballong og hele pakka? :) 

Skrevet

Ofte blir klyster brukt for å sette fart på fødselen og for tømming av tarmen. Jeg fikk det på mine 2 og det funket.. 

Anonymkode: a0ae9...dca

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sleit veldig med forstoppelse hele svangerskapet så ba om det med en gang jeg ble lagt inn(var på do ca 1 gang i uka). Jordmor satt den og fikk beskjed om å holde det inne i vertfall 10 min. Tror det bare tok to min før jeg ikke hadde sjangs lengre og måtte på do. Fungerte veldig fint for min del, ingen avføring under fødselen og kommer til å be om det samme neste gang 😊 

Anonymkode: fccfb...e63

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tok bare under ene fødselen. Var langdryg fødsel. Ordnet alt selv. 
andre fødsel gikk fort. Bæsjet under første pressrie, men jordmor vasket raskt bort og så var vi ferdig med det

Anonymkode: cfdc1...173

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg tenker at siden det er igangsettelse, så kan man gjøre det litt mer i ro og fred ja, litt ålreit å få tømt først 😅 når ila igangsettelsen tok du klyster da? Allerede før de satte i ballong, eller seinere i forløpet? 

Gikk tregt her da, tok borti 1,5 døgn fra innsett av ballong til jeg fikk komme til en fødestue. Spurte om klyster da jeg kom dit :)

• Hjerte 1
Skrevet

Ikke erfaring med det, men det er i hvert fall ikke noe automatikk i at man skal ha det, slik jeg har inntrykk av at det var for en del år siden. Jeg fikk tilbud, men kroppen hadde tømt seg av seg selv de siste dagene, i tillegg til at jeg hadde veldig vonde rier fra start, så jeg sa blankt nei. Nå endte det i hastekeisersnitt, så jeg vet ikke om jeg hadde bæsjet på meg under fødselen eller ikke, men tviler på at det hadde kommet mye ut. Tror ikke jeg hadde avføring på 5-6 dager etter fødselen, uten at jeg følte meg forstoppet eller hadde ubehag knyttet til det. 

Anonymkode: 7ba2b...ddf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...