Gå til innhold

Vi har et 5 år gammelt kjøkken som vi ikke er fornøyd med, hva gjør vi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøkkenet er enkelt hvitt ikea, med en benkeplate i tre. Vi har parkett på gulvet, egentlig ønsker vi oss fliser.

Har vurdert å bytte ut fronter og benkeplater for å få en rimelig oppgradering.

Egentlig kunne jeg ønske meg et helt nytt kjøkken som vi selv hadde valgt, slik det er nå er det lite benkeplass.

Liker veldig godt disse flisene her, noen som tror de hadde passet på kjøkkenet? Da tenker jeg på over benkene altså, ikke på gulvet.

MOON HEXAGON GREEN 16X18 | Megaflis.no

Anonymkode: f84e9...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo olje trebenken for å få et annet uttrykk (sjekk Osmo sitt utvalg), male frontene (jeg malte kun benkskapene, ikke overskapene, med gulvmaling). Det gjorde jeg, samt fikk lagt fliser over de gamle, kjøpte nytt beslag (børstet messing), og kjøkkenet oppleves som nesten nytt (utseendemessig i alle fall). Kostet ikke skjorta. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du levere frontene til sprøytelakkering? Rimelig løsning til å få noe helt anna på fargefronten…

Anonymkode: 5099d...71b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kjøkkenet er enkelt hvitt ikea, med en benkeplate i tre. Vi har parkett på gulvet, egentlig ønsker vi oss fliser.

Egentlig kunne jeg ønske meg et helt nytt kjøkken som vi selv hadde valgt, slik det er nå er det lite benkeplass.

Liker veldig godt disse flisene her, noen som tror de hadde passet på kjøkkenet? Da tenker jeg på over benkene altså, ikke på gulvet.

Veldig fine fliser. Kan dere rokke om på kjøkkenet og gjenbruke mye da? Eventuelt male frontene eller bytte de ut med andre fronter fra IKEA? 

Anonymkode: 33ad0...085

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Veldig fine fliser. Kan dere rokke om på kjøkkenet og gjenbruke mye da? Eventuelt male frontene eller bytte de ut med andre fronter fra IKEA? 

Anonymkode: 33ad0...085

Dette! Man kan jo supplere med andre skrog fra Ikea ved behov.
Man kan også få fronter fra Noremax, Superfront, Fronts by Sweden o.l.

Ts, blir det ikke veldig omstendelig å få fliser på gulvet? Det bør jo da støpes for å legge ned varmekabler for at gulvet ikke skal være iskaldt å gå på.

Anonymkode: ac0bd...2ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes helt ny kjøkkeninnredning (pluss monteringshjelp) er oppskrytt dyrt . Du kan gjøre mye selv for å få det til å se bra ut. Tror kjøkken er ett av de områdene du kan spare mest ved å gjøre en egeninnsats. Bad er verre. Kan ikke gjøre feil der. Siden våtrom krever fagfolk og dokumentasjon for at folk skal gå god for det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette! Man kan jo supplere med andre skrog fra Ikea ved behov.
Man kan også få fronter fra Noremax, Superfront, Fronts by Sweden o.l.

Ts, blir det ikke veldig omstendelig å få fliser på gulvet? Det bør jo da støpes for å legge ned varmekabler for at gulvet ikke skal være iskaldt å gå på.

Jo det blir dyrt og mye jobb. Vi hadde fliser med varmekabler i vår forrige bolig nemlig. Svarte granittfliser, så det var lekkert. Men mulig vi bare må innse at dette er historie. Vi hadde så flott kjøkken, og nå har vi fått et i billigvariant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har fliser på kjøkkengulvet knuser absolutt alt du mister i gulvet. Verdt å tenke på før man står der.

Anonymkode: ae00d...141

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ts ville ha flisene på veggen, ikke på gulvet

Anonymkode: 0536a...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, maten blir nok mye bedre om du bytter ut ditt fem år gamle kjøkken. Prøv et svart et, den trenden holder nok et år til. 

Anonymkode: 5cca7...4f4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/6/2024 at 9:22 PM, tebrok said:

Du kan jo olje trebenken for å få et annet uttrykk (sjekk Osmo sitt utvalg), male frontene (jeg malte kun benkskapene, ikke overskapene, med gulvmaling). Det gjorde jeg, samt fikk lagt fliser over de gamle, kjøpte nytt beslag (børstet messing), og kjøkkenet oppleves som nesten nytt (utseendemessig i alle fall). Kostet ikke skjorta. 

Dette! 

benkeplate i tre er veldig fint og koster også ganske mye. Hadde aldri bytta ut en benkeplate i tre som bare er fem år. Mal eller skift fronter og ev. håndtak på skapene. Så er myyye gjort!

Anonymkode: e292b...383

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke orker å gjøre noe selv, og mesteparten av det dere har egentlig funker, finnes det noen firmaer som driver med kjøkkenfornying. Da bruker man skapene, men kan skifte fronter, bygge overskap opp til tak og litt sånne ting. 

De fleste har gratis befaring, da ser dere jo hva dere kan få hjelp til :)

Anonymkode: 53b35...00c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts ville ha flisene på veggen, ikke på gulvet

Anonymkode: 0536a...891

Flisene hun linker til, ja. Det har jeg fått med meg. Men hvis du gidder å lese HI en gang til, vil du se at det står: 

Sitat

Vi har parkett på gulvet, egentlig ønsker vi oss fliser.

Ts har også svart på innlegget mitt der det fremgår at min observasjon var korrekt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fliser på kjøkkengulvet vårt og jeg hater det. Det er ikke varmekabler her, så det oppleves veldig kaldt, også er det åpenbart en veldig hard flate som man ikke vil miste ting på. I tillegg har de en farge/stil som jeg aldri i verden ville valgt selv, men vi har ikke råd til å gjøre noe med det enda.

On 2/6/2024 at 9:22 PM, tebrok said:

Enig i dette! Man kan gjøre ganske mange enkle grep for å fornye litt, men dersom planløsningen ikke funker for dere ville jeg kanskje startet med en enkel kosmetisk oppgradering som du kan leve med til du bestemmer deg for eventuelt å ta hele kjøkkenet fra bunnen av.

Anonymkode: 4a6bd...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/6/2024 at 8:36 PM, AnonymBruker said:

Skal ikke legge neg opp i hva dere gjør med kjøkkenet selv om jeg syns en levetid på 5 år for et kjøkken er forkastelig utifra et miljøperspektiv….

men fliser; tenk deg nøye om før du legger fliser på er kjøkken. Det er utrolig hardt underlag og lite ergonomisk. Er du sikker på at det er praktisk? Og ikke bare pent? 

Anonymkode: 16b1e...070

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skal ikke legge neg opp i hva dere gjør med kjøkkenet selv om jeg syns en levetid på 5 år for et kjøkken er forkastelig utifra et miljøperspektiv….

men fliser; tenk deg nøye om før du legger fliser på er kjøkken. Det er utrolig hardt underlag og lite ergonomisk. Er du sikker på at det er praktisk? Og ikke bare pent? 

Jeg er helt enig i at det fra et miljøperspektiv er forkastelig. Problemet er at vi flyttet inn i en ganske nyoppusset hus, men de som gjorde det har ikke lagt pengene i kjøkkenet for å si det slik. Det er litt billig og veldig enkelt.

Vi hadde granittfliser med varmekabler under der vi bodde tidligere, opplevde det ikke som upraktisk jeg da. Eller vondt å gå på? Men jeg tror ikke det blir noe av her, det blir dyrt å ta opp hele gulvet og gjør vi først det blir det nok og nytt kjøkken.

Og til flisedebatten, ja jeg sikler både på fliser over benken og drømmer om å ha det på gulvet men ikke de grønne jeg linket til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Enig med deg der. Vi skal rett nok bygge nytt kjøkken selv iløpet av 24/25 men vårt er fra 71 og har ingen normale mål. Så vi slår på stortromma og lager semiåpen løsning m m skal tross alt holde i minst 25 år og helst 50 år før det må skiftes ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...