Gå til innhold

Hvilken katt skal vi gå for?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har Dyrebeskyttelsen faktisk krav om «erfaring» 😳 Ikke merkelig det er overfylt med katter hos alle slike organisasjoner om det er slike regler 😳

For jeg skulle til å anbefale nettopp å finne en katt hos en slik organisasjon.

Det man gjerne får hos dem er en katt som de kan si er slik og slik i personlighet.

Kattunger er gøy, misforstå meg riktig. Og en rasekatt kan man gjerne «kjøpe» en personlighet.

Men en litt mer voksen katt hos ulike organisasjoner kan man ofte lese om personligheten før man kjøper. De har katter som MÅ være sammen med en annen katt, men har også katter som MÅ være alene.

Men ut fra ønsker om rasekatt, og lang pels; da er Main Coon og Norsk Skogkatt to gode valg.

Eneste som jeg kan si; huskatter (altså ingen rase) de er generelt friskere og lever lengre. Katter har ikke like mange problemer med sykdommer og avl som hos hunder, men man finner problemer hos katter også.

Jeg ville nok anbefalt en huskatt fremfor en rasekatt.

Anonymkode: 618f6...f25

Vår dyrebeskyttelse har ikke krav om erfaring. Selvsagt ikke, en gang må være første gang. Db er genialt om du vethvilken personlighet du vil katten skal ha. 

Anonymkode: df408...26b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 21.51):

Takk for alle innspill, kom gjerne med enda flere!

Nå har jeg avtalt med samboer at vi skal ta oss en tur til dyrebeskyttelsen og se først. Det kan jo plutselig være noen som trenger omplassering av andre grunner enn at de ikke har hatt et godt hjem (og dermed trenger mer enn jeg kan love dem). Så skal vi eventuelt se videre på de andre muligheten etterpå.

Anonymkode: 60b86...079

Jeg støtter denne! Er selv oppdretter av rasekatt og selv om lynne skal ha en standard er katter også personligheter og ingen garantier gis.

Det er mange flotte puser som trenger nytt hjem og helt ok å ønske en katt uten adferdsproblemer. 

Anonymkode: fa24e...2c4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 20.23):

Samboeren min og jeg skal få oss katt. Han har hatt katt hele livet, og da ulike gatemikser. Jeg er oppvokst med hund og har generelt lite erfaring med katt. 

Siden jeg ikke har erfaring med katt fra før tenker vi kanskje å gå for en rasekatt, da man her kan være litt tryggere på hvilket lynne katten får.

Jeg ønsker en katt med halvlang/lang pels og er godt vant med å ha rutine på pelsstell. Vi bor i et stort hus med hage og friområde som nærmeste nabo. 

Vi har sett litt på norsk skogskatt og main coone. Er det noen som har erfaring med disse, eventuelt kan anbefale andre raser? Eller bør vi gå for en gatemiks? 

Nb. da jeg ikke har erfaring med katt fra før er dessverre ikke dyrebeskyttelsen aktuelt. 

Har alltid hatt mix. Og aldri noe tull med de. God helse og lange levetider. Derimot kjenner jeg noen med div rasekatter som sliter med grinete deprimerte dyr med mye sykdommer. Så jeg går for puser med litt mer naturlig formering enn kunstig avl for utseendets skyld

Anonymkode: a7cfa...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Har alltid hatt mix. Og aldri noe tull med de. God helse og lange levetider. Derimot kjenner jeg noen med div rasekatter som sliter med grinete deprimerte dyr med mye sykdommer. Så jeg går for puser med litt mer naturlig formering enn kunstig avl for utseendets skyld

Har også alltid hatt blandingskatter, men neste blir helt klart rasekatt. Det er noe med å vite at pus kommer fra friske foreldre etter friske foreldre, det er en trygghet i det. Hadde jo blitt helt knust hvis plutselig en eller annen arvelig sykdom dukket opp når det kunne ha blitt unngått med fornuftig avl. 

Har sett på både hellig birma, neva masquerade, ragdoll, somali, sibirkatt og tyrkisk angora, synes alle de er flotte raser :) Synes kanskje spesielt tyrkisk angora er flott, men de er også veldig sjeldne her til lands og å importere katt som uansett skal kastreres er litt pes tenker jeg. Det viktigste er jo uansett å sikre seg at katten har statistisk best mulig sjanse til å leve et langt, friskt liv og at den har et fint lynne som passer inn i livet. 

Anonymkode: 4acab...181

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min har to Maine coon, de er veldig ulike. Selv har vi hatt mange katter opp gjennom, alle har vi fått som kattunger, og alle er blanding. Hva slags lynne er det du er ute etter? Hos en katt liksom? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 21.43):

Har også Bengal. Hun kommer kun i fanget mitt om jeg har pute der 😅 Hun gir tydelig beskjed om når hun skal i fanget 😹

Men fang, hun er en jævel på å fange mus. 30 mus kom hun inn med i fjor, samt 9 fugler og 2 ekorn. 

Det høres ut på ts at de vil ha en katt som også kan være ute. Hun vår elsker å være ute, og er litt frustrert nå på vinteren. For den liker hun ikke. 

Men pelsen, fy søren for en nydelig pels. Den er silkemyk, lite røyting og i sol ser man sølvskimmer i den.

Også er de generelt pratsomme. Mye lyd i hun vår. Når jeg går rundt med henne, for hun følger meg som en hund, kan vi ha lange ‘samtaler’. 

Synes også Bengal er en blanding av hund og katt.

Anonymkode: 409af...d47

Vår er bare inne, men vi har stort hus og mange trapper så hun får aktivisert seg😊

Pelsen ja. En av hovedgrunnene til at jeg ville ha Bengal. Her skimrer det i gull💕

Anonymkode: 61c44...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanuki skrev (22 timer siden):

På norsk ja, men rasen heter jo ikke det. 

Jeg syntes det var morsomt, bare. Det er helt greit at du ikke syntes det var morsomt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 21.32):

Vi har en renraset bengalkatt. 
Røyter knapt, nydelig pels. Allergivennlig. 
Intelligent og aktiv, leken og nysgjerrig. 
Ingen fang-katt, men det er individuelt.

Anonymkode: 61c44...30e

Har også bengalkatt. Fantastisk fin, morsom og gøyal katt😀 Han er også en sosial fang-katt, utrolig nok. 
Har tidligere hatt langhåret katt og det er herlig å slippe pelsstell 

Anonymkode: 9b362...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Pringle said:

Jeg syntes det var morsomt, bare. Det er helt greit at du ikke syntes det var morsomt.

jeg skrev ikke til deg på noen som helst frekk eller ekkel måte, så litt merkelig at du svarer som om jeg har vært ekkel mot deg. Den første kommentaren min var bare som en opplysning siden du og en annen bruker ikke brukte riktig navn på rasen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (9 minutter siden):

jeg skrev ikke til deg på noen som helst frekk eller ekkel måte, så litt merkelig at du svarer som om jeg har vært ekkel mot deg. Den første kommentaren min var bare som en opplysning siden du og en annen bruker ikke brukte riktig navn på rasen. 

Jeg prøver å oppklare noe som kanskje er en misforståelse. Du har svart meg litt merkelig, som om du antar at jeg ikke vet hvordan rasenavnet ("ragdoll") staves. Men hele poenget var er jo nettopp at navnet er feilstavet, og på en sånn måte at deler av navnet ("ragg") samsvarer med noe som på norsk tilfeldigvis er den egenskapen som den brukeren beskrev ("mye hår"). Det jeg tok tak i, var altså et ordspill, men Jeg er klar over at alle ikke forstår eller liker ordspill. Vitser er ikke morsomme om de må forklares 😕

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha styrt unna raser som krever mye, som Bengal. Men Dyrebeskyttelsen trenger ikke å være utelukket. De har ikke kun "villkatter" som ikke tåler håndtering, men har også katter som har hatt et godt hjem fra før. 

Jeg har hatt Maine Coon og har Ragdoll nå. Skjønne katter, og begge er raser som jeg vil anbefale. Men tenk deg grundig om vedrørende pelsstell. Katten får typisk uhell og trenger en dusj bak akkurat når du står på farten og har dårlig tid. Mulig mine har ekstra sensitiv fordøyelse. Renslige det alle meste av tiden altså, men uhell skjer. 

Jeg overtok altså to maine coon-katter som var godt voksne, og de var skvetne. Foreldrene mine har også Maine Coon, og den får fortsatt total panikk av ringeklokka, nå ti år etter at de overtok den. Katten er ikke glad i barn. Men her er det jo ikke godt å si hva som kommer av omplassering, og hva som er rase. Mye sykdom på mine men de var 8 og 10 år da jeg fikk de,så da må det nok påberegnes. Sørg for at katten er sjekket for HCM. Mine hadde ikke det, men det er en vanlig hjertesykdom hos Maine Coon. 

Anonymkode: 696b3...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvis de er grinete og deprimerte, så skyldes det vel neppe rase? Jeg tenker at katten kan være understimulert? 

Du har nok rett i at det statistisk blir mer sykdom hos rasekatter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pringle skrev (1 time siden):

Jeg synes "Raggdoll" er morsomt. 🤭

Jeg har gått rundt hele livet og sagt "Skogskatt" forresten😬. Skal prøve å slutte med det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanuki skrev (43 minutter siden):

Jeg forstår dere begge jeg. Jeg oppfatter ikke at brukeren var ekkel i det hele tatt. Og så skjønner jeg deg også som bare ville si riktig navn. Det er ikke så lett å vite hva som er spøk. Men som sagt, jeg tror ikke brukeren mente å være ufin mot deg altså. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vi har nå landet og skal hente en søt liten kattunge i helgen, da er hun 14 uker gammel. Hun er 25% neva masquerade, 25% ragdoll og 50% hellig birma. Oldemor ble 18 år gammel og både mamma, pappa, morfar og bestemor lever i beste velgående på gården hvor vi henter henne. 

Vi prøvde oss hos dyrebeskyttelsen, men det ble dessverre litt vanskelig med kommunikasjonen. Lang tid mellom hvert svar, og de har spurt 3 ganger om å komme dagen etter, selv om vi har informert om at vi trenger litt mer enn 1 dags varsel, eventuelt avtale seinere på dagen enn de har foreslått. Vi hadde hatt bedre tålmodighet for å få til en avtale om ikke hun vi nå skal hente dukket opp og var siste i sitt kull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vi har nå landet og skal hente en søt liten kattunge i helgen, da er hun 14 uker gammel. Hun er 25% neva masquerade, 25% ragdoll og 50% hellig birma. Oldemor ble 18 år gammel og både mamma, pappa, morfar og bestemor lever i beste velgående på gården hvor vi henter henne. 

Vi prøvde oss hos dyrebeskyttelsen, men det ble dessverre litt vanskelig med kommunikasjonen. Lang tid mellom hvert svar, og de har spurt 3 ganger om å komme dagen etter, selv om vi har informert om at vi trenger litt mer enn 1 dags varsel, eventuelt avtale seinere på dagen enn de har foreslått. Vi hadde hatt bedre tålmodighet for å få til en avtale om ikke hun vi nå skal hente dukket opp og var siste i sitt kull. 

Flott. Da støtter du useriøse «avlere» som ikke gidder å kastrere kattene sine. Utrolig trist.

Anonymkode: df408...26b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig tatt imot katt. De er langhåret. Jeg børster daglig. Men jeg har aldri betalt for katt. Kattene går godt med hund. Søster har hund, og kommer innom. Kattene tåler dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.2.2024 den 14.58):

Men "ragg" betyr uansett "mye hår".

Anonymkode: 510f3...92c

Ragdoll er med en g, og betyr filledukke… 

Anonymkode: 5c552...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2024 den 18.23):

Minner meg om en annonse i Budstikka for en del år siden:

Søte kattunger gies bort, mor ekte Hellig Birma, far en ukjent slask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...