AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #21 Del Skrevet 6. februar 2024 Jeg har britisk korthår. Verdes søteste katt. Lite pelsstell og en veldig uproblematisk katt å ha. Det stemmer at den dilter etter rundt i huset. Mjauer når jeg snakker til den så vi kan ha lange samtaler men ellers ganske stille. Leken men uten å klatre i gardinene. Anonymkode: 5716b...515 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #22 Del Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det heter SKOGKATT!!! Ikke skogskatt!! Anonymkode: a56d5...8fd Rolig nå... Anonymkode: 3524a...0f3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #23 Del Skrevet 6. februar 2024 Vi har raggdoll, veldig kosete og nydelig vesen. Men mye hår 😅 Anonymkode: 77b89...373 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #24 Del Skrevet 6. februar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg ville ikke forkastet Dyrebeskyttelsen på grunnlag av at du ikke er vant med katt. Tvert i mot kan dere få en voksen, husren katt. Det er mindre krevende enn å oppdra en kattunge. Og dere kan hilse på katten først, og finne en personlighet som klaffer. De har trygge, lekne og kosete katter, ikke bare «villkatter» som krever erfaring. Så med mindre du egentlig vil ha en katt med riktig utseende/status, tenker jeg egentlig at å adoptere en voksen katt er det beste for dere når du ikke har erfaring med kattunger. Anonymkode: e12bf...58c Hvis man kjøper kattunge fra en ansvarlig og erfaren oppdretter som lar ungene være lenge nok hos mor, leveres disse også ferdig husrene. Kattemor lærer dem å bruke kasse. Når de har fått nok tid med mor og søsken er de også flinkere til å leke "pent" (altså minimalt med klør og tenner), mer selvsikre og finner seg lettere til rette i et nytt hjem. Helsen er ofte også mye bedre, siden katter ikke avvennes morsmelk brått, men fortsetter å die mor litt nå og da også etter de har gått over til fast føde, og den ekstra melken bidrar til bedre immunforsvar. TS: Sørg for at kattungen ikke er en dag under 12 uker før den tas fra mor. Aller helst bør den være 14 uker, noen raser kan gjerne også vente til nærmere 16 uker (feks perser, som utvikler seg saktere mentalt). Vi har ragdoll, det kan være en veldig god første rase for hundevenner siden de oppfører seg ganske mye som hunder dilter etter deg overalt, elsker oppmerksomhet og finner seg som regel i veldig mye mer håndtering enn mange andre raser, som kan gjøre pelsstell, kloklipping og veterinærbesøk lettere. Men bruk tid på å velge riktig oppdretter, og ikke ta noen forhastede avgjørelser, de beste individene får du av de som tar avlen på alvor. Pelsen er medium/lang. Merk at ragdoll er definitivt innekatt, de har ikke vett til å være redd for fremmede og skjønner ofte ikke at de skal passe seg for biler, hunder, andre katter, ville dyr, osv. Anonymkode: bed2c...cfd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #25 Del Skrevet 6. februar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis man kjøper kattunge fra en ansvarlig og erfaren oppdretter som lar ungene være lenge nok hos mor, leveres disse også ferdig husrene. Kattemor lærer dem å bruke kasse. Når de har fått nok tid med mor og søsken er de også flinkere til å leke "pent" (altså minimalt med klør og tenner), mer selvsikre og finner seg lettere til rette i et nytt hjem. Helsen er ofte også mye bedre, siden katter ikke avvennes morsmelk brått, men fortsetter å die mor litt nå og da også etter de har gått over til fast føde, og den ekstra melken bidrar til bedre immunforsvar. TS: Sørg for at kattungen ikke er en dag under 12 uker før den tas fra mor. Aller helst bør den være 14 uker, noen raser kan gjerne også vente til nærmere 16 uker (feks perser, som utvikler seg saktere mentalt). Vi har ragdoll, det kan være en veldig god første rase for hundevenner siden de oppfører seg ganske mye som hunder dilter etter deg overalt, elsker oppmerksomhet og finner seg som regel i veldig mye mer håndtering enn mange andre raser, som kan gjøre pelsstell, kloklipping og veterinærbesøk lettere. Men bruk tid på å velge riktig oppdretter, og ikke ta noen forhastede avgjørelser, de beste individene får du av de som tar avlen på alvor. Pelsen er medium/lang. Merk at ragdoll er definitivt innekatt, de har ikke vett til å være redd for fremmede og skjønner ofte ikke at de skal passe seg for biler, hunder, andre katter, ville dyr, osv. Anonymkode: bed2c...cfd 14-16 uker gamle kattunger er en veldig fordel, og 12 ukers grensen burde flyttes til minst 14 uker. Kattungene har fryktelig stort utbytte av å få være med mor og søsken lengre. Både for å lære ting og utvikle seg til å være tryggere på seg selv. Anonymkode: b824b...f84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #26 Del Skrevet 6. februar 2024 57 minutter siden, AnonymBruker said: Om jeg skulle hatt katt igjen ville jeg forresten hatt en burmeser. Synes de er så fine. Anonymkode: 0764d...82b Jeg har to nå, og de har utrolig flott lynne. Smarte og kreative og utrolig hengivne og sjarmerende. Mange som er penere enn dem, men de kompenserer mer en tilstrekkelig. Anonymkode: b824b...f84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #27 Del Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har raggdoll, veldig kosete og nydelig vesen. Men mye hår 😅 Anonymkode: 77b89...373 Det sier seg vel selv 😁 Ragg 😄 Anonymkode: 510f3...92c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 7. februar 2024 #28 Del Skrevet 7. februar 2024 Halv siameser er jo koselige da eller evt Skogskatt/Norsk Huskatt 😻😺 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #29 Del Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det heter SKOGKATT!!! Ikke skogskatt!! Anonymkode: a56d5...8fd Pass på blodtrykket 🫣 Anonymkode: db4c5...821 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #30 Del Skrevet 7. februar 2024 Hellig birma ❤️ Anonymkode: 75c30...9ac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #31 Del Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det heter SKOGKATT!!! Ikke skogskatt!! Anonymkode: a56d5...8fd Norsk skogkatt* Anonymkode: eb182...1f3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #32 Del Skrevet 7. februar 2024 Kjøp lokalt der du kan treffe foreldre, store variasjoner innad i rasene. Å gjøre en kattunge vant til pelsstell står i stor grad på deg som eier. Mange oppdrettere venner kattungene på bading etc, men følger man ikke opp er man like langt. Anonymkode: 1fee2...ed6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 8. februar 2024 #33 Del Skrevet 8. februar 2024 Les deg godt opp om de forskjellige rasene og se hvordan det passer sammen med det du kan gi en katt og det du ønsker katten skal være for deg. Vi har en Maine Coon og en Hellig Birma. To vidt forskjellige raser med både helt forskjellige lynne og væremåte og ikke minst forskjellige krav til pelsstell og annen behandling. Jeg har hatt katt hele livet, men forsto egentlig ikke hvor forskjellig raser kan være før vi fikk Maine Coon. Dette er en hund i (stor) kattekropp. Den krever en del pelsstell, men er ikke alltid like glad i å bli håndtert. Vår Maine Coon er ikke spesielt kosete, men veldig sosial. Det betyr at hun er rett bak bena våre uansett hva vi gjør og hvor vi er, men protesterer om vi løfter henne opp og hun vil IKKE sitte på fanget eller ligge inntil oss. Hun er med og går tur og hun er glad i å leke apport. Hun er MEGET selvstendig og vet hva hun vil. Hellig birmaen er en helt annen type. Han er superkosete og diltete, men kanskje ikke så smart? Han er "frimerke" og sitter ofte klister på fanget eller i armkroken så fort vi sitter eller ligger nede noe sted. Dum og deilig passer veldig fint på vår HB, i alle fall. Pelsen er mykere, da han ikke har den samme todelte pelsen som MCO har, men det er lurt å gre litt til tider. Vi hadde tidligere Norsk Skogkatt og denne krever også en del pelsstell, men den var litt lettere å håndtere enn MCO'en, så ukentlig greing gikk greit. Når det gjelder sykdommer og slikt er det uansett viktig å vurdere oppdretteren nøye og sjekke hvordan linjene er mtp arvelige sykdommer. Be om å få link til stamtavlen før du bestemmer deg for katt. Der kan du sjekke hvor mange kull kattemor har hatt tidligere, for å sjekke at oppdretter ikke driver rovdrift på kattene sine. Det er også mulig å be om å få se helseattest på foreldrene. Lykke til med en ny firbent venn 🙂 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #34 Del Skrevet 8. februar 2024 Om du vil vite personlighet til katten ville jeg absolutt gått for en dyrebeskyttelse-katt! En kattunge vet man ikke personligheten til, da den kan forandre seg. Og rasekatter har også veldig forskjellig personlighet. Katter i dyrebeskyttelsen har gjerne vært hos en forvert først, og de kan det meste om katten. Da får dere en som passer deres behov. Eventuelt kunne dere blitt forverter selv, og adoptert katten dere synes passer deres familie. Så får dere reddet noen stakkarer og hatt katten fra dag 1, og bære de som kjenner den best😄 Anonymkode: df408...26b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 9. februar 2024 #35 Del Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 20.23): Samboeren min og jeg skal få oss katt. Han har hatt katt hele livet, og da ulike gatemikser. Jeg er oppvokst med hund og har generelt lite erfaring med katt. Siden jeg ikke har erfaring med katt fra før tenker vi kanskje å gå for en rasekatt, da man her kan være litt tryggere på hvilket lynne katten får. Jeg ønsker en katt med halvlang/lang pels og er godt vant med å ha rutine på pelsstell. Vi bor i et stort hus med hage og friområde som nærmeste nabo. Vi har sett litt på norsk skogskatt og main coone. Er det noen som har erfaring med disse, eventuelt kan anbefale andre raser? Eller bør vi gå for en gatemiks? Nb. da jeg ikke har erfaring med katt fra før er dessverre ikke dyrebeskyttelsen aktuelt. Anonymkode: 60b86...079 Hellig Birma, rolig gemytt og fine katter. Og selv om de er langhårede/semilanghårede så er det lite pellsstell med dem sammenlignet med skogkatt og perser for eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 10. februar 2024 #36 Del Skrevet 10. februar 2024 On 2/7/2024 at 7:33 AM, AnonymBruker said: Det sier seg vel selv 😁 Ragg 😄 Anonymkode: 510f3...92c Ragdoll* altså filledukke. Tror navnet kommer fra at at rasen er kjent for å være veldig avslappet og kosete. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #37 Del Skrevet 10. februar 2024 Vi har Neva Masquerade (en masket sibirkatt) og elsker lynnet og personligheten hennes. Drar minimalt med bytte i hus heldigvis- og liker å bli gredd og stelt i pelsen. Anonymkode: 1eade...c6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #38 Del Skrevet 10. februar 2024 Tanuki skrev (9 minutter siden): Ragdoll* altså filledukke. Tror navnet kommer fra at at rasen er kjent for å være veldig avslappet og kosete. Men "ragg" betyr uansett "mye hår". Anonymkode: 510f3...92c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 10. februar 2024 #39 Del Skrevet 10. februar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Men "ragg" betyr uansett "mye hår". Anonymkode: 510f3...92c På norsk ja, men rasen heter jo ikke det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #40 Del Skrevet 10. februar 2024 Har Dyrebeskyttelsen faktisk krav om «erfaring» 😳 Ikke merkelig det er overfylt med katter hos alle slike organisasjoner om det er slike regler 😳 For jeg skulle til å anbefale nettopp å finne en katt hos en slik organisasjon. Det man gjerne får hos dem er en katt som de kan si er slik og slik i personlighet. Kattunger er gøy, misforstå meg riktig. Og en rasekatt kan man gjerne «kjøpe» en personlighet. Men en litt mer voksen katt hos ulike organisasjoner kan man ofte lese om personligheten før man kjøper. De har katter som MÅ være sammen med en annen katt, men har også katter som MÅ være alene. Men ut fra ønsker om rasekatt, og lang pels; da er Main Coon og Norsk Skogkatt to gode valg. Eneste som jeg kan si; huskatter (altså ingen rase) de er generelt friskere og lever lengre. Katter har ikke like mange problemer med sykdommer og avl som hos hunder, men man finner problemer hos katter også. Jeg ville nok anbefalt en huskatt fremfor en rasekatt. Anonymkode: 618f6...f25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå