AnonymBruker Skrevet 6. februar #1 Del Skrevet 6. februar Samboeren min og jeg skal få oss katt. Han har hatt katt hele livet, og da ulike gatemikser. Jeg er oppvokst med hund og har generelt lite erfaring med katt. Siden jeg ikke har erfaring med katt fra før tenker vi kanskje å gå for en rasekatt, da man her kan være litt tryggere på hvilket lynne katten får. Jeg ønsker en katt med halvlang/lang pels og er godt vant med å ha rutine på pelsstell. Vi bor i et stort hus med hage og friområde som nærmeste nabo. Vi har sett litt på norsk skogskatt og main coone. Er det noen som har erfaring med disse, eventuelt kan anbefale andre raser? Eller bør vi gå for en gatemiks? Nb. da jeg ikke har erfaring med katt fra før er dessverre ikke dyrebeskyttelsen aktuelt. Anonymkode: 60b86...079 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #2 Del Skrevet 6. februar Norsk skogkatt er nydelige vesner, både inni og utenpå. Main coon kjenner jeg ikke så godt til, men vet at 30% lider av arvelig hypertrofisk kardiomyopati. Jeg støtter tanken på å kjøpe rasekatt, slik at man er mer trygg på hvilke egenskaper katten har. Jeg har selv hatt rasekatter (har gatemix nå) som oppførte seg akkurat slik rasebeskrivelsen sier. Anonymkode: b5a34...3d8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #3 Del Skrevet 6. februar Enig i at om man kjøper en rasekatt med stamtavle får man den katten man forventer om man har satt seg inn i hvordan de rasetypisk er samt hvilke sykdommer som man må passe seg for. Kanskje tenk på hvilke egenskaper dere ønsker pus skal ha også? Om dere ønsker selvstendighet eller veldig menneskefokusert, aktivitetsnivå og sosialt behov? Anonymkode: b824b...f84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
neon_sun Skrevet 6. februar #4 Del Skrevet 6. februar Vi har hatt en sibirkatt. Helt nydelig vesen med veldig personlighet. Stort pluss at den er allergivennlig. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #5 Del Skrevet 6. februar neon_sun skrev (52 minutter siden): Vi har hatt en sibirkatt. Helt nydelig vesen med veldig personlighet. Stort pluss at den er allergivennlig. Åh, den ser også veldig aktuell ut for oss. Jeg har en søster som er allergisk, så kanskje det er håp for at hun kunne besøkt oss allikevel (selv om jeg leser at ikke alle tåler denne heller). Anonymkode: 60b86...079 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #6 Del Skrevet 6. februar Vi har en renraset bengalkatt. Røyter knapt, nydelig pels. Allergivennlig. Intelligent og aktiv, leken og nysgjerrig. Ingen fang-katt, men det er individuelt. Anonymkode: 61c44...30e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #7 Del Skrevet 6. februar Norsk skogskatt, gjerne blanding Anonymkode: db4c5...821 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #8 Del Skrevet 6. februar Britisk/scottish. Svært rolige innekatter. Lager knapt lyd. Dilter bare etter eierne sine😅😍 Anonymkode: 178d0...56c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #9 Del Skrevet 6. februar Vi har en liten halvkrminell norsk huskatt som liker å herje. Men den er sunn, veldig søt og morsom. Anonymkode: 9a687...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #10 Del Skrevet 6. februar Jeg ville ikke forkastet Dyrebeskyttelsen på grunnlag av at du ikke er vant med katt. Tvert i mot kan dere få en voksen, husren katt. Det er mindre krevende enn å oppdra en kattunge. Og dere kan hilse på katten først, og finne en personlighet som klaffer. De har trygge, lekne og kosete katter, ikke bare «villkatter» som krever erfaring. Så med mindre du egentlig vil ha en katt med riktig utseende/status, tenker jeg egentlig at å adoptere en voksen katt er det beste for dere når du ikke har erfaring med kattunger. Anonymkode: e12bf...58c 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #11 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har en renraset bengalkatt. Røyter knapt, nydelig pels. Allergivennlig. Intelligent og aktiv, leken og nysgjerrig. Ingen fang-katt, men det er individuelt. Anonymkode: 61c44...30e Har også Bengal. Hun kommer kun i fanget mitt om jeg har pute der 😅 Hun gir tydelig beskjed om når hun skal i fanget 😹 Men fang, hun er en jævel på å fange mus. 30 mus kom hun inn med i fjor, samt 9 fugler og 2 ekorn. Det høres ut på ts at de vil ha en katt som også kan være ute. Hun vår elsker å være ute, og er litt frustrert nå på vinteren. For den liker hun ikke. Men pelsen, fy søren for en nydelig pels. Den er silkemyk, lite røyting og i sol ser man sølvskimmer i den. Også er de generelt pratsomme. Mye lyd i hun vår. Når jeg går rundt med henne, for hun følger meg som en hund, kan vi ha lange ‘samtaler’. Synes også Bengal er en blanding av hund og katt. Anonymkode: 409af...d47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #12 Del Skrevet 6. februar Takk for alle innspill, kom gjerne med enda flere! Nå har jeg avtalt med samboer at vi skal ta oss en tur til dyrebeskyttelsen og se først. Det kan jo plutselig være noen som trenger omplassering av andre grunner enn at de ikke har hatt et godt hjem (og dermed trenger mer enn jeg kan love dem). Så skal vi eventuelt se videre på de andre muligheten etterpå. Anonymkode: 60b86...079 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #13 Del Skrevet 6. februar Jeg passer noen main coon, og det er fantastiske katter! Utenom pelsstell... Ulik oppdrett, ulike, men svært erfarne eiere, og katter som får klumper i pelsen lett, og må dopes for absolutt all stell. Dette gjelder tre av fem jeg passer. To var planlagt avlskatter og store håp for utstilling, men det er ikke mulig håndtere de under pelsstell. Passer også bengal, som korthåret er de lettere håndtere med daglig stell, men de krever mer aktivisering inne, og kattesikring av hjemmet i enn heeeeelt annen grad. De britiske jeg passer er i alle varianter, fra korthåret, langhåret som elsker pelsstell, til langhåret som hater det over alt. Kun kjennskap til en sibir, den har utfordringer med pelsstell, men der handler det om eiers erfaringer. Passer på fast basis flere dager i måneden for to oppdrettere, og tre stk som driver med utstilling på internasjonal basis, pluss flere andre som har rasekatter. Rasekatter kan være amazing, men det er overhode ikke noe fasit for at man får en lett katt. Vil man ha mer garanti for personligheten må man velge en katt som er eldre enn 14 uker. Anonymkode: d9de8...c41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #14 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk for alle innspill, kom gjerne med enda flere! Nå har jeg avtalt med samboer at vi skal ta oss en tur til dyrebeskyttelsen og se først. Det kan jo plutselig være noen som trenger omplassering av andre grunner enn at de ikke har hatt et godt hjem (og dermed trenger mer enn jeg kan love dem). Så skal vi eventuelt se videre på de andre muligheten etterpå. Anonymkode: 60b86...079 Lurt! Vi adopterte en voksen katt. Da visste vi at det var en trygg, rolig, kosete og familievennlig katt vi fikk, som beskrevet. Vi kunne ikke vært mer fornøyde med det nye familiemedlemmet, vi elsker pusen vår, og det ser ut til at han elsker sin nye familie også. Vinn - vinn der altså 😊 Lykke til! Anonymkode: 92cd1...c53 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 6. februar #15 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Samboeren min og jeg skal få oss katt. Han har hatt katt hele livet, og da ulike gatemikser. Jeg er oppvokst med hund og har generelt lite erfaring med katt. Siden jeg ikke har erfaring med katt fra før tenker vi kanskje å gå for en rasekatt, da man her kan være litt tryggere på hvilket lynne katten får. Jeg ønsker en katt med halvlang/lang pels og er godt vant med å ha rutine på pelsstell. Vi bor i et stort hus med hage og friområde som nærmeste nabo. Vi har sett litt på norsk skogskatt og main coone. Er det noen som har erfaring med disse, eventuelt kan anbefale andre raser? Eller bør vi gå for en gatemiks? Nb. da jeg ikke har erfaring med katt fra før er dessverre ikke dyrebeskyttelsen aktuelt. Anonymkode: 60b86...079 Kan varmt anbefale en hellig Birma 😽❤️ Jeg har en sånn. Utrolig snill og kosete katt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 6. februar #16 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Britisk/scottish. Svært rolige innekatter. Lager knapt lyd. Dilter bare etter eierne sine😅😍 Anonymkode: 178d0...56c Scottish er ikke godkjent i Norge pga helseproblemer, men britisk korthår? Herregud de er så søte 🥺 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #17 Del Skrevet 6. februar Jeg har hatt en bengal og en abyssiner. Begge var innekatter. Bengalen var ekstremt aktiv og vill, og ødela mye inventar. Den taklet rett og slett ikke så godt å være inne, men det er sikkert store individuelle forskjeller her. Abyssineren var ekstremt kosete og kjærlig. Ville helst ligge på fanget dagen lang, og var som en hund i kattekropp. Lærte den litt triks, den kom og hilset oss i døra og var bare utrolig fin og skjønn på alle måter (selv om den kanskje kunne bli litt intens.) Det finnes en langhåret variant av denne som heter Somali. De er helt nydelige. Anonymkode: 0764d...82b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #18 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har hatt en bengal og en abyssiner. Begge var innekatter. Bengalen var ekstremt aktiv og vill, og ødela mye inventar. Den taklet rett og slett ikke så godt å være inne, men det er sikkert store individuelle forskjeller her. Abyssineren var ekstremt kosete og kjærlig. Ville helst ligge på fanget dagen lang, og var som en hund i kattekropp. Lærte den litt triks, den kom og hilset oss i døra og var bare utrolig fin og skjønn på alle måter (selv om den kanskje kunne bli litt intens.) Det finnes en langhåret variant av denne som heter Somali. De er helt nydelige. Anonymkode: 0764d...82b Om jeg skulle hatt katt igjen ville jeg forresten hatt en burmeser. Synes de er så fine. Anonymkode: 0764d...82b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #19 Del Skrevet 6. februar Hvis du vil ha rasekatt hadde jeg personlig gått for Sibir, ut fra det du skriver. Jeg synes de er mye finere enn norsk skogskatt og maine coon, som begge er altfor ekstreme etter min smak. Maine coon har også mye helseproblemer. Anonymkode: fac51...981 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #20 Del Skrevet 6. februar Det heter SKOGKATT!!! Ikke skogskatt!! Anonymkode: a56d5...8fd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå