AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #1 Skrevet 6. februar 2024 Leser de skal sette ned renten litt til neste år, eller til sommeren, men når tror dere den vil gå ned til det den var tidligere? og er det mange år imellom før de øker renten såpass mye? Vetikke når rentene var på dette nivået tidligere. Det er jo faktisk billigere å leie enn å eie nå. Anonymkode: 92fd5...87b
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #2 Skrevet 6. februar 2024 Leste jeg ikke at sist renta var på dette nivået var rundt 2008? De tror vel ikke at den går like lavt som den har vært. Historisk sett har renta vært unormalt lav de siste årene. NHO har spådd at den er nede i 3,25 i 2026, da er vel renta ut til kundene 1% høyere. Anonymkode: db083...511 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #3 Skrevet 6. februar 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Leser de skal sette ned renten litt til neste år, eller til sommeren, men når tror dere den vil gå ned til det den var tidligere? og er det mange år imellom før de øker renten såpass mye? Vetikke når rentene var på dette nivået tidligere. Det er jo faktisk billigere å leie enn å eie nå. Anonymkode: 92fd5...87b Spørs jo hvor mye du har i lån da. Rentene på boliglånet mitt har økt med hele 1100 kr Anonymkode: 5dbf3...1c3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #4 Skrevet 6. februar 2024 Rentene vil etter all sannsynlighet flate ut nå, bli liggende "høyt" til ting er mere stabilt før man igjen vil få rente kutt. Men viktig å merke seg at covid rente ikke er noe man ønsker eller blir å se igjen. Anonymkode: 7fc71...469
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #5 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Spørs jo hvor mye du har i lån da. Rentene på boliglånet mitt har økt med hele 1100 kr Anonymkode: 5dbf3...1c3 15.000 i økning i måneden her 🙈 Håper det går litt ned snart. Anonymkode: 1de5e...498 1
aksase Skrevet 6. februar 2024 #6 Skrevet 6. februar 2024 Det kommer litt an på årets lønnsoppgjør, tror jeg. Jeg ser at mange krever 5-7% og mer i lønnsøkning i år. Hvis mange får det, vil folks kjøpekraft øke. Når folk har mer penger til overs(økt kjøpekraft), fører det til prisstigning. I tillegg vil bedriftenes lønnsutgifter også øke, og det fører til at bedriftene må sette opp prisene for å ha råd til å betale de ansattes økte lønn, og dermed er dette også en driver til en uønsket prisstigning. Og prisstigning, eller inflasjon, fører til at lånerentene settes opp for å bremse inflasjonen. Jeg håper man viser litt moderasjon i lønnsoppgjøret. Jeg tror det er bedre at vi lar økonomien roe seg litt gjennom et moderat lønnsoppgjør, slik at rentene kan stabiliseres og reduseres, enn at økonomien piskes ytterligere opp med noen voldsomme lønnsøkninger og fare påfølgende renteoppganger. 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #7 Skrevet 6. februar 2024 aksase skrev (12 minutter siden): Det kommer litt an på årets lønnsoppgjør, tror jeg. Jeg ser at mange krever 5-7% og mer i lønnsøkning i år. Hvis mange får det, vil folks kjøpekraft øke. Når folk har mer penger til overs(økt kjøpekraft), fører det til prisstigning. I tillegg vil bedriftenes lønnsutgifter også øke, og det fører til at bedriftene må sette opp prisene for å ha råd til å betale de ansattes økte lønn, og dermed er dette også en driver til en uønsket prisstigning. Og prisstigning, eller inflasjon, fører til at lånerentene settes opp for å bremse inflasjonen. Jeg håper man viser litt moderasjon i lønnsoppgjøret. Jeg tror det er bedre at vi lar økonomien roe seg litt gjennom et moderat lønnsoppgjør, slik at rentene kan stabiliseres og reduseres, enn at økonomien piskes ytterligere opp med noen voldsomme lønnsøkninger og fare påfølgende renteoppganger. Jeg er ikke interessert i moderat lønnsoppgjør for at de som tok for mye lån til å håndtere en helt vanlig boliglånsrente skal slippe å føle på det. Tåler du ikke rentetopp må du velge fastrente i en tid der flytende rente er lavere. Dessuten er krona på vei ned igjen så Norges Bank har nok ikke mulighet å sette rente ned. Anonymkode: 03d23...43d 1
Traktor Skrevet 6. februar 2024 #8 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): men når tror dere den vil gå ned til det den var tidligere? Aldri. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #9 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Leste jeg ikke at sist renta var på dette nivået var rundt 2008? De tror vel ikke at den går like lavt som den har vært. Historisk sett har renta vært unormalt lav de siste årene. NHO har spådd at den er nede i 3,25 i 2026, da er vel renta ut til kundene 1% høyere. Anonymkode: db083...511 5-6% eller høyere var normalen før finanskrisen. Klagingen over dagens rente viser vel bare at enkelte ikke har fulgt med om advarslene om at den ville gå opp igjen til normalnivå. Anonymkode: 033b2...bd3
aksase Skrevet 7. februar 2024 #10 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er ikke interessert i moderat lønnsoppgjør for at de som tok for mye lån til å håndtere en helt vanlig boliglånsrente skal slippe å føle på det. Tåler du ikke rentetopp må du velge fastrente i en tid der flytende rente er lavere. Dessuten er krona på vei ned igjen så Norges Bank har nok ikke mulighet å sette rente ned. Anonymkode: 03d23...43d Det kan jeg forstå, men alt henger sammen. Høy rente påvirker også de som ikke har lån selv. Mange bedrifter har lån som blir dyrere, og de må sette opp prisene til deg og meg for å dekke inn økte renteutgifter. Mange kommuner har gjeldet seg kraftig ned og høy rente betyr mindre penger til alt fra skole og snøbrøyting til eldreomsorg, idrett og kultur. Høy rente gjør det også nødvendig å redusere kostnader i mange bedrifter og den høye renta kan dermed føre til at mange mister jobben og har vanskelig for å finne seg ny jobb. Mange bønder har mye gjeld. Den høye renta har skapt store problemer for landbruket. Dette har Staten vært nødt til å gjøre noe med gjennom jordbruksoppgjøret, og dermed har høy rente på gjeld i landbruket, sammen med andre faktorer, bidratt til høyere matpriser for alle. 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #11 Skrevet 7. februar 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: 15.000 i økning i måneden her 🙈 Håper det går litt ned snart. Anonymkode: 1de5e...498 Hvor mye har man i lån for å få en sånn økning? Anonymkode: 60e85...1f7
Fulltank Skrevet 7. februar 2024 #12 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Leser de skal sette ned renten litt til neste år, eller til sommeren, men når tror dere den vil gå ned til det den var tidligere? og er det mange år imellom før de øker renten såpass mye? Vetikke når rentene var på dette nivået tidligere. Det er jo faktisk billigere å leie enn å eie nå. Anonymkode: 92fd5...87b Det er dyrt og kommer til å bli dyrere å leie hvis renta går opp. Blir mer press i leiemarkedet når folk ikke kan kjøpe.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #13 Skrevet 7. februar 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: 15.000 i økning i måneden her 🙈 Håper det går litt ned snart. Anonymkode: 1de5e...498 Hva har du i lån? Jeg har cirka en halv million. 🙂 Måtte sjekke nå og det er faktisk 1300 kr i økning. Anonymkode: 5dbf3...1c3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #14 Skrevet 7. februar 2024 Ser de lange amerikanske rentene har økt igjen nå etter nyttår istedenfor å synke, som ble spådd. Dvs at en evt rentenedgang vil la vente på seg i Norge - som ligger endel mnder etter både Europa og USA i å få ned inflasjonen. Vi importerer også inflasjon via den svake norske krona - så selv vurderer jeg å binde renta i Husbanken nå på 3,8% i 5 år. Den flytende vil ligge på 4,5% i Mars. Dvs jeg sparer nesten 2000kr pr mnd på rentedifferansen dersom den flytende renta blir liggende der den er nå og de lange rentene holder seg oppe...... Jeg er veldig sikker på at vi ikke kommer under 3% i løpet av de neste 5 årene, tipper vi blir liggende på +/-4% i flere år. Anonymkode: 13bb2...a33
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #15 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 21.51): Rentene vil etter all sannsynlighet flate ut nå, bli liggende "høyt" til ting er mere stabilt før man igjen vil få rente kutt. Men viktig å merke seg at covid rente ikke er noe man ønsker eller blir å se igjen. Anonymkode: 7fc71...469 Covidrente var helt supert. Den ga muligheter for alle å binde på historisk lavt nivå. En måtte være blind for ikke å se denne muligheten. Anonymkode: cb66d...e5d
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #16 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Covidrente var helt supert. Den ga muligheter for alle å binde på historisk lavt nivå. En måtte være blind for ikke å se denne muligheten. Anonymkode: cb66d...e5d Ja ingen har vell sagt noen annet? Men selv "fantastiske" fastrente avtaler løper ut i sanden omkrig disse tider. Og da må man jo forhold seg til dagens rentenivå uansett. Ett annet aspekt er jo det at det for mange var vanskelig å binne renten på et boliglån de ikke enda hadde tatt opp førstegangskjøpere finnes hvert år, enten det er covid, opp eller nedgangstider. Grunnen til at jeg nevte covid renter var som jeg ganske greit skrev " Men viktig å merke seg at covid rente ikke er noe man ønsker eller blir å se igjen." Det handler ikke om at det var gunstig eller ei å binde renta men at det ikke er noe man ønsker eller vil at skal skje igjen både makro og mikro økonomisk sett. Det hadde vært ganske mye sunnere om renten hadde vært uendret eller " gått som normalt" under covid. Anonymkode: 7fc71...469
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #17 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja ingen har vell sagt noen annet? Men selv "fantastiske" fastrente avtaler løper ut i sanden omkrig disse tider. Og da må man jo forhold seg til dagens rentenivå uansett. Ett annet aspekt er jo det at det for mange var vanskelig å binne renten på et boliglån de ikke enda hadde tatt opp førstegangskjøpere finnes hvert år, enten det er covid, opp eller nedgangstider. Grunnen til at jeg nevte covid renter var som jeg ganske greit skrev " Men viktig å merke seg at covid rente ikke er noe man ønsker eller blir å se igjen." Det handler ikke om at det var gunstig eller ei å binde renta men at det ikke er noe man ønsker eller vil at skal skje igjen både makro og mikro økonomisk sett. Det hadde vært ganske mye sunnere om renten hadde vært uendret eller " gått som normalt" under covid. Anonymkode: 7fc71...469 Nei, jeg har 17 år igjen av min avtale. Anonymkode: cb66d...e5d
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #18 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Nei, jeg har 17 år igjen av min avtale. Anonymkode: cb66d...e5d Ok? Hva vil du fram til? Normale fastrente avtaler som det altså er omsatt flest av er følgelig på 3,5 eller 10 år. Jeg gjentar meg selv men det ser ut til at ikke helt forstår likevel, dette handler altså ikke om fastrente avtaler eller ikke. Anonymkode: 7fc71...469
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #19 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Nei, jeg har 17 år igjen av min avtale. Anonymkode: cb66d...e5d Ekstra kommentar - hvis du har en avtale som i utgangspunktet var på 20 år så er jo ikke renten der så god. Den kan det jo lett hende man taper på. Anonymkode: 7fc71...469
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå