Pipaluk Skrevet 6. februar 2024 #1 Skrevet 6. februar 2024 Altså AV1 Robot som er stedfortreder for langtidssyke barn. Er det ikke like bra for barna eller bedre å være med via Zoom eller Teams? Med roboten, er det ingen som ser ansiktet deres. Erfaringer? AV1: En robot utviklet for klasserommet og skolehverdagen | Visma Blog
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #2 Skrevet 6. februar 2024 Mor til barn som gikk i klasse med langtidssykt barn som brukte robot her. Vi opplevde at det forringet klassemiljøet, barna turte ikke være aktiv muntlig i undervisningen, fordi de ikke visste hvem som hørte på dem. Fikk høre at barnet og moren tok videoer av det som hendte i klasserommet, og at det føltes utrygt. Ingen god erfaring, dessverre. Anonymkode: ae33e...b2c 5
Pipaluk Skrevet 6. februar 2024 Forfatter #3 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Mor til barn som gikk i klasse med langtidssykt barn som brukte robot her. Vi opplevde at det forringet klassemiljøet, barna turte ikke være aktiv muntlig i undervisningen, fordi de ikke visste hvem som hørte på dem. Fikk høre at barnet og moren tok videoer av det som hendte i klasserommet, og at det føltes utrygt. Ingen god erfaring, dessverre. Anonymkode: ae33e...b2c Da er det brudd på retningslinjene. Hvis jeg har forstått teknologien riktig, så skal det komme opp et varsel og et advarsel på skjermen hvis eleven bak roboten forsøker å ta skjermbilde eller filme det som skjer. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #4 Skrevet 6. februar 2024 Jeg er ikke noe tilhenger av det pga personvernet til de andre barna. Det deles mange ting i et klasserom, som ikke skal ut av rommet. Skal det brukes, er det kun korte økter, hvor man er bevisst at den står på. Jeg underviser også på en sånn måte at den vil ha liten nytteverdi. Anonymkode: 7d7b9...3bb 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #5 Skrevet 6. februar 2024 På vår skole er det ikke lov. For det første har vi ikke forelesninger på barneskolen, men viktigst av alt gjør det at foreldre, søsken eller sykehuspersonale kan få innblikk i taushetsbelagt eller sensitiv informasjon fra klasserommet. Vi vet ikke hvem som ser, eller om opptak gjøres. Vi har elever med skjult adresse, vi har noen som ble mobbet av den syke og er redde for å bli filmet, vi har utageringer som ikke skal sees av utenforstående nettopp for skjerme det barnet som ikke kan skjerme seg selv. Jeg ville dessuten følt på det som lærer, at jeg måtte legge om hele undervisningen for at det skulle passe for roboten. Og blitt mindre sikker i rollen pga observasjoner og mulig filming og klaging fra uinnvidde foresatte som ikke aner eller får lov til å ane grunnene til hvorfor jeg tar de valgene jeg gjør. Anonymkode: 03980...6bc 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #6 Skrevet 6. februar 2024 Alle vi i foreldregruppa måtte signere på at vi synes det var greit med roboten. Hørte aldri noe mer, så vet ikke 🤷🏼♀️ Anonymkode: 65299...bd6 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #7 Skrevet 6. februar 2024 Jeg var den eneste som nektet å godta dette. Jeg har et barn som utagerer mye, og det er uaktuelt at andre som ikke har noe med dette, skal potensielt være vitne til hans utagering. Jeg fikk flere meldinger først, så telefoner, av foreldrene til det kreftsyke barnet. De prøvde alt de kunne å gå etter min dårlige samvittighet, men mitt barn er det viktigste barnet i mitt liv, så det var som sagt helt uaktuelt. Anonymkode: 832fd...9bf 4
Pipaluk Skrevet 7. februar 2024 Forfatter #8 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg var den eneste som nektet å godta dette. Jeg har et barn som utagerer mye, og det er uaktuelt at andre som ikke har noe med dette, skal potensielt være vitne til hans utagering. Jeg fikk flere meldinger først, så telefoner, av foreldrene til det kreftsyke barnet. De prøvde alt de kunne å gå etter min dårlige samvittighet, men mitt barn er det viktigste barnet i mitt liv, så det var som sagt helt uaktuelt. Anonymkode: 832fd...9bf Hvordan visste foreldrene til det kreftsyke barnet at det var du som ikke ville godta det? Slik informasjon burde vært konfidensielt. At noen ikke godtar det burde være nok for skolen for å si nei. 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #9 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg var den eneste som nektet å godta dette. Jeg har et barn som utagerer mye, og det er uaktuelt at andre som ikke har noe med dette, skal potensielt være vitne til hans utagering. Jeg fikk flere meldinger først, så telefoner, av foreldrene til det kreftsyke barnet. De prøvde alt de kunne å gå etter min dårlige samvittighet, men mitt barn er det viktigste barnet i mitt liv, så det var som sagt helt uaktuelt. Anonymkode: 832fd...9bf Men barnet ditt utagerer foran 20 andre som går hjem og forteller (og smører litt tjukt på) uansett. Trist at du ikke kunne være litt rausere. Anonymkode: a2e29...a40 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #10 Skrevet 7. februar 2024 Tanken er god for det syke barnet. Hadde aldri skrevet under på at dette er lov i mitt barns klasserom. Det skjer så mye mer enn bare undervisning i klasserommet. Anonymkode: 12541...347 2
Arkana Skrevet 7. februar 2024 #11 Skrevet 7. februar 2024 Min eldste har en medelev som bruker AV1. Etter det jeg har hørt er det null problem og endrer ikke noe i klasserommet. Alle foreldrene i klassen måtte signere på at det var greit, noe alle gjorde. De fleste er heldigvis interessert i å bidra til at en kronisk syk medelev får ta litt del i skolelivet. Det er tydelig når AV1 er aktiv så man trenger ikke lure på når den tar opp lyd/bilde. Jeg kan ikke helt forstå at det skal være verre å si noe høyt i klassen fordi AV1 er på. Om den syke eleven har en forelder i rommet som også hører utgjør svært liten forskjell i forhold til en hel skoleklasse + lærere som uansett er der og hører. Jeg synes det er trist at enkelte er så lite rause med et sykt barn og at dere glemmer at det like gjerne kunne vært deres eget barn. 2 3
Pipaluk Skrevet 7. februar 2024 Forfatter #12 Skrevet 7. februar 2024 Arkana skrev (1 time siden): Min eldste har en medelev som bruker AV1. Etter det jeg har hørt er det null problem og endrer ikke noe i klasserommet. Alle foreldrene i klassen måtte signere på at det var greit, noe alle gjorde. De fleste er heldigvis interessert i å bidra til at en kronisk syk medelev får ta litt del i skolelivet. Det er tydelig når AV1 er aktiv så man trenger ikke lure på når den tar opp lyd/bilde. Jeg kan ikke helt forstå at det skal være verre å si noe høyt i klassen fordi AV1 er på. Om den syke eleven har en forelder i rommet som også hører utgjør svært liten forskjell i forhold til en hel skoleklasse + lærere som uansett er der og hører. Jeg synes det er trist at enkelte er så lite rause med et sykt barn og at dere glemmer at det like gjerne kunne vært deres eget barn. Den skal være kryptert i begge ender, så det skal uansett ikke være mulig å ta opptak. Spørsmålet jeg stiller meg, er om roboten regnes som elev? Om noe skjer i klasserommet eller i pausen når alle har gått ut, kan da roboten sladre om den ser noe som er ugreit? Vil barnet som har roboten også rapportere til foreldre om hvordan skolehverdagen har vært, og hvordan lærer legger opp undervisning? Skal lærer også legge opp til foreldremøter for robotens foreldre?
Pipaluk Skrevet 7. februar 2024 Forfatter #13 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men barnet ditt utagerer foran 20 andre som går hjem og forteller (og smører litt tjukt på) uansett. Trist at du ikke kunne være litt rausere. Anonymkode: a2e29...a40 Det er en stor forskjell på at et barn går hjem og forteller hva x gjorde i klassen, versus robotens foreldre også får se det. Å se noe LIVE er annerledes. Nå skal ikke foreldrene være i nærheten av roboten og se hva som vises,men det er vel en tilittsak. Det handler om trygghet. Føler ikke noen foreldrene seg trygg på teknologien, og at foreldrene eller andre voksenpersoner kan se hva som foregår, så skal den ikke brukes. 1
Arkana Skrevet 7. februar 2024 #14 Skrevet 7. februar 2024 Pipaluk skrev (12 minutter siden): Den skal være kryptert i begge ender, så det skal uansett ikke være mulig å ta opptak. Spørsmålet jeg stiller meg, er om roboten regnes som elev? Om noe skjer i klasserommet eller i pausen når alle har gått ut, kan da roboten sladre om den ser noe som er ugreit? Vil barnet som har roboten også rapportere til foreldre om hvordan skolehverdagen har vært, og hvordan lærer legger opp undervisning? Skal lærer også legge opp til foreldremøter for robotens foreldre? Ja, jeg burde formulert meg annerledes, men jeg mente i alle fall når den sender lyd og bilde. Når det gjelder resten er det vanskelig å svare på for utenforstående. Det er jo klassen, lærerne, eleven og foreldrene som best kan si noe om hvordan dette fungerer for dem. Jeg kan ikke helt se hvorfor sladring på medelever eller rapportering om skolehverdag eller undervisningsopplegg skal være annerledes ved bruk av AV1 enn når eleven er fysisk på skolen. Alle elever observerer ting som skjer i og utenfor klasserommet og har mulighet til å sladre eller rapportere hjem. Noen elever forteller foreldrene mye om det de har sett og opplevd på skolen når de kommer hjem, andre ikke. AV1 forandrer jo ikke på dette. 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #15 Skrevet 7. februar 2024 Jeg fikk teste robot da det var i startfasen, altså før den var ferdig. Synes ikke det fungerte særlig godt. Noe var ting som har blitt endret etter dette (for det meste tekniske ting), og andre ting gjaldt egentlig ikke roboten i seg selv. Usikker på hvordan det fungerer nå, men da måtte lærer skru den på i klasserommet, og de fleste lærerene jeg hadde var teknisk tilbakestående. Opplevde også at elever skrudde den av underveis i timen. Hadde derimot gode erfaringer med å være med via Skype. Vi brukte da et kamera stilt inn mot tavlen så bare tavle og lærer var synlig, lærer hadde mikrofon, og lyden ble skrudd av dersom det ble noe bråk. Var en del protester fra foreldre rundt roboten, men Skype var alle OK med. Mulig fordi Skype ikke var nytt og ukjent. Anonymkode: f8adb...b80 2
Utsiden Skrevet 7. februar 2024 #16 Skrevet 7. februar 2024 17 hours ago, AnonymBruker said: Mor til barn som gikk i klasse med langtidssykt barn som brukte robot her. Vi opplevde at det forringet klassemiljøet, barna turte ikke være aktiv muntlig i undervisningen, fordi de ikke visste hvem som hørte på dem. Fikk høre at barnet og moren tok videoer av det som hendte i klasserommet, og at det føltes utrygt. Ingen god erfaring, dessverre. Anonymkode: ae33e...b2c Veldig intereressant. Vi skulle forvente at slike konsekvenser var forstått av byråkrater som kjøper denne teknologien, dessverre er det tvert om. Ikke overrasket at slikt blir pushet av de inkompetente parasittene i Visma.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #17 Skrevet 7. februar 2024 Som mor til et tidligere kreftsykt barn syns jeg det er leit at man ikke unner syke barn å delta i undervisningen på denne måten. For mitt barn var det ikke mulig å delta i klassen på lang tid både pga innleggelser og redusert immunforsvar. Han brukte roboten noen timer innimellom, mest for å holde kontakt med klassen. Jeg syns det er rart at faren for at noen skal se at et barn utagerer skal trumfe et sykt barns mulighet til å delta litt i klassen. Jeg har for øvrig vært mye på skolen til barnet mitt da han skulle tilbake på skolen etter endt behandling, og jeg var både inne i klassen og ute på gangen. Og jeg kan si at jeg ikke trengte roboten for å få med meg hvilke barn som utagerte eller lignende. Så at en robot skal være så ille, kan jeg ikke forstå. Utagerende barn vil man uansett både se og høre om, så det virker naivt å tro at det kan holdes skjult fra andre foreldre. Man vet jo også når roboten er aktiv og ikke, og det er noen retningslinjer for bruk. Å filme er jo ikke greit. Det er egentlig også kun barnet som skal bruke roboten, men foreldre kan hjelpe til hvis de trenger. Anonymkode: 96f63...b16 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #18 Skrevet 7. februar 2024 I mitt barn sin klasse (dette er et par år siden) kunne roboten snu seg, kameraet altså, og det gjorde den, gjerne midt i timen, slik at alle skjønte at den som styrte ikke så på tavla, men på f.eks. en elev. Dette var visst morsomt noen ganger, og forstyrrende noen ganger. Dette var et barn med ME. Alle unnet det syke barnet å ha roboten, tanken er jo god, men det fungerer ikke alltid bra i praksis. Moren til eleven hadde visstnok filmet en lærer og vist filmen til andre.....samt kommentert hva som ble sagt i klasserommet. Det er nok fortsatt en vei å gå med teknologien.. Skjønner ikke helt hvordan man skal kunne ivareta barns personvern når man ikke ser hvem som er på den andre siden. Det kan jo sitte hvem som helst der.... Anonymkode: ae33e...b2c 1
Pipaluk Skrevet 7. februar 2024 Forfatter #19 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): I mitt barn sin klasse (dette er et par år siden) kunne roboten snu seg, kameraet altså, og det gjorde den, gjerne midt i timen, slik at alle skjønte at den som styrte ikke så på tavla, men på f.eks. en elev. Dette var visst morsomt noen ganger, og forstyrrende noen ganger. Dette var et barn med ME. Alle unnet det syke barnet å ha roboten, tanken er jo god, men det fungerer ikke alltid bra i praksis. Moren til eleven hadde visstnok filmet en lærer og vist filmen til andre.....samt kommentert hva som ble sagt i klasserommet. Det er nok fortsatt en vei å gå med teknologien.. Skjønner ikke helt hvordan man skal kunne ivareta barns personvern når man ikke ser hvem som er på den andre siden. Det kan jo sitte hvem som helst der.... Anonymkode: ae33e...b2c Det som er litt spooky med dette ( jeg har ikke selv vært i nærheten av roboten), er det at man ikke får øyekontakt med den som styrer den. Roboten blir en observatør som man ikke kan lese. Man kan heller ikke se om det er noen andre bak skjermen, som bistår eleven. Så om en forelder er i nærheten er kanskje mer en tillitssak? Jeg har lest om hvordan teknologien fungerer, og at det ikke skal være mulig å filme det som skjer med annet apparat. Fanger No Islolation opp den nye teknologien og hva som kan gjøres? Det er noen år siden de startet å produsere robotene.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #20 Skrevet 7. februar 2024 Pipaluk skrev (49 minutter siden): Det som er litt spooky med dette ( jeg har ikke selv vært i nærheten av roboten), er det at man ikke får øyekontakt med den som styrer den. Roboten blir en observatør som man ikke kan lese. Man kan heller ikke se om det er noen andre bak skjermen, som bistår eleven. Så om en forelder er i nærheten er kanskje mer en tillitssak? Jeg har lest om hvordan teknologien fungerer, og at det ikke skal være mulig å filme det som skjer med annet apparat. Fanger No Islolation opp den nye teknologien og hva som kan gjøres? Det er noen år siden de startet å produsere robotene. Jeg vil påpeke at jeg ikke har brukt en slik selv, men at en mor fikk til å filme med sin mobil det som var på skjermen har jeg fått fortalt. Tror ikke de fant det på for å si det sånn. Kan tenke meg at det er både spennende og litt invaderende å måtte forholde seg til å bli sett uten å kunne se tilbake. Vanskelig tema. Anonymkode: ae33e...b2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå