Gå til innhold

Bok-inntekt fra avdød far/NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 50% ufør og har arvet bokrettighetene til min avdøde far. Der løper det stadig litt inntekt inn. For mye iflg min inntektsgrense som arbeidstaker. Kan NAV innkapsle den arvede bokinntekten inn i min ufør situasjon mtp utbetaling/avkortning?

Tenkte kanskje en slik inntekt måtte ses på samme måte som arv , royalties eller noe. Jeg jobber jo ikke noe mer. NAV tar vel ikke lottomillionærer heller? Kanskje dårlig sammenligning.

Noen som vet?

Anonymkode: 573a8...27d

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke, men jeg ville kanskje startet med å spørre Skatteetaten om hva slags inntekt dette regnes som. Deretter spørre NAV?

Anonymkode: df2d0...918

• Liker 5
Skrevet

Kan det være at dette vil bli klassifisert som kapitalinntekt?

Anonymkode: 41471...490

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan det være at dette vil bli klassifisert som kapitalinntekt?

Jeg vil kanskje tro det, ja.

Anonymkode: df2d0...918

Skrevet

https://www.skatteetaten.no/en/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2021-2022/enkeltpersonforetak--beregnet-personinntekt-foretaksmodellen/E-5.034/

det var ikke så lett å forstå. Men royalty er ført under kapitalinntekt. Men i linken står det det skal føres under personinntekt, om jeg ikke forstår det feil. 

men du vil ikke være skaper av din fars bok, som gjør det rart at du skulle føre det under personinntekt. Skatteetaten er ganske gode å snakke med etter min erfaring, de kan nok svare deg. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

https://www.skatteetaten.no/en/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2021-2022/enkeltpersonforetak--beregnet-personinntekt-foretaksmodellen/E-5.034/

det var ikke så lett å forstå. Men royalty er ført under kapitalinntekt. Men i linken står det det skal føres under personinntekt, om jeg ikke forstår det feil. 

men du vil ikke være skaper av din fars bok, som gjør det rart at du skulle føre det under personinntekt. Skatteetaten er ganske gode å snakke med etter min erfaring, de kan nok svare deg. 

Takk, tror jeg må vurdere noen ord med de..

Ts

Anonymkode: 573a8...27d

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg håper du oppdaterer etter å ha funnet det ut.

Slik jeg har forstått det, så er det pensjonsgivende inntekt som gir fradrag i uføretrygd. Jeg ville derfor ikke tro at inntekt fra en bok en slektning har skrevet vil påvirke uføretrygden. Samtidig så virker det ikke rart at dersom en uføretrygdet skriver en bok som gir vedkommende en inntekt - så vil det påvirke utbetalingen.

Anonymkode: a06c6...253

Skrevet

Så satt på spissen; om Jo Nesbø får skrivesperre og ikke kan skrive flere gode bøker vil han altså kunne motta uføretrygd samtidig som han drar inn 60-70 millioner i året i royalties for gamle bøker? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...