Gå til innhold

Mye egg på ultralyd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok indre ultralyd for ikke så lenge siden, og da sa gynekologen at jeg hadde mye egg. Vet noen hva det kan bety. Jeg spurte om det var noe cyster men hun sa nei, at det var mange egg og st kvinner som har pcos har masse egg. Så nå skal jeg ta flere prøver for å se om jeg har pcos, men den kommentaren har sitter fast i hode mitt i hele dag. 

Anonymkode: ee13f...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, altså, man kaller det gjerne for cyster det vi kvinner med PCOS har, men jeg har skjønt det sånn at det egentlig er egg. Personlig kaller jeg det cyster likevel (det heter jo polycystiske ovarier)

Jeg skjønte selv jeg hadde PCO før gynekologen rakk å si det da hun tok ultralyd. Jeg hadde da 25 cyster på hver eggstokk ca. Man kan ha PCO uten å ha PCOS, men det er jo et symptom på PCOS da. 

Anonymkode: cde23...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har jo eggløsning og normal syklus. Hvordan kan jeg ha pco eller pcos da? Er helt i sjokk etter timen, og har ikke fått gjort noe utenom å tenke på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja, altså, man kaller det gjerne for cyster det vi kvinner med PCOS har, men jeg har skjønt det sånn at det egentlig er egg. Personlig kaller jeg det cyster likevel (det heter jo polycystiske ovarier)

Jeg skjønte selv jeg hadde PCO før gynekologen rakk å si det da hun tok ultralyd. Jeg hadde da 25 cyster på hver eggstokk ca. Man kan ha PCO uten å ha PCOS, men det er jo et symptom på PCOS da. 

Det er forskjell på cyster og mange folliklier. 

Man kan helt fint ha pcos og pco uten å ha cyster. Her har gyn sagt det ikke er cyster, men mange egg = follikkler. 

Har selv pcos, aldri hatt en cyste noen gang. Men alltid hatt mange follikler. 2 helt ulike ting. 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men jeg har jo eggløsning og normal syklus. Hvordan kan jeg ha pco eller pcos da? Er helt i sjokk etter timen, og har ikke fått gjort noe utenom å tenke på det

Man kan ha regelmessig syklus og EL selv om de mistenker Pcos/pco. 

Din gyn sa det ikke var cyster, men egg = follikler. Dette er veldig vanlig ved disse typer sykdommer. Det betyr at kroppen stimulerer flere egg hver syklus enn normalt/gjennomsnittet. 

Cyster er væskefylte, follikler inneholder egg. 

Anonymkode: 43719...e4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Man kan helt fint ha pcos og pco uten å ha cyster. Her har gyn sagt det ikke er cyster, men mange egg = follikkler. 

Har selv pcos, aldri hatt en cyste noen gang. Men alltid hatt mange follikler. 2 helt ulike ting. 

Din gyn sa det ikke var cyster, men egg = follikler. Dette er veldig vanlig ved disse typer sykdommer. Det betyr at kroppen stimulerer flere egg hver syklus enn normalt/gjennomsnittet. 

Hvordan har det påvirket deg i prøvetiden å ha en kropp som stimulerer masse egg/follikler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

https://www.volvat.no/tjenester/gynekologi/pcos/

Man kaller det cyster selv om det er follikler. 

"Navnet polycystisk ovariesyndrom er sammensatt av gresk og latinske begrep, og beskriver små væskefylte hulrom, altså cyster på eggstokkene, slik at eggløsningen uteblir.

For å få en PCOS-diagnose, må minst en eggstokk ha et polycystisk utseende. Dette defineres som tolv eller flere follikler med en gjennomsnittlig størrelse på mellom to til ni millimeter, og/eller et ovarievolum på over ti kubikkcentimeter. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ha pco og samtidig eggløsning og normal syklus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det påvirket deg i prøvetiden å ha en kropp som stimulerer masse egg/follikler

Under naturlig prøving så var det ikke noe særlig forskjell fra "normalen". Har fått barn på naturlig vis. 

Nå under ivf bruker vi lave doser til stimulering for jeg blir raskt overstimulert. Oppnådd flere graviditeter, dessverre mistet noen dager - er utredet, finner ingenting galt. Så bare hatt uflaks sier de. Gravid igjen nå i uke 16. 

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

https://www.volvat.no/tjenester/gynekologi/pcos/

Man kaller det cyster selv om det er follikler. 

"Navnet polycystisk ovariesyndrom er sammensatt av gresk og latinske begrep, og beskriver små væskefylte hulrom, altså cyster på eggstokkene, slik at eggløsningen uteblir.

For å få en PCOS-diagnose, må minst en eggstokk ha et polycystisk utseende. Dette defineres som tolv eller flere follikler med en gjennomsnittlig størrelse på mellom to til ni millimeter, og/eller et ovarievolum på over ti kubikkcentimeter. "

Står ikke der at det kalles cyster når det er follikkler.. Det står polycystisk utseende. Hatt pcos i 10 år, aldri hatt en cyste, men hatt mye follikkler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Under naturlig prøving så var det ikke noe særlig forskjell fra "normalen". Har fått barn på naturlig vis. 

Nå under ivf bruker vi lave doser til stimulering for jeg blir raskt overstimulert. Oppnådd flere graviditeter, dessverre mistet noen dager - er utredet, finner ingenting galt. Så bare hatt uflaks sier de. Gravid igjen nå i uke 16. 

Står ikke der at det kalles cyster når det er follikkler.. Det står polycystisk utseende. Hatt pcos i 10 år, aldri hatt en cyste, men hatt mye follikkler. 

Det står der at "polycystisk utseende" er follikler. Poly betyr mange og cyster er jo nettopp cyster. Det er EGENTLIG cyster selv om det FAKTISK er follikler. Men det kalles gjerne cyster likevel fordi det ligger i navnet PCO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

TS her. Under naturlig prøving gjorde du noe spesielt for å oppnå graviditet? Jeg er selv overvektig og tenker å gå ned i vekt, håper virkelig det hjelper disse overstimulerer folikkene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. Under naturlig prøving gjorde du noe spesielt for å oppnå graviditet? Jeg er selv overvektig og tenker å gå ned i vekt, håper virkelig det hjelper disse overstimulerer folikkene 

Ida Marie Austengen må du sjekke ut! Hun har hjulpet MANGE med PCOS.

Anonymkode: 7b3dd...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pcos og har 20 cyster på eggstokkene...det vil si folikkler det ikke blir eggløsning av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. 
Hva er egentlig forskjell mellom pco og pcos? Er det slik at pco er symptom pg uten behandling så kan det føre til pcos? Jeg har jo eggløsning, alt fra slim til test til temp sier jo at jeg har det. Blir så forvirret av alt på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts her. 
Hva er egentlig forskjell mellom pco og pcos? Er det slik at pco er symptom pg uten behandling så kan det føre til pcos? Jeg har jo eggløsning, alt fra slim til test til temp sier jo at jeg har det. Blir så forvirret av alt på nettet.

PCO står for polycystiske ovarier, og PCOS står for polycystisk ovariesyndrom. Poly betyr mange, cyster er væskefylte blærer, og ovarier er eggstokker. PCO er bare benevnelsen av eggstokkenes utseende. PCOS er selve tilstanden «syndromet» som skyldes hormonforstyrrelser.

Så jeg har mange væske fylte cyster og hormon forstyrrelser. Som ikke eggløsning, skjegg, legger på meg lett, angst, depresjon, ikke sex lyst etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (3 minutter siden):

PCO står for polycystiske ovarier, og PCOS står for polycystisk ovariesyndrom. Poly betyr mange, cyster er væskefylte blærer, og ovarier er eggstokker. PCO er bare benevnelsen av eggstokkenes utseende. PCOS er selve tilstanden «syndromet» som skyldes hormonforstyrrelser.

Så jeg har mange væske fylte cyster og hormon forstyrrelser. Som ikke eggløsning, skjegg, legger på meg lett, angst, depresjon, ikke sex lyst etc

Har du barn, og hva hjalp deg med å oppnå det? Jeg har blitt gravid 2 ganger og begge endte i kjemisk. Det var hovedgrunnen til hvorfor jeg dro til gynekologen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har du barn, og hva hjalp deg med å oppnå det? Jeg har blitt gravid 2 ganger og begge endte i kjemisk. Det var hovedgrunnen til hvorfor jeg dro til gynekologen 

Jeg gikk først 8 mnd på letzerol uten å bli gravid. Så iui og da ble jeg gravid. Men nr to 9 mnd med letzerol og da ble jeg gravid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sofakona skrev (14 minutter siden):

Jeg gikk først 8 mnd på letzerol uten å bli gravid. Så iui og da ble jeg gravid. Men nr to 9 mnd med letzerol og da ble jeg gravid 

Hvirdan var syklusen din før du startet med leterol og hadde du eggløsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvirdan var syklusen din før du startet med leterol og hadde du eggløsning?

Alt fra ingen til at jeg kunne blø i 4 uker ...så 3 mnd uten noe..sp blø i 2 uker .spotte i 2 uker etc.

Jeg har gått på ring i 11 år før vi prøvde for at jeg var lei uregelmessig syklus 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...