AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #1 Skrevet 6. februar 2024 Hei. Det er litt krise nå. Jeg har visst fått hemoroider. Trodde først det var en rift eller noe da det stakk litt etter fødselen med nr to for snart tre år siden. Så har denne stikkende smerten kommet og gått litt, men det har ikke vært vondt nok til at jeg har sjekket det opp.. men nå her om dagen kom det litt blod, og jeg har virkelig ikke hard mage. Går jevnlig på do med myk/perfekt avføring. Men nå gjør det altså nokså vondt. Jeg var hos legen i dag ifbm noe annet, og da nevnte jeg det. Så kommer problemet. Hun sier det nå salve eller stikkpiller til, og hun kan sjekke når jeg kommer tilbake om en måned ifbm oppfølging av medisinene mine. Jeg har skikkelig angst. Jeg tør ikke ta meg selv bak der engang. Jeg tør ikke røre hullet bak, og særlig ikke inni. Jeg sliter med tamponger også, men det er noe annet siden jeg har jo hatt samleie så litt gjenkjennelig følelse er det, men jeg er så ekstremt redd. Jeg har tatt klyster en gang før, men da var det jordmor og ikke meg. Jeg er redd for å ta inn i det hullet for det er ikke meningen at noe skal inn der..litt redd for hvordan det føles også men det er ikke det som er problemet, bare det er no go zone.. Hun sa jeg kan smøre med salve i mellomtiden frem til neste gang, men jeg tør virkelig ikke. Jeg er så redd. Jeg vurderer å be om sterkt beroligende, men jeg kan jo ikke ta det hver kveld siden jeg har barn og er alene med dem og må være kjørbar til barnehage og skole etc.. Jeg trenger råd til hva jeg kan gjøre, er det noe annet jeg kan gjøre enn å ta der bak ? Skal det bare på utsiden eller må man helt inn liksom ? Datt foresten på gulvet rett på baken for en uke siden og fikk heftig vondt, kan det ha påvirket noe ? Anonymkode: acdb7...b9b 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #2 Skrevet 6. februar 2024 Tren deg på å takle det, er det brutale svaret. Skjønner at det er vanskelig, men tell til ti og smør kremen på, helst stikkpille om du får til. Det lindrer raskt og løser seg opp. Føles litt rart med en gang, men er ikke skadelig og lindrer med en gang. Anonymkode: 50643...75f 12 1
Random84 Skrevet 6. februar 2024 #3 Skrevet 6. februar 2024 Prøv med engangshansker, det hjalp for meg. Kjenner meg igjen i det du sier om å ta seg selv der bak. 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #4 Skrevet 6. februar 2024 Enten tar du deg sammen, er det umulig så forteller du legen om angsten. Det er ikke normalt å være så redd for sin egen kropp. Anonymkode: 2a0f8...673 17 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #5 Skrevet 6. februar 2024 Det er helt ufarlig. Ingenting farlig kommer til å skje. Stikkpiller er bokstavelig talt meningen at skal inn der! Du er voksen og må ta ansvar for din egen helse. Bare hopp i det, så vil du merke at dette går kjempefint. Vask hendene godt med såpe etterpå. Anonymkode: 8f830...9b4 10
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #6 Skrevet 6. februar 2024 "Kvinne, kjenn din kropp" het den før. Da satte man seg ned med et speil og så seg mellom bena. Det vi har der nede er en del av kroppen vår, på linje med ører, mage, tær og knehaser. Det går bra. Det er ikke farlig. Anonymkode: 2a0f8...673 6 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #7 Skrevet 6. februar 2024 Takk for råd. Da ber jeg legen om en god dose valium og fikser barnevakt. 😀 Anonymkode: acdb7...b9b
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #8 Skrevet 6. februar 2024 Hva er du redd for? Hva er det verste som kan skje? Hva gjør du når du tørker og vasker deg i rumpa? Anonymkode: 654f9...519 11
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #9 Skrevet 6. februar 2024 Dette er ikke normale tanker. Det er din egen kropp, og du har full kontroll selv. Du trenger altså ikke å være redd for at du skal være for hardhendt, for det styrer du jo selv. Det er forsåvidt sant at ikke noe skal inn der, men ringmuskelen er jo veldig vandt til å åpne å lukke seg, og tåler fint større diameter enn en finger. Stikkpillene er tynnere enn pekefingeren din. Pleier du ikke å vaske deg i rumpesprekken når du står i dusjen? Da tar du vel også utenpå rompehullet? Vil det hjelpe å bruke hansker? Hemorider finnes i ulike grader/varianter. For innvendige hemorider må nødvendigvis behandlingen foregå innvendig. For utvendige hemorider, funker det å smøre utenpå. Hvilken type du har, kan du ikke vite uten å kjenne etter og/eller se i et speil. Men altså, hemorider er ikke farlig, bare vondt. Hvis din angst for å ta på din egen kropp er større enn smertene fra hemoridene, så er det jo ditt eget valg. Du kan velge å la være å behandle dem, men du kjenner jo hvor vondt det er. Mitt forslag: ta en dusj. Etterpå tar du en liten dose salve på pekefingeren, setter deg litt på huk, og smør forsiktig utenpå. Bruk et speil så du ser tingenes tilstand, og ser at du treffer. Håndvask etterpå. Jeg lover, det er ikke vanskelig, og ikke farlig. Anonymkode: 93e83...697 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #10 Skrevet 6. februar 2024 Du sier du ikke tør ta der bak, og da lurer jeg på hvordan du gjør det når du vasker deg i baken? Da tar du vel enten med en klut eller hånden mellom rumpeballene? Kanskje du kan forsøke deg frem litt i dusjen, mens du uansett vasker der, å stryke med en finger forbi, for å liksom gjøre deg kjent med hvordan det føles. Anonymkode: c0cef...39d 7 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #11 Skrevet 6. februar 2024 Det er noe annet å vaske seg der bak. Vasker alltid etter dobesøk med kanne, men jeg tar jo ikke èn finger borti, da tar man jo hele hånden .. hvis stikkpiller ikke skal behandles på samme måte som en tampong og bare skal rett innenfor så kunne jeg prøvd det.. Anonymkode: acdb7...b9b
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #12 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette er ikke normale tanker. Det er din egen kropp, og du har full kontroll selv. Du trenger altså ikke å være redd for at du skal være for hardhendt, for det styrer du jo selv. Det er forsåvidt sant at ikke noe skal inn der, men ringmuskelen er jo veldig vandt til å åpne å lukke seg, og tåler fint større diameter enn en finger. Stikkpillene er tynnere enn pekefingeren din. Pleier du ikke å vaske deg i rumpesprekken når du står i dusjen? Da tar du vel også utenpå rompehullet? Vil det hjelpe å bruke hansker? Hemorider finnes i ulike grader/varianter. For innvendige hemorider må nødvendigvis behandlingen foregå innvendig. For utvendige hemorider, funker det å smøre utenpå. Hvilken type du har, kan du ikke vite uten å kjenne etter og/eller se i et speil. Men altså, hemorider er ikke farlig, bare vondt. Hvis din angst for å ta på din egen kropp er større enn smertene fra hemoridene, så er det jo ditt eget valg. Du kan velge å la være å behandle dem, men du kjenner jo hvor vondt det er. Mitt forslag: ta en dusj. Etterpå tar du en liten dose salve på pekefingeren, setter deg litt på huk, og smør forsiktig utenpå. Bruk et speil så du ser tingenes tilstand, og ser at du treffer. Håndvask etterpå. Jeg lover, det er ikke vanskelig, og ikke farlig. Anonymkode: 93e83...697 Takk for rådet 😀 hvordan ser man om det er utvendige ? Må kan stikke fingeren inni da eller kan man bare dytte ting til side ? Håper det er utvendig for det her er bare vemmelig 😢 kommer til å bruke hansker 😅 Jeg må behandle dem, for jeg kan ikke ha sånn vondt hver gang jeg går på do. Eller setter meg. Anonymkode: acdb7...b9b
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #13 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er noe annet å vaske seg der bak. Vasker alltid etter dobesøk med kanne, men jeg tar jo ikke èn finger borti, da tar man jo hele hånden .. hvis stikkpiller ikke skal behandles på samme måte som en tampong og bare skal rett innenfor så kunne jeg prøvd det.. Anonymkode: acdb7...b9b Ja du skal stikke stikkpillen inn, men du trenger ikke føre den lagt inn. Den finner nok veien selv om du bare får den innenfor. Anonymkode: 300d8...08e 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #14 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for rådet 😀 hvordan ser man om det er utvendige ? Må kan stikke fingeren inni da eller kan man bare dytte ting til side ? Håper det er utvendig for det her er bare vemmelig 😢 kommer til å bruke hansker 😅 Jeg må behandle dem, for jeg kan ikke ha sånn vondt hver gang jeg går på do. Eller setter meg. Anonymkode: acdb7...b9b Du har nok innvendig. Utvendig gjør ofte veldig vindt hele tiden, når en går, sitter osv. Er det Utvendig ser du de jo utenfor hullet, og du kjenner de vel også når du vasker deg med hånda i dusjen. Anonymkode: 300d8...08e 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #15 Skrevet 6. februar 2024 Du smører bare ytterst om du ikke tar inni litt også. Jeg har levd med hemorider pga fødsel i 18 år nå. De kommer og går, men de blir mindre å mindre vonde med tiden heldigvis. Jeg gjør ikke noe med de lengre, men før så var de så vonde at jeg måtte behandle de. Anonymkode: 9c58d...e60
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #16 Skrevet 6. februar 2024 Nøyaktig hva er det du er redd for? Hele hensikten med stikkpillen er jo at den skal inn der. Jeg hadde vært mer begymret for frykten for egen kropp. Hemoroidene er i det minste naturlige. Jeg hadde prøvd å fått hjelp med den angsten der, for den vil du virkelig ikke overføre til egne barn. Anonymkode: 6826c...3fe 6 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #17 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er noe annet å vaske seg der bak. Vasker alltid etter dobesøk med kanne, men jeg tar jo ikke èn finger borti, da tar man jo hele hånden .. hvis stikkpiller ikke skal behandles på samme måte som en tampong og bare skal rett innenfor så kunne jeg prøvd det.. Anonymkode: acdb7...b9b Stikkpillen skal bare føres inn i åpningen og inne lengre Anonymkode: 9c58d...e60 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #18 Skrevet 6. februar 2024 Sett deg på huk over et speil og bli kjent med kroppen din! Ikke la redselen vinne over helsen! Du skal knapt ha fingeren innenfor. Anonymkode: 18d2c...ea3 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #19 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Takk for råd. Da ber jeg legen om en god dose valium og fikser barnevakt. 😀 Anonymkode: acdb7...b9b Herregud Anonymkode: 4ece1...34f 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #20 Skrevet 6. februar 2024 Salven har en tynn tut. Den skal du ta inn, og så trykke på tuben. Akkurat rundt åpningen skal du ta litt salve på fingeren og smøre. Dette klarer du. Har hatt hemoroider tre-fire ganger, og aldri fått stikkpille. Anonymkode: b5582...306 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå