AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #1 Del Skrevet 6. februar 2024 Vi er samboere og har felles økonomi og felles lån. På alle lån (bolig+bil) er det han som er oppført, som hovedlånetaker og jeg som medlåner. Banken har frem til nå hatt som hovedregel å føre all gjeldsrente på hovedlånetaker, altså min samboer. Vi kan selv endre dette på skattemeldingen, men har ikke brydd oss med det. Han tjener mest (900.000kr, jeg tjener 600.000), så har tenkt at det er en fordel at mest mulig gjeldsrente blir ført på han for å få ned inntekten hans, som igjen fører til lavere skatt..? ..Eller tenker jeg helt feil her? Det spiller ingen rolle for oss hvem som får penger igjen på skatten eller får restskatt. Her går alt til og fra fellesskapet. Jeg har prøvd å legge inn tallene våre inn i ulike skattekalkulatorer, hver for oss med og uten fordelte gjeldsrenter, både som enslige og gifte..men jeg blir aldri klok på hva som lønner seg. ..og ja vi vet om fordelene med å være gifte osv, så planen er at det skal skje i år, så da trenger vi ikke tenke mer på disse gjeldsrentene, men har fortsatt renter for 2023, som kan fordeles 😃 Noen som har synspunkter eller egne erfaringer? Anonymkode: 9060f...053 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #2 Del Skrevet 6. februar 2024 Dere SKAL fordele renter og gjeld etter brøken som gjelder. Er dere likt ansvarlige, skal dere føre opp halvparten hver, uavhengig av hva som lønner seg. Ektefeller kan fordele slik de vil. Anonymkode: d703d...186 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #3 Del Skrevet 6. februar 2024 Dere må fordele. Dere kan ikke velge det selv. "Når samboere/medlåntakere har lån sammen og banken har rapportert beløpet kun på den ene, må begge endre sine skattemeldinger. De må fordele fradraget for gjelden og gjeldsrentene etter det reelle ansvarsforholdet. Det er uten betydning hvem av samboerne/medlåntakerne som faktisk har betalt rentene." https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bank-og-lan/lan-og-renter/ Anonymkode: 5da30...aa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #4 Del Skrevet 6. februar 2024 Gjeldsfradraget blir ikke høyere av at han har høyere inntekt. Så du tenker feil. Men om alt går i samme sluket har det jo ikke noe å si. Jeg hadde likevel følt meg bedre med å faktisk fordele det. Anonymkode: ec361...6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #5 Del Skrevet 6. februar 2024 Ja for det første tenker du feil, det blir like mye skatt totalt uansett hvem rentene står på. For det andre krever skatteloven at man fører rentene slik dere har ansvar for lånet. Slik dere gjør det nå, er kun lov for ektefeller. Anonymkode: ff009...481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anjatapinjata Skrevet 7. februar 2024 #6 Del Skrevet 7. februar 2024 Hva skjer når man ikke deler gjeld i skattekortet? Var ikke klar over dette så har gjort feil i 3år😬 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #7 Del Skrevet 7. februar 2024 Anjatapinjata skrev (12 minutter siden): Hva skjer når man ikke deler gjeld i skattekortet? Var ikke klar over dette så har gjort feil i 3år😬 Du kan endre skattemeldingen 3 år tilbake i tid. Anonymkode: 5da30...aa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anjatapinjata Skrevet 7. februar 2024 #8 Del Skrevet 7. februar 2024 Ja men er det av noen betydning? Skal såklart endre det nå, men vi har alltid fordelt det vi får igjen på rentene uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #9 Del Skrevet 7. februar 2024 Sannsynligheten for at dere blir tatt for det er jo svært liten, så dere bestemmer jo selv om dere vil gjøre noe ulovlig eller ikke. Anonymkode: 5da30...aa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 7. februar 2024 #10 Del Skrevet 7. februar 2024 2 hours ago, Anjatapinjata said: Hva skjer når man ikke deler gjeld i skattekortet? Var ikke klar over dette så har gjort feil i 3år😬 På skattekortet kan du gjøre omtrentlig som du vil. Lenge siden jeg har tuklet med det, men det bestemmer jo bare forhåndsskatten. Der kan man sikkert føre opp tre unger ekstra, 150 mil hver vei til jobb i pendlerfradrag, fikle med tall slik at skatteprosenten blir 5% tilslutt og sikkert enda mindre. Skattemeldingen bør være riktig, ellers blir du tiltalt for skattesvik eller skatteunndragelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #11 Del Skrevet 7. februar 2024 20 hours ago, AnonymBruker said: Vi er samboere og har felles økonomi og felles lån. På alle lån (bolig+bil) er det han som er oppført, som hovedlånetaker og jeg som medlåner. Banken har frem til nå hatt som hovedregel å føre all gjeldsrente på hovedlånetaker, altså min samboer. Vi kan selv endre dette på skattemeldingen, men har ikke brydd oss med det. Han tjener mest (900.000kr, jeg tjener 600.000), så har tenkt at det er en fordel at mest mulig gjeldsrente blir ført på han for å få ned inntekten hans, som igjen fører til lavere skatt..? ..Eller tenker jeg helt feil her? Det spiller ingen rolle for oss hvem som får penger igjen på skatten eller får restskatt. Her går alt til og fra fellesskapet. Jeg har prøvd å legge inn tallene våre inn i ulike skattekalkulatorer, hver for oss med og uten fordelte gjeldsrenter, både som enslige og gifte..men jeg blir aldri klok på hva som lønner seg. ..og ja vi vet om fordelene med å være gifte osv, så planen er at det skal skje i år, så da trenger vi ikke tenke mer på disse gjeldsrentene, men har fortsatt renter for 2023, som kan fordeles 😃 Noen som har synspunkter eller egne erfaringer? Anonymkode: 9060f...053 Som samboere er dere pliktig til å fordele etter hvordan dere fordeler utgiftene. Anonymkode: bead8...843 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #12 Del Skrevet 7. februar 2024 newman01 skrev (7 minutter siden): På skattekortet kan du gjøre omtrentlig som du vil. Lenge siden jeg har tuklet med det, men det bestemmer jo bare forhåndsskatten. Der kan man sikkert føre opp tre unger ekstra, 150 mil hver vei til jobb i pendlerfradrag, fikle med tall slik at skatteprosenten blir 5% tilslutt og sikkert enda mindre. Skattemeldingen bør være riktig, ellers blir du tiltalt for skattesvik eller skatteunndragelse. Du har rett, men svaret ditt er bare forvirrende for de som ikke nødvendigvis forstår forskjellen på skattemelding og skattekort. Anonymkode: 4b7dd...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 7. februar 2024 #13 Del Skrevet 7. februar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du har rett, men svaret ditt er bare forvirrende for de som ikke nødvendigvis forstår forskjellen på skattemelding og skattekort. Anonymkode: 4b7dd...c84 Da er det på tide at de forvirrede sjelene starter opp hjernen sin og prøver å tolke forskjellen på et skattekort og en skattemelding. Det er relativt essensielt i forståelsen av privatøkonomien at man klarer å holde orden på begreper og forholder seg til skattemeldingen og fyller ut den korrekt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anjatapinjata Skrevet 7. februar 2024 #14 Del Skrevet 7. februar 2024 newman01 skrev (16 minutter siden): På skattekortet kan du gjøre omtrentlig som du vil. Lenge siden jeg har tuklet med det, men det bestemmer jo bare forhåndsskatten. Der kan man sikkert føre opp tre unger ekstra, 150 mil hver vei til jobb i pendlerfradrag, fikle med tall slik at skatteprosenten blir 5% tilslutt og sikkert enda mindre. Skattemeldingen bør være riktig, ellers blir du tiltalt for skattesvik eller skatteunndragelse. Jeg har lagt inn rett gjeld og renter for min del av gjeld renter, er medlånetaker som ikke har ført dette i sin skattemelding/skattekort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #15 Del Skrevet 7. februar 2024 newman01 skrev (1 minutt siden): Da er det på tide at de forvirrede sjelene starter opp hjernen sin og prøver å tolke forskjellen på et skattekort og en skattemelding. Det er relativt essensielt i forståelsen av privatøkonomien at man klarer å holde orden på begreper og forholder seg til skattemeldingen og fyller ut den korrekt Du får heller fortelle det da, enn å overlegent hovere med din kunnskap. Ingen blir klokere av en ovenfra og ned-holdning. Anonymkode: 4b7dd...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #16 Del Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Som samboere er dere pliktig til å fordele etter hvordan dere fordeler utgiftene. Anonymkode: bead8...843 Man skal dele etter ansvarsforhold, ikke etter hvem som betaler. Dette gjelder også.unge voksne som f.eks har en forelder som medlånstaker på del av boliggjeld. Forelderen skal da føre sin andel renter og gjeld på skattemeldingen, selv om avkommet har betjent gjelda alene. Anonymkode: d703d...186 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #17 Del Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man skal dele etter ansvarsforhold, ikke etter hvem som betaler. Dette gjelder også.unge voksne som f.eks har en forelder som medlånstaker på del av boliggjeld. Forelderen skal da føre sin andel renter og gjeld på skattemeldingen, selv om avkommet har betjent gjelda alene. Anonymkode: d703d...186 Nei, det er faktisk betalte kroner i renter som skal fordeles. Hvis forelderen ikke har betalt en krone i rente skal forelderen IKKE søke gjeldsfradrag. Du får kun fradrag for faktisk betalte renter. Anonymkode: 4b7dd...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #18 Del Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, det er faktisk betalte kroner i renter som skal fordeles. Hvis forelderen ikke har betalt en krone i rente skal forelderen IKKE søke gjeldsfradrag. Du får kun fradrag for faktisk betalte renter. Anonymkode: 4b7dd...c84 Så Skatteetaten tar feil mener du? "Når samboere/medlåntakere har lån sammen og banken har rapportert beløpet kun på den ene, må begge endre sine skattemeldinger. De må fordele fradraget for gjelden og gjeldsrentene etter det reelleansvarsforholdet. Det er uten betydning hvem avsamboerne/medlåntakerne som faktisk har betalt rentene." https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bank-og-lan/lan-og-renter/ Anonymkode: 5da30...aa7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #19 Del Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det er faktisk betalte kroner i renter som skal fordeles. Hvis forelderen ikke har betalt en krone i rente skal forelderen IKKE søke gjeldsfradrag. Du får kun fradrag for faktisk betalte renter. Anonymkode: 4b7dd...c84 Du har rett i at rentene må være betalt, ikke bare påløpt. Men ellers feil. Det er ansvarsforholdet som bestemmer fordelingen, ikke hvem av lånetakerne som har betalt. Sjekk Skatteetaten, eller innlegget over. Anonymkode: d703d...186 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå