Gå til innhold

Hvilken "policy" har du på FINN?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

heh.. Har liten erfaring der, men husker jeg undret meg: 80-100 spurte om greia jeg la ut for salg - var til salgs :) Første som skrev "jeg tar'n" fikk den. Gjør det enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så sneversynt du er, da. 

Jeg må altså endre navn for å få kjøpe noe fra deg. Sekseren i norsk på vitnemålet fra gymnaset er visst heller ikke verdt noe, siden navnet mitt ikke er norsk. 😂

Anonymkode: 5c9ea...8c9

Du får kjøpt fra meg :) Altså, jeg blåser i om du heter Ivar, Ivan eller Idriss bare du kommer og henter, betaler om det koster noe, og sier takk. 

Anonymkode: 5e14e...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast pris, prisen er ferdig prutet.

Sender gjerne mot forhåndsbetaling/fiks ferdig

Bor slik til at skulle jeg kun akseptert henting ville jeg aldr fått solgt noe som helst på Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sneversynt du er, da. 

Jeg må altså endre navn for å få kjøpe noe fra deg. Sekseren i norsk på vitnemålet fra gymnaset er visst heller ikke verdt noe, siden navnet mitt ikke er norsk. 😂

Stemmer.

Da går du glipp av mange gode kunder! Østeuropeere bruker ofte google translate og de meldingene har gitt meg mang en god latter, men makan til ryddige kunder! Kommer når de skal, betaler det som blir avtalt og er alltid høflige og hyggelige.

Anonymkode: c7da4...52e

Av erfaring så vet jeg også at jeg slipper luringer og frekke kranglefanter som helst vil ha ting gratis, heldigvis så er ikke økonomien min avhengig av å selge ting på bruktmarkedet. Hvis alternativet er å måtte forholde seg til enkelte som ikke har normal folkeskikk så går heller tingene på skroten eller det lokale gjenbrukstorget der folk kan hente det de vil ha gratis.

Anonymkode: b2ce1...ef3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske så fleksibel egentlig. Jeg sender varer, dersom mulig.  Jeg har også kjørt varen til avtalt sted noen ganger, hvis det har passet seg sånn. Har også møttes på halvveien, dersom vedkommende har lang reisevei, men kanskje jobber i nærheten av  mitt arbeidssted. Har også hengt på døren og mottatt betaling i forkant. Har også tatt varer i retur, fordi det ikke svarte til forventningene. Dersom en ikke møter til avtalt tid uten videre beskjed, selger jeg til nestemann som er interessert.

Jeg kommuniserer også med utlendinger på gebrokkent språk, prøver etter beste evne å kommunisere på forståelig vis. Vet at også mange kanskje ikke har flust med penger og er avhengige av å kjøpte billig.  Jeg inviterer og folk inn og prøve klær om jeg selger til en lokal kjøper. 

Opptrer ærlig og redelig og forventer det tilbake. Har aldri blitt lurt selv, men utviser sunn skepsis. Noen ganger er jeg åpen for pruting. Andre ganger takker jeg nei og holder fast på prisen og venter til noen gir det jeg vil ha. Dersom noen er frekke eller uhøflige, gir jeg beskjed og deretter ignorerer jeg vedkommende.

Anonymkode: 81650...499

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg er ganske så fleksibel egentlig. Jeg sender varer, dersom mulig.  Jeg har også kjørt varen til avtalt sted noen ganger, hvis det har passet seg sånn. Har også møttes på halvveien, dersom vedkommende har lang reisevei, men kanskje jobber i nærheten av  mitt arbeidssted. Har også hengt på døren og mottatt betaling i forkant. Har også tatt varer i retur, fordi det ikke svarte til forventningene. Dersom en ikke møter til avtalt tid uten videre beskjed, selger jeg til nestemann som er interessert.

Jeg kommuniserer også med utlendinger på gebrokkent språk, prøver etter beste evne å kommunisere på forståelig vis. Vet at også mange kanskje ikke har flust med penger og er avhengige av å kjøpte billig.  Jeg inviterer og folk inn og prøve klær om jeg selger til en lokal kjøper. 

Opptrer ærlig og redelig og forventer det tilbake. Har aldri blitt lurt selv, men utviser sunn skepsis. Noen ganger er jeg åpen for pruting. Andre ganger takker jeg nei og holder fast på prisen og venter til noen gir det jeg vil ha. Dersom noen er frekke eller uhøflige, gir jeg beskjed og deretter ignorerer jeg vedkommende.

Da selger du kanskje litt dyrere ting? Hvis du kjører dem tenker jeg, for hvis ikke går kanskje vinninga opp i spinninga. 

Høres ut som du har veldig romslige ideer, liker det. Synes ikke noe om å droppe folk pga språk, så lenge de er tydelige om at de vil ha varen. 

Har du aldri noe problem med folk som er frekke som tar kontakt, eller bryter avtaler, hvordan forholder du deg til det, så det ikke skal plage deg? (spør fordi det virket som du har funnet gode vaner på det hele :) ) 

TS

Anonymkode: 584ae...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke de som pruter når jeg selger varer til halv pris som er i kjempegod stand. 

Svarer kun de som fremstår høflige og med navn. 

Bruker helst Finn sin tjeneste for sending fordi da slipper jeg folk som ikke dukker opp som avtalt. Dette går jo ikke for større ting og da sjekker jeg omtaler av personen. 

Anonymkode: 4fdc6...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Stemmer.

Av erfaring så vet jeg også at jeg slipper luringer og frekke kranglefanter som helst vil ha ting gratis, heldigvis så er ikke økonomien min avhengig av å selge ting på bruktmarkedet. Hvis alternativet er å måtte forholde seg til enkelte som ikke har normal folkeskikk så går heller tingene på skroten eller det lokale gjenbrukstorget der folk kan hente det de vil ha gratis.

Hvorfor antar du at «Piia Korhonen» er en kranglefant, ikke har folkeskikk og vil ha ting gratis, bare fordi hun har et finsk navn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Da selger du kanskje litt dyrere ting? Hvis du kjører dem tenker jeg, for hvis ikke går kanskje vinninga opp i spinninga. 

Høres ut som du har veldig romslige ideer, liker det. Synes ikke noe om å droppe folk pga språk, så lenge de er tydelige om at de vil ha varen. 

Har du aldri noe problem med folk som er frekke som tar kontakt, eller bryter avtaler, hvordan forholder du deg til det, så det ikke skal plage deg? (spør fordi det virket som du har funnet gode vaner på det hele :) ) 

TS

Nei, jeg selger ikke spesielt dyre ting.  En ungdoms ville kjøpe en gensesr f.eks. Så spør han etterpå om jeg kan levere. Jeg godtok det, siden vedkommende holdt til i nærheten jeg likevel skulle passere på et tidspunkt, så da kunne jeg like gjerne svippe innom. I går solgte jeg en ting til 3o kr som ble solgt vi fiks ferdig og sendt avgårde.

Jeg solgte en sykkel til 3oo kr en utlending som ikke snakket et kvekk norsk, men som klarte å formidle at han ville komme til meg på et gitt tidspunkt. 

En annen eldre kar spurte meg om en ting som jeg solgte. Hørte ikke noe, men plutselig sto han på døra.Jeg hadde ikke klargjort for levering, så han måtte bli med meg med og hjelpe med å få hentet frem tingen. gikk helt fint og det ble en lang og hyggelig prat.

Folk som underbyr, avviser jeg med takk, men nei takk. Om de fortsetter ignorerer jeg. Det samme med frekke og uhøflige folk, bare lar være å svare.

Om avtalen er litt lengre frem i tid, ber jeg de om å å bekrefte med å sende melding og bekrefte  for å sikre at jeg er hjemme, evt. sørge for å finne tidspunkt der jeg ikke har planer uansett.  Jeg har også tatt kontakt med noen og etterlyst hvor de blir  av og gitt uttrykk for misnøye når de har brutt avtaler. Må bare av til, for å påpeke at at de har misbrukt min tid :)  blir sur jeg også noen ganger, men som regel er noen andre som er interessert, og har gjerne beskjed til andre om av varen likevel er tilgjengelig om de fortsatt er interessert.  Så da ordner det seg til slutt. Må bare ha lave forventninger og heller blir positivt overrasket. 

Men, jeg unngår altså å bruke gi bort-funksjon, for der syndes det i større grad. Eller omvendt, at det det blir så stor pågang og folk argumenterer med hvorfor akkurat de skal få osv. Det blir for mye styr.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir folk som regel en sjanse til. Om de ikke holder avtalen da skriver jeg at tingen går til neste mann på lista (om det er flere som er intr.)  Som regel så skjer dette kun når jeg har lagt ut noe som det er større interesse for. 

Anonymkode: 143fa...ab2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører også til de fleksible. Trenger ingen policy, gjør det som passer meg der og da. Eller forresten, jeg er veldig nøye med førstemann til mølla! Og hvis jeg da får mange henvendelser, sier jeg fra til alle at tingen er lovet bort - med kopier/lim inn går det kjapt. Hvis avtalen med førstemann går i vasken, går jeg til neste som meldte seg.

Ellers lar jeg mest folk hente, men jeg har møtt folk i sentrum eller ved jobben min en sjelden gang for overlevering. Har også sendt i posten, men bare ting som er enkle å sende, eller med Helt hjem. 

Forsøker selv å oppføre meg ryddig og greit. Svarer på alle henvendelser, redigerer annonsen slik at det går fram at tingen er lovet bort, eller evt deaktiverer om pågangen er stor. Sletter når tingen er gitt bort/solgt. Kan gi folk avslag hvis jeg føler for det, f eks om de henter fort. Det er billige ting jeg selger. 

Har brukt Finn til salg og gi bort i mange år, og 95 % av gangene har alt gått strålende :) Noen som trekker seg/ikke svarer, og én som jeg tror aldri dukket opp, men stort sett oppfører folk seg greit. Bor i Oslo, så markedet er stort.

Og det med «utenlandsk navn» - kjenner mange som har det  :) Og det har ikke medført noe problem fra eller til hvilken nasjonalitet folk har. Et par ganger har det vært f eks folk fra Polen som verken kan engelsk eller norsk, men vi får fint til transaksjonen likevel.

Anonymkode: 5e14e...6ef

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann til mølla! Ikke første melding, men første som kan hente. 

Vær hyggelig og høflig.

Jeg kan vente om du er hyggelig og høflig og må avlyse avtale av naturlige årsaker, men ikke om du bare ikke dukker opp.

Ikke mas om flere bilder og mer info, særlig ikke når det er på gis bort. Den går til den som sier "jeg tar'n, når skal jeg hente". Jeg tar alltid gode bilder fra alle kanter med mål og nærbilde av evt skader etc, og opplever at de som er svært krevende og omtrent skal forsikre seg om at møbelet er like fint som da det kom fra butikken, er sånne som også kan ombestemme seg når de først er her, eller som begynner å peke på et støvkorn og skal begynne å prute etter salg er avtalt.

Havnet litt i diskusjon med en sånn krevende type da jeg sa at dette møbelet gis bort for at jeg skal bli kvitt det kjapt og lett, det er gratis nettopp fordi jeg ikke vil bruke mye mer tid på bilder og meldinger. Han ble irritert og mente at det kostet jo dem å kjøre og hente også, så de ville forsikre seg om alt på forhånd. Greit det - men innen du har skrevet den tredje meldingen om jeg kan forsikre om at det skapet som GIS BORT er like pent som flunka nytt, så har jo en annen allerede vært her og hentet 

Anonymkode: 59336...513

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selger ikke ting på finn, men kjøper ofte. Bruker kun fiks ferdig. Vil ikke selger bruke fiks ferdig kjøper jeg ikke av den selgeren. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker som regel fiks ferdig, null problemer. Ellers har jeg ingen «policy», annet enn at det er førstemann til mølla. Har faktisk bare støtt på greie og redelige folk på Finn, så jeg skjønner ikke helt hva alle snakker om. Kan irritere meg over folk som pruter på ting som allerede har en lav pris, typ prute ned fra 250kr til 200kr. Men ofte vil jeg bare bli kvitt det, og selger likevel.

Anonymkode: 07c48...58b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Stemmer.

Aldri møtt en kranglete østeuropeer. Aldri! De må ha utviklet en helt annen kultur på dette, for de kan klokka, de betaler det det koster og de takker for handelen. Jeg selger både dyre og billigere ting. Å gi bort ting har jeg dårlig erfaring med, for det drar til seg alt mulig rask som bare skal ha fordi det er gratis. Bedre å sette en liten sum, så får man silt ut de mest useriøse.

De mest slitsomme kundene har en ting til felles, og det er at de har norske navn.

Anonymkode: c7da4...52e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, jeg selger ikke spesielt dyre ting.  En ungdoms ville kjøpe en gensesr f.eks. Så spør han etterpå om jeg kan levere. Jeg godtok det, siden vedkommende holdt til i nærheten jeg likevel skulle passere på et tidspunkt, så da kunne jeg like gjerne svippe innom. I går solgte jeg en ting til 3o kr som ble solgt vi fiks ferdig og sendt avgårde.

Jeg solgte en sykkel til 3oo kr en utlending som ikke snakket et kvekk norsk, men som klarte å formidle at han ville komme til meg på et gitt tidspunkt. 

En annen eldre kar spurte meg om en ting som jeg solgte. Hørte ikke noe, men plutselig sto han på døra.Jeg hadde ikke klargjort for levering, så han måtte bli med meg med og hjelpe med å få hentet frem tingen. gikk helt fint og det ble en lang og hyggelig prat.

Folk som underbyr, avviser jeg med takk, men nei takk. Om de fortsetter ignorerer jeg. Det samme med frekke og uhøflige folk, bare lar være å svare.

Om avtalen er litt lengre frem i tid, ber jeg de om å å bekrefte med å sende melding og bekrefte  for å sikre at jeg er hjemme, evt. sørge for å finne tidspunkt der jeg ikke har planer uansett.  Jeg har også tatt kontakt med noen og etterlyst hvor de blir  av og gitt uttrykk for misnøye når de har brutt avtaler. Må bare av til, for å påpeke at at de har misbrukt min tid :)  blir sur jeg også noen ganger, men som regel er noen andre som er interessert, og har gjerne beskjed til andre om av varen likevel er tilgjengelig om de fortsatt er interessert.  Så da ordner det seg til slutt. Må bare ha lave forventninger og heller blir positivt overrasket. 

Men, jeg unngår altså å bruke gi bort-funksjon, for der syndes det i større grad. Eller omvendt, at det det blir så stor pågang og folk argumenterer med hvorfor akkurat de skal få osv. Det blir for mye styr.

Takk for svar. Til god hjelp. Forstår siden du uansett skal passere. Tenkte mer hvis du brukte en ekstra halvtime og drivstoff på å levere noe til 30 kr typ. 😅

Jeg har også gitt meg med gi bort, selger det heller til 10/20 kr fordi på gis bort opplevde jeg så mange frekke henvendelser.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ebbeliten skrev (7 timer siden):

Jeg selger ikke ting på finn, men kjøper ofte. Bruker kun fiks ferdig. Vil ikke selger bruke fiks ferdig kjøper jeg ikke av den selgeren. 

Jeg bruker ikke fiks ferdig fordi da må man ha printer til å skrive ut sendelapp. Men sender gjerne med posten, postnord, helthjem men at vi ordner opp selv. 

Hva er grunnen til at du ikke vil ordne med de andre sendemåtene? (sånn for å lære)

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bruker som regel fiks ferdig, null problemer. Ellers har jeg ingen «policy», annet enn at det er førstemann til mølla. Har faktisk bare støtt på greie og redelige folk på Finn, så jeg skjønner ikke helt hva alle snakker om. Kan irritere meg over folk som pruter på ting som allerede har en lav pris, typ prute ned fra 250kr til 200kr. Men ofte vil jeg bare bli kvitt det, og selger likevel.

Anonymkode: 07c48...58b

Har du hatt noe på gis bort? Tror jeg ødela for meg selv der, for der var det mye tull. Og det har ødelagt litt synet mitt på kunder som kjøper også, men når jeg tenker meg om har nesten alltid gått veldig bra. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker ikke fiks ferdig fordi da må man ha printer til å skrive ut sendelapp. Men sender gjerne med posten, postnord, helthjem men at vi ordner opp selv. 

Hva er grunnen til at du ikke vil ordne med de andre sendemåtene? (sånn for å lære)

Ts

Dette stemmer ikke. Man skriver en kode på pakken. 

Anonymkode: 61d09...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts

Fiks ferdig er Postnord og Posten. Og ingen sendelapp trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...