Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er evigheter siden jeg har søkt på ny jobb, men nå er jeg i en situasjon hvor jeg ønsker både kortere reisevei og jeg har  mistet mye av mine arbeidsoppgaver der jeg er, og synes ikke jobben er så givende lengre. Og jeg har nå sett ett par interessante stillinger i nærområdet hjemme som jeg tenker å søke på. Stillingene er innenfor økonomi / finans om det er av betydning, noe jeg har jobbet med tilsvarende av i  mange år, bla her jeg er nå, men fra en litt annen side av "bordet".

MEN, det er jo ikke bare arbeidsgiver som har muligheten til å orientere seg om motparten på ett intervju, det er jo en dialog som kan, og bør, gå begge veier. Begge parter er jo så absolutt tjent med at arbeidsgiver føler at søker passer det de ser etter OG at søker føler stillingen er noe vedkommende vil trives med, over tid.

Der jeg jobber nå har vi fantastisk godt arbeidsmiljø med mye sosialt både i arbeidstiden og utenom, og det er jo kollegaene mine som gjør mye av min hvertfal. Pluss at jeg har en relativt fleksibel arbeidsdag mtp at jeg både har mulighet til hjemmekontor ved behov, samt fleksitid, og alt dette er ting jeg gjerne ønsker videre i en ny stilling. Begge parter ønsker jo at det skal bli ett arbeidsforhold som fungerer godt over tid.

En ting er å spørre om hva de ser for seg at stillingen skal inneholde av spesifikke arbeidsoppgaver / arbeidsområder. Men jeg føler det litt vanskelig å spørre type "Hvordan er muligheten for hjemmekontor og/eller fleksitid" uten at det kan signalisere at jeg ønsker å jobbe minst mulig for høyest mulig lønn, og det er så absolutt ikke tilfelle. Men en arbeidsdag med fleksibilitet gjør jo livet enklere mtp både hus / hjem, barn etc. Jeg har bla ikke hatt en eneste fraværsdag de siste 6 årene, mye pga fleksibiliteten som gjør at jeg f eks ved sykdom kan ta en kort dag hjemmefra, og så siden ta igjen det tapte siden, dersom man ikke allerede har noe å gå på etc. Jeg finner heller ingen god måte å formulere spørsmål om arbeidsmiljøet og evt kommende kollegaer. Jeg er 42 i år, og da er det jo greit å vite om "snittalderen er 24 eller 50", samt om det er en god tone eller om det er helt strikt og lite sosialt (og da mener jeg ikke at vi skal ut å drikke i tide og utide sammen, laaaaangt derifra, men en god sosial tone gjør jo myyye med hverdagen på kontoret også). 

OG, hva mer bør jeg som arbeidssøker spørre om, for både å virke interessert, og ting som er nyttig å ha avklart ila ett intervju, for å vite om det er en stilling man ønsker? Alle tips tas imot med stoooor takk :D

Anonymkode: f5c6e...ff1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig i at et jobbintervju skal gå begge veier. Som søker skal du absolutt ha muligheten til å få et inntrykk av arbeidsplassen. Ellers vet du jo ikke om du ønsker å jobbe der.

Her er noen eksempler på spørsmål du kan stille: 

1. Kan dere fortelle litt om kollegene på denne arbeidsplassen, for eksempel alderssammensetning og faglig bakgrunn? Kort sagt: hvem er de som jobber her?
Dette spør du selvsagt ikke om dersom det allerede har kommet fram under intervjuet.

2. De som jobber her (eventuelt i denne stillingen): blir de her i mange år eller skifter de ofte jobb?
Det å finne ut om det er stor turnover kan være lurt. Dette har jeg selv erfart på den harde måten. Stor utskiftning av ansatte på en arbeidsplass, eller i en bestemt stilling, kan bety at de som jobber der trives dårlig. Samtidig er det store variasjoner fra bransje til bransje og arbeidsplass til arbeidsplass. 

3. Har dere planer om videreutvikling innen (sett inn relevante fagfelt)? I så fall: hvilken innvirkning vil det ha på organisasjonen generelt og på denne stillingen spesielt?

4. Dette er jo en stor og profesjonell organisasjon som framstår som faglig oppdatert: hvilke interne utviklings- og opplæringsmuligheter finnes?
Dette spørsmålet passer selvsagt heller ikke alle steder, men søker du i en stor bedrift/stor offentlig instans er det absolutt greit å spørre om dette. Dessuten viser spørsmålet vilje til utvikling. 

Har du satt deg litt inn i regnskapstallene fra tidligere år vil du også kunne få en idé om bedriften går bra eller dårlig. I begge tilfeller kan det passe å stille spørsmål om det. Gi arbeidsgiver mulighet til å fortelle litt, for det kan være gode grunner til at tallene er som de er. Jeg har selv stilt spørsmål om dette, og likevel blitt tilbudt jobb. Så lenge man viser at man er våken og undersøkende, og ikke direkte konfronterende, kan det fungere helt fint. 
F.eks: "Dersom jeg skal bytte jobb er jeg selvsagt interessert i en trygg stilling. I forbindelse med at jeg skulle i denne samtalen så jeg på regnskapstallene deres for de tre siste årene. I fjor var tallene negative. Kan dere fortelle litt om regnskapet, og hvordan det vil virke inn på arbeidsplassen de kommende  årene?" 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...