AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #1 Del Skrevet 6. februar 2024 Jeg var nylig i begravelse og minnestund til en person på rundt 50 år, som dessverre døde alt for tidlig av alvorlig sykdom. I minnestunden satt vi på langbord, og de som kjente hverandre og var i de forskjellige familiene satt sammen, og vi andre som ikke kjente hverandre var plassert på ett bord. Jeg tenker at det er fint at man snakker om avdøde og også forteller morsomme historier om avdøde, men jeg synes ikke det passer seg å sitte å skratte av ting som ikke har noe med avdøde å gjøre, som å fortelle historier fra forrige helg da man var dritings på byen, snakke om hvor mye man tror avdøde etterlot seg av verdier, å fortelle vitser til hverandre eller snakke om Tinder. Jeg har vært i begravelse en gang der det var minnestund på puben i en engelsk landsby, og der satt folk og drakk og fortalte gode historier om avdøde og spilte gitare, men det er helt annerledes og vanlig i England. Anonymkode: cda57...a9b 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #2 Del Skrevet 6. februar 2024 Folk sørger på forskjellig hvis, det er ingen fasit. En tante av meg ønsket at hennes begravelse skulle være en fest. Paljetter og champagne, ikke gråt. Ble jo ikke helt slik, men vi prøvde å følge hennes ønske om å ikke ha det dystert Anonymkode: 12ed4...f22 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luksusbia Skrevet 6. februar 2024 #3 Del Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg var nylig i begravelse og minnestund til en person på rundt 50 år, som dessverre døde alt for tidlig av alvorlig sykdom. I minnestunden satt vi på langbord, og de som kjente hverandre og var i de forskjellige familiene satt sammen, og vi andre som ikke kjente hverandre var plassert på ett bord. Jeg tenker at det er fint at man snakker om avdøde og også forteller morsomme historier om avdøde, men jeg synes ikke det passer seg å sitte å skratte av ting som ikke har noe med avdøde å gjøre, som å fortelle historier fra forrige helg da man var dritings på byen, snakke om hvor mye man tror avdøde etterlot seg av verdier, å fortelle vitser til hverandre eller snakke om Tinder. Jeg har vært i begravelse en gang der det var minnestund på puben i en engelsk landsby, og der satt folk og drakk og fortalte gode historier om avdøde og spilte gitare, men det er helt annerledes og vanlig i England. Anonymkode: cda57...a9b Enig med deg i at man skal hedre avdøde med respekt. I de minnestundene jeg har vært i( ca10) har det vært litt latter/ humor i taler. Men ulike familier sørger på forskjellige måter. Jeg hadde ett nært forhold til besteforeldrene mine, og reagerte litt på samme måte,da fetteren min på 23 begynte å snakke om ei han hadde sex med helgen før bestemor døde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #4 Del Skrevet 6. februar 2024 Vi lo så vi grein da familien samlet seg kvelden for besteforelders begravelse. Over litt vin, til og med. Det var tanter og onkler, søskenbarn, en familie som ikke hadde vært samlet på den måten på lenge. En familie som ler mye, i besteforelders ånd. Historiene var ikke om personen, men morsomheter fra hverdagen vår slik den da var. Det var en fin trøst å tenke på hvor mye personen ville elsket å være i rommet, eller i det hele tatt se oss der, og ville sittet der sammen med oss og humret over historiene. Anonymkode: ff1e7...393 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #5 Del Skrevet 6. februar 2024 Da min tante gikk bort så var det mye latter..årsak ho viste ho skulle dø. Og ho hadde gitt klar beskjed jeg ønsker ikke en begravelse med gråt, jeg vil ha latter, gode miner osv. Ho hadde skrevet egen tale, med glimt i øyet som ble lest opp, ho hadde spilt inn lydfil og film snutter. Vi satt der å små lo alle avv en del ting. Og en egen utrolig fin avslutning på livet hennes, selv om vi syns det var trist ho hadde gått bort Anonymkode: 523ff...f6a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #6 Del Skrevet 6. februar 2024 Så i England er det "lov", men ikke i Norge?? Det merkeligste argumentet jeg har hørt. La nå folk få sørge på sin måte, tenker jeg Anonymkode: 00b1a...696 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #7 Del Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var nylig i begravelse og minnestund til en person på rundt 50 år, som dessverre døde alt for tidlig av alvorlig sykdom. I minnestunden satt vi på langbord, og de som kjente hverandre og var i de forskjellige familiene satt sammen, og vi andre som ikke kjente hverandre var plassert på ett bord. Jeg tenker at det er fint at man snakker om avdøde og også forteller morsomme historier om avdøde, men jeg synes ikke det passer seg å sitte å skratte av ting som ikke har noe med avdøde å gjøre, som å fortelle historier fra forrige helg da man var dritings på byen, snakke om hvor mye man tror avdøde etterlot seg av verdier, å fortelle vitser til hverandre eller snakke om Tinder. Jeg har vært i begravelse en gang der det var minnestund på puben i en engelsk landsby, og der satt folk og drakk og fortalte gode historier om avdøde og spilte gitare, men det er helt annerledes og vanlig i England. Anonymkode: cda57...a9b Hjelpes 🤦🏼♀️ Anonymkode: 533eb...146 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 6. februar 2024 #8 Del Skrevet 6. februar 2024 Insisterer du på å bare snakke om det forestående bryllupet i et utdrikningslag eller at alles fokus konstant må være på den gravide magen i en babyshower også? Jeg tror samtlige minnesamvær jeg har vært i, har utviklet seg til et, omstendighetene tatt i betraktning, hyggelig sosialt samvær hvor man i tillegg til å mimre om avdøde også snakker om stort og smått, utveksler nytt og fører samme type samtaler som man gjør ellers når folk treffes. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #9 Del Skrevet 6. februar 2024 Jeg håper virkelig at mine venner og familie kan le og ha det moro i min minnestund, og at det skal være mer som en fest og ett sosialt lag. Jeg håper også at begravelsen min ender opp i en skikkelig fest, hvor alle har det moro! Det siste jeg vil er at det skal være stramt og formelt. Anonymkode: 8f19b...58d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #10 Del Skrevet 6. februar 2024 Den dagen jeg legger på røret så håper jeg virkelig at de som gidder å arrangere minnestund heller tar seg en real fest i stedet for å sutre. Anonymkode: f7cf1...e37 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #11 Del Skrevet 6. februar 2024 Jeg har tenkt en del på min begravelse. Lell om jeg er «bare» 40 år. Jeg ønsker det skal være en god fest. Mimre alle 10 årene med forskjellige musikk som var populære i mine år. Ingen dempet stemning. Ja man kan gråte. Men feire livet jeg har levd. Ikke det at jeg er død. Det får man ikke gjort noe med. Jeg finnes ikke redd for døden. Som jeg sier. Ta vare på livet. Ta vare på hverandre. så for meg så høres ut som et bra minnestund. Foruten at de snakker om verdier. Det synes jeg ikke noe om. Anonymkode: 07ede...1b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #12 Del Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg var nylig i begravelse og minnestund til en person på rundt 50 år, som dessverre døde alt for tidlig av alvorlig sykdom. I minnestunden satt vi på langbord, og de som kjente hverandre og var i de forskjellige familiene satt sammen, og vi andre som ikke kjente hverandre var plassert på ett bord. Jeg tenker at det er fint at man snakker om avdøde og også forteller morsomme historier om avdøde, men jeg synes ikke det passer seg å sitte å skratte av ting som ikke har noe med avdøde å gjøre, som å fortelle historier fra forrige helg da man var dritings på byen, snakke om hvor mye man tror avdøde etterlot seg av verdier, å fortelle vitser til hverandre eller snakke om Tinder. Jeg har vært i begravelse en gang der det var minnestund på puben i en engelsk landsby, og der satt folk og drakk og fortalte gode historier om avdøde og spilte gitare, men det er helt annerledes og vanlig i England. Anonymkode: cda57...a9b Håper det blir sånn som dette i min minnestund. At folk tør å si nøyaktig hva de har lyst til å si, le høyt, snakke om alt jeg etterlot og snakke om hva de gjorde i helga. Enten de var edru eller dritings. Vil ha en løs og avslappet atmosfære. Anonymkode: a063f...e8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #13 Del Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så i England er det "lov", men ikke i Norge?? Det merkeligste argumentet jeg har hørt. La nå folk få sørge på sin måte, tenker jeg Anonymkode: 00b1a...696 Ikke lov men en annen kultur ved at man samles på puben etterpå og minnes den avdøde Ts Anonymkode: cda57...a9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #14 Del Skrevet 6. februar 2024 Daria skrev (32 minutter siden): Insisterer du på å bare snakke om det forestående bryllupet i et utdrikningslag eller at alles fokus konstant må være på den gravide magen i en babyshower også? Jeg tror samtlige minnesamvær jeg har vært i, har utviklet seg til et, omstendighetene tatt i betraktning, hyggelig sosialt samvær hvor man i tillegg til å mimre om avdøde også snakker om stort og smått, utveksler nytt og fører samme type samtaler som man gjør ellers når folk treffes. Du kan ikke sammenligne en begravelse med en babyshower eller utdrikningslag. Herregud for en sammenligning🙉 Anonymkode: cda57...a9b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #15 Del Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke lov men en annen kultur ved at man samles på puben etterpå og minnes den avdøde Ts Anonymkode: cda57...a9b Har vært samlet flere ganger på en pub eller et "klubblokale" med øl og mimring når kompiser av meg har dødd. Så helt normalt for meg her i Norge. Gravøl kaller vi det da. Anonymkode: a063f...e8d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #16 Del Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har vært samlet flere ganger på en pub eller et "klubblokale" med øl og mimring når kompiser av meg har dødd. Så helt normalt for meg her i Norge. Gravøl kaller vi det da. Anonymkode: a063f...e8d Ja men her var det alt fra barn til 90 åringer samlet i kirkelokalet Ts Anonymkode: cda57...a9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #17 Del Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan ikke sammenligne en begravelse med en babyshower eller utdrikningslag. Herregud for en sammenligning🙉 Anonymkode: cda57...a9b Det er sant. I en babyshower egner det seg jo dårlig å snakke om helgens opplevelser, påfulgt av en rå latter. I motsetning til en minnestund, vel vitende om at avdøde hadde ledd med om han var der og visst at det var avreisen han hadde ønsket seg. Anonymkode: ff1e7...393 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #18 Del Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg var nylig i begravelse og minnestund til en person på rundt 50 år, som dessverre døde alt for tidlig av alvorlig sykdom. I minnestunden satt vi på langbord, og de som kjente hverandre og var i de forskjellige familiene satt sammen, og vi andre som ikke kjente hverandre var plassert på ett bord. Jeg tenker at det er fint at man snakker om avdøde og også forteller morsomme historier om avdøde, men jeg synes ikke det passer seg å sitte å skratte av ting som ikke har noe med avdøde å gjøre, som å fortelle historier fra forrige helg da man var dritings på byen, snakke om hvor mye man tror avdøde etterlot seg av verdier, å fortelle vitser til hverandre eller snakke om Tinder. Jeg har vært i begravelse en gang der det var minnestund på puben i en engelsk landsby, og der satt folk og drakk og fortalte gode historier om avdøde og spilte gitare, men det er helt annerledes og vanlig i England. Anonymkode: cda57...a9b Enig med deg, hørtes respektløst ut. Anonymkode: c1f67...11f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 6. februar 2024 #19 Del Skrevet 6. februar 2024 (endret) Forstår det var lit spesielt TS, om noen nære meg døde hadde jeg ikke sat pris på høylyt skrating og urelevante fylle historier. Synes man skal hensyn til de pårørende som sørger i begravelser. Endret 6. februar 2024 av Pippi Lotta 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 6. februar 2024 #20 Del Skrevet 6. februar 2024 Det synes jeg høres spesielt ut. Jeg er klar over at folk sørger på ulike måter, men jeg synes ikke det skal brukes som unnskyldning for å oppføre seg ufint og respektløst. Man skal være veldig ute av lage for å oppføre seg som det du beskriver i en begravelse, TS, en ting er hva en selv føler der og da, men hva med de nærmeste pårørende? Partner og barn? Jeg ville i hvert fall ha reagert veldig sterkt på at noen satt og knegget og lo og fortalte fylle- og sjekkehistorier i minnestunden etter begravelsen til en partner eller annen nærstående. Hvis man er så ute av seg at man ikke klarer å oppføre seg innenfor det som er sosialt akseptert, bør man faktisk vurdere å la være å troppe opp på minnestunden. Da hadde det vel holdt med å stille i kirken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå