Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #1 Skrevet 31. januar 2006 Hvor kan man finne liste over hva som skal følge leiligheten / huset når man selger det (eller kjøper, så klart..)?
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #2 Skrevet 31. januar 2006 Vet ikke om noen liste, men det som er skrudd fast ved visning, følger vanligvis boligen.
Gjest HB Skrevet 31. januar 2006 #3 Skrevet 31. januar 2006 Vet ikke om noen sider med liste, men kan jo liste opp det jeg vet. Brannslokningsapparat/brannslange, brannmelder, alt fast inventar dersom ikke annet avtales, gardinoppheng, nødvendige lamper, postkasse. Det som var der av dette på visningen skal være der ved overtakelse, men brannslukningsapparat og brannmelder skal være der uansett. Hilsen Lille meg
Malama Skrevet 31. januar 2006 #4 Skrevet 31. januar 2006 Jeg lurte på det samme, og fikk en del svar her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=168704&hl= (dumme meg trodde oppvaskmaskinen var skrudd fast da, men kunne ikke skjønne at den skulle være igjen likevel. Det viser seg at den ikke er srkudd fast, og da ble det hele mer logisk. Men resten av det tråden handler om burde gi deg et greit svar)
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #5 Skrevet 31. januar 2006 En annen ting som skal være igjen er: garderobeskap på alle soverom (hvis det er der når du er på visning) - mener iallefall at selger sa det til oss når vi kjøpte huset vårt. Dette er sitat fra den andre tråden. Jeg syns dette høres så utrolig rart ut.. stemmer virkelig dette? Det har jeg nemlig aldri hørt om før! Noen som vet hvor dette evt. står?
Malama Skrevet 31. januar 2006 #6 Skrevet 31. januar 2006 Jeg har hørt om det før også, det at klesskap skal der være på soverommene om de sto der på visning, men jeg har ikke funnet en "offentlig kilde" til den informajson noen plass.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #7 Skrevet 31. januar 2006 Her er en liste: http://www.nef.no/index.gan?id=1533&subid=0
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #8 Skrevet 31. januar 2006 Jeg ble anbefalt ved salg/kjøp av hus/leilighet at det lages en liste over ting som medfølger, eller en liste over ting som ikke medfølger. Er du selger, anbefales det å lage liste over ting som medfølger. Da trenger man bare liste opp det som regnes som "ekstra" f.eks. panelovner, gardinstenger osv. som man vil skal medfølge. Da er man best sikret. Hvis man velger å lage en liste over det som ikke medfølger, må man føre opp alt. Og det kan fort bli mye! Og man er mindre sikret, siden ting du ikke i det hele tatt tenkte på at skulle medfølge, kan bli et diskusjonsmoment. Hvis en slik liste er laget, gjelder den over alle andre "lister". Hvis ikke slik liste er laget, gjelder "standardlister" slik som dere linker til i innleggene her.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #9 Skrevet 31. januar 2006 Har klippet litt fra en tidligere tråd om samme emne: Til gjengjeld hadde de tatt med seg flere lamper i taket (DET er ikke lov!!) slik at bare ledningene hang ned fra taket?!! Jo, det er lov hvis man lager en liste over dette, som nevnt i innlegget over. Listen bør da følge prospektet også, i tillegg til kontrakten.
abelille Skrevet 1. februar 2006 #10 Skrevet 1. februar 2006 Gardinstenger er det ikke vanlig at følger med (i alle fall har de ikke gjort det på de to stedene vi har kjøpt). Garderobeskap skal følge med dersom ikke annet står nevnt, og alt av taklamper skal være med.
Trampe Skrevet 1. februar 2006 #11 Skrevet 1. februar 2006 Gardinstenger er det ikke vanlig at følger med (i alle fall har de ikke gjort det på de to stedene vi har kjøpt). Garderobeskap skal følge med dersom ikke annet står nevnt, og alt av taklamper skal være med. ← Spørs hvilke gardinstenger. Oldemorstenger skal ikke følge med, mens gardinbrett og slikt skal være med. Persienner skal også følge leiligheten.
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2006 #12 Skrevet 2. februar 2006 Jeg ble anbefalt ved salg/kjøp av hus/leilighet at det lages en liste over ting som medfølger, eller en liste over ting som ikke medfølger. Er du selger, anbefales det å lage liste over ting som medfølger. Da trenger man bare liste opp det som regnes som "ekstra" f.eks. panelovner, gardinstenger osv. som man vil skal medfølge. Da er man best sikret. Hvis man velger å lage en liste over det som ikke medfølger, må man føre opp alt. Og det kan fort bli mye! Og man er mindre sikret, siden ting du ikke i det hele tatt tenkte på at skulle medfølge, kan bli et diskusjonsmoment. Hvis en slik liste er laget, gjelder den over alle andre "lister". Hvis ikke slik liste er laget, gjelder "standardlister" slik som dere linker til i innleggene her. ← Det er rikig at en slik liste gjelder over andre lister så lenge den ble gitt til kjøper FØR budaksept - den bør derfor ligge som et vedlegg til salgsoppgaven.
Leo Skrevet 2. februar 2006 #13 Skrevet 2. februar 2006 ...alt av taklamper skal være med. ← Nja... Stemmer ikke helt. Hvis selve lampen er skrudd fast i taket (Typisk lampesokler m/kuppel, lysarmatur etc.) skal den følge med. Taklamper som f.eks. den jeg har over spisebordet her som er koblet til med "sukkerbit" og henger i en krok skal ikke følge med. Hadde et svare leven sist jeg solgte leilighet siden hun som kjøpte den hadde fått for seg at alt som på en eller annen måte var festet til vegg/tak skulle følge leiligheten... Jeg ga stort sett f... og lot alt unntatt bilder/skulpturer henge, men jeg måtte omtrent bruke makt for å få med meg oppvaskmaskinen min som ikke var innebyd. Klok av skade, hadde jeg derfor en gjennomgang sammen med kjøper før kontraktsmøtet da jeg solgte igjen i sommer. Sammen laget vi en liste over hva som skulle følge med som vi la ved kontrakten. Gikk helt knirkefritt og anbefales!
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2006 #14 Skrevet 2. februar 2006 Nja... Stemmer ikke helt. Hvis selve lampen er skrudd fast i taket (Typisk lampesokler m/kuppel, lysarmatur etc.) skal den følge med. Taklamper som f.eks. den jeg har over spisebordet her som er koblet til med "sukkerbit" og henger i en krok skal ikke følge med. Hadde et svare leven sist jeg solgte leilighet siden hun som kjøpte den hadde fått for seg at alt som på en eller annen måte var festet til vegg/tak skulle følge leiligheten... Jeg ga stort sett f... og lot alt unntatt bilder/skulpturer henge, men jeg måtte omtrent bruke makt for å få med meg oppvaskmaskinen min som ikke var innebyd. Klok av skade, hadde jeg derfor en gjennomgang sammen med kjøper før kontraktsmøtet da jeg solgte igjen i sommer. Sammen laget vi en liste over hva som skulle følge med som vi la ved kontrakten. Gikk helt knirkefritt og anbefales! ← Helt riktig som du sier vedr. hva som skal følge og ikke - men som nevnt tidligere. Har du en vanskelig kjøper så er det for sent å gå igjennom dette og legge skrivet ved kontrakten. Dette må nemlig være avklart FØR budaksept for at du selv som selger kan bestemme. Er man som Leo sier enige så er det jo ikke noe problem, men for å være sikker så bør det ligge ved salgsoppgaven.
Leo Skrevet 2. februar 2006 #15 Skrevet 2. februar 2006 ....men for å være sikker så bør det ligge ved salgsoppgaven. ← PS Hadde det også, men ofte vil kjøper ha ting som ikke naturlig følger med og motsatt.
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2006 #16 Skrevet 2. februar 2006 En venninne av meg solgte i sommer, da mente de som kjøpte at barkrakkene skulle være igjen "for det passet så fint til kjøkkenet, det hørte liksom til der"
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2006 #17 Skrevet 2. februar 2006 En venninne av meg solgte i sommer, da mente de som kjøpte at barkrakkene skulle være igjen "for det passet så fint til kjøkkenet, det hørte liksom til der" ← Forøvrig så kjøpte svigermor akkurat leilighet. På kontraktsmøte sa selger at de ville ha ekstra betalt for det integrerte kjøleskapet for det hadde de kjøpt og integrert selv . Svigermor ringte meg å spurte om de kunne kreve dette. Jeg sa selvsagt nei og at dette var det for sent å komme med - det skulle i så fall stått i salgsoppgaven (noe det ikke gjorde).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå