Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg arver mye etter mine foreldre. Og jeg er gift. Har min partner rett på halvparten av mitt? Må jeg ha særeie på dette? Eller er det kun mitt automatisk?

Anonymkode: 46dcb...56c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arvelater altså dine foreldre kan kreve at arven skal være ditt særeie men det må fremgå av testamente.

Anonymkode: cf91d...db9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Arvelater altså dine foreldre kan kreve at arven skal være ditt særeie men det må fremgå av testamente.

Anonymkode: cf91d...db9

Og viss ikke, så eier min partner halvparten?

Skrevet

Arv kan holdes utenom ved en eventuell skilsmisse, men det krever at verdiene kan spores tilbake til arven.  

Anonymkode: d8c51...ae3

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og viss ikke, så eier min partner halvparten?

Du eier alt uansett. Ved skilsmisse kan du være nødt til å dele det, men ikke hvis verdiene er i behold og klart kan spores.

Arv er bare særeie hvis arvelater har bestemt det.

Anonymkode: c085f...b64

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du eier alt uansett. Ved skilsmisse kan du være nødt til å dele det, men ikke hvis verdiene er i behold og klart kan spores.

Arv er bare særeie hvis arvelater har bestemt det.

Anonymkode: c085f...b64

Da er det bare å få særeie på det før jeg skiller meg? Så er alt greit? 

Skrevet

Vi har regulert i ektepakt at arv er særeie, og indeksjusteres, da det uansett raskt går inn i en felles pott når man lever livet sammen.

Man kan selvfølgelig velge å investere i bolig, fond, eller noe som klart spores tilbake til deg. Da er det særeie ved skilsmisse. Men samtidig risikabelt.

Tilsvarende har vi regulert i gjensidig testamente hvordan verdier skal fordeles ved den enes eller begges død. Som barnløse ville hele min arv gått til han, så til hans side av familien etter han igjen. 

I det hele tatt forstår jeg ikke at noen tar sjansen på samboerskap/ekteskap uten å ha slikt regulert i avtaler. 

Anonymkode: dc56b...8bc

• Nyttig 3
Skrevet

Skjevdeling er ektefellens rett til å holde visse verdier utenfor delingen med ektefellen.

Verdier en ektefelle allerede hadde ved ekteskapsinngåelsen, eller mottar som arv eller gave under ekteskapet, slipper ektefellene å dele med den andre. Det er et absolutt krav at man kan bevise at verdien kan skjevdeles. Verdien må være i behold og kan ikke være forbrukt. Penger mottatt som arv som så er brukt til ferietur er brukt opp, og kan ikke kreves skjevdelt.

Det du arver kan du altså kreve skjevdelt, men arven må kunne tilbakeføres, du kan altså ikke la det gå inn i det store sluket og så kreve pengene tilbake ved skilsmisse. Kjøper du derimot en hytte eller en bolig for pengene, eller lar de stå på konto så kan du kreve de skjevdelt. Hvis du tror du skal skilles ville jeg tinglyst særeie med en gang du arver.

• Liker 2
Skrevet
fru Alving skrev (2 timer siden):

Skjevdeling er ektefellens rett til å holde visse verdier utenfor delingen med ektefellen.

Verdier en ektefelle allerede hadde ved ekteskapsinngåelsen, eller mottar som arv eller gave under ekteskapet, slipper ektefellene å dele med den andre. Det er et absolutt krav at man kan bevise at verdien kan skjevdeles. Verdien må være i behold og kan ikke være forbrukt. Penger mottatt som arv som så er brukt til ferietur er brukt opp, og kan ikke kreves skjevdelt.

Det du arver kan du altså kreve skjevdelt, men arven må kunne tilbakeføres, du kan altså ikke la det gå inn i det store sluket og så kreve pengene tilbake ved skilsmisse. Kjøper du derimot en hytte eller en bolig for pengene, eller lar de stå på konto så kan du kreve de skjevdelt. Hvis du tror du skal skilles ville jeg tinglyst særeie med en gang du arver.

Å google kan alle gjøre. 

Men innsikt er å vite at setningen jeg har merket bold gjør at mange virkelig står igjen med svarteper den dagen skilsmissen er et faktum. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da er det bare å få særeie på det før jeg skiller meg? Så er alt greit? 

Ektefelle må godkjenne særeie, ektepakten må signeres av begge. Det er viktig å sette seg inn I konsekvensene ved særeie. Verdiene holdes uansett utenom ved deling av felleseiet ved skilsmisse. 

Anonymkode: 1f419...708

Skrevet

Så lenge du holder de utenfor felles økonomi, og kan vise til at det er den faktiske arven, holdes det utenfor. Et hus feks, det blir jo i ditt navn og det er lett å spore at det er arv. Men om du tinglyser en halvdel til din ektefelle, da kan ikke du komme i ettertid og si at det er kun mitt.

Rene penger, så kan det være lurt å ha de på en helt separat (høyrente)konto eller tilsvarende.

Så snart arven mikses inn i alt annet, så er de nok å anse som en del av felles. Du kan feks betale ned ditt huslån (om dere har hver deres halvdel).

Men som skrevet over her: Særeie må begge signere på.

Anonymkode: 25d80...614

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Å google kan alle gjøre. 

Men innsikt er å vite at setningen jeg har merket bold gjør at mange virkelig står igjen med svarteper den dagen skilsmissen er et faktum. 

Men hva er tilstrekkelig dokumentasjon? Og hvordan bevise at midlene er i behold og ikke er blandet med øvrig økonomi? Eksempler? Og hvem avgjør egentlig om dokumentasjonen er god nok, ekte og iht reglene?

Anonymkode: 7d512...93c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hva er tilstrekkelig dokumentasjon? Og hvordan bevise at midlene er i behold og ikke er blandet med øvrig økonomi? Eksempler? Og hvem avgjør egentlig om dokumentasjonen er god nok, ekte og iht reglene?

Eksempler er å betale ned gjeld, sette pengene på en konto eller i fond/aksjer eller å investere i noe. Penegen må tydelig kunne tilbakeføres til arven.

Bruker du arven på løpende forbruk kan du ikke kreve den skjevdelt i etterkant.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Å google kan alle gjøre. 

Det virker jo som om trådstarter lurer på dette.

• Liker 1
Skrevet
fru Alving skrev (1 minutt siden):

Eksempler er å betale ned gjeld, sette pengene på en konto eller i fond/aksjer eller å investere i noe. Penegen må tydelig kunne tilbakeføres til arven.

Bruker du arven på løpende forbruk kan du ikke kreve den skjevdelt i etterkant.

Spørsmålet var om dokumentasjon. Hva betyr "tydelig" i denne sammenheng?

Hvis jeg arvet en mill for 20 år siden, og jeg har en bankkonto med en mill på når jeg skilles, betyr jo ikke det nødvendigvis at det er de samme pengene. Hvordan dokumentere at det er den samme millionen som jeg fikk for 20 år siden?

Og hva hvis jeg f.eks har byttet bank underveis. F.eks flyttet arven fra Kredittkassen til Sbanken og så til Sparebanken uten å bruke noe. Hvordan dokumentere at det fortsatt er den samme millionen?

Og hva hvis det bare står igjen en halv mill på konto, fordi resten er oppbrukt, kan man da kreve den halve millionen skjevdelt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg arver mye etter mine foreldre. Og jeg er gift. Har min partner rett på halvparten av mitt? Må jeg ha særeie på dette? Eller er det kun mitt automatisk?

Lever dine foreldre fortsatt? De kan gi det bort med betingelse at det er særeie også. 

Anonymkode: 33ea3...ef6

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er jo det som er utfordrende, og lett kan bli overprøvd av ektefellen (eksen). Når resten er sammenfiltret er det vanskelig å peke på noe som klart identifiserbart. Og jo lengre tid det går kan nesten alt sammenfiltret da man kan vise til andre ting han har dekket. Men etter mange år ender man gjerne med 50-50, uansett. Selv om pengene er brukt på en hytte, leilighet, eller et fond, så kan det vises til andre ting eksen har dekket eller bidratt mer på, for å gjøre dette mulig. Eller at han har bidratt med litt vedlikehold her og der. 

Det eneste som er sikkert er som jeg anbefaler - ektepakt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg arvet en mill for 20 år siden, og jeg har en bankkonto med en mill på når jeg skilles, betyr jo ikke det nødvendigvis at det er de samme pengene. Hvordan dokumentere at det er den samme millionen som jeg fikk for 20 år siden?

Og hva hvis jeg f.eks har byttet bank underveis. F.eks flyttet arven fra Kredittkassen til Sbanken og så til Sparebanken uten å bruke noe. Hvordan dokumentere at det fortsatt er den samme millionen?

Og hva hvis det bare står igjen en halv mill på konto, fordi resten er oppbrukt, kan man da kreve den halve millionen skjevdelt?

Hvis det har jevnlig gått penger ut og inn av kontoen, dvs penger er brukt som del av husholdningen, er det ikke de samme midlene. Dersom (deler av ) midlene er ubrukt, flyttet i helhet til ny konto, viser årsoppgave dette.

Anonymkode: 1f419...708

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tydelig er at helt klart kan tilbakeføres til arven. Jeg betalte ned 650000 på boliglånet vårt med penger fra et leilighetssalg, fra en leilighet kun jeg eide. Dette kan vi gå tilbake og se på lånehistorikken, hvis det skulle være nødvendig.

Har du satt en million på konto og pengene fortsatt står der, selv etter bankbytte så er det tydelig. Har du derimot brukt opp eller flyttet pengene og har en "ny" million på konto så er nok ikke det helt det samme.

Om du er veldig opptatt av å holde arv utenfor så ville jeg ha opprettet særeie på det du arver.

• Liker 1
Skrevet

Er enkelt hvis du arver ting. Altså tyde hytte. Men KAN bli litt værre med penger. Jeg vet at det kommer fram griskhet ved arv og ved skilsmisse. Så hvis du ikke allerede har arvet noe. Men kommer til, så dokumentere det. Arver du penger og spytter det inn i et lån så dokumentere det. Slik at det er lettere å spore det. Ikke bruk det på forbruk. Da blir det litt mere jobb med det. Ja loven er at arv skal ikke deles ved skilsmisse. Og det du skapte før et ekteskap er ditt. Men realiteten er noe helt annet. Så bruk litt tid på dette. Jeg har ville involvert en advokat hvis det er snakk om mye verdier. 

Anonymkode: b060f...e90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...