Gå til innhold

Tips til nyfødt- og babytiden, unngå samme feller som sist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi venter nr. 2, og jeg tenker på hva vi kan gjøre annerledes denne gangen, særlig siden det er et barn til med i bildet (som jeg ønsker tid med). Tenker da særlig på ting som søvn, amming og pappa-tid. Med første så ble det slik at hun bare sov oppå meg de første tre månedene, deretter gjerne vogn i bevegelse etc., det var bare jeg som kunne legge henne frem til hun var ett år (selv om jeg sluttet å amme ved åtte måneder), jeg kunne aldri være lenger borte enn to timer (pga amming). Er forberedt på at det kan bli slik igjen, men tenker også på triks for å kunne unngå det.

F. eks. pumping og flaskemating. Når kan man begynne med det, og hvordan fungerer det i praksis? Er det mye styr, eller verdt det?

Jeg har lest at man bør amme på stua før leggetid, slik at babyen ikke får assosiasjon mellom pupp og søvn. Tenker å prøve det så langt det er mulig, og at hun sovner uten pupp. Samtidig skjønner jeg ikke helt hvor tidlig man kan starte med dette (og får så vidt fast leggetid generelt). I starten er det jo gjerne slik at babyen sovner ved hver amming, eller var det kanskje bare hos oss det ble slik?

Tenker tidlig å starte med sutt, og bamse. Sistnevnte fordi jeg ønsker å bruke den som søvnassosiasjon og trygghet, vi gjorde aldri det sist. Noen som har gode erfaringer?

Hvis jeg skal trille tur så tenker jeg å starte trillingen først etter at babyen har sovnet. 

Andre gode tips/tanker?

Anonymkode: 656dc...4de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min del så ble det bare naturlig at vi la ned nr 2 for seg selv, for jeg "måtte" jo hjelpe nr 1 med noe eller ønsket det selv. På den måten tror jeg nr 2 ble godt vandt til å  ligge mer for seg selv enn det nr 1 gjorde da jeg likevel bare ble sittende med puppen ute, for var jo ikke noe annet jeg skulle. Tror helt ærlig det hjalp mye. Nr 1 trillet vi alltid i søvn fra hun var noen mnd, men nr 2 måtte vi nesten aldri trille eller vugge med. Startet vel med at jeg la henne der og skulle vugge litt i vognen, men så skulle nr 1 ha hjelp med noe og vips hadde nr 2 sovnet allerede. 

Vi var nok heldig med baby nr 2 mtp dag-søvn, så det gjorde det jo kanskje lettere. Var veldig bevist på i starten at vi ville prøve å holde på rutinene og vanene vi hadde med nr 1, som at jeg og pappaen gikk på badet/la henne annenhver kveld, og det greide vi egentlig å opprettholde hele veien. Krevde nr 2 pupp, så fikk hun få pupp mens jeg satt ved siden av badekaret med eldste eller mens jeg leste. Pumpet noen ganger så jeg og nr 1 fikk tatt oss flere timer ute alene sammen, første gang rundt 5 uker. Syns overgangen gikk veldig fint for vår del :) 

Nr 1 var også sånn som sov mye på meg og følte jeg ammet "hele tiden" og samsov. 

Anonymkode: ee0ca...78c

• Liker 1
Skrevet

En annen ting ang legging av nr 2. Så gjorde vi likt som nr 1, at  når pappaen begynte permen sin rundt 8-9 mnd så kuttet vi pupp på natt og begynte også å amme i stuen før legging og at pappaen gikk inn på rommet og la. Det gikk veldig fint med begge to etter noen dager med litt protester.

Tror det blir enda mer viktig men også lettere at pappaen tar mye mer på den minste fordi dere har en til. Du ønsker jo som du sier og også være med nr 1. 

Når mange sier sånn at "far tar nr 1 og jeg baby" så greide ikke jeg den da jeg ønsket jo like mye tid med eldste. Så her følte jeg det i større grad ble 50/50 med ny baby. 

Anonymkode: ee0ca...78c

• Liker 1
Skrevet

Hehe... for oss ble det mye vanskeligere med nr.2, rett og slett fordi hun er en ganske annen personlighet enn nr.1 😕Hun sier ifra med STORE bokstaver når det ikke er som hun vil ha det. Noen ganger må hun bare vente mens jeg hjelper eldste, men det har ikke gjort henne mer tålmodig. Hun bare er en baby med lavere frustrasjonstoleranse og større nærhetsbehov.

Så... gjerne tenk ut ting dere vil gjøre annerledes, men ha i bakhodet at det kan hende babyen krever noe annet. Kanskje var det ikke nødvendigvis kun "feller" dere gikk i med første men rett og slett det dere måtte gjøre for å få det til å gå rundt?🤷‍♀️

Vår eldste fikk mye flaske av far fordi jeg måtte ha avlastning pga. psyken og begynte også tidlig på jobb igjen, det var nokså uproblematisk. Jeg synes ikke det er noe stress å pumpe iblant for å kjøpe meg litt tid ut av huset. Det blir dog en del vasking og koking av flasker og pumpedeler. Men yngste liker ikke flaske så det har fungert dårligere. Spent på hvordan det skal gå når jeg begynner på jobb om en drøy måned. 

Anonymkode: c258b...7d7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...