Forvirret23 Skrevet 6. februar 2024 #1 Skrevet 6. februar 2024 (endret) Jeg forstår at det er få ressurser i norsk offentlig skole, men når barna åpenbart henger flere år etter de jevnaldrende så må det skje noe. Vi har jobbet masse hjemme, men pga sykdom så kan jeg ikke holde på i flere timer i uken. Da har jeg et barn som er utslitt, ikke er jeg lærer heller så jeg har mast på skolen om å få mer hjelp. Mitt barn henger 3 år etter i matteundervisning er 9 år og leser ikke flytende enda. Jeg har ventet og ventet på hjelp, det skjer lite. Så jeg har nå kontaktet ppt selv, virker som skolen ikke vil ha de inn i det hele tatt. Så håper jeg det skjer noe snart, for jeg får vondt i magen av å se hvor langt bak mitt barn er i forhold til jevnaldrende. Det blir litt av en jobb for et lite barn å ta igjen det tapte. Jeg føler jeg har gjort noe galt, og at jeg ikke har grunn til å være misfornøyd selv om det skjer så lite. Hvordan er dette på andre skoler? Får barna hjelp når de har det vanskelig i fagene? Og dere som har fått hjelp av ppt skjedde det noe på skolen da? Endret 6. februar 2024 av Forvirret23 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #2 Skrevet 6. februar 2024 PPT er et langt lerret og bleke. Jo mer du står på som foresatt, jo bedre hjelp er det å få. Det handler nok ikke om at skolen ikke vil, men at det ikke er ressurser til å følge opp. Det samme vil antagelig gjelde om ditt barn ender opp med en IOP. Anonymkode: b7670...8de 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #3 Skrevet 6. februar 2024 Forvirret23 skrev (3 minutter siden): Jeg forstår at det er få ressurser i norsk offentlig skole, men når barna åpenbart henger flere år etter de jevnaldrende så må det skje noe. Vi har jobbet masse hjemme, men pga sykdom så kan jeg ikke holde på i flere timer i uken. Da har jeg et barn som er utslitt, ikke er jeg lærer heller så jeg har mast på skolen om å få mer hjelp. Mitt barn henger 3 år etter i matteundervisning er 9 år å leser ikke flytende enda. Jeg har ventet og ventet på hjelp, det skjer lite. Så jeg har nå kontaktet ppt selv, virker som skolen ikke vil ha de inn i det hele tatt. Så håper jeg det skjer noe snart, for jeg får vondt i magen av å se hvor langt mitt barn er i forhold til jevnaldrende. Det blir litt av en jobb for et lite barn å ta igjen det tapte. Jeg føler jeg har gjort noe galt, og at jeg ikke har grunn til å være misfornøyd siden det skjer så lite. Hvordan er dette på andre skoler? Får barna hjelp når de har det vanskelig i fagene? Og dere som har fått hjelp av ppt skjedde det noe på skolen da? Virker desverre som mange skoler vet best. Og ikke vil ha ppt inn årsak de må bruke mer ressurser som koster mer penger, Slik er det desverre i videregående også. Vi har kjempet nå i snart 1 skoleår om å få ppt inn. De ønsker ikke. Og når vi selv har tatt kontakt med ppt, så klarer skolen å vri til at barne klarer seg jo, har jo ståkarakter Anonymkode: d3c2a...828
Forvirret23 Skrevet 6. februar 2024 Forfatter #4 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): PPT er et langt lerret og bleke. Jo mer du står på som foresatt, jo bedre hjelp er det å få. Det handler nok ikke om at skolen ikke vil, men at det ikke er ressurser til å følge opp. Det samme vil antagelig gjelde om ditt barn ender opp med en IOP. Anonymkode: b7670...8de Hva er en IOP? Ny verden jeg vandrer i
Forvirret23 Skrevet 6. februar 2024 Forfatter #5 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Virker desverre som mange skoler vet best. Og ikke vil ha ppt inn årsak de må bruke mer ressurser som koster mer penger, Slik er det desverre i videregående også. Vi har kjempet nå i snart 1 skoleår om å få ppt inn. De ønsker ikke. Og når vi selv har tatt kontakt med ppt, så klarer skolen å vri til at barne klarer seg jo, har jo ståkarakter Anonymkode: d3c2a...828 Trist at det skal være slik, jeg forstår at det handler om penger. Likevel rammer det barn og unge ekstremt, så klager vi senere på de unge som ikke får jobb.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #6 Skrevet 6. februar 2024 Forvirret23 skrev (16 minutter siden): Jeg forstår at det er få ressurser i norsk offentlig skole, men når barna åpenbart henger flere år etter de jevnaldrende så må det skje noe. Vi har jobbet masse hjemme, men pga sykdom så kan jeg ikke holde på i flere timer i uken. Da har jeg et barn som er utslitt, ikke er jeg lærer heller så jeg har mast på skolen om å få mer hjelp. Mitt barn henger 3 år etter i matteundervisning er 9 år å leser ikke flytende enda. Jeg har ventet og ventet på hjelp, det skjer lite. Så jeg har nå kontaktet ppt selv, virker som skolen ikke vil ha de inn i det hele tatt. Så håper jeg det skjer noe snart, for jeg får vondt i magen av å se hvor langt mitt barn er i forhold til jevnaldrende. Det blir litt av en jobb for et lite barn å ta igjen det tapte. Jeg føler jeg har gjort noe galt, og at jeg ikke har grunn til å være misfornøyd siden det skjer så lite. Hvordan er dette på andre skoler? Får barna hjelp når de har det vanskelig i fagene? Og dere som har fått hjelp av ppt skjedde det noe på skolen da? Du kan selv kontakte PPT. Min erfaring er at det er knapt om ressursene og verre er det blitt. Spesialundervisning og tilpasset undervisning går i hverandre. Det skal mye til for å få vedtak fra sakkyndige om rett til spesialundervisning. Anonymkode: 063be...9b3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #7 Skrevet 6. februar 2024 Forvirret23 skrev (4 minutter siden): Hva er en IOP? Ny verden jeg vandrer i Individuell opplæringsplan. Anonymkode: 063be...9b3
Forvirret23 Skrevet 6. februar 2024 Forfatter #8 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan selv kontakte PPT. Min erfaring er at det er knapt om ressursene og verre er det blitt. Spesialundervisning og tilpasset undervisning går i hverandre. Det skal mye til for å få vedtak fra sakkyndige om rett til spesialundervisning. Anonymkode: 063be...9b3 Har kontaktet de og de skal prøve å hjelpe meg. Det er helt krise når barn faller av allerede i 2 klasse.
Forvirret23 Skrevet 6. februar 2024 Forfatter #9 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Individuell opplæringsplan. Anonymkode: 063be...9b3 Takk! Sa seg selv egentlig, bare jeg som ikke er med
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #10 Skrevet 6. februar 2024 Veldig bra at du tar tak selv! Mange ganger er det assistenter uten formell kompetanse som blir satt til å følge opp de elevene som henger etter, og det er jo et lite tankekors. Så du skal absolutt ikke føle at du har noe mindre å bidra med enn skolen. Det finnes etter hvert ganske mange digitale ressurser, og også mulighet til å få privattimer digitalt. Det ville jeg absolutt vurdert dersom situasjonen ikke bedrer seg. Anonymkode: 1f143...639 2
Forvirret23 Skrevet 6. februar 2024 Forfatter #11 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veldig bra at du tar tak selv! Mange ganger er det assistenter uten formell kompetanse som blir satt til å følge opp de elevene som henger etter, og det er jo et lite tankekors. Så du skal absolutt ikke føle at du har noe mindre å bidra med enn skolen. Det finnes etter hvert ganske mange digitale ressurser, og også mulighet til å få privattimer digitalt. Det ville jeg absolutt vurdert dersom situasjonen ikke bedrer seg. Anonymkode: 1f143...639 Problemet mitt er at barnet er utslitt etter skolen, og bare de leksene er vanskelig å få til hver dag. Barnet har en fysisk sykdom som sliter ut barnet mye, barnet vårt sov lur frem til barnehage slutt pga dette. Og det er mye støy i klasserommet, jeg har tatt dette opp også da mitt barn blir satt på gangen for å få ro, da går hun glipp av undervisning. Så begrenser seg hvor mye vi sitter, jeg bytter ut noen av lekser med matte f.eks så leser vi sammen til kvelden i en bok. Hun en side, jeg en side sånn jobber vi oss gjennom boka. Så ordner jeg håret så regner vi litt matte, lager vi mat så tar jeg matte inn der. Når vi driver med styrkeøvelser ( som vi må pga sykdommen) så teller vi gjerne både bakover og fremover. Likevel er ikke dette nok, de raser jo av gårde. Og det du sier her stemmer jo, for jeg vet om barn som sitter på youtube hele skoledagen, og det fungerer ikke, det da med en ungdom som kanskje har tatt et pause år etter videregående. Jeg skal se litt på dette med digital undervisning, og har tenkt på dette Albert spillet, er det noe? mitt andre barn lærte å lese av Poio, men dette fenget ikke dette barnet.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #12 Skrevet 6. februar 2024 Du kan faktisk gå til fastlegen med den historien og be han henvise til BUP. Dere trenger BUP til å få en utredning om hva barnet sliter med. BUP kommer etterhvert med en rapport m barnets status. Der kommer PPT inn siden de er det organet som veileder skole i hva slags hjelp barnet trenger. Skolen er pliktige til å tilrettelegge på best mulig måte for barnets utvikling. De skal også utarbeide en IOP som skal følges av lærer. Jeg vil anbefale alle foreldre som har barn med utfordringer om å få dannet en Ansvarsgruppe som holder møter gjennom skolegangen. At barnet får en diagnose eller lign er en forutsetning for å ha krav på hjelp i skolen. Anonymkode: 4f5a8...177
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #13 Skrevet 6. februar 2024 Vi ga oss aldri. Har en datter som har lærevansker, men ppt mente hun kun trengte IOP i matte. Vi gikk privat, krevde nytt møte med skolen og ppt, og etter 1 år med mye mas fra vår side har nå datteren min fått IOP i alle teoretiske fag, hvor vi også kan velge bort karakter så snittet hennes blir høyere til søking til VGS. Hun følger kun undervisning og deltar på prøver, og så jobber vi med de viktigste fagene(norsk, engelsk, matte og fremmedspårk). Datteren min var utslitt, så ting er mye bedre nå. PPT mente hun kunne endt opp med ME med alt dette stresset. Så mitt råd er. Gjør jobben selv, og ikke gi dere før dere føler dere blir hørt:-) Lykke til! Anonymkode: 3d6e3...aa4 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #14 Skrevet 6. februar 2024 Forvirret23 skrev (2 timer siden): Problemet mitt er at barnet er utslitt etter skolen, og bare de leksene er vanskelig å få til hver dag. Barnet har en fysisk sykdom som sliter ut barnet mye, barnet vårt sov lur frem til barnehage slutt pga dette. Og det er mye støy i klasserommet, jeg har tatt dette opp også da mitt barn blir satt på gangen for å få ro, da går hun glipp av undervisning. Så begrenser seg hvor mye vi sitter, jeg bytter ut noen av lekser med matte f.eks så leser vi sammen til kvelden i en bok. Hun en side, jeg en side sånn jobber vi oss gjennom boka. Så ordner jeg håret så regner vi litt matte, lager vi mat så tar jeg matte inn der. Når vi driver med styrkeøvelser ( som vi må pga sykdommen) så teller vi gjerne både bakover og fremover. Likevel er ikke dette nok, de raser jo av gårde. Og det du sier her stemmer jo, for jeg vet om barn som sitter på youtube hele skoledagen, og det fungerer ikke, det da med en ungdom som kanskje har tatt et pause år etter videregående. Jeg skal se litt på dette med digital undervisning, og har tenkt på dette Albert spillet, er det noe? mitt andre barn lærte å lese av Poio, men dette fenget ikke dette barnet. Det virker som du gjør mye bra! Siden hun har en sykdom så kommer hun kanskje til å bruke lengre tid enn andre for å komme på samme nivå. Men desto viktigere blir det jo at hun fortsetter å ha progresjon, og ikke faller helt av! Albert har jeg ikke erfaring med, men mine var veldig glad i Dragonbox. (Mattespill, tror det ligger under Kahoot! nå.) Fortsett å lese for henne. Min eldste ble veldig motivert av tegneserier, men den yngste brydde seg ikke. Det gjelder egentlig bare å finne det som fungerer! Kan støydempende hodetelefoner eller ørepropper være et alternativ? I noen klasserom klarer de å lage en stille lesekrok, der barn med behov kan trekke seg tilbake. Anonymkode: 1f143...639
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #15 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det virker som du gjør mye bra! Siden hun har en sykdom så kommer hun kanskje til å bruke lengre tid enn andre for å komme på samme nivå. Men desto viktigere blir det jo at hun fortsetter å ha progresjon, og ikke faller helt av! Albert har jeg ikke erfaring med, men mine var veldig glad i Dragonbox. (Mattespill, tror det ligger under Kahoot! nå.) Fortsett å lese for henne. Min eldste ble veldig motivert av tegneserier, men den yngste brydde seg ikke. Det gjelder egentlig bare å finne det som fungerer! Kan støydempende hodetelefoner eller ørepropper være et alternativ? I noen klasserom klarer de å lage en stille lesekrok, der barn med behov kan trekke seg tilbake. Anonymkode: 1f143...639 Hvis du hun ikke orker alt av lekser så ville jeg forresten prioritert en hyggelig lesestund. Anonymkode: 1f143...639
Forvirret23 Skrevet 6. februar 2024 Forfatter #16 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du kan faktisk gå til fastlegen med den historien og be han henvise til BUP. Dere trenger BUP til å få en utredning om hva barnet sliter med. BUP kommer etterhvert med en rapport m barnets status. Der kommer PPT inn siden de er det organet som veileder skole i hva slags hjelp barnet trenger. Skolen er pliktige til å tilrettelegge på best mulig måte for barnets utvikling. De skal også utarbeide en IOP som skal følges av lærer. Jeg vil anbefale alle foreldre som har barn med utfordringer om å få dannet en Ansvarsgruppe som holder møter gjennom skolegangen. At barnet får en diagnose eller lign er en forutsetning for å ha krav på hjelp i skolen. Anonymkode: 4f5a8...177 Dette er lærevansker, jeg tror ikke vi får så mye hjelp av bup, men klart ikke dumt å snakke med fastlegen.
Forvirret23 Skrevet 6. februar 2024 Forfatter #17 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det virker som du gjør mye bra! Siden hun har en sykdom så kommer hun kanskje til å bruke lengre tid enn andre for å komme på samme nivå. Men desto viktigere blir det jo at hun fortsetter å ha progresjon, og ikke faller helt av! Albert har jeg ikke erfaring med, men mine var veldig glad i Dragonbox. (Mattespill, tror det ligger under Kahoot! nå.) Fortsett å lese for henne. Min eldste ble veldig motivert av tegneserier, men den yngste brydde seg ikke. Det gjelder egentlig bare å finne det som fungerer! Kan støydempende hodetelefoner eller ørepropper være et alternativ? I noen klasserom klarer de å lage en stille lesekrok, der barn med behov kan trekke seg tilbake. Anonymkode: 1f143...639 Skal sjekke ut dragonbox, barnet vårt sitter jo på skjerm så bedre å gjøre noe fornuftig kanskje? vi har vurdert dette med ørepropper, men da vil hun jo gå glipp av undervisningen. Skal ta å høre med lærer. Har hatt en samtale med lærer i dag, og jeg blir støttet i det minste. Jeg håper det skjer noe fremover. Jeg har også en som elsker tegneserier, ikke helt finnet noe som engasjerer for dette barnet. Jeg har ikke gitt opp da
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #18 Skrevet 6. februar 2024 Forvirret23 skrev (6 minutter siden): Skal sjekke ut dragonbox, barnet vårt sitter jo på skjerm så bedre å gjøre noe fornuftig kanskje? vi har vurdert dette med ørepropper, men da vil hun jo gå glipp av undervisningen. Skal ta å høre med lærer. Har hatt en samtale med lærer i dag, og jeg blir støttet i det minste. Jeg håper det skjer noe fremover. Jeg har også en som elsker tegneserier, ikke helt finnet noe som engasjerer for dette barnet. Jeg har ikke gitt opp da Det finnes ørepropper som slipper gjennom noe lyd, så det går an å følge undervisningen likevel. Hvis barnet er glad i skjerm så synes jeg absolutt at du bør styre litt hva den tiden brukes til. Flere lærebøker har egne nettsider, og det finnes utrolig mange digitale ressurser. Anonymkode: 1f143...639 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #19 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 12.53): Du kan selv kontakte PPT. Min erfaring er at det er knapt om ressursene og verre er det blitt. Spesialundervisning og tilpasset undervisning går i hverandre. Det skal mye til for å få vedtak fra sakkyndige om rett til spesialundervisning. Anonymkode: 063be...9b3 PPT som sakkyndig instans har kun en rådgivende funksjon. Skolen kan velge å følge eller ikke følge anbefaling om spesialundervisning. PPT fatter ikke vedtak. Det er det skolen som gjør. Anonymkode: 7063c...7e8 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #20 Skrevet 12. februar 2024 Har hatt stor suksess med Dragonbox (som tidligere nevnt av andre) samt Graphogame. Begge deler kan man få på nettbrett og pc. Graphogame er norsk, og mange barn synes det et motiverende lesespill. Dere har kanskje også allerede gjort det, men snakk med lærerne og få tips til nettressurser og evt. bøker og spill med oppgaver som barnet mestrer på skolen. Det å ‘øve’ hjemme på ting som skal bli gjort på skolen kan gi barnet mestring. Enig med den over her som sier at dere bør kontakte fastlege med henvisning til bup - det er absolutt de som vil kunne hjelpe dere videre. Sannsynligvis ønsker nok ppt dette også. Barnet trenger en diagnose, evt. utredning for å vite hva som barnet strever med og hva som kan hjelpe. Private logopedtimer har jeg også hatt god erfaring med for barn med generelle lærevansker. Nå kan jeg ikke snakke for deres skole og deres lærere, men de lærerne jeg har møtt og har jobbet med har gjort alt de kan for å hjelpe barn som ditt - men tid og ressurser er virkelig en mangelvare. På min skole er det også slik at veldig mye skal være prøvd FØR en elev blir meldt til ppt. Det er ofte ikke før i 5-6 klasse at det blir vurdert. Kan det være at skolen ønsker å prøve med tidlig innsats en stund, for å se om trenden hos ditt barn snur? Dialog og kommunikasjon gjør det enklere for begge parter. Får eleven feks. tilpasset lekser, eller er det forventet at barnet skal gjøre det samme som de andre? Hva LIKER barnet? Bygg videre på det. Kan barnet få pauser i løpet av skoledagen, feks med en liten gruppe andre elever og en voksen? Gå ut litt, ikke bare ‘på gangen for å få ro’? Lykke, lykke til videre i den kampen dere står i. Det er absolutt ikke lett, og det krever sin forelder å ha et barn som strever på skolen. Prøv å sett deg inn i begreper (mange forkortelser i denne verdenen), rettigheter, og muligheter så godt du kan, og vær åpen med skolen om bekymringene dine hele veien. Heier på dere! Hilsen lærer i småskolen. Anonymkode: 28d57...259 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå