Gå til innhold

Fjerne platting og ha plen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bitteliten hage som består av 90% platting/tre-terrasse, men jeg ønsker meg heller ordentlig hage med plen. Jeg synes det er for mye vedlikehold med plattingen, den blir stygg og skrapete veldig fort, spesielt siden jeg må måke vekk snø fra den om vinteren. 

Spørsmål: 

kan jeg bare røske opp plattingen? Kan jeg skjære vekk en del av plattingen? Er det sannsynlig at resten av hagen blir et gjørmehull (mye snø om vinteren, liten plass), og kan man i så fall gjøre noe for å unngå det? 

Anonymkode: 15424...657

Skrevet

Kommer litt an på hva slags underlag som er under plattingen din. Om det er god jord med en platting oppå kan det nok bli veldig bra, men i mange tilfeller har ikke utbyggere fokusert veldig på å lage godt underlag for plen (om det opprinnelig var plan om platting der). 

For min del måtte jeg nok fjernet noen tonn med fyllmasser (sprengstein) og dreneringsmasser, lagt duk og fylt på hagejord. Hva du må er vanskelig å si.

Om du kan fjerne deler av plattingen kommer litt an på hvilken vei bjelkene og kubbene ligger. Ligger alt på terreng er det lettere enn om det står på søyler

Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Kommer litt an på hva slags underlag som er under plattingen din. Om det er god jord med en platting oppå kan det nok bli veldig bra, men i mange tilfeller har ikke utbyggere fokusert veldig på å lage godt underlag for plen (om det opprinnelig var plan om platting der). 

For min del måtte jeg nok fjernet noen tonn med fyllmasser (sprengstein) og dreneringsmasser, lagt duk og fylt på hagejord. Hva du må er vanskelig å si.

Om du kan fjerne deler av plattingen kommer litt an på hvilken vei bjelkene og kubbene ligger. Ligger alt på terreng er det lettere enn om det står på søyler

Det var slik da jeg flyttet inn så jeg vet egentlig ikke, jeg heller, men jeg vet at det var plen her før plattingen og at det mest sannsynlig ligger rett på terreng. 

Tror han som bodde her før la planker/terrassebord på enkleste måte rett på bakken for å slippe plenklipping, i alle fall virker det sånn på det naboene sier. Jeg har også sett hagen før plattingen på Google Maps, villniss. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det var slik da jeg flyttet inn så jeg vet egentlig ikke, jeg heller, men jeg vet at det var plen her før plattingen og at det mest sannsynlig ligger rett på terreng. 

Tror han som bodde her før la planker/terrassebord på enkleste måte rett på bakken for å slippe plenklipping, i alle fall virker det sånn på det naboene sier. Jeg har også sett hagen før plattingen på Google Maps, villniss. 

Kan du ringe tidligere eier å spørre? 

Det er mye vedlikehold også med plen. Kommer fort mose og mye løvetann. Ukentlig klipping osv. Når det er sagt så elsker jeg min lille plen og kunne ikke tenkt meg platting. Bor i tomannsbolig. Har litt blomster og et par frukttrær. Koselig. 

Anonymkode: 4c3b4...f62

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 13.14):

Kan du ringe tidligere eier å spørre? 

Det er mye vedlikehold også med plen. Kommer fort mose og mye løvetann. Ukentlig klipping osv. Når det er sagt så elsker jeg min lille plen og kunne ikke tenkt meg platting. Bor i tomannsbolig. Har litt blomster og et par frukttrær. Koselig. 

Anonymkode: 4c3b4...f62

Nei, kan ikke spørre tidligere eier. 

Har allerede en plen, så den må jo klippes uansett. Blir bare litt større :) 

Skrevet

Ta lommelykt og titt under på sidene. Så ser du hvordan den er bygd opp. Så kan du ta og begynne og skjære vekk litt av plattingen og se hvordan det blir. :)

Anonymkode: 4cfa0...7fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ta lommelykt og titt under på sidene. Så ser du hvordan den er bygd opp. Så kan du ta og begynne og skjære vekk litt av plattingen og se hvordan det blir. :)

Anonymkode: 4cfa0...7fe

Jeg har ingen verktøy. Er det stikksag jeg trenger til det?

Når jeg ser under, ser det ut som det er planke på midten og på sidene og så er selve plattingen bygd oppå, bare andre veien. Ingenting støpt, bare jord/masse under. 

Skrevet

Ta av et par trebord, så ser du hva som er under?

Anonymkode: 8acab...1cf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ta av et par trebord, så ser du hva som er under?

Anonymkode: 8acab...1cf

Hvis du hadde lest innlegget rett over ditt hadde du sett at jeg har sett under:

Sitat

Når jeg ser under, ser det ut som det er planke på midten og på sidene og så er selve plattingen bygd oppå, bare andre veien. Ingenting støpt, bare jord/masse under. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 12.33):

Jeg har en bitteliten hage som består av 90% platting/tre-terrasse, men jeg ønsker meg heller ordentlig hage med plen. Jeg synes det er for mye vedlikehold med plattingen, den blir stygg og skrapete veldig fort, spesielt siden jeg må måke vekk snø fra den om vinteren. 

Spørsmål: 

kan jeg bare røske opp plattingen? Kan jeg skjære vekk en del av plattingen? Er det sannsynlig at resten av hagen blir et gjørmehull (mye snø om vinteren, liten plass), og kan man i så fall gjøre noe for å unngå det? 

En plen er ingen ordentlig hage.

Skrevet
TomBombadil skrev (5 minutter siden):

En plen er ingen ordentlig hage.

Neivel. So?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neivel. So?

Du ville ha ordentlig hage, men en plen er ikke en ordentlig hage. Du vil altså ha plen.

Skrevet
TomBombadil skrev (På 11.2.2024 den 8.01):

Du ville ha ordentlig hage, men en plen er ikke en ordentlig hage. Du vil altså ha plen.

Sitat

men jeg ønsker meg heller ordentlig hage med plen

Jeg skrev ikke «ordentlig hage som er en plen», men «ordentlig hage med plen». Som når man kjøper pølse med brød, for eksempel. Det betyr at man vil ha begge deler, ikke at man tror at pølsa er et brød. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...