Purple_Pixiedust Skrevet 6. februar 2024 #1 Del Skrevet 6. februar 2024 (endret) Min 12 uker gamle valp er veldig glad i kongen sin som hun får leverpostei i. Vet det kanskje er for mye salt i? Men det er bare for å få brukt opp en boks også skal jeg kjøpe noe annet. Så de hadde baconost for hunder på dyrebutikken. Hun har også fått en sånn sak som man legger en godbit inni kjegler på et brett så skal hun snuse seg fram til hvilken kjegle det er godbit i og deretter få kjeglen løs så hun får godbit. Men her gir hun fryktelig fort opp, så mulig hun er for liten? Det jeg også har gjort er å sette henne i et annet rom også plasserer jeg godbiter rundt omkring på gulvet med økende vanskelighetsgrad også sier jeg søk. Dette får hun til og hun bruker snuten ivrig. Jeg tror kanskje hun kan bli flink til søk? Har også gjemt godbiter inni et pledd og hun har snust og snust til hun har funnet dem. Andre tips til slikt som dette? Både leker jeg kan kjøpe til formålet, men også ting jeg kan finne på i egen stue. Hun blir veldig fornøyd når hun får bruke snuten sin. Tenker det er noe å bygge videre, men her er jeg passe fersk da jeg ikke har trent søk noe særlig tidligere. Endret 6. februar 2024 av Purple_Pixiedust Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #2 Del Skrevet 6. februar 2024 Purple_Pixiedust skrev (1 time siden): Min 12 uker gamle valp er veldig glad i kongen sin som hun får leverpostei i. Vet det kanskje er for mye salt i? Men det er bare for å få brukt opp en boks også skal jeg kjøpe noe annet. Så de hadde baconost for hunder på dyrebutikken. Hun har også fått en sånn sak som man legger en godbit inni kjegler på et brett så skal hun snuse seg fram til hvilken kjegle det er godbit i og deretter få kjeglen løs så hun får godbit. Men her gir hun fryktelig fort opp, så mulig hun er for liten? Det jeg også har gjort er å sette henne i et annet rom også plasserer jeg godbiter rundt omkring på gulvet med økende vanskelighetsgrad også sier jeg søk. Dette får hun til og hun bruker snuten ivrig. Jeg tror kanskje hun kan bli flink til søk? Har også gjemt godbiter inni et pledd og hun har snust og snust til hun har funnet dem. Andre tips til slikt som dette? Både leker jeg kan kjøpe til formålet, men også ting jeg kan finne på i egen stue. Hun blir veldig fornøyd når hun får bruke snuten sin. Tenker det er noe å bygge videre, men her er jeg passe fersk da jeg ikke har trent søk noe særlig tidligere. Du kan blande litt skinkeost fra butikken med litt oppbløtede knotter og bruke det til å ha i kongen. Når hun blir eldre og har bygd opp motivasjon/tålmodighet og er blitt flink med kongen, kan du fryse kongen så hun må jobbe litt ekstra for å få ut innholdet. Det er spesielt fint med en fryst kong på sommeren 😄 Men med en så liten valp, er leverpostei og annet som er enkelt å få ut fra kongen, helt perfekt! Den kjegle-leken var nok for vanskelig om hun ga opp. Det er veldig viktig å aldri gjøre hjernetrim for vanskelig, for da vil ikke valpen kjenne på mestring. Man må legge opp til suksess hver gang, og heller øke vanskelighetsgraden gradvis. Jeg er personlig ikke en så stor fan av slike hjernetrim leker. Når hunden først forstår hvordan de fungerer, er de ikke lenger utfordrende og da sitter man der med masse hjernetrim leker som gjør absolutt ingenting for å slite ut en hundehjerne 😅 Godbitsøk er perfekt! Det er en kjempefin måte å få hunden til å bruke nesa, samtidig som hunden kjenner på øyeblikkelig belønning og mestring. Det legger et kjempefint grunnlag for å drive med diverse nesesport senere. Etterhvert kan du begynne å legge godbitene i forskjellig høyde så hun må løfte nesa også. Det er en fin lek å ta med ute også. Når hun blir litt eldre, kan du begynne å lære henne å søke etter andre ting, som for eksempel en ball. Hold ballen opp foran henne på en måte som gjør at hun rører borti den med nesa. Si bra og gi godbit, og repeter. Når hun skjønner at hun får ros og godbit når hun er borti ballen, kan du begynne å holde ballen litt unna så hun må ta et skritt for å ta på den med nesa. Da kan du også begynne å legge inn et eget ord som betyr "finn ballen". Legg ballen lenger og lenger unna. Etter en stund bør du kunne gjemme ballen og be henne lete etter den. Les litt om smeller og nosework. Det er kjempeflotte aktiviteter man kan gjøre inne, ute og også på tur. Å få brukt nesen er skikkelig god mental aktivitet, og det høres ut som om valpen din liker det 😊 En leke jeg har brukt mye fra mine var valper, er en ball man legger knotter/godbiter i, eller den hjemmelaget versjonen: en liten pepsiflaske/vannflaske med noen hull i som de må dytte og sparke i for å få ut godbitene. Den hjemmelagde versjonen er litt bedre på det at man kan gjøre hullene litt store i starten så valpen kjenner på mestring, også gradvis introduserer man nye flasker med litt mindre hull så valpen må jobbe litt ekstra Anonymkode: 7235e...1e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 6. februar 2024 #3 Del Skrevet 6. februar 2024 Ta med deg godbiter (evt. tørrfor hvis du bruker det) ut i skogen og spre det utover der. Det er min hund i hvert fall veldig glad i å drive med 😊 Kan sikkert være greit å vente til snøen har blitt borte da, hvis du bor på et sted med mye snø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 6. februar 2024 Forfatter #4 Del Skrevet 6. februar 2024 Tusen takk for svar begge to. Da skal jeg se hva jeg får til når jeg har fått innarbeidet at hun vet hva søk innebærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #5 Del Skrevet 6. februar 2024 Snusematte Du skal ikke trenge å ha noe inni kongen, lukten av den alene er besettende nok for hunder. Bruk den til søk ute. Begynn å gjem den enkelt, så vanskeligere og vanskeligere. Tilslutt er det bare å kaste den inn i skogen eller et annet sted den må letes skikkelig etter. Utrolig gøy å se på hvor flinke de kan bli. Anonymkode: f8b14...64e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 6. februar 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Snusematte Du skal ikke trenge å ha noe inni kongen, lukten av den alene er besettende nok for hunder. Bruk den til søk ute. Begynn å gjem den enkelt, så vanskeligere og vanskeligere. Tilslutt er det bare å kaste den inn i skogen eller et annet sted den må letes skikkelig etter. Utrolig gøy å se på hvor flinke de kan bli. Anonymkode: f8b14...64e Det hørtes jo artig ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KnitAndCoffee Skrevet 6. februar 2024 #7 Del Skrevet 6. februar 2024 Jeg liker Nina Ottosson sine IQ-leker for hund. De finnes i fire vanskelighetsgrader og tåler "alt". Har Engelsk Setter på 1,5 år som liker nivå 3 og 4. Han er ganske destruktiv med lekene sine, men brettene til Ottosson holder. Dattera mi har også hund i sitt hjem, så vi har samkjøpt tre forskjellige som vi bytter på å ha hjemme hos oss. Bruker de ofte til å gi mat i når vi skal ut av huset, når han trenger et ekstra måltid, eller når han er lei og masete. Har tørrfôr av samme merke som hans hovedfôr, men i en annen smak, som jeg bruker til lek/belønning. Han får også "godis" (tørka lever f.eks), men det kan fort bli mye av det gode hvis alle lukene i leken skal inneholde det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyfikine Skrevet 7. februar 2024 #8 Del Skrevet 7. februar 2024 Jeg bruker ofte tomme pappesker (pizza, melkekartong, doruller osv) og putter godis eller tørrfor inni, så får han jobbe med å få de ut. Men ikke gjør det hvis hunden er en som spiser 'alt' - min bare demonterer det, så da går det fint. Litt ryddejobb, men det går fort. Ellers alt av snuseleting som de over her sier, supert for mental stimuli. Og - det er ikke sikkert du trenger å ha den i et annet rom når du gjemmer godbiter engang, de tenker ikke helt som oss, min som lissom er en smart puddel, leiter ikke nødvendivis først der han har sett at jeg legger en godbit 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 7. februar 2024 Forfatter #9 Del Skrevet 7. februar 2024 Nyfikine skrev (1 minutt siden): Jeg bruker ofte tomme pappesker (pizza, melkekartong, doruller osv) og putter godis eller tørrfor inni, så får han jobbe med å få de ut. Men ikke gjør det hvis hunden er en som spiser 'alt' - min bare demonterer det, så da går det fint. Litt ryddejobb, men det går fort. Ellers alt av snuseleting som de over her sier, supert for mental stimuli. Og - det er ikke sikkert du trenger å ha den i et annet rom når du gjemmer godbiter engang, de tenker ikke helt som oss, min som lissom er en smart puddel, leiter ikke nødvendivis først der han har sett at jeg legger en godbit 😂 Okel. Jeg får prøve meg litt fram. Hun her er puddel blant annet, så hun skal jo være smart hun også. 😛 Noe jeg merker da hun lærer fort. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 8. februar 2024 #10 Del Skrevet 8. februar 2024 Jeg vil anbefale godbitsøk, nyinnlæring av triks og annet nesearbeid (spor/søk). Slike ferdige aktivitetsleker er ofte bortkastede penger fordi så fort hunden har løst det så er det ikke så mye aktivisering lenger. Da vet jo hunden hva den skal gjøre for å få tak i godbitene. Noen kan kjøpes i moduler som kan flyttes og endres på for å variere, men hunden vil nok til slutt lære seg alle dem også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 8. februar 2024 Forfatter #11 Del Skrevet 8. februar 2024 Tabris skrev (27 minutter siden): Jeg vil anbefale godbitsøk, nyinnlæring av triks og annet nesearbeid (spor/søk). Slike ferdige aktivitetsleker er ofte bortkastede penger fordi så fort hunden har løst det så er det ikke så mye aktivisering lenger. Da vet jo hunden hva den skal gjøre for å få tak i godbitene. Noen kan kjøpes i moduler som kan flyttes og endres på for å variere, men hunden vil nok til slutt lære seg alle dem også. Jeg får prøve mer med godbitsøk. Akkurat nå legger jeg de bare spredt på gulvet. Tenker å øke avstanden mellom de etter hvert og kanskje legge litt i høyden osv. Høres det bra ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 8. februar 2024 #12 Del Skrevet 8. februar 2024 2 minutter siden, Purple_Pixiedust said: Jeg får prøve mer med godbitsøk. Akkurat nå legger jeg de bare spredt på gulvet. Tenker å øke avstanden mellom de etter hvert og kanskje legge litt i høyden osv. Høres det bra ut? Godbitsøk er ofte best ute, da kan du kaste dem utover gradvis større område. Gjerne grøft/plen slik at hunden ikke kan finne dem med synet. Ja, begynn etterhvert å legg dem i høyden og gjem dem mer slik at hunden må bruke nesen mer. Etterhvert kan du også gjøre godbitene mindre for å gjøre det mer vanskelig, hvis du ser at hunden klarer det lett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 8. februar 2024 Forfatter #13 Del Skrevet 8. februar 2024 Tabris skrev (1 minutt siden): Godbitsøk er ofte best ute, da kan du kaste dem utover gradvis større område. Gjerne grøft/plen slik at hunden ikke kan finne dem med synet. Ja, begynn etterhvert å legg dem i høyden og gjem dem mer slik at hunden må bruke nesen mer. Etterhvert kan du også gjøre godbitene mindre for å gjøre det mer vanskelig, hvis du ser at hunden klarer det lett. Okei. Ute nå blir jo litt vanskelig, med så mye snø. Men kan i alle fall lære henne hva søk betyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå