AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #1 Skrevet 6. februar 2024 Jeg er så lei meg!! Et av de viktigste menneskene i livet mitt tok nylig selvmord. Det er et så stort sjokk! Jeg er dypt preget. Dette hadde ingen noensinne kunnet forestille seg. Jeg tenker og tenker at det må være feil. At det har vært et uhell. Kan hen ha blitt truet? Lurt? Har noen utpresset hen?? Dette stemmer bare ikke.. Men så stemmer det jo allikevel. Herregud, jeg klarer ikke forstå!! 😭 Det føles som jeg holder på å bli gal.. For et par dager siden fikk jeg skjedd om at begravelsen skal foregå i stillhet med kun nærmeste familie, og jeg syns det er fryktelig sårt å ikke skulle få lov til å følge i vedkommendes begravelse. Det er bare utrolig vondt. Som om hen bare forsvant i løse luften uten at noe skjedde. Eller at alle vi andre som sørger bare skal late som om det ikke skjedde og gå videre. Jeg ville jo bare så gjerne få tatt farvel. Være sammen med andre om sorgen og savnet. Og minnene. 💔 Anonymkode: 937ac...7f3 8
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #3 Skrevet 6. februar 2024 Har du fått direkte beskjed om at du ikke får komme? Og vet de hvor nære dere var? Jeg tenkte at det må da gå an å sende en melding hvor du kondolerer, og lurer på om det er mulig å få sitte rolig på bakerste rad, da denne personen var veldig viktig for deg og du har så lyst til å si farvel. Anonymkode: d58da...756 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #4 Skrevet 6. februar 2024 Mulige grunner: - vedkommende hadde unge barn, og familien ønsker å skjerme disse (ikke noe særlig for barn å måtte forholde seg til ørten kondolanser) - ønske om å slippe nysgjerrige skuelystne, det er ofte slik ved selvmord og andre brå dødsfall (spesielt i ung alder) at det tiltrekker seg alt for mange sladrekjerringer... Anonymkode: 8a5f6...23b 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #5 Skrevet 6. februar 2024 Jeg forstår at dette er vondt for deg. Jeg har opplevd noe lignende selv, men der valgte familien å invitere noen utvalgte venner fra ungdomstida i tillegg (og bommet vel ganske kraftig). Jeg syns at familiens ønske stiller sterkest her, og du skal ikke trenge deg på ved å spørre om å få komme. Da ville jeg heller ordnet en minnestund der dere nærmeste vennene la blomster på graven, tente lys og etterpå hadde en sammenkomst der dere minnet avdøde. Anonymkode: 8717e...6b7 2
Krist1an Skrevet 6. februar 2024 #6 Skrevet 6. februar 2024 Kanskje ta kontakt med prest, hen vil veilede deg hva du kan gjøre og eventuelt kontakte familie for deg og forklare situasjonen slik at du kan være der uten å irritere familien. 1
Carrot Skrevet 6. februar 2024 #7 Skrevet 6. februar 2024 Du kan jo vente til selve begravelsen er ferdig og så besøke gravstedet og ta farvel der. Dette handler jo om familens gjenlevende sine ønsker som så absolutt bør gå over evt bekjente sine.. 2 1
Hurrahei Skrevet 6. februar 2024 #8 Skrevet 6. februar 2024 Dersom det står i dødsannonsen hvor, og når begravelsen skal være kan du jo gå. Altså ikke i selve begravelsen, men dagen etter, eller senere på kvelden. Da får du tatt farvel, og kan kanskje tenne et lys? Dagen etter er blomster like fine, og det blir sikkert en god måte å ta farvel på. Var du alene venn med den døde? Ellers kan dere jo gå sammen om dere var en liten gjeng.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #9 Skrevet 6. februar 2024 Jeg kommer ikke til å kontakte noen for å få komme i begravelsen. Det er familiens behov og ønsker, så det respekterer jeg. Kanskje ville jeg valgt det samme om jeg var i deres sko. Dessverre har vi ikke noen særlig felles kjente i nærheten som kan være med på egen minnestund. Vi ble kjent gjennom en litt.. Spesiell hobby, kan man kanskje si, og har samarbeidet tett i mange år. I tidligere perioder har vi omtrent bodd oppå hverandre, så det har vært veldig nært. Takk for råd og innspill. Det var godt å få luftet det litt. Jeg vet at jeg ikke er viktig i denne sammenheng, og den erkjennelsen er også trist. Anonymkode: 937ac...7f3 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #10 Skrevet 6. februar 2024 Kondolerer med din venn ❤ Familien visste i alle fall at du var avdødes venn siden de ga deg beskjed om at det kun skulle være de nærmeste tilstede, og da er det nok besteforeldre, foreldre og søsken med barn og partnere. Jeg foreslår at du går på graven etterpå og legger ned en blomst eller tenner et lys for din venn. Anonymkode: 7b3c4...df5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå