AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #1 Skrevet 6. februar 2024 Tror du det hadde smakt like godt? Chris von Tulleken nevner dette i Wolfang wee sin podcast. Veldig interessant episode og han sier at fast food som McDondald egentlig gir samme effekt som røyk. Det kan være veldig godt, samtidig som det er litt vondt også. Grandiosa er et annet eksempel. Tanken bak mye av ferdigmaten vi spiser belønner hjernen vår da kombinasjonen med fett, salt, søtt, krispy og smaksaromaer gir oss en avhengighet. Vi blir egentlig lurt. Vi har vendt oss til å spise masse mat som ikke er bra for oss, samtidig vokser fedmeepidemien og de store selskapene som driver de største leverandørene av fast food tjener seg fete. Eierne er tobakkgigantene og de bruker erfaringene og samme markedsføringsstrategi for å gjøre oss avhengige. Anonymkode: dbe46...7d7
Olive_North Skrevet 6. februar 2024 #3 Skrevet 6. februar 2024 Jeg kan ikke helt se at vi blir lurt, folk vet jo nå hvordan fett-sukker-salt trigger belønningssystemet i hjernen. Det har hvertfall vært mye fokus på dette de seneste 15 årene i skandinavia, så de aller fleste av oss burde ha kunnskap nok om dette. Vi tar fortsatt aktive valg om å kjøpe fastfood. Eller? 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #4 Skrevet 6. februar 2024 Skjønte ikke hva det hadde med kniv og gaffel å gjøre? En venn av meg spiser brødskiver med bestikk hvis den har mer enn to ting oppå seg (da er det et "smørbrød"), som ost med paprika eller leverpostei med agurk. Han ville ha brukt kniv og gaffel (gjør det med pizza), men han spiser jo ikke på maccern i utgangspunktet (sier seg selv). Jeg har lest en teori at å spise en fast-food meny, eller pølse-i-brød-med-brus er mye mer usunt, enn hvis man hadde spist nøyaktig de samme matvarene hver for seg. Altså kun lyst brød, vente. Blandingskjøttprodukt. Senere. Drikke brus. Senere. Spise fete karbohydrater- poenget var at hvis man spiste dette hver for seg i løpet av en hel dag med timer i mellom ville man ikke legge like mye på seg og kroppen reagere så negativt som når kroppen får alt sammen samtidig, da setter det for mange prosesser i gang og fett og skadelige stoffer lagres for fordøyelsen klarer ikke ta det unna på en måte. Sukker og fett og karbohydrater og tilsetningsstoffer, det virker logisk for meg. Kanskje vil man spise mye saktere hvis man spiser med kniv og gaffel, og innse at smaken på den enkelte biten er skuffende? Anonymkode: 20886...ac4
solsolsol Skrevet 6. februar 2024 #5 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skjønte ikke hva det hadde med kniv og gaffel å gjøre? En venn av meg spiser brødskiver med bestikk hvis den har mer enn to ting oppå seg (da er det et "smørbrød"), som ost med paprika eller leverpostei med agurk. Han ville ha brukt kniv og gaffel (gjør det med pizza), men han spiser jo ikke på maccern i utgangspunktet (sier seg selv). Jeg har lest en teori at å spise en fast-food meny, eller pølse-i-brød-med-brus er mye mer usunt, enn hvis man hadde spist nøyaktig de samme matvarene hver for seg. Altså kun lyst brød, vente. Blandingskjøttprodukt. Senere. Drikke brus. Senere. Spise fete karbohydrater- poenget var at hvis man spiste dette hver for seg i løpet av en hel dag med timer i mellom ville man ikke legge like mye på seg og kroppen reagere så negativt som når kroppen får alt sammen samtidig, da setter det for mange prosesser i gang og fett og skadelige stoffer lagres for fordøyelsen klarer ikke ta det unna på en måte. Sukker og fett og karbohydrater og tilsetningsstoffer, det virker logisk for meg. Kanskje vil man spise mye saktere hvis man spiser med kniv og gaffel, og innse at smaken på den enkelte biten er skuffende? Anonymkode: 20886...ac4 Til kommentaren at fast food er så godt spør han om det egentlig er det? Om du pakker ut McDonald's maten. Legger det på et fat og spiser med kniv og gaffel, smaker det godt da?
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #6 Skrevet 6. februar 2024 Burger er noe du koser deg med mellom fingrene, aldri spist burger med kniv og gaffel, og har jeg tilfeldigvis fått servert burger med sånn støttepinne i midten, blir det å spise med fingra da også Anonymkode: 1ea0c...b0c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #7 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Skjønte ikke hva det hadde med kniv og gaffel å gjøre? En venn av meg spiser brødskiver med bestikk hvis den har mer enn to ting oppå seg (da er det et "smørbrød"), som ost med paprika eller leverpostei med agurk. Han ville ha brukt kniv og gaffel (gjør det med pizza), men han spiser jo ikke på maccern i utgangspunktet (sier seg selv). Jeg har lest en teori at å spise en fast-food meny, eller pølse-i-brød-med-brus er mye mer usunt, enn hvis man hadde spist nøyaktig de samme matvarene hver for seg. Altså kun lyst brød, vente. Blandingskjøttprodukt. Senere. Drikke brus. Senere. Spise fete karbohydrater- poenget var at hvis man spiste dette hver for seg i løpet av en hel dag med timer i mellom ville man ikke legge like mye på seg og kroppen reagere så negativt som når kroppen får alt sammen samtidig, da setter det for mange prosesser i gang og fett og skadelige stoffer lagres for fordøyelsen klarer ikke ta det unna på en måte. Sukker og fett og karbohydrater og tilsetningsstoffer, det virker logisk for meg. Kanskje vil man spise mye saktere hvis man spiser med kniv og gaffel, og innse at smaken på den enkelte biten er skuffende? Anonymkode: 20886...ac4 Ja nettopp det smaker ikke lenger noe godt. Anonymkode: dbe46...7d7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #8 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Burger er noe du koser deg med mellom fingrene, aldri spist burger med kniv og gaffel, og har jeg tilfeldigvis fått servert burger med sånn støttepinne i midten, blir det å spise med fingra da også Anonymkode: 1ea0c...b0c Ja selvfølgelig. Det var ikke poenget. Anonymkode: dbe46...7d7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #9 Skrevet 6. februar 2024 Ahh, barndomsminner. McDonald's med morfar hvor han spør om kniv og gaffel 🍴 i kassa, nesten glemt det, kanskje fordi det var traumatisk pinlig 😂 Anonymkode: 74382...621
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #10 Skrevet 6. februar 2024 https://www.instagram.com/p/C21ZO7QCB9g/?igsh=MXZ1NGtnN3Z1bWl6ZA== Anonymkode: dbe46...7d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå