Gå til innhold

Noen som har handlet på shein, temu, Ali Express etc.. etter at de nye reglene kom nå i januar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ettersom jeg har skjønt så har det nå pr 1 januar blitt ennå mer styr for selgere på nevnte sider. Noe med at de må fylle ut et registreringsskjema/nr på pakken før de sender ut. Gjør det ikke dette så får du toll og fortollings avgift når pakken kommer til deg. Har hørt om flere selgere som har glemt å gjøre det. Så derfor er jeg litt engstelig for å bestille fra disse sidene nå. Er det noen her som har handlet der nylig og har positive erfaringer?

Anonymkode: 77699...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du betaler nå moms og toll fra første krone, ja, og ikke kun for pakker over 350kr. Men nei, de må ikke bare fylle ut skjema, det har de alltid gjort - men om de ikke betaler for moms og fortolling, så må du.

Nå handler jeg minimalt fra sånne sider uansett, for jeg synes da stort sett et det bare plastikksøppel, men kjøpte nylig elektriske komponenter (motstander, kondensatorer, breadboards osv), og betalte moms og toll, ja.  :)

Denne kan være nyttig:

https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/

Anonymkode: 3dd9b...246

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder det ikke lenger med evoc nummer på pakken?!

Anonymkode: 0c519...294

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

VOEC

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

VOEC

Visst det ikke gjelder så vil jeg få hjerteinfarkt når pakka jeg bestilte idag kommer 😅

Anonymkode: 18591...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte noe fra AliExpress i begynnelsen av januar som kom i forrige uke.

Betalte merverdiavgift direkte til AliExpress, og måtte ikke betale ekstra gebyr/avgift når pakken kom til Norge.

Anonymkode: 0164f...ad5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De reglene har de fleste butikkene allerede fulgt siden 2020.

Jeg har bestilt flere ting fra temu. Null stress. MVA betales direkte hos butikken så lenge de er registrert riktig. Du som kjøper er ansvarlig for å sjekke opp. 

Anonymkode: 829fa...bf3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

De reglene har de fleste butikkene allerede fulgt siden 2020.

Jeg har bestilt flere ting fra temu. Null stress. MVA betales direkte hos butikken så lenge de er registrert riktig. Du som kjøper er ansvarlig for å sjekke opp. 

Anonymkode: 829fa...bf3

Men har du bestilt etter 01.01.24?? De nye reglene gjør at det blir vanskeligere for selger nå siden de må fylle ut ekstra skjemaer. På hjelp til Norge siden på Facebook ol sider er det er fullt av folk som klager over at de får både toll og fortollings gebyrer nå. Disse folkene har også bestilt fra disse sidene i årevis uten å oppleve dette. Og det gjelder både Aliexpress, temu, shine, ebay og wish...

Anonymkode: 77699...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor testen av verden kan handle normalt fra disse stedene, men Norge må gjøre det så komplisert.

Vi har det godt her. Men handel er så tilsudlet av høykontroll og griske fingre at jeg har ikke ord.

Anonymkode: 7fddc...7fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte noe i november, som aldri dukket opp. Men 2uker ut i januar får jeg melding fra tollvesenet at jeg må betale 50kr i toll og moms avgift på noe som kostet 100kr.. Da hadde de holdt det siden 22desember men brukt lang tid på å fortolle det(nesten 1måned..). Så jeg måttr betale toll. Selger registrerte sendingsnr og jeg sjekket at det kom til norge da, men siden det lå hos tollvesenet så lenge måtte jeg betale. Gjelder visst når de sjekker.. Helt sløkka!

Bestilte tidlig for å slippe!

Og når det er 50% som er toll og moms. Sykt..

Kan det virkelig stemme?

Anonymkode: 8585e...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt på både wish og temu etter 1. januar uten å måtte betale toll. 

Anonymkode: 65acf...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Bestilte noe i november, som aldri dukket opp. Men 2uker ut i januar får jeg melding fra tollvesenet at jeg må betale 50kr i toll og moms avgift på noe som kostet 100kr.. Da hadde de holdt det siden 22desember men brukt lang tid på å fortolle det(nesten 1måned..). Så jeg måttr betale toll. Selger registrerte sendingsnr og jeg sjekket at det kom til norge da, men siden det lå hos tollvesenet så lenge måtte jeg betale. Gjelder visst når de sjekker.. Helt sløkka!

Bestilte tidlig for å slippe!

Og når det er 50% som er toll og moms. Sykt..

Kan det virkelig stemme?

Anonymkode: 8585e...717

Ja det stemmer. Skjedde med meg også, hadde bestilt 3 ting som kostet 20-30kr og måtte betale toll på 50kr for hver av tingene til tross for at jeg allerede hadde betalt toll til Aliexpress. Så betalte 150kr mer på en bestilling som kostet 70kr.

Dette er gjentagende problem dersom du bestiller ting som ikke er sendt gjennom Choice og lignende hos Aliexpress. Når du bestille fra en Choice butikk der, så blir det sendt av Aliexpress fra et sentralt varelager, som fyller ut VOEC informasjonen korrekt. 

Bestiller du derimot fra individuelle selgere på Aliexpress som sender ut pakkene sine selv, så kommer du til å få toll på pakken 2 av 3 ganger. Til tross for at du allerede har betalt toll når du bestilte. Grunnen til dette er at de nye VOEC reglene krever at selgerne må registrere pakken med VOEC koden digitalt, og de kinesiske selgerne skjønner ikke/gidder ikke å gjøre dette. Så du betaler dermed dobbelt toll (på minimum 45kr uansett verdien på varen).

Temu og Shein er ok, fordi de sender fra et sentralt varelager som gjør ting riktig. Aliexpress er trash nå med mindre du bestiller fra en Choice butikk.

Anonymkode: 25900...a08

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bestilte noe fra Temu i januar, som jeg fikk i posten for et par uker siden. Har ikke fått regning på toll. De står jo på VOEC- listen?

Anonymkode: c4622...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 3.10):

804751B1-5C94-4E4F-8B70-3C6319FF8825.jpeg

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 2.23):

Du betaler nå moms og toll fra første krone, ja, og ikke kun for pakker over 350kr. Men nei, de må ikke bare fylle ut skjema, det har de alltid gjort - men om de ikke betaler for moms og fortolling, så må du.

Nå handler jeg minimalt fra sånne sider uansett, for jeg synes da stort sett et det bare plastikksøppel, men kjøpte nylig elektriske komponenter (motstander, kondensatorer, breadboards osv), og betalte moms og toll, ja.  :)

Denne kan være nyttig:

https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/

Anonymkode: 3dd9b...246

Hei hvor kjøper du disse komponentene ? pappa drev mye med reparasjon og radioer og diverse han kjøpte av Bleken men disse er nå nedlagt litt lyst til og holde arven etter far i hevd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk gebyr+mva hos posten etter jeg bestilte på Cdon.no som både er mva registrert og den som sendte varen var også mva registrert så kommer ikke til og handle mere hos Cdon.no mere verst av alt er at vi straffes for å kjøpe ting de ikke selger i Norge 

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Forstår ikke hvorfor testen av verden kan handle normalt fra disse stedene, men Norge må gjøre det så komplisert.

Vi har det godt her. Men handel er så tilsudlet av høykontroll og griske fingre at jeg har ikke ord.

Anonymkode: 7fddc...7fa

«Resten av verden» har +/- de samme reglene som Norge. Hele EU har noe tilsvarende norske VoeC. Bor nå i Canada og har bodd i USA, og det er absolutt ikke noe enklere å bestille fra Kina her i forhold til innførsel.

Forskjellen er at Norge er et bittelite marked. Om alle nordmenn sluttet å handle fra AliExpress så vil det ikke merkes. Om hele EU slutter å handle så er det verre og man anstrenger seg selvsagt litt ekstra for å følge regelverket.

Heldigvis har jo ikke Norge noe bruk for det europeiske fellesskapet. Vi greier jo oss best på egen hånd?

Anonymkode: 94c1b...bad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temu er voec registrert og der er mva inkludert i prisen. Handlet der 3 ganger etter 1.januar og betalte kun det i kassa.

Anonymkode: c6426...85a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det på 1 pakke fra aliexpress, da ble det sendt fra Tyskland. Har foreløpig ikke opplevd det med det som sendes fra Kina. Men kundeservice sa de skulle betale tilbake, men fikk ikke pengene, så jeg kommer ikke til å handle fra de mer. Har hoppet over til Temu nå, litt dyrere, men kundeservice er raskere.

Anonymkode: ce838...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...