AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #1 Skrevet 5. februar 2024 Jeg mener, er det mulig, googlet noe greier her om dagen og ble sjokkert men det er jo det. Jeg viste seriøst ikke det, tenkte det var sånn 50+ herregud ikke nok med å bli 40 som er min scary age, helt forferdelig. Så skal jeg komme helt uforberedt i overgangs alderen!!! Det er vel bare meg men jeg forbinder det med å være eldre. huff, men jeg har fått litt mer smerter under mens siste året eller to, siste året har blødningene blitt litt mer enn vanligvis.Jeg er veldig dårlig på å vite syklusen min, ha kontroll, men jeg minns to to siste gangene var det litt kort tid mellom hver gang. ellers har jeg slitet med enormt opplåst mage siste halvår, (mistenkt ibs osv osv) De to siste dagene opplevde jeg å bli ekstremt varm i ansikt og hals, ører, i en time eller to, var helt rød. Men var ikke varm innvendig om du skjønner. vært litt rar i hodet noen dager nå, litt fjærn liksom ( men har spist ekstremt lite en periode pga ikke matlyst av noen medisiner) Det er jo så forskjellig hvordan folk opplever dette og hvordan det begynner, men tror dere jeg burde sjekke det.? Anonymkode: 67a56...b70 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #2 Skrevet 6. februar 2024 Jeg tenker at det ikke er grunn til panikk så lenge symptomene er håndterlige. Det er jo greit å sette seg inn i hva man kan vente seg, samtidig er det mange som kommer seg igjennom det uten sørlige problemer. Hvis plagene dine blir mer uttalt og påvirker deg i hverdagen så er det veldig lurt å følge med på syklus, skriv dagbok så ser du om det er mønstre. Jeg opplevde at det er lite fokus på overgangsalder i helsevesenet. Jeg har vært lenge i utredning for diffuse psykiske og kroppslige plager og utmattelse men ingen har nevnt at om det kan være overgangsalder. Har selv satt i gang en prosess med å finne det ut nå og håper på hjelp fordi jeg har veldig store plager og er for tiden utenfor arbeidsliv. På samme alder som deg og hadde aldri forventet at det skulle skje med meg allerede nå. Det er helt uvanlig i min familie. Anonymkode: a9504...4cd 2
Helene Skrevet 6. februar 2024 #3 Skrevet 6. februar 2024 Overgangsalder handler ikke om hvor gammel du er. Dette er kroppen som lever sitt eget liv. Har en nær venninne som var der tidlig i 30 årene. Jeg fikk dette i slutten av 40 årene. Vi damer må bare igjennom dette. Vi har ikke noe valg. For min del ble overgangsalder en positiv greie. Jeg har frosset hele mitt liv. Endelig varm. Men folk er forskjellige. 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #4 Skrevet 6. februar 2024 Er like gammel som deg og har fått alle mulige rare greier jeg ikke ante skyldes perimenopause. Gikk til gynekolog når syklusen tullet og der ble det bekreftet. Leste da mer om det og da falt alt det andre på plass som jeg hadde plagdes med også. Tenker jeg priser meg lykkelig for at det finnes medisiner mot plagene også trøster jeg meg med at nå blir det nå overstått en vakker dag, antagelig lenge før mine jevnaldrende 😇😅 Anonymkode: 97d34...829 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #5 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er like gammel som deg og har fått alle mulige rare greier jeg ikke ante skyldes perimenopause. Gikk til gynekolog når syklusen tullet og der ble det bekreftet. Leste da mer om det og da falt alt det andre på plass som jeg hadde plagdes med også. Tenker jeg priser meg lykkelig for at det finnes medisiner mot plagene også trøster jeg meg med at nå blir det nå overstått en vakker dag, antagelig lenge før mine jevnaldrende 😇😅 Anonymkode: 97d34...829 Som feks? Anonymkode: 8537f...d98 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #6 Skrevet 6. februar 2024 For mye til å skrive, men søk opp symptomer på perimenopause, så har jeg hatt alle unntatt angst og hjertebank 🥴 Anonymkode: 97d34...829 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #7 Skrevet 6. februar 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Er like gammel som deg og har fått alle mulige rare greier jeg ikke ante skyldes perimenopause. Gikk til gynekolog når syklusen tullet og der ble det bekreftet. Leste da mer om det og da falt alt det andre på plass som jeg hadde plagdes med også. Tenker jeg priser meg lykkelig for at det finnes medisiner mot plagene også trøster jeg meg med at nå blir det nå overstått en vakker dag, antagelig lenge før mine jevnaldrende 😇😅 Anonymkode: 97d34...829 Ja, nå vet jeg jo ikke om det er det, mulig diverse symptomer kommer fra noe annet, og de tegnene som kan tyde på det er i og for seg ikke noe plage. Så det er ikke det det går på, det er mer mentalt , det å plutselig havne der og at jeg føler meg gammel. Jeg er fullstendig klar over at det ikke betyr det og at det ikke har direkte med alder å gjøre men føler allikevel litt sånn for meg. Samme som noen forbinder fullt grått hår til å være gammel kanskje Anonymkode: 67a56...b70 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #8 Skrevet 6. februar 2024 Da er jeg hutgammel, fikk den når jeg var 25 år😉 Er 37 nå. Anonymkode: 78d5d...564 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #9 Skrevet 6. februar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Da er jeg hutgammel, fikk den når jeg var 25 år😉 Er 37 nå. Anonymkode: 78d5d...564 Ja huff mener det ikke sånn , det er bare noe inni meg 😅 Anonymkode: 67a56...b70 1
Helene Skrevet 6. februar 2024 #10 Skrevet 6. februar 2024 Jeg har en nær venninne som kom i overgangsalder rundt 28 år. Det er et mirakel at hun fikk en sønn. Vet at såpass tidlig er unormalt. Kroppen lever dog sitt eget liv. Min venninne var forberedt på tidlig overgangsalder pga samtaler med sin mor. Gener. Min mor har aldri snakket om overgangsalder. Det jeg vet har jeg lest på nettet. Å komme i overgangsalder er ingen skam. Dette er helt naturlig, og noe vi kvinner må igjennom. 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #11 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): For mye til å skrive, men søk opp symptomer på perimenopause, så har jeg hatt alle unntatt angst og hjertebank 🥴 Anonymkode: 97d34...829 Hvordan har du det og fungerer du i hverdagen? Det mest plagsomme hos meg er søvnløs, hjertebank og utmattet. Men nå har jeg enda ikke forsøkt hormonbehandling. Jeg satser alt på at det skal gi meg livet tilbake, ellers vet jeg ikke hva jeg gjør! Synes det er tungt å ha det sånn, det går på psyken også å hangle over tid og ikke greie ting som før. Og så er det vanskelig å lese at overgangsalder er normalt og ikke noe å bry seg om liksom. Når man kan bli veldig dårlig av det. Anonymkode: a9504...4cd
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #12 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Da er jeg hutgammel, fikk den når jeg var 25 år😉 Er 37 nå. Anonymkode: 78d5d...564 Så tidlig?! Vanvittig! Betyr det at du er ferdig med alt det nå? Anonymkode: a9504...4cd
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #13 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så tidlig?! Vanvittig! Betyr det at du er ferdig med alt det nå? Anonymkode: a9504...4cd Sliter enda med litt små hetetokter, men ellers er det meste over 🙂 Anonymkode: 78d5d...564 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #14 Skrevet 7. februar 2024 Har ikke hatt mensen de to siste månendene og er i førtiårene. Betyr det at man da er i overgangsalderen? Anonymkode: 1f6cc...4bb
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #15 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke hatt mensen de to siste månendene og er i førtiårene. Betyr det at man da er i overgangsalderen? Anonymkode: 1f6cc...4bb Ikke nødvendigvis. Kan være alt fra stress til andre ting som covid osv. Men på KG er alt man sliter med; overgangsalder. Anonymkode: 8537f...d98
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #16 Skrevet 7. februar 2024 Gleder meg til overgangsalder jeg, ikke diverse plager som noen får, men til å miste mensen. Jeg er 40 og håper det snart skjer. Anonymkode: 7b672...642 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #17 Skrevet 7. februar 2024 On 2/5/2024 at 10:34 PM, AnonymBruker said: Jeg mener, er det mulig, googlet noe greier her om dagen og ble sjokkert men det er jo det. Jeg viste seriøst ikke det, tenkte det var sånn 50+ herregud ikke nok med å bli 40 som er min scary age, helt forferdelig. Så skal jeg komme helt uforberedt i overgangs alderen!!! Det er vel bare meg men jeg forbinder det med å være eldre. huff, men jeg har fått litt mer smerter under mens siste året eller to, siste året har blødningene blitt litt mer enn vanligvis.Jeg er veldig dårlig på å vite syklusen min, ha kontroll, men jeg minns to to siste gangene var det litt kort tid mellom hver gang. ellers har jeg slitet med enormt opplåst mage siste halvår, (mistenkt ibs osv osv) De to siste dagene opplevde jeg å bli ekstremt varm i ansikt og hals, ører, i en time eller to, var helt rød. Men var ikke varm innvendig om du skjønner. vært litt rar i hodet noen dager nå, litt fjærn liksom ( men har spist ekstremt lite en periode pga ikke matlyst av noen medisiner) Det er jo så forskjellig hvordan folk opplever dette og hvordan det begynner, men tror dere jeg burde sjekke det.? Anonymkode: 67a56...b70 Jeg er i begynnelsen på 40-årene....har også begynt med typiske symptomer på overgangsalder/klimakteriet. Ta deg en tur til legen å få det sjekket. Ett par blodprøver kan enkelt gi deg svaret ☺️ Anonymkode: 77f14...16a 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #18 Skrevet 7. februar 2024 11 hours ago, AnonymBruker said: Sliter enda med litt små hetetokter, men ellers er det meste over 🙂 Anonymkode: 78d5d...564 Måtte du ta hormoner pga tidlig overgang? Min lege vil sette meg på hormoner pga fare for hjerte og kar sykomder....selv ønsker jeg bare at dette skal gå sin gang. Må igjennom det før eller siden uansett. Anonymkode: 77f14...16a
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #19 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 22.34): Jeg mener, er det mulig, googlet noe greier her om dagen og ble sjokkert men det er jo det. Jeg viste seriøst ikke det, tenkte det var sånn 50+ herregud ikke nok med å bli 40 som er min scary age, helt forferdelig. Så skal jeg komme helt uforberedt i overgangs alderen!!! Det er vel bare meg men jeg forbinder det med å være eldre. huff, men jeg har fått litt mer smerter under mens siste året eller to, siste året har blødningene blitt litt mer enn vanligvis.Jeg er veldig dårlig på å vite syklusen min, ha kontroll, men jeg minns to to siste gangene var det litt kort tid mellom hver gang. ellers har jeg slitet med enormt opplåst mage siste halvår, (mistenkt ibs osv osv) De to siste dagene opplevde jeg å bli ekstremt varm i ansikt og hals, ører, i en time eller to, var helt rød. Men var ikke varm innvendig om du skjønner. vært litt rar i hodet noen dager nå, litt fjærn liksom ( men har spist ekstremt lite en periode pga ikke matlyst av noen medisiner) Det er jo så forskjellig hvordan folk opplever dette og hvordan det begynner, men tror dere jeg burde sjekke det.? Anonymkode: 67a56...b70 Åjada. Perimenopausen er nok i gang. Den startet omtrent rundt 40 for meg også. Syklusen har blitt ville. Noen ganger 21 dager, andre ganger 40+ dager. Hetetokter har jeg innimellom, men ikke så ofte foreløpig. Husker en kveld i romjula da jeg trodde vi hadde minst 30 varmegrader inne og holdt på å dø, og så var det ingen andre som syns det var spesielt varmt og som satt med ulltøy og tjukke sokker. Jeg kokte! Jeg får av og til svimmelhet, sliter med kløe i ørene og på områder på huden uten at det er noe utslett der. Jeg kan streve litt med uro på natten. Kan også ha perioder med tørre slimhinner. Merker også at libido er noe avtagende. Ingen krise her ennå på det området, men er ikke like opptatt av sex som for 4-5 år siden. Er 45 nå. Noe endret seg definitivt da jeg rundet 40. Det er også mye vanskeligere å gå ned i vekt. Spesielt rundt magen. Det er ikke så mye å få sjekket rent hormonelt. Men det er anbefalt å sette inn hormonspiral mtp syklus og underlivskreft. Jeg har ikke gjort det selv ennå. 🙈 Anonymkode: a62c8...9dc
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #20 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke hatt mensen de to siste månendene og er i førtiårene. Betyr det at man da er i overgangsalderen? Anonymkode: 1f6cc...4bb Menopausen inntrer når du har vært uten mens i 12 mnd. Har du tatt graviditetstest? Anonymkode: a62c8...9dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå