Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har født baby på ca 4kg allerede rundt uke 38+0? Dette stresser meg :( 

Anonymkode: b44f2...61b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk et barn på 4,5 kg to uker før termin, det fikk helt strålende. Hadde blitt rundt 5 kg til termin. Har du fått tilbud om oppfølging frem til termin? 

Skrevet

Husk også at de ofte måler feil. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja fødte et barn på over 4 kg i uke 38 😊

Anonymkode: c01b2...dc4

Skrevet

Mi ble målt til 4 kg. men var 3,5. Veldig vanlig å beregne feil.

Anonymkode: c5da6...f38

Skrevet

Måler ofte feil. 

Min var estimert til å være 3.8. var 4.7. To uker over termin. 

Anonymkode: fda3d...01c

Skrevet

Min ble estimert til 3,7 i uke 38. Blir satt i gang nå på torsdag 39+1 en uke etter pga forventet over 4 kg til termin 17 feb. Har du fått tilbud om det?  

Skrevet

1 kg fra eller til spiller liten rolle når man går til termin. Hodet er ikke nødvendigvis større selv om ungen veier mer. :)

De målingene kan du også ta med en klype salt, det er normalt/forventet å bomme med 500g. Noen ganger bommer de mer. 

• Liker 2
Skrevet
Leonora8 skrev (3 minutter siden):

Min ble estimert til 3,7 i uke 38. Blir satt i gang nå på torsdag 39+1 en uke etter pga forventet over 4 kg til termin 17 feb. Har du fått tilbud om det?  

Jeg har fått vite som andre skriver her at det er hodet som er det viktigste. Hvis du har vært på vekstkontroll vil du kunne se hodemålet på babyen din. 

Jeg tror uansett at det vil komme til å gå kjempe bra :) 

• Hjerte 1
Skrevet

Kom også på, setefødsel går også bra! De blir jo mye større på en måte. En venninne sa setefødselen var enklere  enn vanlig for hun fikk så mye smertestillende😅

Men er jo fortsatt stor sjans for at ungen blir normalvektig. Er jo først over 4,6 det regnes som utenfor normen. Tror det er fort gjort å tenke at babyen «skal» være 3,5 kg. 

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at min kom til å veie 5 kg rundt termin, fødte 10 dager over termin, og babyen veide 4 kg.

Så de tar ofte feil.

Anonymkode: 2d777...e48

Skrevet

Fikk beskjed om at min var over 4 kg i uke 37, var akkurat 3,5 kg uke 38

Anonymkode: 1b7b6...b54

Skrevet
5 hours ago, Leonora8 said:

Oj, akkurat samme som meg! Alle mål og datoer 😂 Så gøy! Masse lykke til med igangsetting, jeg er SÅ utrolig spent og håper det blir en bra opplevelse. 

Anonymkode: 38584...7d8

• Liker 1
Skrevet
Leonora8 skrev (9 timer siden):

Min ble estimert til 3,9 kg da jeg var 38 + 4, og jeg ble også satt i gang samme kveld grunnet barnets størrelse/forventning til å nå over 4 kg til termin. Det endte i ks for meg da det aldri ble noen fremgang, men var en kjempefin opplevelse uansett. Lykke til til deg, og til ts!

Målet her var forrestem helt korrekt (10 g over).

Anonymkode: f1f81...ab7

• Hjerte 1
Skrevet
10 hours ago, Tone83 said:

Kom også på, setefødsel går også bra! De blir jo mye større på en måte. En venninne sa setefødselen var enklere  enn vanlig for hun fikk så mye smertestillende😅

Men er jo fortsatt stor sjans for at ungen blir normalvektig. Er jo først over 4,6 det regnes som utenfor normen. Tror det er fort gjort å tenke at babyen «skal» være 3,5 kg. 

Ville bare presisere denne, da det ikke stemmer at setefødsel blir "mye større". Hodet er fremdeles det største som skal ut, som også er hvorfor setefødsel kan være skummelt: hodet kommer sist, og det må fødes fort siden kroppen er ute og navlestrengen kommer i klem. (At man får bedre oppfølging og smertelindring under setefødsel kan derimot sikkert stemme.)

Vekstestimering bomma med en halv kg på meg, forøvrig, så ville tatt det med en god klype salt. Lykke til med fødsel! 💕

Anonymkode: 4da1b...185

Skrevet

Jeez, slapp av. Snakk om å lage mer drama enn nødvendig. 

Og ja, fødte mellomste på 4,4 kilo 2 uker før termin. 2 venninner fødte på 4,5 kg og 4,8 kg.

Jeg fikk ingen rifter, ingenting. Venninnene mine fikk noen pyntesting. Null stress.

Anonymkode: bc622...3c2

Skrevet

Min ble målt til 4.5kg i uke 36. Ble satt i gang 38+0 og ut kom en baby på 3.4kg

De bommer ofte totalt….

Anonymkode: 19fef...7bb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fikk beskjed om at min var over 4 kg i uke 37, var akkurat 3,5 kg uke 38

Anonymkode: 1b7b6...b54

Fikk beskjed om det jeg også. Eller 4kg 5 uker før termin. Gikk i fødsel 4 uker og 4 dager før termin og ungen var rett under 3 kg. Såååå jeg ville ha tatt det med en klype salt

Anonymkode: 79cea...a3d

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Det stemmer nok ganske godt, da det er andre vekstkontroll nå.. er litt lei meg, føler jeg har feilet som gravid når babyen er så svær 🙁

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for tilbakemeldinger. Det stemmer nok ganske godt, da det er andre vekstkontroll nå.. er litt lei meg, føler jeg har feilet som gravid når babyen er så svær 🙁

Jeg hadde vekstestimering annenhver uke de siste ti ukene. De bommet allikevel med nesten en kilo på første, og rundt en halv kilo på de to neste. 

Anonymkode: 0c802...80d

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...