AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #1 Skrevet 5. februar 2024 Som tittelen sier, jeg er lei av å være barnevakt. Broren min og hans samboer har to barn. De jobber begge turnus og trenger ofte barnevakt. Dette er både i vaktskiftet og noen ganger når de har arbeidshelg samtidig. Dette har foregått i 6 år nå. I starten så synes jeg dette var greit, men nå er jeg lei. Vaktskiftet er nesten alltid enten i helga eller på kvelden i hverdagene. Å være med barna på 3 og 7 år noen timer i helga er bare gøy, men ikke fra 20:30 til 22:30 i hverdagen. Jeg må kjøre i 15 minutter for å komme dit og det føles ikke så nærme når klokka nærmer seg 23 og jeg skal på jobb klokka 7 dagen etter. Jeg og min samboer har lyst på barn og jobber nå begge to i to jobber for å spare opp nok egenkapital til ny bolig og til å kunne jobbe deltid det første året. Så når vi endelig har fri, er det ikke så gøy å måtte bruke timene etter jobb på å sitte barnevakt for barn som sover. Jeg har heller ikke en jobb som du er ferdig med når du kommer hjem fra jobb, så etter middag er det nesten jobb helt til jeg må gå for å sitte barnevakt. Det at de belager seg på at vi alltid kan stille opp, irriterer meg. De har god økonomi og kunne gått ned i stilling. Jeg tenker også at når det eldste barnet er 7 år, så har de hatt nesten 8 år på å finne en annen jobb. Det blir ca. fire kvelder i måneden, en gang hente i barnehage og en gang i vaktskiftet mellom dagtid/kveld i helgen i måneden. Er dette noe vi bare må godta? Er jeg for sur om jeg sier nei? Hvordan kan jeg si det på en fin måte? Anonymkode: 53733...7c2 2 9
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #2 Skrevet 5. februar 2024 Ikke dine barn, ikke ditt ansvar. Si at du trenger mer tid hjemme for å slappe av etter lange arbeidsdager. Er ikke alle som har mulighet til å gå ned i stilling selv om de tjener godt, men i så fall har de uansett råd til å betale en annen barnevakt. Anonymkode: e59c0...412 12 3
Surriball Skrevet 5. februar 2024 #3 Skrevet 5. februar 2024 Nei, det er ikke noe du må godta. Spesielt ikke å passe til 22.30 flere ganger i måneden. Du kan si at "jeg kan passe denne gangen, men framover må dere snakke med jobben om tilpasninger for å få hverdagslivet til å gå opp. Eller se dere om etter dagjobb." 19 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #4 Skrevet 5. februar 2024 Dette hadde jeg aldri giddet. Si nei. Anonymkode: a100d...2f4 12
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #5 Skrevet 5. februar 2024 Nei dette er å bli utnyttet. Jeg har to barn og hadde aldri bedt noen om dette. Anonymkode: 80408...8ca 13
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #6 Skrevet 5. februar 2024 Så du bidrar 6 ganger ila en måned? det hadde jeg lett gjort så lenge jeg var barnløs selv og bodde så lite som 15minutter ifra. Men som forelder selv nå, ville jeg aldri tatt det som en selvfølge at noen andre gjør det, hvertfall ikke uten betaling og avklart behov. Anonymkode: e5bfa...60f 11 1
Skøyer Skrevet 5. februar 2024 #7 Skrevet 5. februar 2024 Siden dette har pågått så lenge så tenker de sikkert ikke så mye over deg å spørre deg. Du har jo vært helt utrolig flott som har stilt opp❤️ Jeg tror jeg ville ha tatt en prat med dem om forventninger fremover. Vil du dele med dem at dere prøver? I så fall kan det være fint å snakke med dem om deling av godene fremover og at du gleder seg til de kan gjengjelde dine tjenester. Om de ikke ser for seg at de kan stille opp så mye som du har gjort er det på tide å nedskalere nå. Si at dere jobber så mye for å spare til større bolig at det blir litt slitsomt 7
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #8 Skrevet 5. februar 2024 Just now, Skøyer said: Siden dette har pågått så lenge så tenker de sikkert ikke så mye over deg å spørre deg. Du har jo vært helt utrolig flott som har stilt opp❤️ Jeg tror jeg ville ha tatt en prat med dem om forventninger fremover. Vil du dele med dem at dere prøver? I så fall kan det være fint å snakke med dem om deling av godene fremover og at du gleder seg til de kan gjengjelde dine tjenester. Om de ikke ser for seg at de kan stille opp så mye som du har gjort er det på tide å nedskalere nå. Si at dere jobber så mye for å spare til større bolig at det blir litt slitsomt sorry. Ble postet litt raskt. Her kommer resten: å passe dem på kveldene i ukedagene. Kanskje du kan hjelpe dem med å hente i barnehagen en gang i mnd og muligens også hjelpe én gang i mnd i vaktskifte helg (til de finner en fast annen barnevakt som de kan betale. Eks ungdom i nabolaget). Tenker det kan være en fin måte å nedskalere på. Da rekker de å områ seg med å finne andre løsninger heller enn at du kutter tvert. Du kjenner jo din bror best, og vet om han blir sur eller ikke. Men nå må de nesten se seg om etter andre løsninger. Anonymkode: a4b06...45c 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #9 Skrevet 5. februar 2024 Dette er ikke noe du må godta, nei. Om du syns det ubehagelig å si nei (for å unngå familiedrama og sur bror og svigerinne), så si at du har tatt på deg ekstra vakter i en av jobbene dine. Anonymkode: 95aff...29c 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #10 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ikke dine barn, ikke ditt ansvar. Si at du trenger mer tid hjemme for å slappe av etter lange arbeidsdager. Er ikke alle som har mulighet til å gå ned i stilling selv om de tjener godt, men i så fall har de uansett råd til å betale en annen barnevakt. Anonymkode: e59c0...412 Det kan hende, men i dette tilfelle byttet hun jobb for to år siden. Hun jobbet i 80% og da var det sjeldent vi måtte sitte barnevakt. Den nye jobben er nesten bare natt. De er begge i yrker (og arbeidssted) der jeg vet flere går redusert pga. barn (IA bedrifter er det også). De begge har "nyere" biler og pusser ofte opp eller bytter møbler. Så pengene er ikke problemet for dem. Arbeidsmiljøloven § 10-2 (4) bør sjekkes ut av dem. Anonymkode: 53733...7c2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #11 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så du bidrar 6 ganger ila en måned? det hadde jeg lett gjort så lenge jeg var barnløs selv og bodde så lite som 15minutter ifra. Men som forelder selv nå, ville jeg aldri tatt det som en selvfølge at noen andre gjør det, hvertfall ikke uten betaling og avklart behov. Anonymkode: e5bfa...60f Passer de utenom det også (men da fordi jeg har lyst). Det høres kanskje ikke så mye ut, men siden jeg jobber 53 timer i uka i snitt nå, er jeg sliten. Jeg kjører også 30 minutter til jobb hver dag (og til ekstrajobben er det 20 minutter). Jeg hadde virkelig hatt behov for å fått bevegd meg etter en lang dag og derfor brukt mer tid på trening. Dette er jo ikke noe som kommer til å være en periode, det er jo til det eldste barnet kan passe på lillesøster. Synes det er rart at noen legger opp hverdagen til å være avhengig av andre. Anonymkode: 53733...7c2 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #12 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette er ikke noe du må godta, nei. Om du syns det ubehagelig å si nei (for å unngå familiedrama og sur bror og svigerinne), så si at du har tatt på deg ekstra vakter i en av jobbene dine. Anonymkode: 95aff...29c Da får nok samboeren min spørsmål 😕 Anonymkode: 53733...7c2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #13 Skrevet 5. februar 2024 Kan du ikke bare si at du har en avtale den dagen når de spør? Og samboeren din også? Eller si at du ikke er i form? Hvis du gjør det noen ganger innimellom, går det sikkert opp for dem at de ikke kan basere hverdagen på deg. Det er ikke noen god følelse å bli tatt som en selvfølge! Slutter aldri å undre meg over folk som baserer familielivet på at andre stiller opp så mye. Har man valgt å få barn, må man i all hovedsak organisere seg sånn at man selv kan passe på dem. Anonymkode: eb388...d69 1
Visla Skrevet 5. februar 2024 #14 Skrevet 5. februar 2024 Si det som det er. Du har gjort dette lenge nå, og at det er for mye for deg. At fremover må de finne en person til du kan dele dette med. 11
Rucula Skrevet 5. februar 2024 #15 Skrevet 5. februar 2024 Her må du kvinne deg opp og være ærlige med dem. Det har blitt for mye barnepass i det siste og nå er det slutt på utnyttingen. Be dem laste ned Sitly (barnepasse appen) 4 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #16 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Er dette noe vi bare må godta? Er jeg for sur om jeg sier nei? Hvordan kan jeg si det på en fin måte? Nei, dette er ikke noe du må godta. Men nå har du godtatt det såpass lenge at de regner med deg, så jeg ville gitt dem en frist og sagt at om tre måneder vil du ikke lengre kunne bidra. Anonymkode: 0df7b...49f 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #17 Skrevet 5. februar 2024 Visla skrev (13 minutter siden): Si det som det er. Du har gjort dette lenge nå, og at det er for mye for deg. At fremover må de finne en person til du kan dele dette med. Dette. Det er helt fair. Dette var ok før, men nå jobber du mye selv og du merker du ikke kan bidra like mye fremover. Sa burde de si tusen takk for at du og dere har stilt opp så mye. Skulle de blir sure så er de HELT på jordet. Anonymkode: 7d86a...f1b 1 8
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #18 Skrevet 5. februar 2024 Du har hjulpet dem masse. Bare si der som det er. De har tross alt spart mye på å bruke deg som barnevakt, regner med de ikke har betalt deg? Da kan de nå finne en god barnevakt og betale for det. Anonymkode: 95bec...d80
Fireflies Skrevet 5. februar 2024 #19 Skrevet 5. februar 2024 Her får du og samboeren ta en prat og så ta en prat med dem. Ville nok gitt dem en måned til å finne nye ordninger ettersom dere har gjort det så lenge, men er må du og samboer være på bølgelengde slik at de ikke får en av dere til å si ja. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #20 Skrevet 5. februar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Som tittelen sier, jeg er lei av å være barnevakt. Broren min og hans samboer har to barn. De jobber begge turnus og trenger ofte barnevakt. Dette er både i vaktskiftet og noen ganger når de har arbeidshelg samtidig. Dette har foregått i 6 år nå. I starten så synes jeg dette var greit, men nå er jeg lei. Vaktskiftet er nesten alltid enten i helga eller på kvelden i hverdagene. Å være med barna på 3 og 7 år noen timer i helga er bare gøy, men ikke fra 20:30 til 22:30 i hverdagen. Jeg må kjøre i 15 minutter for å komme dit og det føles ikke så nærme når klokka nærmer seg 23 og jeg skal på jobb klokka 7 dagen etter. Jeg og min samboer har lyst på barn og jobber nå begge to i to jobber for å spare opp nok egenkapital til ny bolig og til å kunne jobbe deltid det første året. Så når vi endelig har fri, er det ikke så gøy å måtte bruke timene etter jobb på å sitte barnevakt for barn som sover. Jeg har heller ikke en jobb som du er ferdig med når du kommer hjem fra jobb, så etter middag er det nesten jobb helt til jeg må gå for å sitte barnevakt. Det at de belager seg på at vi alltid kan stille opp, irriterer meg. De har god økonomi og kunne gått ned i stilling. Jeg tenker også at når det eldste barnet er 7 år, så har de hatt nesten 8 år på å finne en annen jobb. Det blir ca. fire kvelder i måneden, en gang hente i barnehage og en gang i vaktskiftet mellom dagtid/kveld i helgen i måneden. Er dette noe vi bare må godta? Er jeg for sur om jeg sier nei? Hvordan kan jeg si det på en fin måte? Anonymkode: 53733...7c2 Du sier bare ifra, gjerne på melding, så du har det skriftlig, også gir du de litt tid til å finne en løsning, så har de helt sikkert forståelse for det! Som andre nevner, har du vært barnevakt i 6 år, så er det blitt så rutine at de ikke tenker på å spørre om det er greit for deg. Jeg tenker noe sånt: "Hei,som dere vet er jeg veldig glad i [Tantebarn A] og [Tantebarn B], og har vært glad i å passe dem! Men nå har det seg sånn at jeg merker at med nåværende livssituasjon, så er dessverre det å være barnevakt ikke lengre ideelt. Jeg har satt veldig stor pris på å få være så delaktig i livene deres, og kommer selvsagt til å ønske å se dem ofte fremover også! Likevel vil jeg gjerne at dere finner en annen barnevakt, eller se på mulighetene for å endre på turnusene deres i løpet av april/mai / til sommeren. Hils til [Svigerinnen], også hører jeg fra dere. - TS" Anonymkode: 64fac...a46 6 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå