Gjest Gamle Alex Skrevet 31. januar 2006 #1 Skrevet 31. januar 2006 Senest i går skjedde det igjen. Datteren min har fast gå- tid fra SFO. Hun bruker ca 10 min på å gå , men jeg jeg regner en halvtime fra de sier i fra på SFO til hun er innenfor døren hjemme. Når det går over den halvtimen blir jeg nervøs. Så i går hadde det gått trekvarter og hadde forsatt ikke sett snurten av henne , så da ringte jeg. Nei hun var der forsatt. Skal sende henne hjem- ingen beklagelse en gang. Jeg blir så sint, det er ikke første gang og jeg har hatt samtaler med SFO om det men det virker som om det er noe som " hører til" med ansvar for så mange barn. Er det andre som har dette problemet?
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #2 Skrevet 31. januar 2006 Da jeg var stemor hadde jeg samme problem. Dessverre virket det som om man ikke trengte spesielle kvalifikasjoner for å jobbe på SFO, og vi kom ikke noen vei med klaging (eller "vennlig oppfordring") fordi damene på SFO anså seg som "droninger på haugen" og det du spurte om tar de ille opp og blir fornærmet for fordi de tar det som kritikk... Jaja...ikke lett nei! Jeg skjønner din bekymring, gamle Alex.
Gjest Gjesta Skrevet 31. januar 2006 #3 Skrevet 31. januar 2006 Veldig dårlig. Har de ikke lister hvor hente/gå hjem-tider står ved siden av navnet da? Det hadde vi da jeg jobbet på SFO.
Gjest Gamle Alex Skrevet 31. januar 2006 #4 Skrevet 31. januar 2006 Veldig dårlig. Har de ikke lister hvor hente/gå hjem-tider står ved siden av navnet da? Det hadde vi da jeg jobbet på SFO. ← Jo de har det , men de glemmer det rett og slett. I går når jeg ringte å spurte om de hadde sent henne hjem , fikk jeg til svar- " Hun er her, har vist glemt å sende henne hjem vi "
Gjest Meg Skrevet 31. januar 2006 #5 Skrevet 31. januar 2006 Jeg opplever akkurat samme problemet. Tror de begynner å bli ganske lei av at jeg ringer og maser på dem, helt snodig hvordan de kan bli det, det er jo jeg som er forbeholdt å være lei...!?
Gjest Gamle Alex Skrevet 31. januar 2006 #6 Skrevet 31. januar 2006 Jeg opplever akkurat samme problemet. Tror de begynner å bli ganske lei av at jeg ringer og maser på dem, helt snodig hvordan de kan bli det, det er jo jeg som er forbeholdt å være lei...!? ← Akkurat den følesen har jeg også. Hun har fast tid, så jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig
Gjest x-stemoren over Skrevet 31. januar 2006 #7 Skrevet 31. januar 2006 Av og til fikk jeg følelsen av at det var å be om for mye at de SFO-ansatte skulle følge med på klokka på slutten av dagen. Hele resten av verden er avhengig av å passe tiden, så hvorfor skulle det være så vanskelig for SFO?
Gjest Gamle Alex Skrevet 31. januar 2006 #8 Skrevet 31. januar 2006 Av og til fikk jeg følelsen av at det var å be om for mye at de SFO-ansatte skulle følge med på klokka på slutten av dagen. Hele resten av verden er avhengig av å passe tiden, så hvorfor skulle det være så vanskelig for SFO? ← Vet ikke helt hva som er problemet - er det for mange å holde styr på? - glemmer de det rett og slett bare? - er det for mange nye som ikke kan regler?
Gjest Bodillen Skrevet 31. januar 2006 #9 Skrevet 31. januar 2006 Har du forklart dem at du blir bekymret? Det virker jo ikke som de forstår alvoret. Hvis det er så vanskelig for dem å passe tiden, så må de jo innføre noen rutiner som fungerer! En alarmklokke, f.eks, som minner om at "nå må du sjekke navnelista - noen skal hjem"... Du kan jo foreslå det?
Blackjack Skrevet 31. januar 2006 #10 Skrevet 31. januar 2006 Høres helt utrolig slapt ut. Vi hadde vel kanskje to "glemminger" i løpet av mitt 1,5 år på SFO. Men da beklaget vi til vi ble blå også. Må jo være utrolig pinlig for personalet at sånt gjentar seg?
Gjest Gamle Alex Skrevet 31. januar 2006 #11 Skrevet 31. januar 2006 Har sagt det opp til flere ganger Bodillen. Det skje i hverfall to ganger i mnd, men jeg høres også at det skjer hos andre men det virker ikke som det plager andre
Gjest HB Skrevet 31. januar 2006 #12 Skrevet 31. januar 2006 Kan du sende med datteren din en alarmklokke som ringer når hun skal hjem da? Så kanskje de lærer? Hilsen Lille meg
Gjest Gamle Alex Skrevet 31. januar 2006 #13 Skrevet 31. januar 2006 Kan du sende med datteren din en alarmklokke som ringer når hun skal hjem da? Så kanskje de lærer? Hilsen Lille meg ← Den hadde jeg ikke tenkt på. Ser for meg de andre på SFO hopper til når hele ungen ringer
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #14 Skrevet 31. januar 2006 Hos oss opplevde jeg det motsatte.. De sendte jenta mi hjem da de ikke skulle det.. Vi var ikke hjemme.. Dette har riktignok bare hendt en gang, men det sitter enda i..
Gjest Gjesta Skrevet 31. januar 2006 #15 Skrevet 31. januar 2006 Snakk med SFO-styreren? Si at de på basen glemmer å sende hjem datteren din, og at dette har skjedd gjentatte ganger, kanskje det hjelper nå sjefen tordner litt?
Gjest Gamle Alex Skrevet 31. januar 2006 #16 Skrevet 31. januar 2006 Har tatt det opp med ledelsen i fjor , men kanskje det er på tide igjen. Det er bare så kjedelig for de ansatte blir så sure
Gjest Gjesta Skrevet 31. januar 2006 #17 Skrevet 31. januar 2006 Drit i at de blir sure. De er der for å gjøre en jobb, og gjør de ikke den skikkelig så bør de få høre det. Det får man alle andre steder, SFO er intet unntak
Gjest Ester Skrevet 31. januar 2006 #18 Skrevet 31. januar 2006 Etter å ha observert en del sfo-medarbeidere, synes jeg det er rart at dere foreldre forventer noe av dem i det hele tatt. Dette er ofte, slett ikke alltid, unge, ufaglærte som tilfeldigvis jobber på sfo og som ikke er spesielt engasjerte eller ansvarsfulle i jobben sin. Datteren til en venninne av meg opplevde å bli sendt hjem flere timer før mora kom fra jobben. En mor hadde ringt og bedt dem om å sende hjem Ida og så klarte de å sende hjem feil Ida. Stakkarn sto på trappa i et par timer. Hun opplevde også flere ganger at de ikke fant datteren hennes da hun skulle hjem. De visste rett og slett ikke hvor hun var, så mora måtte ut å lete. Hadde jeg hatt mitt barn på sfo hadde jeg ikke forventet at de kunne ta i mot en beskjed eller holde en avtale. Og - ja, sfo er sikkert fantastisk enkelte steder. Jeg har ikke opplevd dem eller hørt om dem, derimot bare klaging og fustrasjoner. Men de finnes sikkert.
Imedeen Skrevet 31. januar 2006 #19 Skrevet 31. januar 2006 Jeg jobber selv på SFO og vet av erfaring at det kan være vanskelig å holde styr på 80 unger når man kanskje bare er 5 stykker på jobb. SFO er ikke prioritert av kommunen - ihvertfall ikke i bydelen jeg jobber i, og budsjettene er lave. Dette resulterer i ufaglært og ofte umotivert arbeidskraft - noe som er veldig synd. Skulle selv ønske nivået der jeg jobber var høyere når det gjelder pedagogisk kompetanse, men ikke minst i sunn fornuft og modenhet. Dette blir desverre mangelvare når de eneste som ofte søker slike assistentstillinger er ungdom på 18-20 år uten særlig erfaring eller annen kompetanse. Det er ikke nok ansatte på jobb til en grundig nok oppfølging av hvert eneste barn - og dette er noe jeg vet også er frustrerende for de som jobber i andre SFO'er. En av norges mest anerkjente pedagoger satte dette på dagsorden for noen måneder tilbake der han kritiserte mangel på krav til ansatte i SFO. Det eneste kravet som finnes er politi-attest, ikke engang baseleder trenger noen formell utdanning. Jeg syns dette er skremmende og gruer meg til jeg en dag skal sende mine barn på SFO. På min arbeidsplass fungerer dette med sending og henting stort sett fint og basen har et godt rykte - likevel observerer jeg både her og spesielt på andre SFO'er skremmende tendenser. Jeg syns det er på tide at også denne institusjonen blir tatt på alvor - barna våre skal jo faktisk tilbringe store deler av hverdagen sin her. Jeg har erfart at SFO kan være et viktig og godt tilbud og kjemper en liten personlig kamp for prioritering av denne institusjonen. Må jo legge til at jeg snart avslutter en pedagogisk og psykologisk utdannelse og derfor tydelig ser i jobben min at det er slik kompetanse som i stor grad kunne bidratt til en bedre skolefritidsordning. Jeg er for høyere krav til de ansatte og gjennom dette kanksje en høyere prestisje. Er også veldig tilhenger av høyere budsjetter slik at det er rom for flere ansatter per barnegruppe:) Til trådstarter: Si ifra til de ansatte! SFO er en service-intitusjon der man yter en tjeneste til foreldrene, tar du dette opp på en hyggelig måte ser jeg ingen grunn til at fortvilelsen din ikke blir tatt på alvor og bli prioritert. Blir det ikke tatt alvorlig av de på basen, så snakk med koordinator/sfo-leder. Høres ut som det trengs en oppstramning i rutiner. Håper det ordner seg:)
Gyda Skrevet 31. januar 2006 #20 Skrevet 31. januar 2006 Som gammel sfo-er må jeg si at jeg syns det er beklagelig at dere har sånne erfaringer med DERES sfo. Forøvrig så syns jeg at disse sidene både titt og ofte er en klagemur over sfo og hvor dårlige de er. Spesielt syns jeg Gamle-Alex har en tendens til å starte slike syte-tråder. (Barnehagene får også gjennomgå ser jeg av og til - men ikke i like stor grad som sfo...) Det må da være mulig å ta problemet opp med daglig leder på sfo. Dersom det ikke går, så er jo rektor nestemann på lista. Dersom det mot all formodning heller ikke skulle fungere, så får dere ta kontakt med oppvekstsjefen i deres kommune. Ja det er mange unge mennesker som jobber i sfo - gjerne uten utdannelse. Men det er også mange garva og gode sfo-ere der ute - både med og uten utdannelse. Sfo-ere som er stolte av jobben sin og som gjør en god jobb for ungene hver dag. Bare så synd at disse historiene ikke dukker opp. For mange foreldre er det et lite sjokk å flytte fra barnehagen til sfo. Disse to instiutsjonene kan ikke sammenlignes. Når man begynner på skolen og sfo stilles det større krav til barna og foreldrene. Ofte er sfo-ene store og områdene ikke inngjerdet. Store avdelinger, barna må gjerne flytte rundt om på bygget, eller mellom bygninger i løpet av dagen mm. Sfo forvalter barnas fritid - derfor fotfølges de heller ikke til enhver tid. Det er lov å stikke seg bort under en trapp eller bak noen steiner - nå er det vinter og mørkt om etter middagene i tillegg - og derfor ikke like enkelt å se hvor de enkelte ungene er når man er ute om ettermiddagen. Ja det hender at barn "forsvinner" på vår sfo også - at vi ikke umiddelbart vet hvor de er når foreldrene kommer og henter dem. Det siste barnet som "forsvant" hos oss var et barn som på eget initiativ hadde gått på besøk til en annen avdeling - der han lekte under et bord bak en gardin... Bemanningsgrunnlaget i barnehage og sfo er også helt forskjellig. I min kommune er utregningsgrunnlaget 12 barn pr voksne - i praksis vil det si ca 14- 15 barn pr voksen. Dessuten operere man med tidlig og seinvakter. Alle er ikke på jobb når den "kaotiske" hentesituajonen begynner - men vi får nå sendt barna hjem med et smil og sees i morgen, i alle fall. Det har hendt at vi også har glemt å sende barn hjem. Ja, det står på lista at Per skal gå til bestemor onsdager og fredager i partallsuker kl 15.30 og at han skal gå hjem til far mandag og tirsdag i oddetallsuker kl 16.15... Men det går an å overse akkurat den linja på krysslista også - eller blingse på par- og oddetallsuker... En av årsakene til at det er mange unge og uutdannede som jobber i sfo (en på 20 år uten utdannelse kan forøvrig være mye mer skikket til å jobbe med barn enn en førskolelærer med 10 års praksis), er at i mange kommuner blir det ikke prioritert å ha 100 % stillinger i sfo - de fleste sitllingene er deltidsstillinger - og da ikke særlig attraktiv for andre "voksne" mennesker som er avhengig av full lønn. Barne og ungdomsarbeidere/assistenter i sfo blir dessuten lønnet lavere enn tilsvarende yrkesgruppe i barnehagene. Man opplever også at det er mange sykemeldinger i sfo - man har sammensatte/koplekse arbeidsoppgaver gjennom hele dagen og til tider mye stress. (Vi har ikke ressurspedagoger på barn med spesielle behov, men alle må ta et samla tak rundt disse barna - uten av vi får ekstra bemanning som tilsvarer det ekstra som blir brukt på disse barna) Dessuten er det ikke til å stikke under en stol, at sfo gjerne kan bli en salderingspost for kommunen for omplassering av slitne barnehageassistenter som ikke har hode, armer og rygg til å jobbe i barnehage lengre - som om det er noe lettere å jobbe i sfo - barna har både blitt større, tyngre og sterkere... Og mye sykemeldinger fører til mye vikarer. Og man forventer ikke at vikarer skal ha samme ansvarsfølelse i jobben som en som jobber der fast - jeg forventer i alle fall ikke det. Så gamle-alex - hverdagen i sfo er sammensatt og ikke bare sort - hvit. Jeg håper du når frem med dine meninger til lederne ved din skole. Men prøv med det gode - vi er bare mennesker vi også. Man blir ikke mer positivt innstilt av å bli truet med "både lensmann og prest". Jeg tror nok at din skole ønsker å rydde opp i de problemene som måtte være - det går jo ut over skolens rykte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå