AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #1 Skrevet 5. februar 2024 Når begynte babyen deres å forstå språk på en slik måte at de kunne hente ting? F.eks hvor er ballen eller bamsen. Anonymkode: 80442...feb
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #2 Skrevet 5. februar 2024 Babyer kan ikke hente ting, men småbarn ja. Anonymkode: 3489f...dbf 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #3 Skrevet 5. februar 2024 Rundt 12 mnd merket vi mye av dette, noe før det også, men markant endring fra ca ettårsalderen. 14 mnd nå. Anonymkode: 4dadb...c20
Rosa Dartle Skrevet 5. februar 2024 #4 Skrevet 5. februar 2024 Mener det skjedde mye ved ca 1,5 års alder. Det skjedde nok kanskje at det gikk an å ta enkle instrukser før det, men fra 18 måneders alder husker jeg at de tok «dobbel instruks». Altså «gå inn til kommoden på badet og hent en bleie».
Heln Skrevet 5. februar 2024 #5 Skrevet 5. februar 2024 Jeg husker jeg ba henne «kryp inn til pappa», og at hun gjorde det. Må ha vært rundt 10-11 måneder. Nå er hun snart to og har tatt mer kompliserte instrukser lenge. «Kle på deg skoene og gå ut og vent utfor bilen» for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #6 Skrevet 5. februar 2024 Eksempel fra i dag: forteller at vi skal dra i bhg og hen blir gira. I bhg når hen skulle hentes, ville hen heller leke når vi skulle begynne å kle på uteklær. Hyling i det jeg plukker ungen opp. Men så sier jeg at nå skal vi hjem til pappa, og da må vi ha på klær - da var det helt greit å legge bort leker og kle på seg, gikk deretter bort til døra og sa pappa… 14 mnd. Anonymkode: 4dadb...c20
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #7 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Babyer kan ikke hente ting, men småbarn ja. Anonymkode: 3489f...dbf Heln skrev (31 minutter siden): Jeg husker jeg ba henne «kryp inn til pappa», og at hun gjorde det. Må ha vært rundt 10-11 måneder. Nå er hun snart to og har tatt mer kompliserte instrukser lenge. «Kle på deg skoene og gå ut og vent utfor bilen» for eksempel. Vår begynte også rundt 10-11 måneder og forstod overraskende mye. Var på ettårskontroll spurte helsesykepleier om vi følte han responderte på ord. Da jeg fortalte hvor godt han responderer lo hun en litt fjollete latter, akkurat som om hun ikke trodde meg. Det var en ubehagelig følelse som fortsatt sitter i 😅 Så lurte på hvor "normalt" det er. Anonymkode: 80442...feb
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #8 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vår begynte også rundt 10-11 måneder og forstod overraskende mye. Var på ettårskontroll spurte helsesykepleier om vi følte han responderte på ord. Da jeg fortalte hvor godt han responderer lo hun en litt fjollete latter, akkurat som om hun ikke trodde meg. Det var en ubehagelig følelse som fortsatt sitter i 😅 Så lurte på hvor "normalt" det er. Anonymkode: 80442...feb Vi kan også be vår på 10 mnd gå og hente ball eller bok. Anonymkode: b8855...d1d
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #9 Skrevet 6. februar 2024 15 hours ago, AnonymBruker said: Når begynte babyen deres å forstå språk på en slik måte at de kunne hente ting? F.eks hvor er ballen eller bamsen. Anonymkode: 80442...feb Yngste var rundt 9-10 måneder når hun lærte å gå. Da hadde hun forståelse for å gå til mamma/pappa og at hun kunne gå og klappe hunden forsiktig. Kan ikke huske at vi ba henne om å hente leker, men hun hadde fint forståelse for å bli fortalt at en forelder var i stua/kjøkkenet/badet/vaskerommet, og kunne gå fra en forelder til en annen mellom rommene på egenhånd. Den eldste var sen motorisk, og i tillegg sen til å snakke (hun var 22-24 måneder, og da lærte hun seg endelig begge deler). Men i motsetning til lillesøsteren som snakket halvuforståelig babyspråk en god stund, så snakket den eldste veldig rent og forståelig når hun først fant ut at hun kunne snakke. Hun hadde nok forståelse for mye, men jeg tror vi fokuserte mer på å øve på å gå og snakke med henne. Hun var også sen til å sykle og svømme, og lillesøsteren lærte nesten begge deler før henne. Det var vel snakk om at hun syklet uten støttehjul 10 minutter før lillesøsteren samme ettermiddag.. Men om du har et barn som er litt sent, så hadde jeg ikke vært for bekymret, for hun var ellers tidlig ute med å lese og skrive, som hun kunne i en alder av 4. Nå er begge tenåringer, lillesøsteren er fortsatt den mest atletiske av de to, mens storesøsteren har toppkarakterer i alt utenom kroppsøving, hvor karakteren er 4. Hun sier selv at hun får 4 for godt humør og god innsats i faget, ikke på grunn av ferdighetene, men sier også at hun synes karakteren er rettferdig "for jeg sparker en fotball, og hvis jeg er heldig går den innenfor 90 grader av der jeg forsøker å sende den" 😂 Men de er begge glade i turer på ski og i skogen, og slalåm/snowboarding og lignende, så selv om hun eldste ikke blir en kvinnelig Haaland, så kommer de til å klare seg fint. ❤️ Anonymkode: 6e75d...b50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå