Gå til innhold

Hva er studiekompetanse?


oslojente

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det er en fagkombinasjon fra videregående som gjør at du kan søke om opptak til høyskoler og universiteter. Jeg husker ikke hvor mange timer mna må ha av hvert fag eller alle fagene som er med, men det er i hvert fall snakk om norsk/nynorsk, matematikk, engelsk og naturfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og historie? Sant? Jo, jeg tok nyere historie for å få resten av studiekompetansen min for et par år tilbake.

Det er 6 fag hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall disse fagene:

GK Engelsk

GK Matte

GK Naturfag

Norsk (som vel er alle tre årene, altså 5+5+5 timer)

Nyere Historie

Mulig det er B-/C-språk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,

Studiekompetanse:

Fullført 3 år på videregående

el.

Fullført 5 fag. For å søke om opptak til universitet/høyskole må en da være over 23 år og ha 5 år arbeidserfaring(av ulikt slag..)

Fagene er :

3 kl.Norsk

1 kl.Matte

1kl.Naturfag

1kl.samfunnsfag

1 kl.engelsk

Dvs. Visst du har gått på videregående,men ikke fullført, men alikevel har disse 6 fagene har du studiekompetanse.(Men for å søke om opptak må du være over 23 år osv. som sagt ovenfor).

Håper dette hjalp

Legger ved denne linken om studiekompetanse:

http://www.samordnaopptak.no/handboka2001/...mpetanse.html#2

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, for å få klarhet i dette har jeg nå dratt fram "Studieforberedende studieretninger 2002/2003":

Å ha studiekompetanse vil si at man kan søke opptak ved høgskoler og universiteter. Studiekompetanse i seg selv gir ingen garanti for opptak ved høgskoler og universiteter - du må også ha gode nok karakterer i henhold til de krav høgskolen/universitetet stiller. Enkelte studier stiller også krav om fordypning i visse studieretningsfag, og noen har opptaksprøve.

Du kan oppnå generell studiekompetanse ved å fullføre og bestå:

1)

Tre års videregående opplæring i de studieforberedende retningene:

- Allmenne, økonomiske og administrative fag

- Musikk, dans og drama

- Idrettsfag

2)

Tre års videregående opplæring i disse yrkesfaglige studieretningene:

- Naturbruk - bare VK2 naturforvaltning

- Medier og kommunikasjon - bare VK2 medier og kommunikasjon

- Formgivingsfag - bare VK2 tegning/form/farge

3)

Tre års videregående opplæring med:

- GK og VK1 fra en av de yrkesfaglige studieretningene og VK2 allmennfaglig påbygning

4)

De felles allmenne fagene du mangler etter at du har fått fag- eller svennebrev eller annen yrkeskompetanse:

- vanligvis er dette 20 timer per uke: 1 Engelsk, 2 Matematikk, 3 Naturfag, 10 Norsk, 4 Nyere historie

- Du kan gå opp til eksamen som privatist eller følge et allmennfaglig påbygningskurs

Når det gjelder hva som kreves på de forskjellige studieretningene for å få vitnemål, er dette forskjellig. Går du allmennfag må du ha til sammen (minst) 90 uketimer over 3 år. Det er fryktelig masse regler for hvilke fag du må ha og hvor mange timer av hvert, men hvis du lurer på mer, er det bare å spørre. Nå har jeg katalogen her, så da kan jeg kanskje gi noen skikkelige svar også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,

Ja,det er samfunnslære jeg mener.Går en gymnas heter det foressten ikke VK1 osv. Samfunnsfag har en i 3 gym.

Oslojente:Har du gått alle 3 årene på gymnas/videregående men ikke tatt 1 klasse matte må du ta det om gijen for å få studiekompatanse.

Husk at en måtte ha:

1 kl.matte

1kl samf.lære/nyere historie

3kl norsk

1kl.naturfag

1kl.engelsk

Disse fagene MÅ du ha !!

Kitchenwitch: jeg hadde allerede lagt ved en link der alle disse reglene står(men 2 ganger samme info er like greitt..)

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Ellers så kan du søke opptak på høyskoler/universitet på grunnlag av realkompetanse. Søk på de forskjellige skolene på nettet, og se hvordan de forholder seg til realkompetanse.

Jeg tar Kunsthistorie grunnfag ved Universitetet i Bergen på grunnlag av realkompetanse.

-zadine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...