AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #1 Skrevet 5. februar 2024 Hvordan klarer dere andre som jobber som ped.ledere i barnehage å stå i det? Makter dere å gjøre noe på ettermiddagen? Hvordan ser huset ut? Får egne barn den oppmerksomheten de trenger? Hvordan kjennes rygg, armer og psyke ut? Jeg er så sliten, strekker jo ikke til noen plasser lenger. Anonymkode: 37d12...5b2 2 9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #2 Skrevet 6. februar 2024 Jeg trener 3-4 ganger i uka, dette booster energien min. Har 2 barn som begge går på fritidsaktiviteter. Kjører dem på trening og drar på trening selv samtidig. Når vi kommer hjem er det husarbeid og legging. Rekker en halvtime på sofaen før jeg skal legge meg selv også. Har jo også en samboer som hjelper til med alt. Anonymkode: 0b9e1...383 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #3 Skrevet 6. februar 2024 Ja, dette spørsmålet har jeg også lurt på! Hvordan folk klarer det, liksom! Selv har jeg over 20 års erfaring som pedagog og ped.leder fra barnehage samtidig har jeg også hatt små barn i tillegg til at jeg har vært alenemor for de to. Jeg var konstant sliten og ofte småsyk. Til tross for å være småsyk har jeg likevel vært på jobb. Fikk meg etter hvert ny mann og fikk to barn til. Etter at svangerskapspermisjonen var over, kjente jeg at jeg var "ferdig" med å jobbe i barnehage og gikk over til å arbeide i skolen som lærer i stedet. Må si det er det beste jeg har gjort. Det er selvsagt slitsomt det også, men tross alt mye bedre. Det skal sies da, at i løpet av en 10 års-periode har det vært en markant økning av barn med adferdsvansker. Dette går utover undervisningen og læringsmiljøet generelt, så skolen er nok ikke slik den var for noen år siden. Det er både skremmende og trist å se den utviklingen. Lærere og andre pedagogisk personell i skolen er helter! En ser vel flukt fra både barnehage og skolen i disse dager. Ikke så rart når en ser på lønna som igjen påvirker unge menneskers valg til å velge noe helt annet enn barnehagelærer/lærer. Nå har Anonymkode: e97f7...8bb 5 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #4 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg trener 3-4 ganger i uka, dette booster energien min. Har 2 barn som begge går på fritidsaktiviteter. Kjører dem på trening og drar på trening selv samtidig. Når vi kommer hjem er det husarbeid og legging. Rekker en halvtime på sofaen før jeg skal legge meg selv også. Har jo også en samboer som hjelper til med alt. Anonymkode: 0b9e1...383 Ja, må nok ta meg sammen og komme igang med trening. Kjenner bare ingen overskudd til det, føler meg helt helt oppbrukt etter jobb. Har til og med nesten sluttet å lage middag, mye fjordland og annet hurtigmat. Orker ikke særlig sosialt samvær på fritiden heller, vil bare ha det stille. Men, må vel bare ta meg sammen. Hva trener du? Ts Anonymkode: 37d12...5b2 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #5 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, må nok ta meg sammen og komme igang med trening. Kjenner bare ingen overskudd til det, føler meg helt helt oppbrukt etter jobb. Har til og med nesten sluttet å lage middag, mye fjordland og annet hurtigmat. Orker ikke særlig sosialt samvær på fritiden heller, vil bare ha det stille. Men, må vel bare ta meg sammen. Hva trener du? Ts Anonymkode: 37d12...5b2 Det er fint med fysisk aktivitet, men viktig at du husker på at dette oftest handler om arbeidsmengde og belastning. Det er jo flott å jobbe med å selv bli mer robust, men det stopper jo et sted når man kun er ett menneske. Du kan ikke legge alt dette på at du ikke tåler nok. Hvis arbeidsmengden og atferdsvansker og krav bare øker så kan det jo ikke være din oppgave å løse det ved å bli enda mer utholdende. Tenker at skole og barnehage er det viktigste vi har, og er så leit at lærere og pedagoger sliter seg ihjel. Anonymkode: 11b77...13c 3 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #6 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ja, må nok ta meg sammen og komme igang med trening. Kjenner bare ingen overskudd til det, føler meg helt helt oppbrukt etter jobb. Har til og med nesten sluttet å lage middag, mye fjordland og annet hurtigmat. Orker ikke særlig sosialt samvær på fritiden heller, vil bare ha det stille. Men, må vel bare ta meg sammen. Hva trener du? Ts Anonymkode: 37d12...5b2 Har du prøvd å bytte til en annen barnehage? Er stor forskjell på organisering Anonymkode: 04e26...adc 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #7 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har du prøvd å bytte til en annen barnehage? Er stor forskjell på organisering Anonymkode: 04e26...adc Ja, kanskje jeg må vurdere det, har bare jobbet i denne barnehagen så kan jo være en løsning. Jobbet som barnehagelærer og pedagogisk leder, nå er det så lite pedagoger så må være ped.leder. Er veldig mange ledige stillinger i andre barnehager, så muligheten er der. Men om det er bedre, det vet jeg jo ikke. Men føler jo jeg svikter kollegaer, barna, foreldre. Vi er allerede for lite pedagoger i barnehagen jeg jobber, for lite folk generelt. Vi får ikke tak i noen så ukene er satt sammen av mange mindre stillinger og ulike vikarer. Ts Anonymkode: 37d12...5b2 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #8 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, kanskje jeg må vurdere det, har bare jobbet i denne barnehagen så kan jo være en løsning. Jobbet som barnehagelærer og pedagogisk leder, nå er det så lite pedagoger så må være ped.leder. Er veldig mange ledige stillinger i andre barnehager, så muligheten er der. Men om det er bedre, det vet jeg jo ikke. Men føler jo jeg svikter kollegaer, barna, foreldre. Vi er allerede for lite pedagoger i barnehagen jeg jobber, for lite folk generelt. Vi får ikke tak i noen så ukene er satt sammen av mange mindre stillinger og ulike vikarer. Ts Anonymkode: 37d12...5b2 Søk jobb i private barnehager. Kanskje en friluftsbarnehage hvor du får trim gjennom at de ofte går turer. Gjerne se etter barnehager som har skog rundt seg. Anonymkode: fc303...5d9
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #9 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Søk jobb i private barnehager. Kanskje en friluftsbarnehage hvor du får trim gjennom at de ofte går turer. Gjerne se etter barnehager som har skog rundt seg. Anonymkode: fc303...5d9 Mer Du er pedleder så du kan nok lett få deg jobb i annen barnehage da. Så lenge du da ikke ser sliten ut på intervjuet. Anonymkode: fc303...5d9
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #10 Skrevet 7. februar 2024 Det maktet jeg ikke. Så jeg byttet yrke. Det der var for krevende arbeid og alt for lavt lønnet. Anbefaler absolutt ingen å ta barnehagelærerutdannelse. Under pandemien ble det veldig tydelig hvor lite verdsatt vår yrkesgruppe er. Aldri mer. Anonymkode: 1083c...f3b 7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #11 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, kanskje jeg må vurdere det, har bare jobbet i denne barnehagen så kan jo være en løsning. Jobbet som barnehagelærer og pedagogisk leder, nå er det så lite pedagoger så må være ped.leder. Er veldig mange ledige stillinger i andre barnehager, så muligheten er der. Men om det er bedre, det vet jeg jo ikke. Men føler jo jeg svikter kollegaer, barna, foreldre. Vi er allerede for lite pedagoger i barnehagen jeg jobber, for lite folk generelt. Vi får ikke tak i noen så ukene er satt sammen av mange mindre stillinger og ulike vikarer. Ts Anonymkode: 37d12...5b2 Du er ikke ansvarlig for hvordan barnehagen styres, for de manglende bevillingene, for hvordan underbemanning og feilbemanning går ut over barn, foreldre og andre ansatte. Så det må du legge fra deg med en gang. Har du hørt om omsorgstretthet? Det er helt reelt og vanvittig belastende for helse og utdanningssektoren. Så du må rett og slett sette grenser for deg selv i det grad du klarer, selv om grensesetting i seg selv krever overskudd. Anonymkode: 5770d...36a 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #12 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men føler jo jeg svikter kollegaer, barna, foreldre. Vi er allerede for lite pedagoger i barnehagen jeg jobber, for lite folk generelt. Vi får ikke tak i noen så ukene er satt sammen av mange mindre stillinger og ulike vikarer. Ts Anonymkode Hverdagshelt altså. Ta vare på deg selv . Du er ikke verdt noe for arbeidsgiver lenger hvis du blir utslitt. Anonymkode: 37e1f...eb6 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #13 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det maktet jeg ikke. Så jeg byttet yrke. Det der var for krevende arbeid og alt for lavt lønnet. Anbefaler absolutt ingen å ta barnehagelærerutdannelse. Under pandemien ble det veldig tydelig hvor lite verdsatt vår yrkesgruppe er. Aldri mer. Anonymkode: 1083c...f3b Hva byttet du til? Ts Anonymkode: 37d12...5b2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #14 Skrevet 7. februar 2024 Lederjobber er ikke for alle, hvis du ikke takler arbeidsmemgden kanskje det er bedre å søke seg til andre roller i barnehagen med mindre ansvar. Ellers er det mange damer som har karrierer med langt høyere antall arbeidstimer i uka enn ped leder i barnehage, kanskje du kjenner noen slike damer og kan plukke opp noen tips og triks? Anonymkode: 116d0...00e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #15 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 19.00): Hvordan klarer dere andre som jobber som ped.ledere i barnehage å stå i det? Makter dere å gjøre noe på ettermiddagen? Hvordan ser huset ut? Får egne barn den oppmerksomheten de trenger? Hvordan kjennes rygg, armer og psyke ut? Jeg er så sliten, strekker jo ikke til noen plasser lenger. Anonymkode: 37d12...5b2 Tenkte faktisk på dette i dag. Dattern min er ped.leder og jeg er leder på en sykehus post. Vurderinger av inntak og utskrivelse av pasienter, sykefravær og innleie, implemtering av nye datasystem og opplæring, medarbeidersamtaler osv på en dag. Kan ikke forstå at en barnehagehverdag er mer hektisk enn dette sånn helt ærlig….🙈🙈 Anonymkode: 7091b...613
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #16 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenkte faktisk på dette i dag. Dattern min er ped.leder og jeg er leder på en sykehus post. Vurderinger av inntak og utskrivelse av pasienter, sykefravær og innleie, implemtering av nye datasystem og opplæring, medarbeidersamtaler osv på en dag. Kan ikke forstå at en barnehagehverdag er mer hektisk enn dette sånn helt ærlig….🙈🙈 Anonymkode: 7091b...613 Kanskje du som har en hektisk jobb har noen tips til meg da? 🙂 For er det jeg etterspør, hvordan makte...? Og forresten, takk for jobben du gjør. Ts Anonymkode: 37d12...5b2 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #17 Skrevet 7. februar 2024 Jeg sluttet i 2021 etter over 20 år som ped.leder, det gikk bare ikke lenger. Byttet i 2019 til en veldrevet barnehage med dyktig styrer og dedikerte medarbeidere for å se om det utgjorde en forskjell, men hjalp ikke nok. Alle møter ble lagt til ettermiddag/ kveld for å gjøre dagene minst mulig sårbare, problemet er at det er «umulig» å avspasere disse timene pga tynn bemanning og lang oppholdstid for barna. Ikke er det økonomi til å betale overtid. Skulle ha holdt oversikt over alle timer man jobbet gratis, men da blir man bare sur. Jeg var sliten, hadde lite overskudd og tålmodighet med egne barn (og gubbe) og mistet etterhvert den gløden og engasjementet jeg hadde følt for barnehageyrket i mange år. Når jeg tok meg i å håpe at jeg kjørte av veien på vei til jobb for å få en pause forstod jeg at nå må noe gjøres. Jeg tok videreutdanning i spesialpedagogikk ved siden av full jobb som ped.leder og jobber nå som spesialpedagog i skole. Og er så fornøyd, kommer aldri til å jobbe i bhg igjen. Travle dager og mye å gjøre nå også, men plantid hver dag fra 13.45-16.00, ferie/ avspasering i alle skoleferier og best av alt- jeg trenger ikke ha dårlig samvittighet for kollegaer som må jobbe ekstra, for elevene har også ferie! Har fått gleden og engasjementet tilbake og håper å stå i jobb til jeg er 67 år. Jeg håper politikerne forstår at noe må gjøres for barnehagebransjen kneler helt, to saker fra media i dag; https://www.dagsavisen.no/nyheter/2024/02/07/leder-i-foreldreutvalget-jeg-frykter-for-fremtiden-til-barn-og-voksne-i-barnehagene/?fbclid=IwAR1XHKe1HIS41Bafc-EP9U6pJeT-mdDZR9WFMTHS3lqifnxnnw-FEHmz2qY_aem_AT1ZXPLL8R6AxJ0qZQtWM68mYi_Mfer-m2v1bo0obYxSGNuVJqpVK6E5Q-r7400aO8o https://www.barnehage.no/manglet-bemanning-avdeling-stengt-i-hele-januar/253866?fbclid=IwAR21H0O59sCHpVPrI34Z7ZsVB5C3MIKgqP5-mvYt8GC9-5EphZKfOPmhAaA_aem_AT2kCDKnMCkaN1DdSs9yqszPSvoGqalWSF0Kkvt-r9Vrc5-oYwaOgASwl-pomBL3W10 Lykke til TS i veien din videre. Husk at ingen takker deg for å ikke ta vare på deg selv! 💜 Anonymkode: d84c6...384 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #18 Skrevet 7. februar 2024 Føler med deg ❤️ Ped.leder på 9. året her, og jeg er også rimelig skutt når jeg kommer hjem. Nå er i tillegg avdelingsleder SM, så skuldrene er høyere enn noengang. Hodet er tungt, kroppen er sliten og frustrasjonen er stor. Jeg har heldigvis tenåringer og en hjelpsom mann, men jeg bruker mye tid på sofaen. Sovner og har lite ork. Og jeg er bare 39! Jobber med en ny vei, jeg blir ikke i bhg ut 2024 (om jeg får meg noe nytt). Anonymkode: cd0fe...a3e 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #19 Skrevet 7. februar 2024 Sa stopp etter 16 år i bhg for min del. Kommer ALDRI til å se meg tilbake så lenge bemanningsnormen og lønnsnivået er som den er. Anonymkode: 31369...986 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #20 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 19.00): Hvordan klarer dere andre som jobber som ped.ledere i barnehage å stå i det? Makter dere å gjøre noe på ettermiddagen? Hvordan ser huset ut? Får egne barn den oppmerksomheten de trenger? Hvordan kjennes rygg, armer og psyke ut? Jeg er så sliten, strekker jo ikke til noen plasser lenger. Anonymkode: 37d12...5b2 Ped.leier her også! Har lagt på sofaen siden jeg kom hjem. Orker ikke bevege meg! Alt er rot hjemme. Enda en dag med altfor få på jobb, løp rundt og slukket branner heler dagen, de stille barna fikk lite oppmerksomhet, de planlagte aktivitetene gikk ut. Jeg er drittlei!! Elsker jobben min, er så glad i barna der, og de fortjener så mye bedre!! Konstant dårlig samvittighet! Hadde i det minste styrer vært støttende, men nei! Får sure kommenterer (!!) fordi alt ikke er perfekt! Det låg en bleie igjen på gulvet under en stol etter i går, og jeg måtte visst skjerpe meg, fordi jeg ikke rydder skikkelig! At jeg ikke kan snu ryggen til uten at et barn får et nytt bitemerke i armen eller blir dyttet ned fra sklia er ikke så nøye. Men bleia må jeg huske! Trengte litt utblåsning nå, ja… Vær så snill, foreldre! Vær med oss i kampen om bemanning! Det er jo latterlig sånn det er nå! Det var ikke dette jeg såg for meg da jeg tok utdanning! Anonymkode: 9cf2a...616 2 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå