Gå til innhold

Flere som har levd med voldelig partner som kan kjenne seg igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Så jeg har begynt å date litt etter jeg forlot en voldelig partner for 1 år siden. Det var psykisk vold hver dag, noen ganger fysisk og voldtekt neste daglig. Jeg er nå helt over han og er klar for noe nytt.

Det som jeg merker er annerledes med å date før jeg ble utsatt for vold er at jeg er blitt en annerledes kvinne. Klarer ikke intimitet lenger, og i hvert fall ikke menn som skal være dominante og ta litt styring i et forhold. Det trigger bare vonde opplevelser fra det tidligere forholdet. Klarer heller ikke at han hever stemmen. 
Bare er lite kyss gjør at jeg trekker meg unna og blir redd fordi jeg vet hva kyss ofte kan lede til. 
Er så trist at det å ha vært utsatt for vold skal prege meg så mye i nye relasjoner. 

Jeg har dermed lurt på om det er en løsning å være åpne med menn man dater at man har vært med en voldelig partner, og at dette er noe som har satt sine spor. Vil du være åpne for dette eller bli skeptiske og trekke seg unna? 
Jeg tenker jo at det at jeg virker interesser i de, men avviser de om de vil være intime så kunne det vært fint om de forsto hvorfor. 

Hva tenker du? 

Anonymkode: c6854...9c6

Endret av Christina82
endret overskrift etter ts ønske.
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overskriften skulle hete "Flere som har levd med voldelig partner som kan kjenne seg igjen?". Synd man ikke får endret som anonymbruker :( 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Overskriften skulle hete "Flere som har levd med voldelig partner som kan kjenne seg igjen?". Synd man ikke får endret som anonymbruker :( 

Du kan be en moderator  gjøre det for deg

Skrevet

Bli frisk før du innleder noe forhold.. 

Anonymkode: 09b6e...dfe

• Liker 4
Skrevet

Endret overskrift etter ts ønske. 

Christina82, mod

Skrevet

Du er ikke klar for et forhold enda. Så enkelt er det. 

Og det er ikke så rart. Har du fått hjelp til å bearbeide volden? 

Anonymkode: c2b12...e86

• Liker 4
Skrevet

Har du gått til psykolog og jobbet med traumene?

Anonymkode: 538b7...946

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er ikke klar for et forhold enda. Så enkelt er det. 

Og det er ikke så rart. Har du fått hjelp til å bearbeide volden? 

Anonymkode: c2b12...e86

Nei, er jo ikke så lett å få psykolog gjennom det offentlige i Norge. Og privat har jeg ikke råd til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 18.47):

Bli frisk før du innleder noe forhold.. 

Anonymkode: 09b6e...dfe

Det er over 1 år siden. Tror aldri jeg vil bli slik jeg var før forholdet.. Så jeg skal aldri ha kjæreste igjen eller?

- ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 18.44):

Så jeg har begynt å date litt etter jeg forlot en voldelig partner for 1 år siden. Det var psykisk vold hver dag, noen ganger fysisk og voldtekt neste daglig. Jeg er nå helt over han og er klar for noe nytt.

Det som jeg merker er annerledes med å date før jeg ble utsatt for vold er at jeg er blitt en annerledes kvinne. Klarer ikke intimitet lenger, og i hvert fall ikke menn som skal være dominante og ta litt styring i et forhold. Det trigger bare vonde opplevelser fra det tidligere forholdet. Klarer heller ikke at han hever stemmen. 
Bare er lite kyss gjør at jeg trekker meg unna og blir redd fordi jeg vet hva kyss ofte kan lede til. 
Er så trist at det å ha vært utsatt for vold skal prege meg så mye i nye relasjoner. 

Jeg har dermed lurt på om det er en løsning å være åpne med menn man dater at man har vært med en voldelig partner, og at dette er noe som har satt sine spor. Vil du være åpne for dette eller bli skeptiske og trekke seg unna? 
Jeg tenker jo at det at jeg virker interesser i de, men avviser de om de vil være intime så kunne det vært fint om de forsto hvorfor. 

Hva tenker du? 

Kjære deg. Du skriver at du er helt over eksen og det kan jo være. Men du har jo sår som trenger å leges. Det er jo det du merker nå. Klem. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du avviser all intimitet, selv et lite kyss, er du jo ikke "klar for noe nytt" som du skriver. 
Gi det litt tid, det har bare gått 1 år. Selvsagt skal du ikke være alene resten av livet, men gi deg selv tid til å finne tilbake til roen og tryggheten, for den har blitt tatt ifra deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, er jo ikke så lett å få psykolog gjennom det offentlige i Norge. Og privat har jeg ikke råd til. 

Det finnes andre muligheter. Her jeg bor er det feks tilgjengelig psykologhjelp og/eller psykiatrisk sykepleier på både alternativ til vold, krisesenteret og familievernkontoret.  
Jeg tenker vel også at du bør jobbe mer med å heles selv før du dater. Og jeg vet ikke om jeg tror det er så lurt å fortelle menn at du har vært i voldelig forhold. Foe det første, selv om du sier det vil de ikke automatisk forstå hva det innebærer. For det andre, det trigger usunne instinkter i en del menn, de skal «redde deg», men ikke for din skyld, men for sin egen skyld, sånn at de virkelig får skinne. Narsisstiske menn med andre ord. 

Jeg gikk ut av mitt voldelige forhold for tre år siden og er ikke klar for noen ny mann. Bare tanken gjør meg kvalm og svimmel. 

Anonymkode: 10ac1...81d

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Samme her. Vold i nær relasjon. «Vi ser du har det veldig vondt og veldig tungt, men du er ikke syk så vi kan ikke hjelpe deg». 

Anonymkode: 90916...bb0

Skrevet
On 2/5/2024 at 6:44 PM, AnonymBruker said:

Hva tenker du? 

Jeg har ikke ork. Tanken på å være intim med noen gjør meg kvalm. Stole på noen..

Anonymkode: 90916...bb0

Skrevet

Men det har jo bare gått 1 år!

Seks år her og fortsatt ikke klar. 

Anonymkode: bff01...22d

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er over 1 år siden. Tror aldri jeg vil bli slik jeg var før forholdet.. Så jeg skal aldri ha kjæreste igjen eller?

- ts

Du må jo ikke gi opp. Ta dette opp med legen din, det finnes lavterskel tilbud i kommunen. Kan være noe ventetid.

Selv om du er ferdig med ting, så husker jo kroppen din. Og du vil få litt reaksjoner.

Du må ikke være intim  tidlig i forholdet. Du trenger ikke si noe om det dårlige forholdet så tidlig,  men du kan si at du trenger tid .

Jo mer du øver jo brdre blir det.  Men det som er viktig or deg er vel å ha kontroll på situasjonen og være litt klar å dine grenser. Dårlig oppførsel iht å sette grenser er redflag

Anonymkode: 7c52a...b0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...