Gå til innhold

Mensenstruse - virker det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har også lyst til å prøve mensentruser. Men jeg er også litt skeptisk, da jeg har til tider ganske kraftige blødninger 🤔 Så kraftige at jeg må bruke 2 nattbind og håndkle på senga.... 

Kan mensentruser være noe for meg? 🤔 Jeg er villig til å bruke litt penger på det, hvis det kan bidra til at jeg slipper å bruke bind 🤔

Skrevet

Jeg har fra cubus. Bruker ikke kun mensentruse da, da jeg føler det er ekkelt at alt blodet skal komme i trusen😅 men bruker tampong og mensentruse i tillegg når jeg blør kraftig og er på jobb hvor jeg kanskje ikke kan gå på do før jeg kommer hjem etter 8 timer. Så den synts jeg fungerer veldig bra! Føler meg så mye tryggere på f.eks jobb når jeg kan ha på den som ekstra beskyttelse!

Anonymkode: 7c845...318

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei jeg har sett noe på https://sereluna.no om mensentruser som dem selger. I frankrike er visstnok dette svært populært, men spørsmålet mitt er om det virker? Blir det lukt? Hvor lenge holder en mensentruse under menstruasjon?

Noen som har erfaring med mensentruser i stede for bind/tampong/mensenkopp?

Anonymkode: 393a3...a21

Jeg lurer på hvor mange tråder det har vært den siste tiden med akkurat det samme spørsmålet. Er ikke folk klar over at de kan bruke søkefeltet?

Anonymkode: 56854...ed7

Skrevet
Rucula skrev (2 timer siden):

De er dyre da! 450 kr pr stk 🤪

Men hvor mye penger bruker man ikke på andre produkter?

• Liker 1
Skrevet
Djungelvrål skrev (2 timer siden):

Jeg fatter ikke denne trenden med mindre man bare spottblør.  Blør man normalt-mye må jo denne trusen byttes i løpet av dagen og tungvidt å måtte av med bukse, ha med ny truse og ha noe å oppbevare en truse fylt med blod til man kommer hjem.  Og lukt er det garantert at det blir. 

Veldig rart at du kan være så bastant uten å ha prøvd.

• Liker 2
Skrevet
Djungelvrål skrev (2 timer siden):

Når du blør  igjennon største tampax + nattbind flere ganger daglig så skjønner du det ikke. 

Men du forstår hvordan en menstruse fungerer uten har prøvd den🤦🏼‍♀️

• Liker 4
Skrevet

"Lukter ikke"... Tror dere, ja. Men tro meg, vi rundt lukter 🤮

Anonymkode: 777a1...f42

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Lukter ikke"... Tror dere, ja. Men tro meg, vi rundt lukter 🤮

Anonymkode: 777a1...f42

Hvordan vet du at de du lukter har menstruse og ikke bind/tampong? 

Bind og tampong lager mye lukt. Jeg og samboer synes ikke det lukter noe av menstrusene selv om han så gikk ned på meg. 

Anonymkode: 6aa07...4d4

• Liker 5
Skrevet

Jeg har fra lindex og digger de! Kjøpte de spesifikt til trening siden jeg bruker kopp ellers, men har testet de bla på jobb hvor det fort kan bli en hel vakt uten dobesøk. Og jeg blir bare mer og mer glad i de! Ingen lukt, holder godt selv for meg som blør mye. 
De er på 20% avslag nå så skal kjøpe fler. 😁

Anonymkode: 6b21f...f68

Skrevet
Jentamedtekopp skrev (På 5.2.2024 den 22.31):

Fordi jeg ikke ønsker fylle opp kroppen med kunstige hormoner. Veldig mange ønsker ikke det. 

Nå er det ikke meningen man skal gå hele livet heller og få bare 0-2 unger.  Det er ment at vi skal få mange fler og amme mellom hver unge, det er en grunn til at vi er fruktbare i flere tiår.  Så jeg ser det ikke som naturlig å blø seg tom 100 dager pr år heller.  Ikke rart mange kvinner er anemiske.    Er sjeleglad for at jeg har kunnet bruke p-piller og p-ring for å hoppe over mensen.  Gjorde det ofte i månedsvis. 

Anonymkode: 428a3...591

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
On 2/5/2024 at 9:37 PM, Rucula said:

De er dyre da! 450 kr pr stk 🤪

Verdt prisen når du ser langsiktig og slipper kjøpe bind elller tampong

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 22.22):

Med mindre man prøver å få unger, så skjønner jeg ikke hvorfor folk gidder å ha mensen. Bruk hormonprevensjon, så slipper dere hele greine. Og, nei, det er ikke farlig å hoppe over mensen når man bruker p-piller, heller tvert imot. Enda bedre så kan man bruke hormonspiral. Null mens og reduserer sjansen for underlivskreft.

Anonymkode: ae2f0...59b

Bare så det er sagt, ikke alle mister mens med hormonspiral. Jeg har ikke gjort det, og har hatt spiralen i nesten to år. Fortsatt mens med nesten samme styrke som før spiralen. Så det er ingen automatisk fix. 

Ellers enig i det du sier med å hoppe over mensen. Det er en vanlig og anbefalt ting for kvinner med endometriose, å hoppe over mensen hver gang med p-piller. Ikke farlig, selv om det er en utbredt myte at det er det (selv blant leger). 

Både p-piller og hormonspiral forutsetter jo selvsagt også at man tåler hormonprevasjon, og ønsker å bruke det. For noen er det en bedre løsning å få mensen enn å fylle kroppen med hormoner, for andre motsatt. Veldig individuelt dette. 

Anonymkode: 1cd3f...593

Skrevet

Viktig melding fra norsklæreren:

Det heter menstruser.
Ikke mensentruser.

Man kan ikke ha både bestemt og ubestemt i ett ord. Kaffenkopp, kontoretstol, pausenrom. Det ser dere at blir feil. 

Takk for oppmerksomheten. :blomst:

Anonymkode: e3c59...4ca

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
On 2/5/2024 at 11:12 PM, Mardina said:

Jeg har også lyst til å prøve mensentruser. Men jeg er også litt skeptisk, da jeg har til tider ganske kraftige blødninger 🤔 Så kraftige at jeg må bruke 2 nattbind og håndkle på senga.... 

Kan mensentruser være noe for meg? 🤔 Jeg er villig til å bruke litt penger på det, hvis det kan bidra til at jeg slipper å bruke bind 🤔

"Våre menstruser er laget for å absorbere væske tilsvarende 5 vanlige tamponger eller bind (25ml) og holder opp mot 12 timer. Hvor lenge de varer avhenger av mengden av væske og viskositeten til væsken" - https://sereluna.no/hvordan-funker-mensentruser/

Mensentrusene på sereuna kan tåle tilsvarende 5 vanlig tampong/bind og holde opp til 12 timer.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...