Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som jobbet som lærer som gravid og fikk tilrettelagt arbeidet slik at du kunne stå lengst mulig i jobb før permisjonen? Hvordan ble det tilrettelagt for deg? 

Anonymkode: 014b1...c79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vært der selv, men hatt flere gravide kollegaer. Først og fremst mindre vakter, og ut av spes.ped med tung adferd der det kan være risiko for barnet. 
gode stoler og hev-senk-pulter er også tiltak jeg vet kan settes inn. 

Anonymkode: d43d2...866

Skrevet

Fikk ny og bedre stol i klasserommet, heve senke benk på kontor og klasserom. Jobber i ungdomsskolen så ikke mye løft og div der. 

Anonymkode: 7587c...254

Skrevet

Begynte å slite med bekkenet fra uke 12 og måtte ha tilrettelegging fra da. Tilrettelegging var ingen utevakter og en bedre stol i klasserommet. Måtte sykemeldes 50% fra uke 17 for å jobbe reduserte dager. Legen ville sykemelde meg 100% på daværende tidspunkt.. Ble 100% sykemeldt i uke 24 (som var altfor sent). Har 2.klasse, så det er en del bøying osv., men med flinke, forståelsesfulle og hjelpsomme elever gikk det på et vis frem til da. 

Anonymkode: 31bfb...d9a

Skrevet

Ser at flere ble sykemeldt, men har man ikke krav på svangerskapspenger om arb.giver ikke kan tilrettelegge?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ser at flere ble sykemeldt, men har man ikke krav på svangerskapspenger om arb.giver ikke kan tilrettelegge?

Det er hittil en i tråden som har sagt at hun ble sykemeldt, ikke flere. Og det står ikke at det var grunnet manglende tilrettelegging.

Skrevet
Javachip skrev (2 minutter siden):

Det er hittil en i tråden som har sagt at hun ble sykemeldt, ikke flere. Og det står ikke at det var grunnet manglende tilrettelegging.

Snakker om generelt på forumet.

Skrevet

Slapp å ha inspeksjon slik at jeg hadde flere muligheter til å gå på do og tisse. 

Svangerskapspenger er for forhold på arbeidsplassen som kan være skadelig for barnet (tenk kjemikaler, tunge løft osv.) selv om mor er frisk. Det er få av læreres arbeidsoppgaver som er skadelige på den måten. For bekkenplager, trøtthet, kvalme eller svangerskapsrelaterte sykdommer er det sykemelding som gjelder. 

Anonymkode: b594a...290

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk færre inspeksjoner, slapp ballbingevakt, og på slutten av svangerskapet fikk jeg byttet på timeplanen. Hadde mye skifte av klasserom, mye kroppsøving og bæring av utstyr o.l. fikk heller da en roligere timeplan. Ungdomsskole dette :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Slapp å ha inspeksjon slik at jeg hadde flere muligheter til å gå på do og tisse. 

Svangerskapspenger er for forhold på arbeidsplassen som kan være skadelig for barnet (tenk kjemikaler, tunge løft osv.) selv om mor er frisk. Det er få av læreres arbeidsoppgaver som er skadelige på den måten. For bekkenplager, trøtthet, kvalme eller svangerskapsrelaterte sykdommer er det sykemelding som gjelder. 

Det er også nevnt stress i tillegg til kjemikalier etc. Det var i den sammenhengen jeg lurte. Noen lærere blir jo så stresset at de får kynnere. Spesielt sent i graviditeten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er også nevnt stress i tillegg til kjemikalier etc. Det var i den sammenhengen jeg lurte. Noen lærere blir jo så stresset at de får kynnere. Spesielt sent i graviditeten.

Da blir man eventuelt sykemeldt på grunn av kynnere. Men kynnere er stort sett ufarlig for mor og barn, men man kan bli sliten av det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Da blir man eventuelt sykemeldt på grunn av kynnere. Men kynnere er stort sett ufarlig for mor og barn, men man kan bli sliten av det. 

«Friske gravide kvinner som ikke kan fortsette å jobbe under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for barnet, kan få svangerskapspenger.

Eksempler på arbeidssituasjoner som kan utgjøre en risiko:

• arbeid med kjemiske stoffer
  • fysisk krevende arbeid
  • arbeid med stressbelastning
  • psykososiale forhold»

Skrevet

Svangerskapspenger fra uke 22. Vold, trusler og høy arbeidsbelastning. Arbeidsgiver kunne ikke tilrettelegge. Frem til da hadde jeg ikke tilsyn fra uke 13. 

Anonymkode: 6d7f4...088

Skrevet

Jeg fikk en krakk med hjul på som jeg brukte rundt i klasserommet og i gangene på inspeksjon. I tillegg ble jeg sykemeldt 50% og sammen med arb.giver gjorde vi det sånn at de mest slitsomme delene av stillingen min var det som ble tatt bort (i stedet for at verv ol. Ble fjernet). Jobber i ungdomsskolen så da kan man f.eks tas ut av et helt fag som utgår en viss prosent.

Det gjorde at dager der jeg egentlig hadde mange undervisningstimer på rad ble brutt opp og jeg fikk begynne senere og slutte tidligere. Det gjorde underverker 🙏🏻 Så klarte å jobbe 50% resten av tiden frem til perm. 

Skrevet

Jeg måtte dessverre være sykemeldt nesten begge svangerskapene mine fra ca uke 12. Men det var fordi jeg utviklet høyt blodtrykk og svangerskapsforgiftning begge gangene. Det var rett og slett helt uforenelig med en lærerjobb på barneskolen. 

Så det er en fin tanke med tilrettelegging ta, bare ikke sett det å jobbe lengst mulig som det viktigste målet. Babyen og ditt liv er viktigst, og så lenge det er ivaretatt kan tilrettelegging være fint. 

Anonymkode: 892ca...244

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...