AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #1 Skrevet 5. februar 2024 Vi har en 6 åring som overhodet ikke er interessert. Han har en bror som elsker det, og jeg ser hvor mye glede og samhold fotballen gir han… Har så lyst til det samme for lillebror… Var det noen her som hadde barn som ikke likte fotball før, men som liker det nå? Når snudde det i såfall? Anonymkode: b86b8...d79
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #2 Skrevet 5. februar 2024 Noen liker fotball, andre liker korps. Dessverre kan vi ikke bestemme hva vår barn skal like 😊 Anonymkode: 2b9c8...0c8 9 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #4 Skrevet 5. februar 2024 To år mellom mine. Eldste begynte våren i barnehagen og yngste ville være med på trening så sto og sparket med en 3-4 årig jente, tok bare noe år før de tilbød jentelag og tørte ikke spille med gutta eller eldre (var bitteliten) Begge holder koken 17 og 15 år gamle. Yngste trener mest (4 dager i uka) men ser lite på tv, eldste trener minst, men spiller FIFA og ser masse kamper på tv (CL, PL, La Liga) Yngste har vært på kretsuttak, men er for svak fysisk, eldste er typisk breddespiller. Anonymkode: 07652...8cd
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #5 Skrevet 5. februar 2024 Aldri..? Noe som for øvrig er fullt forståelig. Anonymkode: ef4b4...aba 10
Anneofgreengables Skrevet 5. februar 2024 #6 Skrevet 5. februar 2024 Min sønn nektet å spille fotball fra første klasse og var totalt uinteressert til tross for en far som elsker fotball. Vi innfant oss med det, og han begynte på en kampsport som han holdt på med i flere år. I femte klasse snudde det helt. Han begynte å spille fotball selv, ble superinteressert og så masse fotball med faren sin. Sånn er det ennå (han går på vgs). Den andre sønnen min er ikke interessert og har aldri vært det. Han har prøvd noen ganger og spiller litt i friminuttene, men bare fordi alle andre gjør det. Han er 13. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #7 Skrevet 5. februar 2024 Han begynte å like det med én gang, ca 5 års alder. Hun var med på fotballtreninger fra 1. klasse, men mest for det sosiale. Løsnet veldig for henne i 2. klasse, da ble hun flinkere, og syns det ble mye gøyere også. Anonymkode: abebb...b47
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #8 Skrevet 5. februar 2024 Forhåpentligvis aldri... La barna ha de interessene de selv ønsker og finner.. Ikke de man selv som foreldre ønsker at de skal like Anonymkode: b6551...9ac 5 2
Tutta89 Skrevet 5. februar 2024 #10 Skrevet 5. februar 2024 Gikk fra å hate fotball til å elske det i 2 klasse.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #11 Skrevet 5. februar 2024 Når begynte dere å sparke fotball med han da? Mine likte fotball lenge før de begynte på skolen og faren begynte å sparke ball med dem omtrent så for de kunne stå og gå. Organisert trening begynte de med siste året i barnehagen. Anonymkode: a1476...72e
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #12 Skrevet 5. februar 2024 Nå er han 16 år, og liker fortsatt ikke fotball. Liker tennis, golf og musikk. Anonymkode: 3e39f...cf8 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #13 Skrevet 6. februar 2024 For min egen del 8år så vidt mens den store forelskelsen 10 år gammel og da var det pga å se det live som trigget det å kunne spille. Eldstemann vært innom mye idretter og hatet en periode fotball og satset knallhardt og seriøst i en idrett som ikke en gang hadde ball og han var knallgod i både lokalt, regionalt og NM før han som 15-16 åring plutselig fant ut at det var kult med fotball igjen fordi alle i klassen heppet jo ball som trening når han valgte å gi seg med sin idrett pga skader. Nå er han 17 og fotbsllidiot light. Mellomste har alltid likt fotball selv om det første året om ikke to gjømte han seg mest bort pga han var så generert og fysisk underlegen (født i Desember) så var skummelt helt til det plutselig snudde selv om han likte fotball uten å spille men kun trente omtrent i en periode. Jentungen på 6 har ingen fotballinteresse i det å spille foreløpig men tar etter de andre i huset til mor sin litt lettere irritasjon. Anonymkode: 7e909...fd4
Arkana Skrevet 6. februar 2024 #14 Skrevet 6. februar 2024 Ikke press barna inn i fritidsaktiviteter basert på hva du liker eller hva du tror barnet liker. La dem få utforske dette selv, prøve forskjellige ting og finne det DE liker helt selv. Ingen av mine barn har likt fotball. Begge guttene har prøvd fordi i småskolen spiller "alle" gutter fotball, men de sluttet fort og fant seg heller andre interesser. Glede og samhold finner man i alle idretter og alle fritidsaktiviteter, det er ikke unikt for fotball. 7 1
Arkana Skrevet 6. februar 2024 #15 Skrevet 6. februar 2024 (endret) *dobbelt* Endret 6. februar 2024 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #16 Skrevet 6. februar 2024 Om man aldri sparker ball hjemme når de er små så er det ikke rart barn ikke får noen interesser. Har svart over også. Vi sendte begge våre på allidrett, eldste valgte fotball fra april siste året i bhg. men har også vært innom turn, håndball og basket. Han fikk drive med så mye idrett han ville, ikke noe problem med to økter en dag. Kun fotball som ble spilt utenom treninger med kompiser og oss og valgte bort de andre idrettene pga ingen nære klassekompiser der. Datteren har ikke hatt en eneste skolevenninne på laget de siste 3-4 årene, så er drevet av fotballen og ikke det sosiale. Også hun har vært innom turn, håndball og basket samt dans. (svømmekurs, skikurs regner jeg ikke med) Hadde ofte flere økter om dagen (etterskolentrening og lagstrening etterpå) Trente egentrening fotball, men ikke lagstrening 1-2 klasse. Vi var masse på banen med begge i helgene for at de ville øve på noe, men datteren spiller aldri fotball på løkka/banen. Det som er fint med fotball er at du trenger ikke så mye plass for å leke litt med ball utenom trening, og det er litt en forutsetning for å bli god. Synes aaaltfor mange som antar man tvinger barna inn i fotball fordi man selv er interessert. Mine fikk prøve mange idretter. Synes det oftere vitner om egne interesser om barna velger en såkalt smal idrett. Synes det viktigste for å beholde barna i en idrett at man som forelder engasjerer seg og ikke indirekte sender ut negative vibber og påpeker hvor lite de skjønner. Har foreldre på barnas lag hvor de etter at barna har drevet med idretten i 10 pr ikke giddet å lære noe om regler. Hvorfor har vi ikke valgt fritidsinteresser som ikke er sport for barna, det er enkelt å svare på, de tingene ungene vurderte var samtidig som trening i en idrett og ungene valgte idretten. Vi hadde som sagt ingen begrensninger på mengden aktiviteter, bare at de måtte bli ut sesongen om de ville prøve. Mye handler om mestring og igjen kun lagstrening 1 dag pr uke i 1. klasse gir en veldig slak læringskurve. Lek i hagen hjelper mye. Vi kjøpte rebounder til ungene for å stå å kaste håndball på, små mål til håndball/fotball. Dessverre hadde vi ikke asfaltert innkjørsel så vi kunne ikke ha basketkurv, tror de ville fortsatt litt lenger om de kunne holdt på hjemme. Anonymkode: 07652...8cd
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #17 Skrevet 6. februar 2024 Min yngste er også sånn, selv om eldste har vært fotballhode for alltid. Aldri, sett bort fra en liten periode på mellomtrinnet der han syntes det var gøy å være på klasselag på skolen, men det dabbet raskt av igjen. Men han har vært veldig interessert i musikk, gått på kulturskole lenge, nå spiller han i band og går musikklinja. Ser ingen negative sider med at han ikke liker fotball. Tvert imot, så tenker jeg at det sikkert er greit å slippe å bli sammenlignet med en bror som er oppslukt. Anonymkode: 7ae70...6c3 3
Arkana Skrevet 6. februar 2024 #18 Skrevet 6. februar 2024 (endret) Hvorfor skal det være et mål å dyrke fram fotballinteresse framfor en annen interesse? Alle idretter og fritidsaktiviteter innebærer engasjement fra foreldrenes side så det er spesielt å anta at barn som ikke liker fotball har foreldre som ikke gidder spille med dem eller engasjere seg. Og det er ingen logikk i at barn som velger smalere idretter i større grad har valgt ut fra foreldrenes interesser enn barn som velger fotball. Tvert i mot er det tydelig at det er motsatt og at fotballinteressen hos enkelte foreldre tar fullstendig av uten tanke for hva barna selv vil. La nå barna selv få finne ut av hva de har lyst til. Det finnes veldig mye annet enn fotball her i verden. Endret 6. februar 2024 av Arkana 8
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #19 Skrevet 6. februar 2024 Aldri. Ingen av mine fire barn har noen gang klart å bli interessert i fotball. De har derimot drevet med flere andre idretter. Anonymkode: 0dc59...e88 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #20 Skrevet 6. februar 2024 Null interesse for fotball hos gutten her. Håndball derimot - han elsker det! Utrolig støttende lagkompiser og henger mye med hverandre utenom treninger også (er 14.år). Anonymkode: 094e4...b75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå