Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det nærmer seg termin i mars og siden det er min første så lurer jeg litt på hvor nærme sykehuset jeg og mannen skal holde oss, fire-tre-to-en uker før termin?

Vi bor 40 minutt unna sykehuset. Vi har hytte to timer unna sykehuset. Kan vi dra på hytta? Kan mannnen dra på hytta? Som et eksempel. 

Hva gjorde dere?

Anonymkode: 52737...84e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som regel tar fødsel en stund så jeg ville ikke tenkt på det..

Anonymkode: 30a68...764

• Liker 7
Skrevet

De siste fire ukene ville jeg oppholdt meg max to timer unna sykehus. 

• Liker 2
Skrevet

Tror nok det går fint å være to timer unna, men det jeg ikke tror går så fint er om du må sitte 2 timer i bil med rier… det er helt forferdelig å kjøre bil med rier. Jeg ville nok ikke risikert det for å dra på hytta🙈

Anonymkode: 2c133...f5f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis du er i bra form, så reis på hytta. Men dra hjem ved minste antydning til at noe er på gang, ikke vent og se. Hvor langt fra hytta er eventuelt nærmeste ambulanse?

Har du andre i nærheten som kan kjøre deg hvis mannen drar på hytta (foreldre/søsken/venner)? Taxi? 

Anonymkode: 3fcb3...bef

• Liker 3
Skrevet

Vi bor litt over 2 timer fra sykehuset var ikke bekymret 😅 hadde lett dratt på hytta om jeg var deg. Er jo bare å dra hvis noe skjer 😛 

Anonymkode: d903e...a95

• Liker 2
Skrevet

Samme som kommentaren over😅 Vi bor også 2 timer unna nærmeste sykehus. Hadde absolutt dratt på hytta, så lenge du har dekning da. Jobber i fødemottak, og hender pasienter ringer fordi de har rier, vi ber de komme så fort de kan, også bare «ehh vi er på hytta fire timer unna, men vi reiser snart». Og de føder som regel alltid lenge etter de har kommet inn til oss. Også har vi jo også de som bor ti minutter unna som ender opp med å føde hjemme 😅

Anonymkode: ccb37...7d5

• Liker 1
Skrevet

Barnet mitt kom 2 timer etter vannet gikk.

Anonymkode: 16639...369

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en times kjørevei, og det er VIRKELIG nok med rier!!

Anonymkode: 5f955...09e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenk på hvordan det føles for deg mtp trygghet hvis noe skulle skje. Jeg hadde mensmurringer i uke 27 og ble stressa da det kom på natta. Hvis det hadde fortsatt slik, hadde vi ikke dratt på hytta i jula fordi det ville vært ubehagelig og stressende å få det der (2.5 timer unna sykehus, hjemme har vi 30 min reisevei). Søsteren min fødte på 3 timer første gangen, så er litt påvirket av det. Sjansen er liten for at det skjer noe, men ta med i beregningen hvordan du ville følt det OM det skulle skjedd noe, samt vær og føre. Ekkelt å bli stressa og usikker når man er et stykke unna sykehus, selv om det såklart er bedre i uke 36 enn i uke 27.

Anonymkode: e8ea9...e00

Skrevet

Ts her!

Takk for svar og synspunkter! 
Jeg er ganske avslappet til det hele egentlig, så kanskje derfor jeg lurer 😅 det er ambulanse ca halvtime fra hytta. Om mannen drar så skal jeg sørge for at foreldrene mine er tilgjengelige. 
Slik jeg forstår det så har vel de fleste ganske lang tid mellom start på rier og fødsel, og det er hel sjeldent ting skjer så veldig fort. 

Anonymkode: 52737...84e

• Liker 2
Skrevet

Noen få føder jo kjempefort og man kan ha styrtfødsel som førstegangs også. Men de fleste bruker jo tid fra første tegn på fødsel til aktiv fødsel. De første timene av min fødsel kunne jeg nok sittet på i bil 2 timer for riene var ikke så sterke og det var lange pauser. Men andre har det mer intenst med en gang. Hadde ikke orket å styre med å stenge hytte osv da, men jeg er vant til hytter som er litt utenfor allfarvei der lemmer må på og mye må gjøres hver gang de skal dras fra..

Anonymkode: e3a9a...e02

Skrevet

Der jeg kommer fra, er det 2-3 timer til sykehuset😂 Nå bor jeg 30 min i fra et sykehus, men hadde nok reist til gamlebygda helt opp mot uka før termin🙈

Anonymkode: c774c...c46

Skrevet

Nå vet jeg at det er unntaket, men jeg hadde en helt overraskende styrtfødsel med førstemann. Ville personlig ikke risikert å være på hytta i ukene før termin, selv om det er sannsynlig med lengre fødsel 😊 Å sitte i bil med rier kan også være meget ubehagelig 😅

Skrevet

Jeg var på hyttetur 3 timer unna ikke så lenge før fødsel, ei venninne var også på hyttetur på selve termindatoen. Jeg tenker man må gjøre det som frister nå før fødsel også får man ta fødselen som den kommer. Kanskje tar den 1 time, kanskje tar den 1 uke. Vi har både ambulanse, lokale jordmødre og helikopter i Norge om det skulle være behov. 

Er du på hytta så reiser dere inn med en gang du får noen tegn/evnt reiser hjem som er nærmere sykehuset inntil fødselen tar seg opp.

Anonymkode: 636ab...85f

• Liker 1
Skrevet

Bor 3,5t unna og var hjemme til fødsel alle 3 gangene.

Anonymkode: 55df6...6d1

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde styrtfødsel som førstegangsfødende. Var heldigvis(!) allerede på sykehuset da det startet, gikk så fort at jeg måtte få riehemmende fordi baby ble påvirket av kraftige rier uten pause. 

Ca halvtime fra første tegn til umulig å prate grunnet smerter. 

Anonymkode: 303a8...46e

Skrevet

Hadde ikke stressa med det. For de fleste tar det mer enn et par timer å føde. Og ofte går man litt over termin med første barn. Jeg gikk 10 dager over termin og ble satt i gang med min første.  Mannen var på jakt i Sverige uka før termin og hadde 8 timer reiseveg tilbake. Vi satsa på at det gikk bra, og det gjorde det jo. På selve terminen var vi på sommertreff fire timer unna «nærsykehuset» vårt. Det gikk fint det og. 

Anonymkode: 9534f...b56

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg hadde tatt sjansen på hyttetur hvis hytta ikke lå mer enn to timer fra sykehus og vi hadde veldig lyst til det, opp til uken før termindato med mindre det var et eller annet som fikk meg til å tro at fødsel nærmet seg.

Og samtidig så er jeg også en av dem som plutselig hadde styrtfødsel første gang, og opplevde at en times reisevei til sykehuset var mer enn nok. Tette rier i bil var ikke stas. Vi rakk akkurat frem, og pga. de tette tiene som startet brått og rett på, var babyen medtatt og måtte ha litt hjelp da hun ble født, så vi er glade vi var fremme på sykehuset da. 

Anonymkode: 9cf90...584

Skrevet

Spørs mer på selve reiseveien enn hvor langt unna det er i timer, synes jeg. Hytta vår ligger på fjellet, og vi må kjøre et stykke for nærmeste «hovedvei». Vinterstid er det slett ikke uvanlig at veiene blir stengt på dager med nedbør og lite sikt, og i tillegg risikerer vi å møte kø langs flere deler av veien. Så det som er 2 timer med optimale forhold kan i verste fall bli til 5-6 timer. Ikke så voldsomt stor sannsynlighet for at det skjer, men stor nok til ar jeg holder meg hjemme. 

Anonymkode: bb4c3...6c0

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...