AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #1 Skrevet 5. februar 2024 Er ufør, alene og barnløs som eier bolig og har boliglån. Hvis jeg tar opp forbrukslån til langt over øra og ikke får til å betale. Hva skjer hvis jeg prioriterer å betale boliglån?. Kan jeg da fortsatt risikere å miste boligen, eller mister bare boligen om man ikke evner å betale lånet? Vil kreditorer osv kreve avkortning på trygden for å få pengene sine? Jeg vet at de kan kreve tvungen lønnstrekk, men jeg har jo ikke noe inntekt utenfor trygden. Vil jeg bli gjeldsslave livet ut og gjelden bare øker og øker, men jeg mister ikke boligen hvis jeg prioriterer å betale boliglånet? Kan de kreve at jeg selger boligen for å dekke forbrukslånet, når kommunen har pant i boligen? (kjøpt med startlån) Anonymkode: f3e8a...d4f
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #2 Skrevet 5. februar 2024 Er dette noe du faktisk planlegger? Du bør ikke ta opp forbrukslån for å få råd til boliglån. Det et jo bare veldig mye dyrere, og kreditor skal ha pengene sine tilbake. Utrolig dårlig idé! Anonymkode: 75e70...166 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #3 Skrevet 5. februar 2024 Kreditorer kan kreve pant i bolig, og tvangssalg. Dumt å miste bolig pga et unødvendig forbrukslån. Anonymkode: f2fe8...0eb 6
Topsi Skrevet 5. februar 2024 #4 Skrevet 5. februar 2024 Det høres ut som noe du ikke har gjort enda. IKKE gjør det! Ja, de kan ta pant i boligen din og få den tvangssolgt 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #5 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er ufør, alene og barnløs som eier bolig og har boliglån. Hvis jeg tar opp forbrukslån til langt over øra og ikke får til å betale. Hva skjer hvis jeg prioriterer å betale boliglån?. Kan jeg da fortsatt risikere å miste boligen, eller mister bare boligen om man ikke evner å betale lånet? Vil kreditorer osv kreve avkortning på trygden for å få pengene sine? Jeg vet at de kan kreve tvungen lønnstrekk, men jeg har jo ikke noe inntekt utenfor trygden. Vil jeg bli gjeldsslave livet ut og gjelden bare øker og øker, men jeg mister ikke boligen hvis jeg prioriterer å betale boliglånet? Kan de kreve at jeg selger boligen for å dekke forbrukslånet, når kommunen har pant i boligen? (kjøpt med startlån) Anonymkode: f3e8a...d4f Punk 1) hvis du ikke har betjeningsevne til mere lån så skal det også godt gjøres å få mere enn man klarer å betjene. Typisk tilfeller er mere omvendt, folk har hatt god lønn og dermed tatt opp lån som sto i stil med den lønnen. Så skjer livet, man mister jobben eller blir uføretrygdet og derfor mister man mye betjeningsevne å kan ikke lengre betjene lånene sine. Punk 2) Hva som skjer om du ikke betaler lån du har tatt opp? De går til namsmannen, da er det ikke lengre du som bestemmer hva som skal prioriteres eller hvor mye. Rundt 7-8 000 til bolig og rundt 10 000 i livsopphold, resten tilfaller kreditor. Og ja man setter da også pant i boligen for å sikre kravene. Og ja, hvem som helst av de som har pant kan da begjære boligen tvangssolgt. Dekningsrekkefølgen vil være pant 1 ( boliglånet sannsynligvis) pant 2, pant 3 osvovs. Punkt 3) sannsynligvis ender visa med at du må tvangsselge boligen, men at ikke alle kreditorer vil få inn nok til å dekke sine krav. Altså huslånet dekkes, utover det er det lite overskudd. Som betyr at du blir sittende med xxxx tusen i gjeld selv etter et tvangssalg av bolig. - lykke til! Anonymkode: eed02...4da 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #6 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Rundt 7-8 000 til bolig og rundt 10 000 i livsopphold, resten tilfaller kreditor. Anonymkode: eed02...4da Er disse summene fast uansett? Hva hvis inntekten er på 18 000 netto, da er det jo ingenting igjen til kreditor. Hva skjer da? Anonymkode: aec74...f3d
Gjertrud von Knäbe Skrevet 5. februar 2024 #7 Skrevet 5. februar 2024 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er disse summene fast uansett? Hva hvis inntekten er på 18 000 netto, da er det jo ingenting igjen til kreditor. Hva skjer da? Anonymkode: aec74...f3d Da tvangselges boligen? Endret 5. februar 2024 av Gjertrud von Knäbe 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #8 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er disse summene fast uansett? Hva hvis inntekten er på 18 000 netto, da er det jo ingenting igjen til kreditor. Hva skjer da? Anonymkode: aec74...f3d Livsopphold på omlag 10 000 er fast ja, standard sats for bolig enslig er på omlag 7000 og 8000 for par. Bolig kan man få avsatt mer innenfor rimelighetens grenser, samtidig så kan kreditor klage å kreve flytting til billigere alternativ. Hvis det ikke er overskudd i inntekt så vil man se på andre ting som pant i bolig, bil, konto, fond/aksjer for å dekke eller sikre kravet helt eller delvis. Hvis det ikke er hverken bolig, bil eller andre formues goder samt ingen overskudd i inntekt så ender forretningen med intet til utlegg og kreditor har 10 nye år på å inndrive gjelden. Anonymkode: eed02...4da 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #9 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kan de kreve at jeg selger boligen for å dekke forbrukslånet, når kommunen har pant i boligen? (kjøpt med startlån) Anonymkode: f3e8a...d4f Ja. Anonymkode: be8be...fdd 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #10 Skrevet 6. februar 2024 Det kan de så helt klart gjøre, ja. Anonymkode: aaa3d...e50 1
kri.star Skrevet 6. februar 2024 #11 Skrevet 6. februar 2024 Jeg har tidligere jobbet med inkasso og tvangsinndrivelse av pengekrav. Jeg har personlig vært med å tvanggselge bolig (og kjøretøy) grunnet ubetalt telefonregning.
Helene Skrevet 6. februar 2024 #12 Skrevet 6. februar 2024 Tenk deg om. Jeg er ufør, har eid bolig i over 30 år. Har hatt, eller brukt kredittkort de siste 10 årene. Kunne ikke bruke kredittkort de første 20 årene da jeg visste at jeg ikke kunne betale tilbake. Kredittkort er som å låne penger, du må betale tilbake. Hva ønsker du å prioritere? Bolig eller annet’? 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #13 Skrevet 6. februar 2024 22 hours ago, AnonymBruker said: Er ufør, alene og barnløs som eier bolig og har boliglån. Hvis jeg tar opp forbrukslån til langt over øra og ikke får til å betale. Hva skjer hvis jeg prioriterer å betale boliglån?. Kan jeg da fortsatt risikere å miste boligen, eller mister bare boligen om man ikke evner å betale lånet? Vil kreditorer osv kreve avkortning på trygden for å få pengene sine? Jeg vet at de kan kreve tvungen lønnstrekk, men jeg har jo ikke noe inntekt utenfor trygden. Vil jeg bli gjeldsslave livet ut og gjelden bare øker og øker, men jeg mister ikke boligen hvis jeg prioriterer å betale boliglånet? Kan de kreve at jeg selger boligen for å dekke forbrukslånet, når kommunen har pant i boligen? (kjøpt med startlån) Anonymkode: f3e8a...d4f Ja, det kan de kreve tvangssalg av boligen. Anonymkode: 3ef88...f3b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå