Gå til innhold

Middagsdilemma! Hvem er urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren og jeg har en problemstilling. Vi pleier å lage rikeslig når vi lager middag, og en eller begge av oss tar med seg rester på jobb dagen etterpå/har til middag dagen etterpå hvis det er noe igjen. Vi er vegetarianere, så uansett hva vi lager pleier det å gjøre seg godt i en salat, wrap, pita osv til lunsj.

Problemet er: vi er nå uenige om hvordan maten skal fordeles. Kjæresten min spiser mye, men kun et par ganger om dagen. Til middag spiser han derfor minst to store porsjoner, mye mer enn dobbelt det jeg pleier å spise. Jeg er typen som liker å spise lite men ofte. Jeg drar som regel på trening eller går tur etter at vi har spist middag så jeg vil ikke være for mett. På kvelden liker jeg å spise en porsjon til med middag før jeg legger meg. Jeg skulle gjøre det i går og kjæresten min ble sur da jeg skulle hente meg mer mat. Han hadde nemlig tenkt å ta med resten til lunsj, og han har visst reagert på at jeg gjør det sånn før. Jeg synes det var urettferdig at han ikke unnet meg å spise mer av det og å automatisk forvente at han skulle få resten.  

Slik jeg ser det, burde hver av oss få sånn ca halvparten av middagen hver dag (mer som 60-40 da siden han er større og trenger å spise mer), og det har ikke noe å si om jeg deler min "rettferdige del" av middagen opp i to måltider i stedet for å spise en større porsjon på en gang. Han synes at det er mer riktig å ta en brødskive hvis jeg er sulten på kvelden, men da får jo jeg ikke så mye av middagen vi lagde, og jeg liker ikke å spise mye brød. 

Hvem synes dere er urimelig? Det hører med til historien at det var jeg som lagde middagen. Jeg planlegger og lager middagen 90% av tiden, vi deler på å handle inn. Ellers er alt i sin skjønneste orden i forholdet, lurer bare på hvordan vi skal løse denne middagskonflikten 😄

Anonymkode: a8c41...f33

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag en stor porsjon som deles i to før dere begynner å spise? 😆 Da ser han nok fort at han spiser større porsjoner enn deg. 

Anonymkode: fb1dd...b38

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Kan dere ikke bare lage enda større middagporsjon da?

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker 50/50. Om han spiser opp sin del til middag så kan han lage seg brødskiver til lunsj. Hvorfor skal han spise flere porsjoner middag + middag til lunsj? Mens du kun spiser en liten porsjon til middag. Han har ikke mer rett på middag bare fordi han spiser to måltider om dagen. Han kan jo spise en vanlig porsjon og en skive om han er mer sulten. Så ha rester til lunsj.

Er han vanskelig ville jeg forsynt meg med en goood porsjon til middag. Også tatt plastfolie over og satt i kjøleskapet, sagt du er mett og sparer resten til kvelds. 

Anonymkode: 48799...9b6

• Liker 20
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg er enig med deg, siden du spiser veldig mye mindre enn han til middag. Men kan dere ikke lage enda litt mer til middag da?

Anonymkode: 466ad...c97

• Liker 5
Skrevet

Han blir sur fordi du spiser resten av dagens middag til kvelds, for han mener HAN skal ha restene til lunsj? Han virker som en super-dust... 🤯 

Hadde min mann reagert slik hadde jeg bedt han pent om å reise til helvete og pakket i meg restene av middagen. 

Anonymkode: 28a04...9da

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

For meg er det mer naturlig å ta middagsrestene til lunsj dagen etter enn å spise det til kvelds. Til kvelds er det brød/knekkebrød/yoghurt/lomper eller noe lett. 

Men for meg er det også sært at dette i det hele tatt kan kan bli en greie i et forhold. «Krangle» om mat liksom😆 Dere burde lage større porsjoner høres det ut som så det er nok til lunsj, kveldsmat og middag. Meget spesielt å fordele middagen likt i 2 porsjoner. Som 2 unger som skal dele siste skvetten med brus likt i 2 glass så begge får like mye😬

Anonymkode: 11cf3...322

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor lager dere ikke en større porsjon??? 🤔

Problem solved. 

Anonymkode: b7e45...2bb

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvis dere deler på utgiftene 50/50 så er det mer rimelig at dere deler middagen i to. Så kan dere velge hvordan dere spiser deres del.

Da er det ingen spørsmål rundt hvordan, når, sånn eller slik, dere rår over egen del.

Eller bare lag større porsjon dersom du ikke bryr deg om at han spiser mer enn deg selv om dere betaler 50/50.

Endret av Blåttvann
  • Liker 4
Skrevet

Ser at flere lurer på hvorfor vi ikke lager mer til middag - som regel har vi så mye at det er nok til at jeg spiser slik og at en eller begge av oss har nok til lunsj dagen etterpå. Problemet er at noen dager strekker det ikke til av ulike grunner, kanskje en eller begge av oss er mer sultne enn vanlig eller i hans tilfelle liker maten godt og derfor spiser uventet mye. Jeg gidder liksom ikke bruke tid og krefter på å planlegge og beregne nøyaktig slik at det helt sikkert skal bli nok hver dag, jeg synes det er fint at vi kan være litt fleksible. Som sagt er det jeg som planlegger og lager maten som regel, så jeg synes det er litt urimelig at han nå nesten tar det for gitt at han får med seg til lunsj. Han kan jo bare fikse seg noe annet til lunsj eller lage middag oftere selv hvis det er så viktig for ham å ha nok til overs. 

TS 

• Liker 4
Skrevet

Del i to før dere spiser da. Når han skal krangle på det. Men i utgangspunktet så mener jeg at den som planlegger og lager middagen har mest å si. Du kn jo planlegge å lage litt ekstra til noe spesielt, lage mindre en dag fordi dere manglet noe osv. Den som får middag servert bør si tusen takk og være glad om han tilbys evt. rester.

Anonymkode: 404a5...3fc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som at han trenger en forventningsavklaring. Kanskje forklare ham at du kunne spist en større porsjon til middag, men at du velger å spise en mindre porsjon til middag fordi du heller vil spise mer når du kommer hjem fra trening/aktivitet. Hvis det er noe til overs etter dette, så kan han ta dette til lunsj men ikke ellers. Han kan jo uansett delta/bidra i middagslagingen hvis han synes dette er et problem. 

Anonymkode: df6ff...bc7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig i det siste du skriver. Hvis det er så viktig for han med rester til lunsj nesten dag bør han begynne å lage middag selv. Høres ut som du har skjemt han bort.

Anonymkode: 404a5...3fc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes ikke du gjorde noe galt. Du spiste en litt mindre middag fordi du skulle trene, og valgte å fylle på med resten av din middag etter treningen.

Hvorfor planlegger dere ikke porsjoner til middag litt bedre og så kan dere konsekvent lage lunsjporsjon(er) etter ønske?

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes dere er sære begge to. Dere er to som krangler om mat i et forhold, der du ts ikke gidder lage deg noe kveldsmat og samboeren ikke gidder lage seg lunch. Slik jeg ser det er det én løsning. Dere deler på maten annenhver gang. Spiler ingen roller hvem som lager og hvem som handler. Dere bor sammen, og er sammen, og betaler sammen. Hva hadde du sagt om mannen din ble sulten mens du var ute en tur eller på trening, ts? Hadde han fått lov til å spise rester? Geez 😅

Anonymkode: 9aa6d...a94

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Blåttvann skrev (15 minutter siden):

Hvis dere deler på utgiftene 50/50 så er det mer rimelig at dere deler middagen i to. Så kan dere velge hvordan dere spiser deres del.

Da er det ingen spørsmål rundt hvordan, når, sånn eller slik, dere rår over egen del.

Eller bare lag større porsjon dersom du ikke bryr deg om at han spiser mer enn deg selv om dere betaler 50/50.

Ok, er det sånn fordelingsnøkkelen virker. Stakkars samboeren min, hun må bare belage seg på å stille seg i matkø hun da, for det blir lite mat på henne med 90/10 fordelingen av utgifter som vi har.

Høres ut som det er mange som har innrettet forholdet som et AS, og det er vel derfor slike trivielle problemer som hvem spiste mest og hvem skal ha restene oppstår. Glad for at vi er litt mer overbærende med hverandre i forholdet og ikke starter krangler på matrestene, snakk sammen og lag større porsjoner, eventuellt si at den andre kan ta restene så lager jeg noe annet til lunsj i morgen. 

Anonymkode: a28a6...268

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Forsyn deg med det du behøver til middag+kvelds. Spis halvparten. Legg foile over det, sett det i kjøleskapet, og si at du sparer halve middagen din til kvelds etter trening. 

(Vi er ikke vegetarianere. Og kylling, laks, med mer, er faktisk veldig godt i salat, wrap og pita det og ;)

Anonymkode: f56af...008

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg hadde lagd mindre porsjoner. Så det holdt kun til middag ☺️ så kan dere spise noe annet til kvelds og lunsj 

Anonymkode: 89be2...e42

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forsyn deg med det du behøver til middag+kvelds. Spis halvparten. Legg foile over det, sett det i kjøleskapet, og si at du sparer halve middagen din til kvelds etter trening. 

(Vi er ikke vegetarianere. Og kylling, laks, med mer, er faktisk veldig godt i salat, wrap og pita det og ;)

Anonymkode: f56af...008

Jeg tenkte akkurat det samme. Forsyn deg med like mye som han, si at du «visst tok litt mer enn du orker å spise akkurat nå», ta plastfolie over, putt i kjøleskapet, spis til kvelds. 🙂

Anonymkode: 93e6c...4af

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jøss, her var det noen litt krasse svar fra enkelte 😅 

Vil bare påpeke at dette ikke var noen krangel, vi er litt uenige om akkurat dette men det er fortsatt god stemning i heimen og vi har det bare bra. Jeg hadde ikke oppfattet at dette var noe problem i det hele tatt før han tok det opp i går da han ble misfornøyd i øyeblikket. Jeg tror det var mest fordi han likte middagen godt og hadde nok sett frem til å spise mer til lunsj. Han er litt sånn at han liker å planlegge og vite hvordan ting blir mens jeg er mer avslappet og happy go lucky, for meg har det ikke mye å si hvem som spiser hva og når. Jeg synes det er fint å være generøs med hverandre, samtidig skjønner jeg jo at han liker å ha oversikt over hvordan ting blir og kan bli skuffet hvis noe skjer som han ikke helt forventet. 

Vi er som sagt ikke uvenner på noen måte, men jeg bestemte meg for å skrive her (med hans samtykke) slik at vi kan se hvordan andre tenker 🙂

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...