Gå til innhold

Gi barnet EK nå, eller vente til barnet har spart opp litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i den heldige posisjonen at vi har omlag 600.000 til vårt eneste barn som vi tenkte skulle være egenkapital til bolig. Dette er penger vi har spart og forvaltet fra hun ble født, og det har vært trangt til tider.

Vår datter er nå 24 og ferdig med studier til våren. Hun har jobbet ved siden av studier, men ikke nok til å spare opp penger. 

Vi er uenige om hun bør få pengene med en gang hun får jobb, eller om vi skal gi henne beskjed om at vi matcher eller eventuelt summen hun klarer å spare. 

Hvis prisene fortsetter å stige, går jo vinninga opp i spinninga med den sparingen. På den annen side, vil hun kanskje lære noe viktig av å spare opp selv (nemlig hvor vanskelig det er å spare, og at penger ikke vokser på trær). 

Kan legge til at vi synes hun er flink til å stå på og jobbe med skole og på jobb, men også flink til å bruke penger. Er litt redd det aldri blir noen sparing når hun kommer i jobb.

Hva mener dere? Noen nyttige perspektiver? 

Anonymkode: eb4f9...b00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

* matcher eller eventuelt dobler summen hun klarer å spare. F.eks at hvis hun sparer 250.000 får hun 250.000 eller 500.000 av oss. 

• Liker 4
Skrevet

Hvis hun ennå ikke har skjønt hva det vil si å spare, tror jeg det er litt sent å bruke denne anledningen til det. Hun er 24 år, ikke 14. 

Det er nå hun trenger pengene. Synes det er rart om dere holder igjen akkurat når hun trenger dem som mest. 

Anonymkode: f1b6a...1b1

• Liker 7
Skrevet

Rett etter studier er den beste tiden å spare opp, da er man fortsatt vant til å leve på studentbudsjett 😄 600 000 er mye, skal litt til å matche den summen, men ville kanskje sagt at hun får det når hun har spart opp 200 000 selv? Eller en annen sum tilpasset hennes første lønn. Absolutt sunt å lære seg å spare.

Om dere ser at boligmarkedet er gunstig nå der hun vil kjøpe pga. renta så kan dere jo vurdere å kjøpe sammen med henne med krav om at hun betaler ned så mye hun klarer på lånet de første årene.

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville gitt pengene øremerket bolig, og at hun fikk de når hun ville kjøpe bolig. 

Anonymkode: a1a88...787

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke si noen ting, la henne spare opp egenkapitalen selv så hun lærer å prioritere.

Når hun har kjøpt sin første bolig betaler dere inn summen dere har spart for henne på lånet, slik at hun får det litt romsligere da. 😀

Anonymkode: 117d1...ecd

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan bare videreføre min datters synspunkt. Hun er forstsatt på leting. Misforstå meg rett. Dette er damen som har bsu. Har nettopp fått sin sambo. Han har også bsu. De har litt EK, men jeg kan ikke hjelpe pr i dag. Dvs, jeg har lite lån på bolig. Kan være kausjonist. Når dette er sagt, de har ikke spurt meg om dette. Det er bare tanker jeg har gjort meg da jeg er realist. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke si noen ting, la henne spare opp egenkapitalen selv så hun lærer å prioritere.

Når hun har kjøpt sin første bolig betaler dere inn summen dere har spart for henne på lånet, slik at hun får det litt romsligere da. 😀

Anonymkode: 117d1...ecd

Ville gått for dette.

Anonymkode: 8d612...da7

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville sittet på pengene til hun skal kjøpe bolig. 

Anonymkode: a0855...9cb

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi er i den heldige posisjonen at vi har omlag 600.000 til vårt eneste barn som vi tenkte skulle være egenkapital til bolig. Dette er penger vi har spart og forvaltet fra hun ble født, og det har vært trangt til tider.

Vår datter er nå 24 og ferdig med studier til våren. Hun har jobbet ved siden av studier, men ikke nok til å spare opp penger. 

Vi er uenige om hun bør få pengene med en gang hun får jobb, eller om vi skal gi henne beskjed om at vi matcher eller eventuelt summen hun klarer å spare. 

Hvis prisene fortsetter å stige, går jo vinninga opp i spinninga med den sparingen. På den annen side, vil hun kanskje lære noe viktig av å spare opp selv (nemlig hvor vanskelig det er å spare, og at penger ikke vokser på trær). 

Kan legge til at vi synes hun er flink til å stå på og jobbe med skole og på jobb, men også flink til å bruke penger. Er litt redd det aldri blir noen sparing når hun kommer i jobb.

Hva mener dere? Noen nyttige perspektiver? 

Hun er 24 år, dere er ferdig med oppdragelsen nå. Slutt å tenk at dere skal gjøre ting for å «lære henne noe.» Den tiden er over. Om dere gir eller ikke gir penger har ingenting å si. 

Anonymkode: 86e97...971

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Men...har hun i det hele tatt noe ønske om å kjøpe bolig nå?

Hvis hun uansett ikke har lyst til å slå rot helt ennå, så er det jo ingen vits i å gi henne pengene nå.

• Liker 2
Skrevet

Mine foreldre ventet til jeg var i stand til å kjøpe selv, og på boligjakt. En veldig fin ting å gjøre, man fikk en følelse av at man hadde klart det selv. 

Det er riktignok en del år siden, da boligmarkedet i Oslo mulig å komme inn på etter 3-4 år med intensiv sparing etter endte studier. Men jeg ville nok ikke i noen tilfeller gi pengene før jeg visste at det var bolig de ville bli brukt til. 

Anonymkode: 52980...297

Skrevet

Ville ventet til hun hadde kjøpt. Det er noe med å klare det selv.

Anonymkode: 15ebe...5dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ville ventet til hun hadde kjøpt. Det er noe med å klare det selv.

Anonymkode: 15ebe...5dd

Vil bare supplere at fordelen med at mine foreldre sa fra før jeg kjøpte, men etter at jeg var i stand til å kjøpe, var at jeg kunne kjøpe en høyere standard. Noe som igjen har kastet enormt av seg i prisvekst. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gitt henne pengene når hun skal kjøpe bolig. Om hun er i prosessen kan dere jo skaffe henne finansieringsbevis sammen? 

Jeg fikk en god sum med penger av foreldrene mine da jeg skulle kjøpe min første bolig, og på den tiden var jeg like gammel som din datter. Det er vel cirka 2 år siden nå. 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor hun behøver pengene nå om hun ikke skal ha bolig med en gang? 

Anonymkode: a4c2a...726

Skrevet

1. Hun er 24 år, det er for sent for dere å «lære» henne noe nå. 

2. Å gi henne pengene etter at hun har kjøpt har liten hensikt, da en typisk førstegangsbolig er liten og 600K ekstra vil gi henne mulighet til å kjøpe noe større som det vil ta lenger tid før hun vokser ut av. Det koster penger å bytte bolig også, med tanke på meglerutgifter og omkostninger.

3. Nå er et godt tidspunkt å kjøpe på. Dersom dere skal matche eller doble det hun klarer å spare så må dere (og hun) være forberedt på å vente lenge…Leieprisene er høye og ingen vet hvordan prisgaloppen vil være fremover. 

Gi henne pengene så snart hun har skaffet seg fast jobb og kvalifiserer for boliglån.

Anonymkode: 1dd1e...c76

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er så dyrt i dag å leie og det er dyrt med mat etc, så mange må spare i veldig mange år for å få nok egenkapital. Derfor får også mange kausjonist (og noen får garantist). Det er nå hun trenger pengene slik som andre sier. 

Min samboer fikk en stor arv da han var bare i starten av 20-årene. Da kunne han kjøpe leilighet. Han har nå blitt smart økonomisk likevel. Det er ingen forskjell sånn sett på meg og han når jeg måtte spare alt selv.

Anonymkode: 12fa2...b6a

Skrevet

Min far lærte meg en øvelse jeg har tatt meg videre i livet.

Er det noe jeg ønsket meg så måtte jeg betale halvparten selv. Det gjaldt den første PCen jeg kjøpte tilbake i 1988 til 18 tusen kroner, første bilen i 1993 til 60 tusen kroner og senere min første leilighet til 670 tusen kroner i 1996.

De samme reglene har jeg hatt for min datter. Jeg kjøper det hun trenger til fornuftig pris, men ikke hvis hun har plukket seg ut noe som er ekstraordinært dyrt. Typisk den dyreste mobilen, PCen, dyreste skiutstyret, jakka osv. Hun må da selv betale mellomlegget fra fornuftig pris til det ekstraordinære. 

Hun har 1,5 år igjen av studiet så det blir spennende å se når hun tar kontakt med meg for kjøp av leilighet. 

Anonymkode: e8311...ce3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

1. Hun er 24 år, det er for sent for dere å «lære» henne noe nå. 

2. Å gi henne pengene etter at hun har kjøpt har liten hensikt, da en typisk førstegangsbolig er liten og 600K ekstra vil gi henne mulighet til å kjøpe noe større som det vil ta lenger tid før hun vokser ut av. Det koster penger å bytte bolig også, med tanke på meglerutgifter og omkostninger.

3. Nå er et godt tidspunkt å kjøpe på. Dersom dere skal matche eller doble det hun klarer å spare så må dere (og hun) være forberedt på å vente lenge…Leieprisene er høye og ingen vet hvordan prisgaloppen vil være fremover. 

Gi henne pengene så snart hun har skaffet seg fast jobb og kvalifiserer for boliglån.

Anonymkode: 1dd1e...c76

1. Hadde jeg fått pengene tidligere ville jeg nok satt de på høyrentekonto, og kjøpt tidligere. Det ville vært det fornuftige å gjøre (slik jeg var oppdratt). Men selv mange år senere sitter stoltheten i at "jeg kunne kjøpt i Oslo for penger jeg selv hadde spart" dypt i meg.

3. Ingen vet når det er et godt tidspunkt å kjøpe. Slik så det også ut på det tidspunktet jeg var ferdig studert. Men tre år senere kom det et lite krakk, det var det som gjorde at jeg kunne kjøpe med egne penger, og som gjorde at jeg kunne kjøpe noen hakk opp med pengene jeg da fikk i tillegg. 

Skrevet

TS igjen.

En presisering: Vi gir jo ikke pengene før hun vil kjøpe, men jeg regner med at hun vil kjøpe hvis hun har EK. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...