Gjest gjest1 Skrevet 31. januar 2006 #1 Skrevet 31. januar 2006 Jeg er ofte og spiser "happy A" sushi meny på SoHo i Bergen. Det som plager meg litt er at når vi spiser denne menyen på restauranten koster den 120kr for 3 retters. Mens når vi tar samme meny som take out, koster den også 120 kr men da får vi kun hovedrett. Vi tør liksom ikke klage heller for da skrur de vel bare opp prisen i restauranten. Skjønner jo at de vil at folk skal spise i restauranten for da kjøper de ofte en øl til maten.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #2 Skrevet 31. januar 2006 Syntes det høres merkelig ut. At du ikke for samme varen fordi du ikke spiser den der, men velger å ta den med deg. Faktisk så skulle maten være billigere når du tar den med deg pga lavere mva.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #3 Skrevet 31. januar 2006 maten skal være billigere (15% el) når du tar den med deg og ikke spiser i lokalet.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #4 Skrevet 31. januar 2006 Har sendt mail til forbrukerrådet så nå fpr vi se om jeg får noe svar. Ender vel med å få alle kundene deres på nakken.... Pulverheksa ii
Gjest gjest1 Skrevet 1. februar 2006 #5 Skrevet 1. februar 2006 Det viser seg nå at de har skrudd opp prisene helt uten min hjelp. Happy A koster nå 159 kr og det er blitt mindre mat. Så vi er ikke så veldig happy lenger...
Cilla Skrevet 1. februar 2006 #6 Skrevet 1. februar 2006 Det viser seg nå at de har skrudd opp prisene helt uten min hjelp. Happy A koster nå 159 kr og det er blitt mindre mat. Så vi er ikke så veldig happy lenger... ← Kjedelig....
Gjest Varg-Menja Skrevet 3. februar 2006 #7 Skrevet 3. februar 2006 maten skal være billigere (15% el) når du tar den med deg og ikke spiser i lokalet. ← Det er halv merverdiavgift på varer som tas med, 11% av mvagrunnlaget istedet for 25% som vanlig.
Gjest gjest1 Skrevet 3. februar 2006 #8 Skrevet 3. februar 2006 Fikk svar fra forbrukerrådet. Dette er hva de skriver: I utgangspunktet har man fri prissetting i Norge. Det betyr at selv om det er lavere moms på "Ta med mat" enn på retter servert i restauranten, så vil ikke det si at man har rett på sushien til lavere pris når man tar med maten ut. Så lenge man som kunde får informasjon om pris og hva "varen" inneholder, vil det være akseptabelt å ta ulik pris. Dersom du mener at markedsføringen er villedende vil Forbrukerrådet anbefale å klage til restauranten. Klage kan også sendes Forbrukerombudet som jobber med villedende markedsføring.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #9 Skrevet 3. februar 2006 Jeg skjønner ikke helt problemet? Selvsagt kan restauranten sette hvilken pris de selv vil, men de må innmetale riktig moms inn til staten utfra om det er servering eller matsalg. At butikken velger å ha lavere priser på servering inne er at de kanskje innkalkulerer et mersalg for de kundene som sitter ned: de kjøper kanskje dessert og drikke i tillegg, og da tjener butikken på det. Ser nå at de har satt opp prisene. Kanskje noen som jobber i restauranten har lest her inne. Mange på forumet som glemmer at det er mange lesere av forumet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå