Gå til innhold

Hetetokter, men er bare 37

Trolltunga

Anbefalte innlegg

I går og i dag har jeg fått øyeblikk av noe jeg kun kan beskrive som hetetokter. Kom i går da jeg satt på kafe, plutselig helt klam på ryggen og under armene. Og samme på butikken i stad da jeg sto og pakket varer. Skal egentlig få mensen nå, i dag, men den har ikke kommet ennå. Begynner nå enten å lure på om det er tidlig overgangsalder eller om det er kreft av noe slag. Skal være sagt at jeg lider av voldsom helseangst, så jeg går rett til at dette er kreft da jeg ikke har turt å sjekke meg for HPV og har hatt oppheng på dette i det siste. Går ikke på prevensjon, så det kommer ikke av dette.

Andre som får lignende rundt mensen eller ut av ingenting?

- prøver berolige meg selv om at jeg ikke er dødssyk og må dra til legen (som jeg er hos omtrent hele tida)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymus Notarius

Jeg tror (uten å ha opplevd det selv) at hetetokter er ganske heftige greier. Det er mer enn å bare bli litt klam på ryggen.

Utfra det du forteller, synes jeg kanskje noe psykisk (angst) høres mer sannsynlig ut. Spesielt hvis det gjerne kommer ute blant folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hetetokter kan forekomme i yngre alder. Men angst er også en mulighet. Ta kontakt med lege. Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (4 minutter siden):

Jeg tror (uten å ha opplevd det selv) at hetetokter er ganske heftige greier. Det er mer enn å bare bli litt klam på ryggen.

Utfra det du forteller, synes jeg kanskje noe psykisk (angst) høres mer sannsynlig ut. Spesielt hvis det gjerne kommer ute blant folk?

Jeg har angst, men begge disse gangene var det uten at jeg var engstelig ute blant folk, men selvsagt, angsten er jo underliggende konstant, så jeg "håper" det er det.

Tusen takk for fornuftig og snilt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pre menopause kan vare i 10 år. Kan godt være det. 

Anonymkode: c0cac...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolltunga skrev (På 5.2.2024 den 16.19):

I går og i dag har jeg fått øyeblikk av noe jeg kun kan beskrive som hetetokter. Kom i går da jeg satt på kafe, plutselig helt klam på ryggen og under armene. Og samme på butikken i stad da jeg sto og pakket varer. Skal egentlig få mensen nå, i dag, men den har ikke kommet ennå. Begynner nå enten å lure på om det er tidlig overgangsalder eller om det er kreft av noe slag. Skal være sagt at jeg lider av voldsom helseangst, så jeg går rett til at dette er kreft da jeg ikke har turt å sjekke meg for HPV og har hatt oppheng på dette i det siste. Går ikke på prevensjon, så det kommer ikke av dette.

Andre som får lignende rundt mensen eller ut av ingenting?

- prøver berolige meg selv om at jeg ikke er dødssyk og må dra til legen (som jeg er hos omtrent hele tida)

Det er noen lette blodprøver som kan fortelle om du er i overgangsalder eller ei. Man kan kommer der til og med som 20åring om man er maks uheldig og du er i overgangsalderen i ca 10år før menstruasjonen slutter for godt.

Anonymkode: c3be3...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (På 5.2.2024 den 16.23):

Hetetokter trenger så absolutt ikke å være mer enn å "bare bli litt klam på ryggen". Jeg er straks 50, og begynte å få hetetokter for et års tid siden. De er absolutt ikke sånn at svetten renner av meg. Jeg blir varm, spesielt på overkroppen (hode/ansikt/overkropp), og jeg føler behov for å f.eks lette på klærne (hvis jeg har flere lag), eller å åpne vinduet. Kan også bli litt rød i ansiktet samtidig. Litt sånn som jeg blir hvis jeg er i et litt vansakelig møte på jobb , og jeg blir stressa eller føler at jeg ikke har kontroll. Bare at hetetoktene bare dukker opp helt random.

Vet at mange har hetetokter der svetten renner også ja, men ville bare påpeke at det absolutt ikke trenger å være sånn.

Om natten derimot er det mer svette involvert hos meg.. Da kan jeg våkne av at jeg er skikkelig svett og klam.

Anonymkode: 76d10...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periomenopause begynner 5-10 år før overgangsalderen og kan derfor skje deg nå, der kan man også oppleve litt endringer i mens, hetetokter, hjernetåke og lignende. Snakk med fastlegen eller gynekologen om du går til det. Jeg bruker gynekolog selv (privat så dont come at me) fordi min fastlege er dyktig på mye men ikke kvinnehelse.

Anonymkode: 309f1...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er formen ellers? Stresser du mye?
Ett av de første symptomene jeg fikk da stoffskiftet ble for høyt, var at jeg ble akutt klamsvett. Det føltes nesten som om klærne var laget av plast og ikke pustet i det hele tatt. Men da følte jeg meg i tillegg i litt småuggen form, som om jeg brygget på noe og kroppen ble ekstra sliten av selv den minste ting. Man pleier også ofte å etterhvert merke høyere puls både i hvile og i aktivitet.

Jeg bare nevner det da Graves (autoimmunt høyt stoffskiftet) kan oppstå i perimenopausal alder grunnet hormonendringer. Det er forholdsvis sjeldent, så sjansen er stor for at du ikke har det, men jeg synes det er verdt å nevne det siden symptomene er veldig lik overgangsalder; svetting, hetetokter, endringer i menstruasjonssyklusen, angst/nervøsistet m.m.

Anonymkode: 599d3...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er noen lette blodprøver som kan fortelle om du er i overgangsalder eller ei. Man kan kommer der til og med som 20åring om man er maks uheldig og du er i overgangsalderen i ca 10år før menstruasjonen slutter for godt.

Anonymkode: c3be3...891

Blodprøvene viser bare hormoninvået i det øyeblikket man tar prøven, nivået kan være helt anderledes noen timer etterpå.

Ts, mine hetetokter begynte når jeg var på din alder. Legen mente det var angst så jeg gikk med det i årevis før jeg fikk hjelp. Snakk med en gynekolog hvis dette utvikler seg og blir plagsomt for deg.

Anonymkode: 6959f...636

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...