Gå til innhold

Disiplin i skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et spørsmål fra utlendingen :) Både jeg og mannen er fødte og oppvokste i et annet europeisk land, men vi har bodd i Norge lenge. Barnet vårt går på 4 trinn i en vanlig skole i en storby. Dette er en helt vanlig bydel, uten ekstra belastinger, og de fleste foreldre kan regnes som ressursterke. Likevel er det null disiplin i skolen - i hvert fall det ser sånn ut... Elever kan gå ut av klasserommet fordi de "kjeder seg", de kverulerer og nekter å gjøre hva læreren sier, noen spiller i timene (barna har læringsbretter). Ingen arbeidsro, rett og slett. Og ingen konsekvenser. Det "verste" som kan skje er at læreren sender en melding hjem. Eller kanskje snakker læreren litt (rolig og vennlig!) i en utviklingssamtale at det ikke er greit å oppføre seg slik i timene...

Jeg skjønner at oppdragelse er foreldrenes ansvar, men det føles så rart at ungene aldri får negative tilbakemeldinger/konsekvenser fra omgivelsene! Det var helt uaktuelt å holde på med slikt da jeg var barn (og nei, jeg synes ikke at "alt var bedre før", og vil ikke rosenmale barndommen min heller). 

Er det slik i alle skoler, eller er vi bare uheldige? Blir det verre jo eldre barna blir?.. 

Anonymkode: 48c11...985

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er dessverre Norge anno 2024. Så om man disiplinerer barna sine hjemme, så er det likevel ingen lærer som sørger for at andre barn ikke forstyrrer undervisningen for ditt barn.

• Liker 2
Skrevet

Det er slikt på alle skoler i Norge, i hvertfall de aller fleste. Kan vel finnes unntak.

Anonymkode: 633f0...728

• Liker 2
Skrevet

Ja, det blir verre jo eldre barna blir. Da blir det mer og mer tlf bruk i timene, mer herjing, slåsskamper osv. Bare å glede seg.

Anonymkode: 59e3e...5fd

Skrevet

I dagens norske skole gis det ikke disiplin av noe form fra lærere. Gjør vi det så får vi store problemer. Bare vi hever stemmen blir vi nedringt av sinte foreldre som lurer på hvorfor vi skriker til barna deres. 

Irettesetter vi barna, får vi kjeft. 

Sender vi elevene på gangen, får vi kjeft. 

Ringer vi foreldre, får vi kjeft - da gjør vi ikke jobben vår..

Som lærer kan jeg ikke annet enn å beklage, jeg skulle ønske jeg kunne gjøre mer, men jeg kan ikke. Elevene har så mye makt og vi så lite. 

Den norske skolen er katastrofe..  

Anonymkode: 6d1e4...627

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Et spørsmål fra utlendingen :) Både jeg og mannen er fødte og oppvokste i et annet europeisk land, men vi har bodd i Norge lenge. Barnet vårt går på 4 trinn i en vanlig skole i en storby. Dette er en helt vanlig bydel, uten ekstra belastinger, og de fleste foreldre kan regnes som ressursterke. Likevel er det null disiplin i skolen - i hvert fall det ser sånn ut... Elever kan gå ut av klasserommet fordi de "kjeder seg", de kverulerer og nekter å gjøre hva læreren sier, noen spiller i timene (barna har læringsbretter). Ingen arbeidsro, rett og slett. Og ingen konsekvenser. Det "verste" som kan skje er at læreren sender en melding hjem. Eller kanskje snakker læreren litt (rolig og vennlig!) i en utviklingssamtale at det ikke er greit å oppføre seg slik i timene...

Jeg skjønner at oppdragelse er foreldrenes ansvar, men det føles så rart at ungene aldri får negative tilbakemeldinger/konsekvenser fra omgivelsene! Det var helt uaktuelt å holde på med slikt da jeg var barn (og nei, jeg synes ikke at "alt var bedre før", og vil ikke rosenmale barndommen min heller). 

Er det slik i alle skoler, eller er vi bare uheldige? Blir det verre jo eldre barna blir?.. 

Slik er skolen og oppdragelsen i Norge blitt nå i 2024. Jeg og min mann flyttet til hans hjemland (også Europa) for en stund tilbake, mye pga hvordan utviklingen i Norge er. Jeg fortalte min mann i mange år om hvor ille det faktisk er,(jeg har jobbet på skole og tatt lærerutdanning) men han trodde jeg overdrev. Det var først når barna våre begynte på skolen at han skjønte hvor dårlig det står til med barneoppdragelse og manglende disiplin i skolen og samfunnet forøvrig.

Skrevet

Dagens skole i Norge er ment til å misslykkes så jævlig. Jeg veit ikke hvordan det er i ungdomskolen eller videregående, da jeg har barn i barneskolen. Og der er det nesten bare å gi opp.. heldigvis er vi slik som jobber ekstra med barna slik at de er litt forran faglig og de får streng beskjed om å oppføre seg i timene. 

Hele skolesystemet er håpløst.. er det en eller to i klassen som henger etter, eller skaper problemer, så dras hele klassen ned. Det er helt tabu å sette barn på plass idag.. du får jaggu meg ikke gjort så mye for lille "Martin" er bare slik...

Vi har ikke tenkt å bare sitte på sidelinja å se på. Jeg nekter å la mine barn dras ned i hølet. 

Anonymkode: 14412...b68

Skrevet

Uff, det var trist å lese... Kanskje bør vi vurdere privatskole for våre barn 🙄

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I dagens norske skole gis det ikke disiplin av noe form fra lærere. Gjør vi det så får vi store problemer. Bare vi hever stemmen blir vi nedringt av sinte foreldre som lurer på hvorfor vi skriker til barna deres. 

Irettesetter vi barna, får vi kjeft. 

Sender vi elevene på gangen, får vi kjeft. 

Ringer vi foreldre, får vi kjeft - da gjør vi ikke jobben vår..

Som lærer kan jeg ikke annet enn å beklage, jeg skulle ønske jeg kunne gjøre mer, men jeg kan ikke. Elevene har så mye makt og vi så lite. 

Den norske skolen er katastrofe..  

Anonymkode: 6d1e4...627

Foreslår at dere henter inn samtykke fra foreldre ved oppstart. Der må foreldre godkjenne om dere får irettesette ved dårlig oppførsel!

Jeg hadde signert! Jeg takker og bukker om andre sier ifra til mitt barn, om oppførselen er dårlig. Det vil jo hjelpe barnet på sikt, til å skjønne at ikke alt er greit. 

Jeg prøver å oppdra så godt som mulig på hjemmebane, men på skolen er ikke jeg,  så bare topp om noen gir klar beskjed! Jeg ønsker at barnet mitt skal bli en god samfunnsborger.

Anonymkode: 07012...9c6

• Hjerte 1
Skrevet

Vi hadde jo regelverk når vi gikk på skolen også. For eksempel at man skulle dukke opp til timene, og ha skolebøker og alt sånn klart. Men likevel skjedde det ganske mange ganger hver eneste uke at noen kom alt for seint. I tillegg ble det fort mye dill og dall før alle elevene i det hele tatt fikk med seg hva slags fag det i det hele tatt skulle være - og hva slags kapitel eller oppgaver man egentlig skulle løse.   

Så var lærerne nødt til å gå gjennom det samme stoffet ganske mange ganger, fordi det stadig dukket opp en eller to eller tre elever alt fra tre minutter for seint til kanskje femten minutter inn i timene. Dersom enkelte elever skulle fått anmerkning for hver eneste forbanna gang, så burde de selvfølgelig strøket i "orden og oppførsel" lenge før skoleåret faktisk var overstått. Men lærerne gadd vel aldri å ta alle de kampene i det hele tatt.   

Anonymkode: 24f47...f78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...