AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #1 Del Skrevet 5. februar 2024 Skal prøve å gjøre dette så kort som mulig uten å utlevere for mye. Aner ikke hva jeg skal gjøre nå. Venter mitt første barn sammen med samboer gjennom 8 år. Rett før jul fikk samboer brev om at han var «oppnevnt» som FAR til et barn på 14. Han har tatt farskapstest og han er faren.. Sammen med farskapet kom også et krav om månedlig barnebidrag på 7400kr som raserer økonomien vår fordi vi akkurat har kjøpt bolig. Først om fremst et enormt sjokk fordi han har et barn, det er jo ekstremt mye å ta innover seg for begge oss to. Samboer har kontroll over hvem har har ligget med og da han så fødselsdatoen til barnet så det ut som han skulle svime av. Han skjønte at dette var en dame han hadde møtt på studiestedet og senere hatt problemer med å bli kvitt. Han anmeldte henne også på et tidspunkt for trakassering fordi hun ikke ville la han være i fred. Det opphørte da han flyttet fra studiestedet. Han tok kontakt med gamle bekjente og brukte noen dager på å nøste litt. Det kom frem at denne kvinnen hele tiden har visst hvem som er faren men bestemt seg for å «spare» informasjonen til en passende anledning. Ikke lenge etter at vi annonserte graviditeten og huskjøp offentlig kom denne nyheten… Jeg er så rasende. Rasende på henne som har «fratatt» barnet deres en far i alle disse år og rasende fordi samboeren min har blitt frarøvet det å få være far i så mange år. Nå er det komplett kaos… Så til spørsmålet mitt, er det virkelig lov å vite hvem som er far i så mange år også plutselig bare komme å kreve bidrag når det passer henne..? Er det ikke regler for sånt? Vi må nå betale over 350 000 de neste fire årene og vet ikke om vi har råd til å bli boende i tillegg til at vi selv venter barn. Og på toppen av dette er det jo alt ift samvær, bli kjent med dette barnet, hvordan det kommer til å bli for barnet å plutselig få en far og omvendt.. Har noen opplevd noe lignende..? Skjønner jo at å «unndra» barnebidraget er å straffe barnet men det virker så sinnsykt at det er en så lovløs praksis Anonymkode: 5b0cc...694 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #2 Del Skrevet 5. februar 2024 Han kan informere nav om at mor har vist hvem far var i alle år og dermed løyvet til Nav. Hun var pliktig til å oppgi hvem far var og løyv bevist. Ellers så skjønner jeg det er upraktisk og kjipt å plutselig måtte betale bidrag, men det er barnets penger. Anonymkode: 87b12...0b8 25 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #3 Del Skrevet 5. februar 2024 Signerer den over her. Barnebidrag skal heller ikke kunne kreves med enn 3 år tilbake i tid - i verstefall. Rådfør dere med advokat umiddelbart, samt ta kontakt med nav, be om møte, ikke bare samtale. Anonymkode: 59ac3...fb8 5 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #4 Del Skrevet 5. februar 2024 Barnebidraget må betales ja. Men tenk på hvor mye han har spart da ved å ikke betale bidrag i hele 14 (!!) år. Størrelsen kan reduseres om det er tilstrekkelig med samvær, men det er jo egentlig opp til barnet siden h*n er tenåring. Anonymkode: e7094...816 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #5 Del Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Han kan informere nav om at mor har vist hvem far var i alle år og dermed løyvet til Nav. Hun var pliktig til å oppgi hvem far var og løyv bevist. Ellers så skjønner jeg det er upraktisk og kjipt å plutselig måtte betale bidrag, men det er barnets penger. Anonymkode: 87b12...0b8 Jeg har ingen råd, men jeg kjenner en mann som var i lignende situasjon, men barnet var ikke så gammelt. Mor hadde oppgitt far til nav ganske tidlig, men far nektet, og av en eller annen grunn ble det ikke tatt dna test for barnet var 7-8 år (jeg er usikker på hvorfor) fordi mor hadde fått bidragsforskudd i mange år, ble den nye faren plutselig skyldig nav det moren hadde fått i bidragsforskudd i x antall år. jeg forteller dette fordi det kanskje kan gjelde underes situasjon også; at far blir skyldig evt bidragsforskudd mor har fått. Anonymkode: 37e61...acd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #6 Del Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Signerer den over her. Barnebidrag skal heller ikke kunne kreves med enn 3 år tilbake i tid - i verstefall. Rådfør dere med advokat umiddelbart, samt ta kontakt med nav, be om møte, ikke bare samtale. Anonymkode: 59ac3...fb8 Kan vi risikere å måtte betale tilbake nesten 250 000 (bidrag de siste tre årene)..?! Kommer dette da som en faktura eller hvordan fungerer det? Uff, dette er mye på en gang Anonymkode: 5b0cc...694 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 5. februar 2024 #7 Del Skrevet 5. februar 2024 TS, skjønner at dette er en sjokk for deg og dere. Men samboeren din er far til dette barnet. Det vet alle er noe man kan bli når man har sex uten å selv ta ansvar for prevensjon. Som far har han plikt å bidra til barnet økonomisk frem til barnet er ferdig på videregående. Sett på det rent økonomisk, så har han tjent grovt på at hun ikke gjorde noe med å få riktig farskap til barnet tidligere. Han har som du skriver selvfølgelig tapt disse årene, der han hadde kunnet blitt kjent med barnet sitt. Men nå har han mulighet. Så er vel dags for han å snakke med moren og lage en avtale om å møte sitt barn. Hevn og krig, vil ikke være til noens beste, og i hvert fall ikke barnets beste. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #8 Del Skrevet 5. februar 2024 Dere kan jo sjekke om bidraget er satt for høyt i forhold til deres livssituasjon hvis dette velter budsjettet. Utenom dette så må han selvfølgelig betale bidrag, sånn er det. Men som første sier ville jeg informert om at mor har visst om dette og holdt tilbake informasjon. Anonymkode: 7a650...2d2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 5. februar 2024 #9 Del Skrevet 5. februar 2024 Han må jo bare ta kontakt med nav, forklare saken og be de om å regne over om bidragsbeløpet er riktig i forhold til at han skal ha råd til å også brødfø seg selv og kommende baby. Han bør jo også søke om samvær, det å ha null samvær gir jo høyere bidrag enn litt eller 50/50 samvær. En vet jo aldri om 'mors plan' vil slå tilbake på henne når ungdommen får vite at hun aldri fortalte far om barnet og far trår til og stiller opp. Han kan ikke bli skyldig bidrag tilbake i tid om han ikke før nå fikk vite om barnet. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #10 Del Skrevet 5. februar 2024 Det enkle svaret er ja, det må han betale. Det er barnet som har rett på barnebidrag. Mors oppførsel har ingenting med det å gjøre Anonymkode: 56569...440 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #11 Del Skrevet 5. februar 2024 Mt3 skrev (3 minutter siden): Han må jo bare ta kontakt med nav, forklare saken og be de om å regne over om bidragsbeløpet er riktig i forhold til at han skal ha råd til å også brødfø seg selv og kommende baby. Han bør jo også søke om samvær, det å ha null samvær gir jo høyere bidrag enn litt eller 50/50 samvær. En vet jo aldri om 'mors plan' vil slå tilbake på henne når ungdommen får vite at hun aldri fortalte far om barnet og far trår til og stiller opp. Han kan ikke bli skyldig bidrag tilbake i tid om han ikke før nå fikk vite om barnet. Han har fått et bidragsvedtak. Der står det hva de har brukt som grunnlag for beregningen. Om han er uenig, har han mulighet til å klage. Man søker ikke om samvær, man tar kontakt med mora og barnet og sier at man ønsker det. Kommer man ikke gjennom er neste sted familievernkontoret. Om mor sier nei, da ber man om at tenåringen også kan ta en samtale med de på fvk og komme med sin mening. Å gå til rettssak feks er omtrent dødfødt om tenåringen ikke ønsker samvær. Barnet er 14 år og velger dette selv. Det trenger ikke å ligge en 'mors plan' bak dette. Det er lite konstruktivt å gå i de tankebanene. Anonymkode: e7094...816 6 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #12 Del Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dere kan jo sjekke om bidraget er satt for høyt i forhold til deres livssituasjon hvis dette velter budsjettet. Utenom dette så må han selvfølgelig betale bidrag, sånn er det. Men som første sier ville jeg informert om at mor har visst om dette og holdt tilbake informasjon. Anonymkode: 7a650...2d2 Deres livssituasjon? Hva mener du med det? Anonymkode: e7094...816 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #13 Del Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Kan vi risikere å måtte betale tilbake nesten 250 000 (bidrag de siste tre årene)..?! Kommer dette da som en faktura eller hvordan fungerer det? Uff, dette er mye på en gang Anonymkode: 5b0cc...694 Ja det kan han risikere at han må. Nei det kommer ikke så én faktura han må betale. Her han han få nedbetalingsplan over mange år. Samtidig er det gunstig å be om ny vurdering av bidrag basert på fars eventuelle bidragsevne, men mulig best å vente til neste barn er født - litt usikker på om de tar høyde for utgiftene far vil ha får nytt barn før det er født. Men som sagt, rådfør dere med advokat, super viktig i slike saker! Og be om møte på nav, gjerne da med sosionom tilstede som kan hjelpe med å se over økonomi og nedbetaling etc. Dersom mor har vist hele barnet liv at far er far, og ikke meldt det inn, så stiller hun svakt. Anonymkode: 59ac3...fb8 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 5. februar 2024 #14 Del Skrevet 5. februar 2024 Når dere får barnet kan dere be om ny utregning, siden far da har et barn i egen husstand å forsørge. Men ja, bidraget må han betale. For en forferdelig situasjon, føler med dere begge! 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #15 Del Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Deres livssituasjon? Hva mener du med det? Anonymkode: e7094...816 Det er bare tull. Livssituasjon og andre barn har null å si. Har vært gjennom det samme, og vi har fire felles barn. Vi må betale 8200 kr i mnd, selv om dette selvsagt gjøre utover de andre i familien. De tar ikke hensyn til at dette har felles barn, huslån eller lignende. Kun ut fra fastsatte satser, som ikke engang tar hensyn til at boliger mm er mye dyrere i større byer. Anonymkode: cc089...d44 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #16 Del Skrevet 5. februar 2024 Og det er derfor man bruker kondom. Uansett, ikke ungen sin feil at foreldrene er idioter. Barnebidrag må man betale. Anonymkode: 8c2b5...da5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #17 Del Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er bare tull. Livssituasjon og andre barn har null å si. Har vært gjennom det samme, og vi har fire felles barn. Vi må betale 8200 kr i mnd, selv om dette selvsagt gjøre utover de andre i familien. De tar ikke hensyn til at dette har felles barn, huslån eller lignende. Kun ut fra fastsatte satser, som ikke engang tar hensyn til at boliger mm er mye dyrere i større byer. Anonymkode: cc089...d44 Det vet jeg. Men jeg lurte på hva den som skrev det innlegget mente og trodde. De tar med at man har flere barn, men hvor mye det evt utgjør kommer an på hva inntekten er. Min eks fikk nylig ett barn til, men det utgjør null forskjell på et bidrag da han har noen mill i inntekt og min inntekt er uendret. Anonymkode: e7094...816 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #18 Del Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Han kan informere nav om at mor har vist hvem far var i alle år og dermed løyvet til Nav. Hun var pliktig til å oppgi hvem far var og løyv bevist. Ellers så skjønner jeg det er upraktisk og kjipt å plutselig måtte betale bidrag, men det er barnets penger. Anonymkode: 87b12...0b8 Jeg håper han gjør dette. Anonymkode: c4174...b6a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #19 Del Skrevet 5. februar 2024 Barnebidrag settes altfor høyt når en av foreldrene ikke kan eller får lov (av andre forelder) å ha samvær. Vi er også i situasjon hvor vi må betale bidrag og samtidig forsørge egne barn i vår husstand. La meg si det sånn at de barna som er utenfor vår husstand, som betales bidrag for, har det mye bedre økonomisk enn våre egne barn. Bidragssatsene tar kun høyde for sjablongsatser og ikke faktiske utgifter når det gjelder bidragspliktiges eget underhold. Tror det var noe sånn som 5000 kroner som er "satt av" i det (fiktive) fantasibudsjettet til egen bolig, som NAV legger til grunn når de beregner bidrag. Mange fedre blir nærmest tvunget fra gård og grunn hvis de ikke får ha samvær med barna. Anonymkode: ad52a...2f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #20 Del Skrevet 5. februar 2024 Anonymkode: e7094...816 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå