Gå til innhold

Forstår overhodet ikke hva som skjer med samboeren min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Min samboer og jeg har hatt en litt off periode i 1.5 mnd, litt mer krangling enn vanlig og siden han er en stille person som ikke liker prat om følelser så er det vanskelig. Han har nå i 2.5 uker hatt omgangssyke og diaré i to omganger og er bare et slakt. Han spiser nesten ikke, det han spiser gjør han dårlig og han har vært hjemme mye og tonen mellom oss er trykkende. Jeg reiser en del i jobb og får litt fri men begynt å grue meg til å komme hjem, prøvd å få han til å gå til lege men han nekter og han sier det ikke er noe galt med oss og at jeg overreagerer og lager problemer. Men jeg merker jo endring og han blir så sur når jeg prøver å ta opp ting. Han har gått mye ned i vekt og vi gjør aldri noe sammen lenger i helgene. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 00b9f...2a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han må til legen. Lite næring og sult kan gjøre noen veldig sinnte, men ikke sikkert det er derfor. 

Anonymkode: 8726f...d36

• Liker 2
Skrevet

Du må få han til legen, altså det å ha omgangssyke så lenge er ikke bare bare. Det kan bli ubalanse i elektrolyttene som kan bli dødelig. 

Og, hvorfor er han sånn dårlig ? det kan være svults og kreft og alt mulig egentlig. 

Så, det mellom dere må jo bare vente. Han må til legen først.

Anonymkode: 97b5c...129

Skrevet

Han har hatt to runder med omgangssyke siste 2,5 ukene, har nesten ikke fått i seg næring på disse ukene, har gått mye ned i vekt... og du mener han skal være i form til å ta opp ting og finne på noe...

Seriøst, du må ta en virkelighetsorientering av deg selv, Ts, for akkurat nå er du helt urimelig!

Det sagt - siden han har gått så mye ned i vekt og ikke får i seg nok mat, så bør han komme seg til legen så fort som mulig! Det kan være han er blitt alvorlig matforgiftet, at det ikke bare er magesjau - og i så fall trenger han behandling for ikke å bli virkelig alvorlig syk! Det er også andre tarmproblemer han kan ha fått som kan kreve rask behandling!

Han skal altså ikke til lege pga. forholdet deres, men pga. hans egen helse som han (og du!) må ta på alvor.

Anonymkode: c19a3...226

• Liker 4
Skrevet

Mistenkte det samme på en person jeg kjenner. Det var magesår. 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Han har hatt to runder med omgangssyke siste 2,5 ukene, har nesten ikke fått i seg næring på disse ukene, har gått mye ned i vekt... og du mener han skal være i form til å ta opp ting og finne på noe...

Seriøst, du må ta en virkelighetsorientering av deg selv, Ts, for akkurat nå er du helt urimelig!

Det sagt - siden han har gått så mye ned i vekt og ikke får i seg nok mat, så bør han komme seg til legen så fort som mulig! Det kan være han er blitt alvorlig matforgiftet, at det ikke bare er magesjau - og i så fall trenger han behandling for ikke å bli virkelig alvorlig syk! Det er også andre tarmproblemer han kan ha fått som kan kreve rask behandling!

Han skal altså ikke til lege pga. forholdet deres, men pga. hans egen helse som han (og du!) må ta på alvor.

Jeg forstår at du reagerer slik og jeg har selvsagt forståelse for mennesker som er syl, det jeg ikke klarer å forstå her er at han kan spille tv spill inn timesvis og sitter på mobilen, kan ta seg en øl og spise potetgull, men så går han rett i kjelleren igjen og blir dårlig. Han har aldri vært slik før. Jeg har prøvd å få han til å dra til lege hver eneste dag men han nekter og har spurt om han er deprimert og det nekter han også for. Så jeg forstår lite. 

Skrevet

Jeg ville ha sagt at han ikke var seg selv og at han helt klart burde gå til legen. Hvis han fremdeles hadde nektet så hadde jeg sagt at det var såpass ubehagelig å være sammen med han at han fikk ta seg sammen hvis det ikke var sykdom. Så får han jo avgjøre selv da.

Men voksne mennesker som ikke evner å gå til legen hvis de er syke har jeg ikke så veldig mye tålmodighet med. Jeg skjønner ikke hvorfor TS skal passe på at han drar.

Anonymkode: f921a...991

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår at du reagerer slik og jeg har selvsagt forståelse for mennesker som er syl, det jeg ikke klarer å forstå her er at han kan spille tv spill inn timesvis og sitter på mobilen, kan ta seg en øl og spise potetgull, men så går han rett i kjelleren igjen og blir dårlig. Han har aldri vært slik før. Jeg har prøvd å få han til å dra til lege hver eneste dag men han nekter og har spurt om han er deprimert og det nekter han også for. Så jeg forstår lite. 

Ingenting av dette kom frem i hovedinnlegget...

En slektning av meg fikk påvist cøliaki som godt voksen. Og måten det ble oppdaget på var at han ble dårlig etter å ha drukket øl... Før dette hadde han ikke hatt tegn på cøliaki.

En annen jeg kjenner trodde også at han fikk magesjau etter magesjau, det var alvorlig, kronisk magesykdom.

Felles for begge var at de før dette ikke hadde hatt spesielle fysiske eller psykiske problemer.

Magesykdommer kan påvirke psyken også. Det betyr ikke at personen i utgangspunktet egentlig er deprimert eller psykisk syk, men at næringsmangler kan gi symptomer på det. Ved å finne årsaken til næringsmanglene og få bygget opp igjen nivåene i kroppen så vil psykiske symptomer og manglende energi (og magesymptomer) forsvinne igjen.

Din samboer må til legen for sin helses skyld!

Nekter han å gå til legen hadde jeg sagt til ham at da må jeg kontakte fastlegen hans og fortelle om symptomene, da det kan være tegn på sykdom som trenger behandling.

Men jobber han ikke? Hvis han jobber så må han vel denne tiden ha vært i kontakt med lege mtp. sykemelding?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...