AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #61 Skrevet 6. februar 2024 Helene skrev (På 5.2.2024 den 17.02): Som hundeeier er du ansvarlig for hvor mye hunden din bjeffer. Rasen sier ingenting. Det er du som hundeeier som er ansvarlig for oppdragelse. Om en hund er kjent for å bjeffe, ja da er det du som eier som er ansvarlig for oppdragelse. Skylder du på rasen, eller tar du ansvar for hunden? Min erfaring er at små hunder bjeffer som fy. Men har også opplevd de som har oppdratt disse små hundene. De som oppdrar sine hunder får ikke sånne bjeffemaskiner. Dette er et spark til dere hundeeier. Liten eller stor, hunden må oppdrages. Nei. Vi har en Berner på 10 år som bjeffer om ukjente banker på eller kommer inn i huset, eller nærmer seg tomten vår om barna er ute og leker - uavhengig av oppdragelse. Det er fordi rasen hans er kjent for å være voktere. Han gir rett og slett beskjed om sin tilstedeværelse, og at han vokter over eiendommen og flokken sin. Instinktivt. Han er meget veloppdragen. Anonymkode: 10e12...68d 4 1
frøken bra nok Skrevet 6. februar 2024 #62 Skrevet 6. februar 2024 Men for å svare på spørsmålet her og, og ikkje berre intetanende folk🤪 Her kjem det heilt an på dyret du får.. Labradoren eg hadde bjeffa så og sei aldri, ikkje Gordon setteren heller😊
Munchlax Skrevet 6. februar 2024 #63 Skrevet 6. februar 2024 Basenji er kjent som hunden som ikke kan bjeffe. Den lager kun noen merkelige, nesten knurrende lyder. 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #64 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan er den rasen sånn generelt? Mtp. mosjonsbehov, mentaltrening etc. Er de lettlærte? Anonymkode: 531a0...507 Ja, de er veldig lettlærte. De er gal etter mat og gjør hva som helst for en godbit. Mine kunne veldig mange triks, kommandoer og ord. Veldig smarte😊 De trenger en del mosjon, vi har pleid å gå to turer om dagen. Når de ble eldre har det holdt med en skikkelig tur. De har en ekstremt god nese og er god på sporing, blodspor, som søkshund osv. Liker godt å gå i skogen. Anonymkode: 80e4a...1ca 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #65 Skrevet 7. februar 2024 Alaska husky er jo kjent for å ikke bjeffe med mindre de står i spann klar til tur. Også er det ikke en hund for noen som ikke er aktivt aktiv. Anonymkode: 1dc77...f46
Korsihalsen Skrevet 7. februar 2024 #66 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 19.56): mannfolk??? Anonymkode: 99518...009 Kjent for å stikke av når det er løpetid 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #67 Skrevet 7. februar 2024 Chow chow. Jeg har en og er ofte på chow chow treff osv. min er nå 3 1/2 år. Han har vel kanskje bjeffet tre ganger på de drøye tre årene, og da er det bare et svakt boff. rasen er kjent for svært lite bjeffing. Anonymkode: 3fbb6...ac3 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #68 Skrevet 7. februar 2024 Vil heller ikke ha jakthund, og ikke en som er kjent for masse sykdommer, og ikke en uten pels. Og ikke en som sikler hele tiden. Kanskje vi bare må finne oss i bjeffing, evt være superflinke på å trene det bort. Anonymkode: e3a21...dd5
TomKrus Skrevet 7. februar 2024 #69 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 0.50): Dette viser bare hvor lite du kan om rasekunnskap og genetisk atferd. Du finner f.eks. halsende hunder og varslere, dette er typer som er avlet frem for å bjeffe. Det er vanskelig å trene bort genetikk. Anonymkode: 77263...88b Sier en hundeier som ikke tar ansvaret sitt, joda du kan være uheldig å få et individ som ikke er trygg uansett hvor mye du trener. Men det er ekstremt få av de, joda rasen sier noe om utgangspunktet! Men derfra kan en trygg og ansvarsfull eier gjøre mye med oppdragelse, trening, sosialisering og stimuli av hunden sine behov. Lett å skylde på hunden når man ikke har gjort den jobben, og det er ekstremt mange hundeeiere som ikke gidder å ta den jobben som krever fra hunden er valp til den er voksen. Da er alt blitt en vane, og det er ekstremt vanskelig å rette på dette for vanlige mennesker som har begrenset tid til da å gjøre en innsats.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #70 Skrevet 7. februar 2024 Lorieen skrev (På 6.2.2024 den 16.41): Som sagt: De to stilleste hundene JEG har vært borti var en dachs og en dachseblanding. Men ts spør om hunderaser som er kjent for lite bjeffing. Da kan man ikke svare en av verdens mest masete gneldrebikkjer😅 blir litt rart. Anonymkode: a2f57...c71 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #71 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vil heller ikke ha jakthund, og ikke en som er kjent for masse sykdommer, og ikke en uten pels. Og ikke en som sikler hele tiden. Kanskje vi bare må finne oss i bjeffing, evt være superflinke på å trene det bort. Anonymkode: e3a21...dd5 Vel, du beskriver border collien min, men den passer ganske få mennesker. Ellers: greyhound, whippet, berner sennerhund(kan ha sykdommer), leonberger(samme som BS), grand danois(samme som bs), shiba inu, retrievere. Anonymkode: a2f57...c71 1
Lorieen Skrevet 7. februar 2024 #72 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men ts spør om hunderaser som er kjent for lite bjeffing. Da kan man ikke svare en av verdens mest masete gneldrebikkjer😅 blir litt rart. Anonymkode: a2f57...c71 Derfor anbefalte jeg ikke bichon havanais, som er den rasen jeg har mest erfaring med og har eid flere av. Småhunder generelt er de verste.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #73 Skrevet 7. februar 2024 TomKrus skrev (3 timer siden): Sier en hundeier som ikke tar ansvaret sitt, joda du kan være uheldig å få et individ som ikke er trygg uansett hvor mye du trener. Men det er ekstremt få av de, joda rasen sier noe om utgangspunktet! Men derfra kan en trygg og ansvarsfull eier gjøre mye med oppdragelse, trening, sosialisering og stimuli av hunden sine behov. Lett å skylde på hunden når man ikke har gjort den jobben, og det er ekstremt mange hundeeiere som ikke gidder å ta den jobben som krever fra hunden er valp til den er voksen. Da er alt blitt en vane, og det er ekstremt vanskelig å rette på dette for vanlige mennesker som har begrenset tid til da å gjøre en innsats. Sier en som ikke er utdannet etolog. Anonymkode: 77263...88b 2
Gliffy Skrevet 7. februar 2024 #74 Skrevet 7. februar 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Vil heller ikke ha jakthund, og ikke en som er kjent for masse sykdommer, og ikke en uten pels. Og ikke en som sikler hele tiden. Kanskje vi bare må finne oss i bjeffing, evt være superflinke på å trene det bort. Anonymkode: e3a21...dd5 Som sagt, de primitive hundene (shiba inu, basenji, ovtcharka, chow chow..) bjeffer lite. De to første der er også generelt friske raser. De har jaktinstinkt, men er lite brukt på jakt. Ulempen er at de er vanskelige å trene og ikke egner seg om du ikke har tenkt å legge inn svært mye innsats på oppdragelse og stimuli. Du kan få mye adferdsproblemer hvis de ikke får rett og nok oppdragelse, og de er ganske annerledes i gemyttet enn vanlige hunder. Så de anbefales vel egentlig kun for spesielt interesserte. 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #75 Skrevet 7. februar 2024 Lorieen skrev (På 6.2.2024 den 16.41): Som sagt: De to stilleste hundene JEG har vært borti var en dachs og en dachseblanding. Dachshunden er hihund og skal varsle når den oppdager dyr inni hiet. Derfor har den kraftig røst for størrelsen. Den skal altså varsle, ikke gneldre. Anonymkode: 0ac2e...190 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #76 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 7.54): Både min whippet og de jeg kjenner kan bjeffe i lek. Men jeg har aldri hørt en whippet (eller annen mynde) stå ute, på en terrasse eller i vinduet og bjeffe, på forbipasserende mennesker og dyr eller et eller annet de hører. Jeg skulle til og med ønske at vår whippet hadde bjeffet når det kommer noen uventet på døra når jeg er alene hjemme på kveldstid, og akkurat slik varsling ville ikke vært noe jeg ønsket å trene bort, men hun gjør ikke det heller. Anonymkode: 6e69c...b62 Uff, må dessverre rekke opp hånda og si at min mynde (irsk ulvehund) kan gjøre det. Han mener at ingen får lov å gå på gangveien utenfor hagen hans. Han bjeffer og til tider knurrer om de har hund. Det er så irriterende og vi jobber mye med det. Han står ikke ute, men vil gjerne være i hagen innimellom. Han er en svært god å ha som vokter innendørs da. Ingen kommer ubedt inn når han står og knurrer på andre siden av døren. Så fort vi kommer i ganger så slutter han. Anonymkode: 7b96c...b39 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #77 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Uff, må dessverre rekke opp hånda og si at min mynde (irsk ulvehund) kan gjøre det. Han mener at ingen får lov å gå på gangveien utenfor hagen hans. Han bjeffer og til tider knurrer om de har hund. Det er så irriterende og vi jobber mye med det. Han står ikke ute, men vil gjerne være i hagen innimellom. Han er en svært god å ha som vokter innendørs da. Ingen kommer ubedt inn når han står og knurrer på andre siden av døren. Så fort vi kommer i ganger så slutter han. Anonymkode: 7b96c...b39 Ja Irsk Ulvehund er vel litt skiller seg nok ut der den har vel vokterinnstinkt, noe mynder generelt mangler. Min Whippet vokter kun favorittplassen sin i sofaen og det gjør hun med blikket. Men det blikket kan senke selv den hardeste sjel 🤣 Men Irsk Ulvehund er utrolig pene da 🤩 Anonymkode: 98772...b29 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #78 Skrevet 8. februar 2024 Helene skrev (På 5.2.2024 den 17.02): Som hundeeier er du ansvarlig for hvor mye hunden din bjeffer. Rasen sier ingenting. Det er du som hundeeier som er ansvarlig for oppdragelse. Om en hund er kjent for å bjeffe, ja da er det du som eier som er ansvarlig for oppdragelse. Skylder du på rasen, eller tar du ansvar for hunden? Min erfaring er at små hunder bjeffer som fy. Men har også opplevd de som har oppdratt disse små hundene. De som oppdrar sine hunder får ikke sånne bjeffemaskiner. Dette er et spark til dere hundeeier. Liten eller stor, hunden må oppdrages. Da foreslår jeg du anskaffer deg buhund, og får den til å holde kjeft. Det er fakta at enkelte hunderaser varsler vesentlig mye mer enn andre. Anonymkode: f0b39...c53 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #79 Skrevet 8. februar 2024 Lorieen skrev (23 timer siden): Derfor anbefalte jeg ikke bichon havanais, som er den rasen jeg har mest erfaring med og har eid flere av. Småhunder generelt er de verste. Vi er veldig motsatt, for de to havanaisene jeg kjenner er knusk stille. Bare litt klynking om de vil hilse. Ellers er den ene papillonen jeg kjenner stille. Men ellers er jeg enig: mye lyd i små hunder Anonymkode: a2f57...c71
Lorieen Skrevet 8. februar 2024 #80 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Vi er veldig motsatt, for de to havanaisene jeg kjenner er knusk stille. Bare litt klynking om de vil hilse. Ellers er den ene papillonen jeg kjenner stille. Men ellers er jeg enig: mye lyd i små hunder Anonymkode: a2f57...c71 Havanaiser er stille når de er eneste hund i familien. Jeg hadde på det meste tre samtidig. Da er de plutselig en flokk, og atferden blir helt annerledes. Da bjeffer de. Mye. For de hauser hverandre opp, både når det kommer folk, og når de leker, eller skal fôres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå