Gå til innhold

Hvilke hunderaser er kjent for lite bjeffing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De stilleste hundene jeg har vært borti har vært dachs og en dachseblanding. Ellers er retrievere stort sett ganske stille etter min erfaring, særlig tolleren.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hatt to engelsk springer spanieler, og ingen av de har bjeffet. Veldig snille og rolige. Den ene brukte å bjeffe når feieren var her en gang i året, men det var omtrent det eneste😅 Kunne gi et enkelt boff tilbake om de møtte hunder på tur som bjeffet som en gal på de. 

Anonymkode: 80e4a...1ca

Skrevet

Primitive hunder som basenji og shiba bjeffer lite eller ingenting. 

Vi mennesker har avlet hunder gjennom mange generasjoner til spesifikke formål. Noen til å gjete, andre til å vokte eller hente ting. Å tro at rase ikke har noe å si er kunnskapsløst. Rase har mye å si for egenskaper, og vil du unngå bjeffing bør du i første omgang unngå alle raser som en avlet for å varsle om at det kommer noen.

Vi kan ikke lære hunder hva som helst på tvers av hva de er avlet til. Du får ikke en papillion til å stille elg. Det er ikke noe man kan lære opp en hund til, den enten har det i seg eller ikke. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Min Leonberger bjeffer så å si aldri👏👌De er rolige, bedagelige hunder. 

Anonymkode: 79233...f1d

Skrevet

Vi har en JRT, den bjeffer sinnsykt på andre hunder. Ikke mennesker og ikke i hus på lyder, men han har et ekstremt jaktinnstinkt.

Vi har jobbet med dette i 12 år, hatt han på kurs o.l, men klarte ikke å bryte mønsteret. Har gitt opp, han er så liten og lett og håndtere at han får bare hode på, men det er innmari flaut.

Han er verdens snilleste hund, men hadde nok ikke kjøpt samme rase flere ganger.

Anonymkode: 3b07a...192

• Liker 4
Skrevet (endret)

Selvfølgelig handler det *litt* om trening, men forskjell på raser! 

Endret av solsolsol
Skrevet (endret)

Jeg hadde en bichon havanaise 💙

Han bjeffet så og si aldri 💙

Kun hvis han ble litt skremt, og det må være lov 💙.

Veldig fin rase, og anbefales på det varmeste hvis du ønsker en familiekjær hund.

Det er en del stell som følger med, og du bør belage deg på å bruke hundefrisør.....

Eller klippe selv...

Jeg klippet han ca tre ganger i året.

Rasen kan bli opptil 15 år gamle.

Angående str så passer de i en trillekoffert 🤣🤣🤣

Endret av Irak
  • Liker 1
Skrevet
Helene skrev (2 timer siden):

Som hundeeier er du ansvarlig for hvor mye hunden din bjeffer. Rasen sier ingenting. Det er du som hundeeier som er ansvarlig for oppdragelse. Om en hund er kjent for å bjeffe, ja da er det du som eier som er ansvarlig for oppdragelse. Skylder du på rasen, eller tar du ansvar for hunden?  

Min erfaring er at små hunder bjeffer som fy. Men har også opplevd de som har oppdratt disse små hundene. De som oppdrar sine hunder får ikke sånne bjeffemaskiner. 

Dette er et spark til dere hundeeier. Liten eller stor, hunden må oppdrages. 

At du ikke evner å akseptere raseforskjellene overrasker meg ikke.

Du er vel også av den oppfatning at stående fuglehunder enkelt kan avlæres å stå? 

Eller at halsende fuglehunder også kan avlæres? 

halsende fuglehund – Store norske leksikon (snl.no)

Anonymkode: 3c8df...284

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

mannfolk???

Anonymkode: 99518...009

• Liker 1
Skrevet
Helene skrev (3 timer siden):

Som hundeeier er du ansvarlig for hvor mye hunden din bjeffer. Rasen sier ingenting. Det er du som hundeeier som er ansvarlig for oppdragelse. Om en hund er kjent for å bjeffe, ja da er det du som eier som er ansvarlig for oppdragelse. Skylder du på rasen, eller tar du ansvar for hunden?  

Min erfaring er at små hunder bjeffer som fy. Men har også opplevd de som har oppdratt disse små hundene. De som oppdrar sine hunder får ikke sånne bjeffemaskiner. 

Jeg har hatt åtte boxere og en saluki. Veldig lite bjeffing. Omtrent ingenting på noen av de. 

Så fikk jeg en mix mellom dvergpinscher og dansk svensk gårdshund.  Hun er bjeffehunden fra helvete!!! 

Det ER forskjell på raser!

Anonymkode: 3c991...382

• Liker 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Lorieen skrev (3 timer siden):

De stilleste hundene jeg har vært borti har vært dachs og en dachseblanding. Ellers er retrievere stort sett ganske stille etter min erfaring, særlig tolleren.

Golden retieveren jeg kjenner bjeffer konstant! Toller vet jeg ikke da. Men er nok oppdragelse også :)

Anonymkode: 2e3d0...b6c

Skrevet
Irak skrev (4 timer siden):

Jeg hadde en bichon havanaise 💙

Han bjeffet så og si aldri 💙

Kun hvis han ble litt skremt, og det må være lov 💙.

Veldig fin rase, og anbefales på det varmeste hvis du ønsker en familiekjær hund.

Det er en del stell som følger med, og du bør belage deg på å bruke hundefrisør.....

Eller klippe selv...

Jeg klippet han ca tre ganger i året.

Rasen kan bli opptil 15 år gamle.

Angående str så passer de i en trillekoffert 🤣🤣🤣

Har også en Havanais og den bjeffer mye 😅 Heldigvis veldig lite på tur/andre hunder, men inne er det mye bråk. Bjeffer om det smeller i en bildør, om noen går nede på veien, om noen beveger seg i andre etasje, om noen snakker i telefonen, på støvsugeren… Bjeffer også mye for oppmerksomhet, så om vi møter noen som vil snakke med oss så bjeffer den i ett sett fordi den blir glad og vil hilse. Bjeffer også mye i lek/treningssituasjoner.

Om den forventer tur og jeg for eksempel går på do, kan den stå og bjeffe helt til jeg er ferdig.

Har trent MYE på dette, men føler ikke det blir så mye bedre. Er ganske plagsomt og noen dager er jeg helt ør i hodet…

Anonymkode: 119c6...d55

Skrevet
Helene skrev (7 timer siden):

Dette viser bare hvor lite du kan om rasekunnskap og genetisk atferd. Du finner f.eks. halsende hunder og varslere, dette er typer som er avlet frem for å bjeffe. Det er vanskelig å trene bort genetikk. 

Anonymkode: 77263...88b

• Liker 13
Skrevet

Staffordshire Bullterrier bjeffer minimalt, det er også min erfaring med de to jeg har hatt.

Bjeffer kun et par ganger ved utgangsdøren når den vil slippes inn igjen, noen flere ganger visst det har begynt å regne 🙂

Anonymkode: a86b6...305

• Liker 1
Skrevet

Ser at flere tror jeg ikke kan noe om hunder. Jeg eier katter selv, men hele slekta eier hunder av forskjellige slag. Vokst opp med hunder. Jeg eier ikke hund av respekt for dyret. Da jeg er kronisk syk kan jeg ikke følge opp ansvaret med å eie en hund. Dette kaller jeg å være ansvarlig. At hunder bjeffer i hytt og pine mener jeg fortsatt er eiers ansvar. Oppdra hunden din. 

Skrevet

Ts

Skal du skaffe deg hund og går da bare etter om den bjeffer eller ikke? Eller skal du finne en rase som passer deg og din livsstil og eventuelt bo situasjonen?

• Liker 2
Skrevet

Mange sier buhund bjeffer, men min gjorde det ikke, og ikke en annen buhund jeg kjente til på samme tid min levde. De var to tause hunder :)

Skrevet

Altså ; må jo le litt av disse «ekspertene» her inne hvor mange ikke har hatt hund selv engang 😅 Jeg har hatt både schæfer, dachs, fuglehund siden barndommen og nå japansk spisshund. Deltatt på en haug valpekurs og familien har drevet med hundeavl. Man kan trene bort mye MEN det er helt klare særpreg innenfor raser. Det handler mye om gemyttet til hunden og noen raser er såkalte varslerhunder. Min spisshund nå er stille som en mus hjemme men blir han glad / oppgiret, det kommer noen inn døren eller han hører lyder utenfor da bjeffer han. Mye. Helt vanlig for denne rasen og har ikke latt seg trene bort. Derimot skal ikke hunder være aggressive mot den de bjeffer mot og DET er en viktig forskjell som sier mye mer om oppdragelse enn at den bjeffer innimellom. 

Anonymkode: 97903...6e4

• Liker 7
Skrevet
Helene skrev (13 minutter siden):

Ser at flere tror jeg ikke kan noe om hunder. Jeg eier katter selv, men hele slekta eier hunder av forskjellige slag. Vokst opp med hunder. Jeg eier ikke hund av respekt for dyret. Da jeg er kronisk syk kan jeg ikke følge opp ansvaret med å eie en hund. Dette kaller jeg å være ansvarlig. At hunder bjeffer i hytt og pine mener jeg fortsatt er eiers ansvar. Oppdra hunden din. 

Hva er anbefalingen din for å oppdra hunden min som nå bjeffet fordi de gikk noen forbi? Skal jeg roe ham ned? Avlede? Kjefte på ham? Sprute vann på ham?

Kan du ikke si konkret hvordan du mener at dette skal løses?

Jeg mener at det er katteeiers ansvar at katten deres driver og driter i min hage hvor jeg har reddik, men jeg forstår at det kan være vanskelig å endre den oppførselen.

Anonymkode: bd376...2f4

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...