Gå til innhold

Lærer din sønn å stå opp for seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes ikke en viktigere egenskap for menn, enn det å kunne stå opp for seg selv og det å være glad i den man er.

Dersom en mann ikke kan stå opp for seg selv eller viser at han ikke er glad i seg selv (har dårlig selvfølelse) så vil han mye sjeldnere greie seg godt sosialt eller få seg en partner. Dette er alfa omega for at en gutt skal bli en voksen mann som fungerer godt.

I skolen så lærer ikke gutter å stå opp for seg selv. Heller tvert i mot. De skal bare være snille og la andre gjøre sgygge ting. De skal be voksne ordne opp og de bryr seg ofte ikke.

I mellomtiden lærer de heller å hate seg selv i skolen, basert på at de er norske og gutter. Det er ondskap.

La oss si at din sønn har dårlig selvfølelse og ikke greier å stå opp for seg selv. Hvordan ville du løst det?

Anonymkode: 895b7...0d7

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det finnes ikke en viktigere egenskap for menn, enn det å kunne stå opp for seg selv og det å være glad i den man er.

Dersom en mann ikke kan stå opp for seg selv eller viser at han ikke er glad i seg selv (har dårlig selvfølelse) så vil han mye sjeldnere greie seg godt sosialt eller få seg en partner. Dette er alfa omega for at en gutt skal bli en voksen mann som fungerer godt.

I skolen så lærer ikke gutter å stå opp for seg selv. Heller tvert i mot. De skal bare være snille og la andre gjøre sgygge ting. De skal be voksne ordne opp og de bryr seg ofte ikke.

I mellomtiden lærer de heller å hate seg selv i skolen, basert på at de er norske og gutter. Det er ondskap.

La oss si at din sønn har dårlig selvfølelse og ikke greier å stå opp for seg selv. Hvordan ville du løst det?

Du må nok konkretisere her, for dette var ullent. Er det en konkret hendelse din sønn har vært utsatt for? Kom igjen, gi oss litt kjøtt på beinet. 

• Nyttig 1
Skrevet

Det er nok viktig for både gutter og jenter å stå opp for seg selv.

Jenter gjør det kanskje på en litt annen måte, og har lettere for å få aksept i den femininiserte skolen.

For en gutt på 8 er det kanskje fornuftig å sloss for å etablere rang. Forhåpentligvis greier vi å lære dem ganske raskt at fysisk makt bør være siste trinn på stigen av eskalering.

Anonymkode: ff070...975

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jenter gjør det kanskje på en litt annen måte, og har lettere for å få aksept i den femininiserte skolen.

Både gutter og jenter foretrekker kvinnelige lærere, og gutter lærer ikke mer av menn:

https://www.forskning.no/skole-og-utdanning/elever-foretrekker-kvinnelige-laerere/286202

Endret av SammenOppdragelse
Skrevet (endret)

Man kan fint være snill og omtenksom som person og likevel stå opp for seg selv... Det er ikke slik at det ene automatisk utelukker det andre. 

Endret av Carrot
  • Liker 4
Skrevet

Min sønn ble mye plaget gjennom årene i barnehagen. Han var en stille og rolig gutt som helst fordypet seg i legobygging, pussling og tegning, og han ble fort skremt av herjete gutter. Han ble bitt, slått, sparket og harselert med både nå og da.

Da han begynte på skolen regnet jeg med at de som lagde bråk i barnehagen også ville lage bråk på skolen. Sa nøye ifra til sønnen min at om noen prøvde seg fysisk på ham, skulle ham smekke rett til dem. Tok ikke lang tid før jeg fikk en telefon fra en passe irritert klasseforstander. Noen hadde plaget sønnen min fysisk, og han hadde gitt vedkommende en rett på tygga. "Så bra, da sto han endelig opp for seg selv" kvitterte jeg, og fikk en skjennepreken tilbake. Ga meg ikke på den, og sønnen min fikk min fulle støtte da han kom hjem. På resten av barneskolen ble han aldri rørt igjen.

I åttende klasse var det en ny sammensetning av elever, og igjen var det noen bråkmakere som føyk rett uprovosert på sønnen min. Han ble slengt i bakken, men klarte til slutt å dele ut et par slag mot bøllene. I dét han smekket til dem kom klasseforstanderen inn og fikk stoppet tumultene. Heldigvis var det vitner tilstede som kunne fortelle at min sønn ble angrepet ut i fra intet, og læreren hadde full forståelse for at sønnen min forsvarte seg selv. Jeg fikk en telefon etterpå av læreren hvor han forklarte hva som hadde skjedd, og han sa at bøllene ville bli tatt hånd om. "Heldigvis klarte sønnen din å stå opp for seg selv" la han også til. Etter dette har han ikke blitt pirket på én eneste gang.

Hilsen ei som ble både psykisk og fysisk mobbet gjennom alle årene på narne- og ungdomsskolen - uten å noensinne ta igjen.

Anonymkode: 48937...ea0

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I åttende klasse var det en ny sammensetning av elever, og igjen var det noen bråkmakere som føyk rett uprovosert på sønnen min.

Slik kan det tolkes når man ikke er til stede selv, men ukritisk tror på det barnet selv sier. Derfor er mobbing og konflikter i skolen kompleks, fordi foreldre velger å tro på sine egne barn. Det er alltid de andre som er bøller og bråkmakere, og der er aldri egne barn som starter konfliktene. Slik må skolen balansere mellom foreldre som er egne barns advokater og som lærer sine barn å slå dersom de opplever noe som urettferdig. Hva som oppleves som urettferdig for en 13-åringen, kan være smått og lite.

Nei, jeg tror ikke på at de angrep sønnen din helt uprovosert. Da hadde han gjort eller sagt noe først. 

Endret av SammenOppdragelse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min sønn ble mye plaget gjennom årene i barnehagen. Han var en stille og rolig gutt som helst fordypet seg i legobygging, pussling og tegning, og han ble fort skremt av herjete gutter. Han ble bitt, slått, sparket og harselert med både nå og da.

Da han begynte på skolen regnet jeg med at de som lagde bråk i barnehagen også ville lage bråk på skolen. Sa nøye ifra til sønnen min at om noen prøvde seg fysisk på ham, skulle ham smekke rett til dem. Tok ikke lang tid før jeg fikk en telefon fra en passe irritert klasseforstander. Noen hadde plaget sønnen min fysisk, og han hadde gitt vedkommende en rett på tygga. "Så bra, da sto han endelig opp for seg selv" kvitterte jeg, og fikk en skjennepreken tilbake. Ga meg ikke på den, og sønnen min fikk min fulle støtte da han kom hjem. På resten av barneskolen ble han aldri rørt igjen.

I åttende klasse var det en ny sammensetning av elever, og igjen var det noen bråkmakere som føyk rett uprovosert på sønnen min. Han ble slengt i bakken, men klarte til slutt å dele ut et par slag mot bøllene. I dét han smekket til dem kom klasseforstanderen inn og fikk stoppet tumultene. Heldigvis var det vitner tilstede som kunne fortelle at min sønn ble angrepet ut i fra intet, og læreren hadde full forståelse for at sønnen min forsvarte seg selv. Jeg fikk en telefon etterpå av læreren hvor han forklarte hva som hadde skjedd, og han sa at bøllene ville bli tatt hånd om. "Heldigvis klarte sønnen din å stå opp for seg selv" la han også til. Etter dette har han ikke blitt pirket på én eneste gang.

Hilsen ei som ble både psykisk og fysisk mobbet gjennom alle årene på narne- og ungdomsskolen - uten å noensinne ta igjen.

Sønnen min lærer det samme av meg. Han vet at det ikke er lov å starte en slåsskamp, men han vet at han har lov til å forsvare seg selv.

Norges lover tillater tross alt dette, Straffeloven § 18 tillater nødverge, og § 271 tillater gjengjeldelse av "en forutgående kroppskrenkelse, kroppsskade eller særlig provoserende ytring." Ingen grunn til at sønnen min skal ha høyere moral enn norsk lov, når han står overfor bøller og mobbere. Skolen evner ikke å ta tak i mobberne, slik at våre barn er overlatt til seg selv for å overleve hverdagen sin. 

Skrevet
SammenOppdragelse skrev (6 minutter siden):

Nei, jeg tror ikke på at de angrep sønnen din helt uprovosert. Da hadde han gjort eller sagt noe først. 

Beklager, men da er du naiv. Jeg ble selv utsatt for blind vold på ungdomsskolen, men var for feig til å stå opp for meg selv. Det var helt vanlig å bli utsatt for det på ungdomsskolen min, dessverre. 

• Liker 1
Skrevet
SammenOppdragelse skrev (57 minutter siden):

Du må nok konkretisere her, for dette var ullent. Er det en konkret hendelse din sønn har vært utsatt for? Kom igjen, gi oss litt kjøtt på beinet. 

Det var ment som et generelt spørsmål.

Skrevet

Min sønn står opp seg seg selv, og faktisk i så stor grad at vi rundt ham må be ham om å være litt rausere med andre.

"Ja du har 100% rett, men alle kan gjøre en feil, og neste gang kan det være du som trenger litt raushet fra andre".

Anonymkode: aeb86...33a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eeeehhhhh…..kjenner du noen barn og ungdommer som går på skolen i dag?  Virker som om du har kunnskapen din fra et kaninhull på internett. Mine barn (ungdommer) og deres klassekamerater lærer virkelig ikke dette på skolen.

Anonymkode: c011e...e1b

• Liker 2
Skrevet
SammenOppdragelse skrev (1 time siden):

Slik kan det tolkes når man ikke er til stede selv, men ukritisk tror på det barnet selv sier. Derfor er mobbing og konflikter i skolen kompleks, fordi foreldre velger å tro på sine egne barn. Det er alltid de andre som er bøller og bråkmakere, og der er aldri egne barn som starter konfliktene. Slik må skolen balansere mellom foreldre som er egne barns advokater og som lærer sine barn å slå dersom de opplever noe som urettferdig. Hva som oppleves som urettferdig for en 13-åringen, kan være smått og lite.

Det var nok av vitner, og vitnene fortalte rett til lærer hva som hadde skjedd. Disse bøllete gutta hadde allerede da starter mange andre uprovoserte slagsmål mot andre tenåringer, og dette har de fortsatt med gjennom ungdomsskolen. Har blant annet kastet fyrverkeri helt uprovosert på barnrskolebarn. Et par av gutta har vært innlagt på sykehus pga slagsmål de har vært i.

Så jo, jeg støtter min sønn som ble offer for disse guttas bølling. Hadde lærer og vitner fortalt at min sønn hadde startet noe slikt, hadde jeg virkelug tatt tak i det. Heldigvis har jeg oppdratt en samvittighetsfull gutt som oppfører seg fint.

• Hjerte 2
Skrevet

Gutter og jenter skal lære å sette grenser og stå opp for seg selv fordi de er verdt det, ikke som et middel til et mål.

Anonymkode: c98c3...be6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er for det første ikke skolen oppgave å lære elevene å stå opp for seg selv. Det er foreldrene jobb. Og nei, det er ikke den viktigste egenskapen en mann kan ha.  Ditt hat mot skolen, hvor kommer det fra? Skolen lærer de å skal bare være snille og la andre gjøre stygge ting? Du menere altså at disse guttene skal alle gjøre stygge ting?

Det er minst like viktig, om ikke viktigere for kvinner og jenter å lære seg dette.

Jeg lærer min datter å stå opp for seg selv. Man kan være både snill og stå opp for seg selv samtidig.

Anonymkode: b7ff2...6ce

Skrevet

1. Mener du at gutter skal slå fra seg og vil bli mere glad i seg selv på den måten? 

2. De voksne vi har møtt på i skolen har brydd seg. Har du en annen erfaring?

3. Hva har dette med å være norsk å gjøre? 

Anonymkode: 7c01b...614

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det var nok av vitner, og vitnene fortalte rett til lærer hva som hadde skjedd.

Ja da, helt sikkert. 

Skrevet
TomBombadil skrev (2 timer siden):

Beklager, men da er du naiv. Jeg ble selv utsatt for blind vold på ungdomsskolen, men var for feig til å stå opp for meg selv. Det var helt vanlig å bli utsatt for det på ungdomsskolen min, dessverre. 

Naivt er det å alltid tro at egne barn er plettfrie, mens alle andre er bøller, dårlig oppdratt osv. Alltid alle andres feil. 

Skrevet

Her lærer barna å stå opp for seg selv, men også å stå opp for andre/mot mobbing/urettferdighet. Er lærer i skolen, og vet konsekvensene av barn som ikke lærer dette. 

Anonymkode: 7833b...5e4

Skrevet
SammenOppdragelse skrev (2 timer siden):

Har du problemer med å tro på andre mennesker?

For å opplyse deg, det er utrolig mange tusen barn som blir mobbet uten at de noensinne har gjort noe galt.

Anonymkode: b6d95...052

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...