AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #1 Skrevet 5. februar 2024 Heisann! Jeg kjøpte en Dolche Gusto kaffemaskin til min far i julegave. Den ble kjøpt i butikk hos Elkjøp da de hadde tilbud på varen til 799,- (originalt kostet den 1100,- uten tilbud). For noen dager siden sluttet den plutselig å fungere (under en måned siden den ble kjøpt). Jeg gikk inn med varen, og fikk beskjed om at de ikke hadde samme vare inne. Jeg kunne velge mellom å få pengene tilbake, eller å kjøpe en ny maskin til 1100,- og betale mellomlegget. Saken er at den «nye maskinen» er prikk lik den jeg allerede kjøpte. Den heter det samme, har samme funksjon, samme navn, og samme pris. Da jeg spurte hva som var forskjellen, sa de at det ikke var noe som helst forskjell, men at den andre modellen var gått ut. Jeg måtte da betale mellomlegget på 300,-. Er dette riktig? Har jeg ikke krav på tilsvarende vare tilbake uten å betale mellomlegg? Anonymkode: 68ee8...872
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #2 Skrevet 5. februar 2024 forbrukerkjøpsloven paragraf 29: "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering)." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34 Du kan kreve at de reparerer den, hvis de ikke gjør det har du krav på nytt produkt. Gitt at omlevering ikke påfører selgeren uforholdsmessige stor kostnader. (som jeg mener 300kr ikke er). Anonymkode: c4ede...001
Snublefot62 Skrevet 5. februar 2024 #3 Skrevet 5. februar 2024 Som forrige bruker sier, du krever retting (reparasjon av produktet) eller omlevering (ny tilsvarende vare). 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #4 Skrevet 5. februar 2024 Jeg ringte inn til kundeservice. Fikk først forklart av kundebehandler hvorfor jeg måtte betale mellomlegget i butikken. Så svarte jeg at jeg hadde sjekket med forbrukerkjøpsloven og at jeg har rett på tilsvarene produkt. Da fikk jeg som svar: « Jeg ville bare forklare deg hvorfor de gjorde som de gjorde i butikken, men du skal selvfølgelig få pengene tilbake!». Hehe. Takk for hjelpen! Anonymkode: 68ee8...872
Snublefot62 Skrevet 5. februar 2024 #5 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg ringte inn til kundeservice. Fikk først forklart av kundebehandler hvorfor jeg måtte betale mellomlegget i butikken. Så svarte jeg at jeg hadde sjekket med forbrukerkjøpsloven og at jeg har rett på tilsvarene produkt. Da fikk jeg som svar: « Jeg ville bare forklare deg hvorfor de gjorde som de gjorde i butikken, men du skal selvfølgelig få pengene tilbake!». Hehe. Takk for hjelpen! Anonymkode: 68ee8...872 Nekt. Krev at varen enten repareres så du får en fungerende vare, eller at de omleverer til en tilsvarende vare. Butikken kan IKKE ensidig velge heving av kjøp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå