Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min helsesøster stresser meg opp fordi min lille gutt på snart 4 mnd ikke snur seg fra rygg til mage! Det begynte hun å spørre om på 3 mnd kontrollen og nå når vi var på 4 mnd kontroll og han fortsatt ikke hadde begynt å snu seg så måtte vi øve og vise han hvordan han skal gjøre det 😑 han er ellers sterk i nakken og ligger mye på gulvet og på magen.. men det irriterer meg at hun skal stemple han som treig! 

Anonymkode: 4cbf0...fff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når han er sterk og fin, så legg ikke så mye i det helsesøster sier. Hun legger nok ikke så mye i det selv.

Skrevet

Bare 1 av 7 barn på min barselsgruppe kunne bevisst snu seg fra rygg til mage når de ble 4 mnd gamle.. Ville ikke bekymret meg helt ennå :) HS din er kanskje litt ivrig bare. Min HS virket helt motsatt, det aller meste var visst helt normalt og ok ifølge henne 😄

Vi øvde ikke med vår men hun rullet tidlig av seg selv. Helt tilfeldig tror jeg at hun bare var litt lenger motorisk fremme enn de andre babyene vi kjente. Det jevnet seg veldig ut etterhvert som de nærmet seg 2 år :)

Anonymkode: 601b1...dc4

• Liker 1
Skrevet

Jeg husker vi fikk beskjed om å øve rygg til mage, da var hun vel 6 mnd. Ved 10,5 mnd så gikk hun 😄, så de er ulike disse små. 

Anonymkode: d29e2...37d

Skrevet

Min erfaring etter 3 barn er at med disse helsesykepleierne må man ofte bare jatte med. Og ofte fremstå som at man er trygg på seg selv. Sjelden jeg har fått råd som virkelig har vært til hjelp om jeg har dristet meg til å søke råd. 

Ikke rart det er stadig mer utfordringer hos barn i dag når de skal passe inn i et normalskjema på alle punkt fra de er bittesmå. Virker som normalvariasjonene blir stadig innskrenket.

Alle mine 3 barn har utviklet seg forskjellig. Tidlige på et punkt, men senere på et annet. Men alle har mestret innenfor den tiden som er normalt, om enn kanskje litt sent. Ingen av de har feilet noe og de har utviklet seg helt normalt.

Anonymkode: d4b8e...6de

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min erfaring etter 3 barn er at med disse helsesykepleierne må man ofte bare jatte med. Og ofte fremstå som at man er trygg på seg selv. Sjelden jeg har fått råd som virkelig har vært til hjelp om jeg har dristet meg til å søke råd. 

Ikke rart det er stadig mer utfordringer hos barn i dag når de skal passe inn i et normalskjema på alle punkt fra de er bittesmå. Virker som normalvariasjonene blir stadig innskrenket.

Alle mine 3 barn har utviklet seg forskjellig. Tidlige på et punkt, men senere på et annet. Men alle har mestret innenfor den tiden som er normalt, om enn kanskje litt sent. Ingen av de har feilet noe og de har utviklet seg helt normalt.

Er akkurat det som irriterer meg! De skal passe inn i en normalbås fra de er født! Jeg trur de kunne kuttet mye av stresset til småbarnsforeldre om de la vekk alle disse normalitetene sine! Dette er barn nr 5 så jeg vet også at spennet er stort og at det er mer uvanlig at de snur seg før de er 4 mnd. Men når hun får meg, som har 5 barn, til å føle på at han er treng, hva vil en annen som er 1.gangs tenke? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er ofte nettopp de foreldrene som mener at helsesykepleiere ikke har peiling som kanskje ikke har så mye peiling selv, men selvinnsikten er ikke så stor og derfor tas alle gode råd som kritikk, litt som at det er de dårlige foreldrene som mener at Barnevernet bare tar barn uten grunn. Veldig spesielt å stemple alle helsesykepleiere på den måten du gjør, det sier en hel del om deg. 

Anonymkode: 36c2d...0c1

• Liker 5
Skrevet

Haha, husker min mellomste var utrolig treig. Husker vi var på barseltreff og alle de andre babyen ålte seg omkring og snudde seg og rullet både den ene og den andre veien. Min lå bare der som en tykk og blid rullepølse som ikke klarte noenting.

men hvem var det som ble en skikkelig atlet og et idrettstalent som kam bli god i hva som helst av sport, som ble sterkere, løp raskere og hoppet høyere og lengre enn alle andre? Jo, det var rullepølsa!

Bare stol på din egen dømmekraft og bær overbærende med denne irriterende helsesøsteren. Din baby er helt sikkert tipp topp og normalt utviklet. 

Anonymkode: 20633...751

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Haha, husker min mellomste var utrolig treig. Husker vi var på barseltreff og alle de andre babyen ålte seg omkring og snudde seg og rullet både den ene og den andre veien. Min lå bare der som en tykk og blid rullepølse som ikke klarte noenting.

men hvem var det som ble en skikkelig atlet og et idrettstalent som kam bli god i hva som helst av sport, som ble sterkere, løp raskere og hoppet høyere og lengre enn alle andre? Jo, det var rullepølsa!

Bare stol på din egen dømmekraft og bær overbærende med denne irriterende helsesøsteren. Din baby er helt sikkert tipp topp og normalt utviklet. 

Rullepølsa! 😄😄

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er ofte nettopp de foreldrene som mener at helsesykepleiere ikke har peiling som kanskje ikke har så mye peiling selv, men selvinnsikten er ikke så stor og derfor tas alle gode råd som kritikk, litt som at det er de dårlige foreldrene som mener at Barnevernet bare tar barn uten grunn. Veldig spesielt å stemple alle helsesykepleiere på den måten du gjør, det sier en hel del om deg. 

Du skal ikke undervurdere erfaring framfor fagkompetanse.. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Rullepølsa😂

Min første ålte seg fremover uten å krabbe frem til hun var 11 måneder. Andre babyer krabbet og satte seg opp, men min var fornøyd på magen. Hadde heldigvis en helsesykepleier som var klar på at babyer gjør ting i sitt eget tempo, og at det ikke var noen fare, det gikk seg til.

En uke krabbet plutselig min også, og uken etter reiste hun seg og gikk. Har ikke vist noen tegn til å henge etter siden.

Anonymkode: e9a7d...981

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fakta er at en del helsesykepleiere er slik, jo. Nå er det heller ikke slik at helsesykepleier er eneste veien til informasjon, i dag klarer mange å tilegne seg informasjon selv om f.eks hva som er normal utvikling ut fra alder. Hadde selv en helsesykepleier som fremstod ganske kunnskapsløs. Ei venninne fikk beskjed om å ikke skjemme bort sin nyfødte med for mye amming, det skulle bare ammes maks hver 4 time. 

Anonymkode: 5016d...1a2

• Liker 3
Skrevet

Sånne folk må man bare parkere

"du som er utdannet helsesykepleier er jo seøvfølgelig klar for over at normalområdet for barn er veldig stort "  Barnet ruller når det er klar for det. La oss nå fokusere på noe annet

Man må ta litt styringen noen ganger. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har bare ett barn og derfor ikke noe erfaring selv. Jeg opplevde en helsesykepleier som var utrolig avslappet og ikke problematiserte noen ting. Nå var ungen min ganske midt på treet (som jo er positivt), men vi hadde litt trøbbel med soving og fikk gode råd. Ei venninne av meg i barselgruppa har et barn som er litt treigere på å sitte, krabbe og gå, men det tok helsesykepleieren med helt knusende ro. Jeg har god erfaring både med helsesykepleier og med den kommunale jordmoren. 

Anonymkode: a5c84...7b9

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tar alt helsesykepleieren vår sier med en klype salt. Jeg har en veldig viljesterk og aktiv gutt, og allerede ved 10 mnd nevnte jeg at han ikke alltid vil kle på seg yttertøy, og åler seg og skriker fordi han ikke vil (han har ikke tid). Hun anbefalte at jeg bare tok babyen (!) ut uten tøy, så fikk han selv erfare at det blir kaldt uten yttertøy. I minusgrader. Altså??? Ved 15 mnd kontroll sa jeg at han styrer noe voldsomt på kveldene, da anbefalte hun å bare legge han og la han gråte seg i søvn, altså skrikekur. Hadde jeg vært usikker på meg selv, barn eller oppdragelse generelt hadde jeg kanskje gjort det. Etter det har jeg bare jattet med og sagt at alt er supert, alltid.

Anonymkode: 0fb3c...667

• Liker 1
Skrevet

Alle barn har sin egen kurve som de følger...

Nytter ikke å sette dem i bås...

Er vel heller nyttig hvis det er et veldig stort avvik...

Da må man se litt nærmere på det...

Er ho nyutdanna denne helsesøsteren eller?

Høres nesten litt sånn ut for meg ihvertfall....

Skrevet

Har igrunn medfølelse for disse helsesykepleierene jeg, som stadig må forholde seg til følelsessåre småbarnsforeldre. Joda, det finnes kvalitetsvariasjoner i den yrkesgruppen som i alle andre yrker, men jeg tror at de aller fleste vet hva de gjør og gjør sitt aller beste.

De av oss som har småbarnstiden litt på avstand, hvis man stikker fingeren litt i jorden og tenker tilbake så kunne kanskje en søvndeprimert hjerne sørge for at man tok forslag og veiledning lettere som kritikk en hva man ville gjort nå?

Poenget mitt er, du ser det kanskje ikke nå HI men du virker litt «sår»… Jeg er helt sikker på at du gjør en kjempe god jobb, og at helsesøster langt ifra stempler barnet ditt som «tregt».

En fin (helsesøster,faktisk) sa til meg en gang «Vet du hvorfor jeg vet at du er en god mor? Fordi du bekymrer deg for om du faktisk er det.» -Ta med deg den, hi, og prøv å kos deg når du kan med babyen. Og føler du din hs som litt «masete» så si det pent til henne, så tilpasser hun seg nok litt bedre deg. 🙂

Anonymkode: f1071...2da

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vedkommende sa "disse helsesykepleierne " som i de som henger seg opp i normalen. Hun stemplet ikke alle, som du sier. Så sier litt om deg og da, når du dikter opp litt selv bare for å tenne på alle plugga.

Anonymkode: c4aac...792

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har igrunn medfølelse for disse helsesykepleierene jeg, som stadig må forholde seg til følelsessåre småbarnsforeldre. Joda, det finnes kvalitetsvariasjoner i den yrkesgruppen som i alle andre yrker, men jeg tror at de aller fleste vet hva de gjør og gjør sitt aller beste.

De av oss som har småbarnstiden litt på avstand, hvis man stikker fingeren litt i jorden og tenker tilbake så kunne kanskje en søvndeprimert hjerne sørge for at man tok forslag og veiledning lettere som kritikk en hva man ville gjort nå?

Poenget mitt er, du ser det kanskje ikke nå HI men du virker litt «sår»… Jeg er helt sikker på at du gjør en kjempe god jobb, og at helsesøster langt ifra stempler barnet ditt som «tregt».

En fin (helsesøster,faktisk) sa til meg en gang «Vet du hvorfor jeg vet at du er en god mor? Fordi du bekymrer deg for om du faktisk er det.» -Ta med deg den, hi, og prøv å kos deg når du kan med babyen. Og føler du din hs som litt «masete» så si det pent til henne, så tilpasser hun seg nok litt bedre deg. 🙂

Anonymkode: f1071...2da

Det er det som er litt av poenget mitt, vi er vel alle sårbare når vi skal krongle oss gjennom småbarnstiden og vi ønsker å gjøre det beste for våre barn. Da burde ikke HS legge på bekymringer som egentlig ikke behøver å være der. 

Vi bor på en liten plass og er ikke bortskjemte med flere HS så jeg vet jo at hun er litt spesiell. 

• Liker 2
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Det er det som er litt av poenget mitt, vi er vel alle sårbare når vi skal krongle oss gjennom småbarnstiden og vi ønsker å gjøre det beste for våre barn. Da burde ikke HS legge på bekymringer som egentlig ikke behøver å være der. 

Vi bor på en liten plass og er ikke bortskjemte med flere HS så jeg vet jo at hun er litt spesiell. 

Så hun at barnet ditt var treig? Hva var kritikk? 

Jeg hadde en på 4 mnd som ikke snudde seg. Fikk også råd og tips om å hjelpe og veilede ungen på hvordan. Forskjellen på deg og meg var at jeg overhodet ikke anså det som stempling av treghet elle kritikk, men så det som en mulighet til å motivere barnet og mer magetid på barnets premisser. En kjempeglede. Og det tok ikke mange dagene med litt hjelp for å komme seg rundt til at han forstod og tok utfordringen selv. Så jeg ser jo en tydelig forskjell på deg og meg. Men nå var ikke min helsesykepleier hverken brysk eller sa det på noen måte som kunne mistolkes til at det dreide seg om mine evner som mor eller barnets kvaliteter. Det var veiledning for å styrke barnet. Helt i tråd med det helsestasjonen skal gjøre. 

Anonymkode: e842c...030

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...