Gå til innhold

Labrador

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål om labrador. Vår tispe er nå 8 mnd og hun er altså så overivrig i møte med folk og dyr. Hun kaster seg frem og har hittil skremt en postmann og flere barn. Fra vi fikk henne som valp har vi ikke latt noen hilse på henne på tur, hverken hunder eller folk, dette for å dempe forventningene, men det funker jo ikke. Hun vil altså hilse på alle og det er ufattelig slitsomt. Jeg trener på passering ved å ha en kontaktlyd og at hun må sitte, får da godbiter. Dette funker med folk, og tildels med hunder hvis vi har stor nok avstand. Har noen tips? Erfaringer? Et eller annet? Jeg er så rådvill og kvier med til tur pga dette.

Anonymkode: 1c650...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ligger til Labrador og Golden å ville snakke med fremmede. Det er en plage for andre som er redd for hund men samtidig en glede når man er på tur med eller får besøk av andre, at hunden er glad og fordomsfri.

Min på 3.5 tar ikke kontakt med andre mennesker med mindre de bøyer seg ned og lokker eller jeg snakker med dem. De vi passerer lar han være i fred. Han går endel «løs» i langline og da har jeg lært ham «vent» og innkalling sånn at andre skal få gå i fred.

Anonymkode: 6bd98...6e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig typisk labrador, spesielt unghunder. Ofte vil det roe seg litt når de blir ordentlig voksne (men ikke hos alle).

På tur ville jeg fortsatt med å trekke ut og få så stor avstand til de som passerer at din hund klarer å høre på "sitt" og ta i mot godbiter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt typisk labrador ja….. Det var mye trening for å få min labrador til å kontrollere gleden sin i møte med andre, nå går det greit men innbyr noen til kos eller klapping så blir det full gledesbonanza😆

Anonymkode: 894ed...9f5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk retriever-oppførsel. Det roer seg etter hvert. Bare fortsett å trene på passering.

Anonymkode: 48d11...93a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har et spørsmål om labrador. Vår tispe er nå 8 mnd og hun er altså så overivrig i møte med folk og dyr. Hun kaster seg frem og har hittil skremt en postmann og flere barn. Fra vi fikk henne som valp har vi ikke latt noen hilse på henne på tur, hverken hunder eller folk, dette for å dempe forventningene, men det funker jo ikke. Hun vil altså hilse på alle og det er ufattelig slitsomt. Jeg trener på passering ved å ha en kontaktlyd og at hun må sitte, får da godbiter. Dette funker med folk, og tildels med hunder hvis vi har stor nok avstand. Har noen tips? Erfaringer? Et eller annet? Jeg er så rådvill og kvier med til tur pga dette.

Du trener godt på at hun IKKE får treffe folk, hvor godt trener dere på å få lov til å hilse?  Dette er jo ekstra sosiale dyr, så da må de også lære seg hvordan de skal møte personer på en rolig måte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mt3 said:

Du trener godt på at hun IKKE får treffe folk, hvor godt trener dere på å få lov til å hilse?  Dette er jo ekstra sosiale dyr, så da må de også lære seg hvordan de skal møte personer på en rolig måte. 

Det er jo fordi det er det alle fokuserer på. Å trene valpen til å IKKE hilse, så de blir sosialt inkompetente og problemene begynner å balle på seg og alle situasjoner der man møter hunder og folk blir veldig vanskelige...   

Anonymkode: 65166...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (1 time siden):

Ts. Trener ikke på det i det hele tatt fordi hun er så voldsom og de som vil hilse er mindre barn eller voksne som spør om å hilse 5 sekunder etter de har lent seg inn. Litt usikker på hvordan vi skal trene på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ts. Trener ikke på det i det hele tatt fordi hun er så voldsom og de som vil hilse er mindre barn eller voksne som spør om å hilse 5 sekunder etter de har lent seg inn. Litt usikker på hvordan vi skal trene på det. 

Hør med hundetrener hvordan dere best kan jobbe med problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tren med hundevante folk, spør på lokale fb-grupper feks

Anonymkode: 130ed...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...